جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

تصاویری از روستای سوباتان، جایی آن سوی رویاها

روستای سوباتان نرسیده به لیسار، در فاصله ۳۲ کیلومتری شمال‌ غرب شهرستان تالش و چندکیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور اردبیل قراردارد.



به گزارش پارس توریسم، این روستا دارای جمعیت کمی است که در اواخر ماه اول تابستان از روستاهایی چون قلعه‌بین در این مکان سکنی گزیده و در اواخر آخرین ماه تابستان به خانه‌های خود باز می‌گردند.

این محل از چشمه‌های پرآب و بسیار خنک و هوای عالی برخوردار بوده و دارای زمین‌های سرسبز پوشیده از چمن است که حفره‌هایی چند سیل‌ اب‌ را در خود فروبرده و به دور دست می‌برد، شاید کمتر کسی بداند که سوباتان به معنی محلی است که آب فرو می‌برد.

بر اساس گزارش سایت بانکی، این ییلاق زیبا و دیدنی در بخش کرگانرود واقع شده است که فاصله آن تا شهر هشتپر‍‍‍‍ حدود ۳۲ کیلومتر با جاده‌ای کوهستانی است که از دل جنگل‌های تالش می‌گذرد و سوباتان در بالای یک طرف دره لیسار و ییلاق تاریخی برزبیل، در طرف دیگر این دره واقع شده است. در واقع سوباتان در 60 کیلومتری تالش واقع است.
در داخل و اطراف سوباتان گورستان‌های متعددی از هزاره‌ها پیش تاکنون وجود دارد؛ این منطقه همواره محل گذر کوچ‌نشینان و مسافران خطه گیلان به اردبیل بوده و به همین دلیل آثار استقراری زیادی از گذشته در این محوطه باقی نمانده است.

همچنین در این ییلاق معدن مس و آثار تاریخی کاروانسرای شاه عباسی و قبرهای ماقبل تاریخ در محلی بنام کندی یا کهنه‌ده ییلاق برزبیل وجود دارد.
چشمه باتمان بولاق که بین سوباتان و اسبومار واقع شده، منطقه باستانی گنجخانه، سرچشمه اصلی قنات سلسال که سر از قلعه سلسال لیسار درمی‌آورد و بازار سنتی سوباتان از نقاط جالب و دیدنی سوباتان است.

قلعه سلسال که در پایین‌دست سوباتان واقع شده، تنها اثر تاریخی معماری شناخته شده در این محل است، قلعه‌خشک که بسیار سرسبز است نیز در جهتی مخالف قلعه‌ سلسال بدون وجود چشمه‌های جوشان قرار دارد که به آن اقامتگاه بزرگان نیز می‌گویند.
ساری‌داش (سنگ زرد)، آلچالخ (محل رشد درخت آلوچه)، هاچاداش (جایی که کوه به شکل تیر و کمان در آمده است) و باغ داگل (محلی که ییلاق ایل شاهسون از ایلات استان اردبیل به شمار می‌رود)، از دیگر محوطه‌های طبیعی شناخته شده در ارتفاعات ییلاق سوباتان به شمار می‌آید.

در حالی که دمای شهرهای مختلف استان گیلان مرطوب ترین استان کشور به ندرت به کمتر از یک درجه بالای صفر می رسد، در ارتفاعات سوباتان تابستان هم چاله‌های پر از برف دیده می‌شود و به همین دلیل زمستان که می‌رسد جز دو خانوار کس دیگری در سوباتان نمی‌ماند و بقیه به جنگل‌های دامنه البرز و کنار دریاچه لیسار کوچ می‌کنند.
این روستا فاقد برق و گاز است و تنها بعد از غروب خورشید به مدت 3 ساعت روشنایى خود را با ژنراتور برق تامین مى کند.

 


انتهای پیام

راه‌اندازی سینمای پنج بعدی درسرعین

شهرستان توریستی سرعین در هشت محور توسعه می‌یابد.

به گزارش پارس توریسم وبه نقل از روزنامه اطلاعات ،کاظم دبیر فرماندار سرعین با بیان مطلب بالا، یکی از محورهای توسعه سرعین را بحث توریسم و ورزش اعلام کرد و افزود: در این زمینه با رایزنی‌های انجام شده و سفر سوم رئیس‌جمهوری به استان اردبیل مقرر شده است کمپ تیم‌های ملی در سرعین ساخته شود.

فرماندار سرعین اضافه کرد: با ساخت این کمپ تیم‌های ملی فوتبال با حضور در سرعین به آماده‌سازی و کارهای بدنسازی قبل از شروع مسابقات می‌پردازند به طوری که علاوه بر برخورداری از آب و هوای مناسب، آب درمانی‌های مفید هتل‌های مجهز نیز در این کمپ ساخته خواهد شد.

دبیر محور دوم توسعه شهرستان سرعین را بحث تجاری اعلام کرد و ادامه داد: در این زمینه نیز برنامه‌هایی نظیر راه‌اندازی مجتمع‌های تجاری، تفریحی، توریستی در دستور کار است تا بتوانیم از این ظرفیت ممتاز جذب گردشگر استفاده کنیم.

وی ابعاد دیگر توسعه این شهرستان را محور پزشکی دانست و گفت: در این زمینه قرار است بزرگترین بیمارستان تخصصی چشم پزشکی در سرعین ساخته شود که کارها و مقدمات اولیه ساخت این بیمارستان فراهم شده است.

فرماندار سرعین با رد شایعه لغو قرارداد سرمایه‌گذار برای ساخت بیمارستان تخصصی چشم پزشکی اضافه کرد: برای اثبات این حقیقت که بیمارستان تخصصی چشم پزشکی در این شهرستان ساخته می‌شود به زودی سوله موجود در این محل را به درمانگاه تبدیل می‌کنیم تا مردم از این فضای بهداشتی، درمانی استفاده کنند.او محور پنجم توسعه شهرستان سرعین را نیز محور علمی اعلام کرد و افزود: قرار است تابستان امسال سرعین میزبان رؤسای 32 دانشگاه کشور باشد که با سفر احتمالی وزیر علوم به این شهر و همچنین سفر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بحث راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی سرعین و همچنین دانشگاه علوم تحقیقات را مطرح کنیم و مجوز لازم را بگیریم.

وی اضافه کرد: زمین مورد نیاز برای اجرای ساختمان دانشگاه آزاد سرعین و مرکز علوم تحقیقات این شهرستان تأمین شده است که فاز نخست دانشگاه آزاد با مهیا شدن 34 کلاس درس از مهر فعالیت خود را آغاز می‌کند.

فرماندار سرعین محور ششم توسعه شهرستان سرعین را فرهنگی و محور هفتم را اقامتی اعلام کرد و افزود: در این زمینه نیز تلاش می‌کنیم ساخت هتل چهار و پنج ستاره در اولویت باشد و ظرفیت پذیرش گردشگر در هتل‌ها در چند سال آینده به بیش از 200 هزار نفر برسد.او اضافه کرد: در محور هشتم توسعه شهرستان نیز ساخت مجموعه‌های رفاهی و پذیرایی مجهز در دستور کار قرار گرفته است.وی همچنین از افتتاح اولین شهر بازی سرپوشیده استان اردبیل تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: ساخت این مجموعه در کنار راه‌اندازی سینمای پنج بعدی مدت اقامت مسافران و گردشگران را افزایش می‌دهد.

«مهران مدیری»از دانشگاه لیبرتی آمریکا دکترای افتخاری گرفت

 «مهران مدیری» کارگردان و بازیگر مجموعه های طنز به پاس انجام فعالیت های هنری و انسانی دکترای افتخاری گرفت.

به گزارش پارس توریسم ،دانشگاه لیبرتی آمریکا (American Liberty University) به مهران مدیری مدرک دکترای افتخاری اهدا کرد.
مراسم اهدای دکترا به مدیری در تاریخ 21 تیرماه (12 June 2011) در دانشگاه لیبرتی واقع در لس آنجلس برگزار شد که مهران مدیری به دلیل ضبط ادامه مجموعه قهوه تلخ نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند.
در این مراسم دکتر رونالد برینر به نمایندگی از مهران مدیری این مدرک را دریافت کرد و حمید سلطانی آن را در ایران به مهران مدیری رساند.
این مدرک به پاس فعالیت های هنری و انسانی مهران مدیری به او اهدا شده است.

ظرفیت بالای دیار کهن کریمان در حوزه گردشگری


استاندار کرمان در آئین ثبت جهانی باغ شاهزاده ماهان بر ظرفیت بالای دیار کهن کریمان در حوزه گردشگری تاکید کرد.

به گزارش میراث‌آریا (chtn)، «اسماعیل نجار» در این مراسم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه از حضور رئیس‌جمهور در استان کرمان ابراز خرسندی کرد و گفت: تنوع اقلیم، تفرجگاه‌های بکر و دیدنی، مجموعه تاریخی گنجعلی‌خان، روستای تاریخی میمند، آستانه شاه نعمت‌الله ولی، ارگ بم، ارگ خشتی راین، وجود قلعه‌های تاریخی در جای‌جای استان، فرهیختگان، ادبا، شعرا و غیره زمینه‌ای برای جذب گردشگر و پیشرفت گردشگری در استان است.

او با بیان اینکه زیرساخت‌های توسعه گردشگری به سرعت در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور شاهد پیشرفت همه جانبه استان باشیم.

استاندار کرمان در ادامه به ارائه گزارشی در حوزه اشتغال‌زایی، مسکن مهر و دیگر برنامه‌های در دست انجام استان پرداخت و بر موفقیت‌های استان در زمینه‌های مذکور تاکید کرد.

«نجار» با اشاره به پیشرفت چشمگیر در اجرای مصوبات سه دوره سفر استانی هیات دولت و رئیس‌جمهور به کرمان گفت: پیشرفت مصوبات در دور نخست سفر 97 درصد، دور دوم 76 درصد و دور سوم 63 درصد است.

خاطرنشان می‌شود، افتتاح خط تولید لوله مسی شیاردار و طرح تولید کنسانتره سنگ‌آهن گل‌گهر سیرجان از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور به استان کرمان بود.

بنابراین گزارش، در این مراسم سفرا، معاون میراث‌فرهنگی کشور، نمایندگان مردم کرمان در مجلس شورای‌اسلامی و ائمه جمعه استان حضور داشتند.
/117

رودخانه‌های گیلان محل تخلیه زباله شده‌اند

بررسی‌هایی که درخصوص زباله‌های ۳۰شهر استان گیلان از سوی کار‌شناسان محیط زیست این استان انجام شده، نشان می‌دهد که بخش بزرگی از زباله‌های شهری استان گیلان در حاشیه رودخانه‌ها تخلیه می‌شوند.

به گزارش پارس توریسم، یک کار‌شناس محیط زیست در گفت‌و‌گو با میراث‌آریا، با بیان این خبر تصریح کرد: تخلیه زباله‌ها در حاشیه رودخانه‌ها ضمن تهدید سلامت عمومی، آلودگی منابع آبی را نیز بدنبال دارد و در طبیعت شکننده این استان یک فاجعه زیست محیطی محسوب می‌شود.

«آسان باقرزاده» با اشاره به نقش اهالی منطقه در ایجاد این آلودگی‌ها افزود: متاسفانه به رغم جمع‌آوری روزانه زباله شهری از جلوی در منازل، مردم نیز عادت کرده‌اند که زباله‌های خود را در حاشیه خیابان یا رودخانه‌ها‌‌ رها کنند.

به گفته این کار‌شناس محیط زیست، در زمان حاضر، روزانه ۵۶۰تن زباله در شهر رشت و ۷۹۸تن زباله در روز در حوزه آبخیز تالاب انزلی تولید می‌شود و یکصد تن زباله شهر انزلی نیز روزانه در مجاورت این تالاب بین‌المللی دفن می‌شود.

«باقر‌زاده» در این رابطه گفت: روزانه ۱۵تن زباله در مجاورت رودخانه خالکایی ماسال دفن می‌شود و محل انباشت موقت زباله‌های صومعه سرا در مجاورت رودخانه ماسوله در نظر گرفته شده است که ۱۵تن در روز در این محل دپو می‌شود و سایر شهرهای گیلان نیز وضعیت مشابهی دارند.

این کار‌شناس با اشاره به وجود زباله‌های بیمارستانی در میان زباله‌های تخلیه شده افزود: بخشی از این پسماند‌ها، زباله‌های بیمارستانی عفونی هستند و همراه زباله‌های شهری دفن می‌شوند و تعدادی مطب و کلینیک خصوصی هم وجود دارند که هیچگونه مدیریتی در جمع آوری و انهدام زباله عفونی آنها صورت نمی‌گیرد و این زباله‌ها همراه زباله‌ها شهری دفن می‌شوند.

«باقر‌زاده» یادآور شد: متاسفانه تخلیه زباله‌های صنعتی استان نیز فاقد جایگاه مشخص و مدیریت است و این زباله‌های نیز همراه زباله‌های شهری دور ریخته می‌شوند.

برخورداری مالکان خصوصی آثار تاریخی خراسان جنوبی از حمایت‌های قان

برخورداری مالکان خصوصی آثار تاریخی خراسان جنوبی از حمایت‌های قانونی
استان: خراسان جنوبی

معاون میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی گفت: مالکان خصوصی آثار تاریخی –فرهنگی استان خراسان جنوبی از حمایت‌های قانونی برخوردار می‌شوند.

«حمید حلاج مقدم» در گفتگو با میراث آریا (chtn)، ضمن اعلام این خبر گفت: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در راستای اجرای ماده پنجم قانون در مورد حفظ آثار ملی مصوب 1309 و به استناد بند الف ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از ابتدای سال 1389، بسته حمایتی با عنوان «حمایت از مالکین، متصرفین قانونی و بهره‌برداران آثار تاریخی- فرهنگی» را تدوین و ارائه کرد.

او تصریح کرد: این بسته به منظور تحقق اهدافی چون بهره‌گیری هم‌افزا از ظرفیت‌های تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آثار تاریخی، ارتقا سطح حفاظت از آثار تاریخی قابل احیاء، هدایت بازار سرمایه به سمت احیاء و بهره‌برداری از آثار تاریخی، حضور آثار تاریخی در حیات اجتماعی معاصر و تسری ارزش‌های آن‌ها در جامعه معاصر و جلوگیری از انزوال آن‌ها و ارتقاء و مشارکت عمومی در حفاظت و بهره‌برداری و مدیریت بهینه از آثار فرهنگی- تاریخی و کاهش نقش تصدی‌گری دولت به عنوان حامی، هدایت گر، سیاست‌گذار و ناظر تدوین شده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان ادامه داد: از دیگر اهداف پروژه می‌توان به تغییر تلقی جامعه مخاطبان نسبت به ظرفیت‌های مؤثر و قابل حضور آثار تاریخی- فرهنگی در جامعه معاصر، ترغیب و تقویت توان بخش خصوصی(فنی، اجرائی و سرمایه‌گذاری) برای حضور در عرصه احیاء و بهره‌برداری از آثار فرهنگی و ایجاد فضای کسب و کار پر رونق و رقابت‌پذیر برای بخش خصوصی اشاره کرد.

«حلاج مقدم» با اشاره به اینکه اداره کل میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی در چارچوب قانون و در راستای تحقق اهداف این طرح، از ابتدای سال 1389 این بسته حمایتی را در اختیار مالکانی که اثرشان در فهرست آثار ملی جای گرفته است با اولویت خانه‌ه‌ای تاریخی قرار داد، اظهار داشت: در نهایت 22 مالک برای برخورداری از مزایای این بسته ابراز تمایل کرده و با اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تفاهم‌نامه مشارکت منقعد کردند.

این مقام مسوول تصریح کرد: پس از بررسی‌های لازم، درخواست 13 مالک را برای اجرای مرحله اول این طرح در سال 1389، با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال مورد موافقت قرار داده که عملیات اجرایی برای مرمت و احیای خانه‌های مذکور با مشارکت مالکان در حال انجام است.

او یادر آور شد: در سال 90، این طرح برای استفاده تمامی بناهای تاریخی دارای مالک و یا بهره‌بردار خصوصی ادامه دارد ضمن اینکه تا پایان تیرماه سال‌جاری نیز 32 مالک آثار تاریخی استان برای بهره‌مندی از این تسهیلات درخواست داده‌اند که در سال جاری از مزایای این بسته حمایتی بهرمند خواهند شد.

معاون میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: از مزایایی که در این بسته حمایتی برای متقاضیان در نظر گرفته شده می‌توان به تأمین هزینه‌های مرمت اثر تاریخی تا سقف پنجاه درصد به صورت کمک بلاعوض، معرفی برای اخذ تسهیلات بانکی کم‌بهره در صورت درخواست مالک، تعیین و صدور مجوز کاربری بنا، ارائه فهرست مشاوران ذی صلاح و معرفی آن‌ها به مالک، ارائه فهرست پیمانکاران و استادکاران معرفی آن‌ها به مالک، تأیید و تصویب طرح مرمت و ارائه خدمات کارشناسی و نظارت عالیه طرح اشاره کرد.

او در پایان از تمامی مالکان خصوصی و یا بهره‌برداران آثار تاریخی استان که تاکنون به هر دلیلی از حمایت‌های این بسته حمایتی برخوردار نشده‌اند و متقاضی استفاده از این تسهیلات هستند، خواست به اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یا به ادارات و نمایندگی‌های این اداره کل در شهرستان‌ها مراجعه کرده و فرم‌های مربوطه را تکمیل و نسبت به مبادله تفاهم‌نامه مشارکت اقدام کنند.

عجیب‌ترین مناطق باستانی مخفی جهان




عجیب‌ترین مناطق باستانی مخفی جهان

وب‌سایت تاریخ گردشگری Historvius.com، فهرستی از عجیبت‌ترین مناطق گردشگری و باستانی مخفی جهان را منتشر کرد.

به گزارش میراث آریا(Chtn)،‌ مناطق باستانی، از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان به شمار می‌روند که در هنگام مسافرت، کمتر از دیگر جاذبه‌ها نادیده گرفته می‌شوند، اما در میان این مناطق، اماکنی مخفی وجود دارند که کنجکاوی گردشگران را برمی‌انگیزند.

این مناطق مخفی که تا حدودی ناشناخته باقی مانده‌اند، در شماره جدید سایت Historvius.com، به منظور بالابردن سطح آگاهی گردشگران معرفی شده اند.

«قصر بشیر» اردن که در وسط بیابان‌ کم گردشگر این کشور قرار دارد از جمله این مناطق باستانی مخفی به شمار می‌رود. این قصر که به عنوان مقر و پایگاهی برای سربازان رومی بنا شده بود در قرن چهارم میلادی ساخته شده است.

براساس فهرست این سایت،‌ «دیوار بزرگ» چین نیز یکی دیگر از مناطق باستانی مخفی ذکر شده است. ناشناخته ماندن برخی از بخش‌های دیوار همچون دیوار منطقه موتیانیو که در 90 کیلومتری پکن قرار داشته و توسط وسایل حمل و نقل عمومی قابل دسترسی است،‌ آن را در این فهرست گنجانده است.

«قبرستان کرمامیکوس»، که منطقه‌ای تدفینی برای اشراف زادگان آتنی بوده، جاذبه مخفی دیگری است که در این فهرست به آن اشاره شده است. این قبرستان از گورهایی تشکیل شده که متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد تا قرن ششم میلادی هستند.

گفتنی است «معبد یحا» در شمال اتیوپی یکی دیگر از مناطق باستانی مطروحه در این فهرست عنوان شده است. این معبد در سال 700 میلادی ساخته و بعدها به عنوان کلیسا از آن استفاده شده است.
/

یادگاری‌نویسی، این‌بار روی دیوار آرامگاه صائب تبریزی

یادگاری‌نویسی، این‌بار روی دیوار آرامگاه صائب تبریزی

1

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: میراث و گردشگری

یکی از نشانه‌های بی‌توجهی مردم به اهمیت میراث فرهنگی خویش، تأثیرات مخربی است که به دور از چشم ناظران دولتی بر آثار تاریخی می‌گذارند. یک نمونه‌ی کوچک اما مهم از این تخریب‌ها، یادگاری‌نویسی بر سر و روی میراث فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مطلب بخشی از گزارشی است که به قلم شاهین سپنتا - عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان اصفهان - در پایگاه اینترنتی ایران‌نامه منتشر شده و در آن آمده است: گزارش‌های نگران‌کننده‌ای که این روزها از وضعیت میراث فرهنگی ایران منتشر می‌شود، بازگوکننده‌ی بی توجهی مسؤولان نسبت به تخریب آثار تاریخی همچون پل‌ها، خانه‌های تاریخی، معابد و مساجد، کاخ‌ها، باغ‌ها و ... است. برچیدن نمادهای ملی توسط برخی نهادها نیز مدتی است که به این سیاهه افزوده شده و در سرخط خبرها قرار دارد. اما آن‌چه که کم‌تر به آن پرداخته می‌شود، سهم مردم در این تخریب‌هاست.

اگرچه مردم شبانه با بولدزر به جان آثار تاریخی نمی‌افتند و یا با حکم و بدون حکم، تندیس نمادهای ملی را تکه تکه نمی‌کنند و یا به اسم پروژه‌های توسعه و عمران شهری، آثار تاریخی را تخریب نمی‌کنند؛ اما سکوت و بی‌تفاوت گذشتن از کنار این ‌تخریب‌ها و گاه همراهی با نهادهای مرتبط، بر سهم مردم در گسترش دامنه‌ی این تخریب‌ها می‌افزاید. یکی از نشانه‌های بی‌توجهی مردم به اهمیت میراث فرهنگی خویش، تأثیرات مخربی است که به دور از چشم ناظران دولتی بر آثار تاریخی می‌گذارند. یک نمونه کوچک اما مهم از این تخریب‌ها، یادگاری‌نویسی بر سر و روی میراث فرهنگی است.

نویسنده یادداشت در ادامه‌ی این مطلب با اشاره به انتشار گزارش‌هایی از یادگاری‌نویسی بر روی آثار تاریخی مانند؛ سنگ‌نگاره‌های تخت جمشید، سی و سه پل، آرامگاه حافظ، پل خواجو، دیوارهای موزه سنندج، کاخ آپادانای شوش و پل دزفول در رسانه‌های مختلف، آورده است: این‌بار یکی از دوستداران میراث فرهنگی با اندوه فراوان تصاویری از یادگاری‌نویسی بر دیوارهای آرامگاه صائب تبریزی، بزرگ‌ترین غزل‌سرای دوره صفوی، را در خیابان صائب اصفهان برای آگاهی دوستداران میراث فرهنگی به ایران‌نامه سپرده است.

انگیزه‌های یادگاری‌نویسی

او در ادامه‌ی مطلب خود نوشته است: برخی از پژوهشگران تمایل انسان‌ها به یادگاری‌نویسی را نشانه میل به جاودانه شدن می‌دانند و برخی هم آن را به تمایلات دیگر همچون تخلیه هیجانات درونی، جلب توجه و شهرت‌طلبی، هوس‌های زودگذر و ... مربوط می‌دانند.

این کار از دوران کودکی و با یادگاری‌نویسی روی کتاب درسی، نیمکت مدرسه، صندلی اتوبوس، و باجه تلفن آغاز شده و با نوشتن روی دیوار همسایه، تنه درخت، سرویس‌های بهداشتی، بناهای تاریخی و .. ادامه می‌یابد.

ریشه این عمل در هر کدام از این تمایلات که باشد، نباید فراموش کنیم که این تمایلات فطری هستند و بخشی از وجود انسان را تشکیل می‌دهند؛ اما نکته مهم، انحراف این تمایلات در مسیر مخرب و آسیب رسان به محیط اطراف اعم از میراث فرهنگی است که برای این بداخلاقی که گاه بیمارگونه می‌شود، باید چاره‌ای اندیشیده شود.

یادگاری‌نویسی؛ از ناهنجاری تا هنجار اجتماعی

عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان اصفهان از یادگاری‌نویسی به عنوان یک رفتار ناهنجار اجتماعی یاد کرده و ادامه داده است: البته نباید فراموش کرد که این رفتارهای ناهنجار در میان مردم بسیاری از نقاط دنیا با فرهنگ‌های گوناگون دیده می‌شود؛ اما نهادهای مردمی و دولتی و رسانه‌ها نقش مهمی در کاهش این ناهنجاری‌ها و تبدیل آن به هنجار اجتماعی بازی می‌کنند.

طبیعی است که آموزش مستقیم یا غیر مستقیم به مردم برای درمان برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی، راهکاری است که باید در دستور کار سازمان‌های دوستدار میراث فرهنگی قرار گیرد؛ اما در کنار آموزش‌های همگانی، برای افرادی که به هر علتی از این آموزش‌ها دور مانده‌اند یا تأثیر نگرفته‌اند، باید راهکارهایی را جهت هدایت این تمایلات درونی در مسیر درست ارائه کرد.

برپایی برنامه‌های همگانی همچون جشنواره‌های نقاشی روی دیوار، مسجمه‌سازی، سازه‌های شنی یا یخی، آن‌طور که در بسیاری از نقاط دنیا مرسوم است، در تخلیه‌ی این تمایلات درونی و هدایت آن‌ها به سوی یک فعالیت سازنده فردی یا گروهی می‌تواند سهم داشته باشد؛ اما شاید در کنار همه‌ی این راه‌ها بتوان از راهکارهای ساده‌تر و موثرتری هم استفاده کرد.

یکی از روش‌های متداول در همه جای دنیا برای ثبت احساسات مردم پس از بازدید از چنین اماکنی، گذاشتن دفتر یادبود در موزه‌ها، نمایشگاه‌ها یا بناهای تاریخی است که افراد می‌توانند دیدگاه‌های خود را بر روی آن بنویسند و یادبودی از خود به جا گذارند، بدون این که آسیبی به محیط وارد سازند.

سپنتا در ادامه‌ی گزارش خود فراگیر شدن رسانه‌های آزاد را یکی دیگر از راهکارها در این زمینه دانسته و افزوده است: با فراگیر شدن رسانه‌های آزاد، مردم آزادانه نظرات خود را در آن‌ها می‌توانند بازگو کنند و همچنین تشویق افراد به عضویت در شبکه‌های اجتماعی، حقیقی و مجازی و بیان دیدگاه‌ها و تخلیه‌ی هیجانات در میان افراد و گروه‌های هم‌مسلک در این شبکه‌ها می‌تواند موثر باشد.

راهکار ساده‌ی دیگر، فراهم آوردن شرایطی است که افراد از هر گروه اجتماعی با هر سطح، سن و سواد بتوانند با استفاده از یک ماژیک ساده تمایلات درونی خود را بر روی یک تابلوی سفید تخلیه کنند...

به سخن دیگر، افزون بر آموزش همگانی برای بالا بردن سطح فرهنگ جامعه، شاید اگر در بناهای تاریخی و موزه‌های کشور به جای یک دفتر یادبود که خیلی زود از نظرها دور می‌ماند و صفحات آن در برابر دید همگان قرار ندارد، یک تابلوی سفید بزرگ نصب شود تا افراد مختلف در صورت تمایل، نظرات و امضای خود را برای مدت‌ها پای آن بگذارند و کسی آن‌ها را پاک نکند، از میزان یادگاری‌نویسی بر پیکر آثار تاریخی به شکل چشم‌گیری کاسته شود.

او در پایان گزارش خود اظهار امیدواری کرده است، پیشنهاد «نصب تابلوی سفید» در کنار میراث فرهنگی و طبیعی، مورد بحث و بررسی دوستداران فرهنگ و طبیعت ایران قرار گیرد تا در صورت توافق صاحب‌نظران، به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با یادگاری‌نویسی بر پیکره میراث ملی به کار رود.

انتهای پیام

کد خبر: 9004-10291

آغاز مرمت خانه تاریخی مجتهدی نیشابور


آغاز مرمت خانه تاریخی مجتهدی نیشابور
استان: خراسان رضوی

با تخصیص اعتبار 300 میلیون ریالی عملیات اجرایی مرمت و بازسازی دو خانه تاریخی در شهرستان نیشابور آغاز شد.

«محمد اسماعیل اعتمادی» رییس اداره میراث‌فرهنگی شهرستان نیشابور در این باره به میراث آریا (chtn)، گفت: با تخصیص مبلغ 300 میلیون ریال اعتبار، عملیات اجرایی مرمت دو خانه تاریخی مجتهدی و قریشی در نیشابور آغاز شد.

او اظهار داشت: خانه تاریخی مجتهدی به شماره 20481 مربوط به دوره قاجاریه و دوره پهلوی و منزل قریشی به شماره 14890 متعلق به دوره قاجار در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده‌اند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور تصریح کرد: از محل اعتبارات مشارکتی با همکاری اداره شهرستان و مالکان دو اثر یاد شده مرمت و بازسازی خواهند شد.

«اعتمادی» افزود: در این عملیات، مرمت دیواره‌ها و استحکام‌بخشی بناها مورد توجه اداره میراث‌فرهنگی نیشابور قرار دارد.

این مقام مسوول یادآور شد: در شهرستان نیشابور 450 اثر تاریخی وجود دارد که 130 اثر در فهرست آثار ملی قرار دارند.

او با تأکید بر اینکه از مجموع آثار ثبتی شهرستان نیشابور تا به حال شش خانه تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده، خاطرنشان کرد: نیشابور از مهم‌ترین مراکز جمعیتی، فرهنگی، گردشگری، صنعتی و تاریخی شمال شرق ایران به شمار می‌آیدکه به عنوان یکی از نمادهای تاریخ و فرهنگ ایران مطرح شده است.

گردشگری سنتی جایی در تیتر اخبار ندارد

گردشگری سنتی جایی در تیتر اخبار ندارد
صحبت از اهمیت گردشگری بسیار شنیده می‌شود اما پای عمل که به میان آید نشانه‌ای وجود ندارد؛ یکی از این موارد طرح موضوع گردشگری در سرخط خبرها است که در رسانه‌های کشور دیده نمی‌شود. در حالی که اهمیت صنعت گردشگری در کشورهایی که سهم عمده درآمد ارزی آنها را گردشگری تشکیل می‌دهد،‌ در اخبار صدا و سیما و روزنامه‌ها نمایان است.
گردشگری سنتی جایی در خبر ندارد
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گردشگری ـ خبرهای متفاوتی که از طریق رسانه‌‌های مختلف به‌ویژه صدا و سیما و پس از آن روزنامه‌ها و دنیای وب به اطلاع مردم می‌رسد،‌ حاکی از  درجه اهمیت خبر نیز می‌شود اما این رابطه دوجانبه یعنی نسبت اهمیت خبر و جایگاه آن در سرخط خبرها شاید همواره رعایت نمی‌شود چرا که گردشگری بعد از صنعت نفت به عنوان دومین صنعت درآمدزا، البته در دنیا در سرخط خبرهای کشور دیده نمی‌شود. و این موضوع علاوه بر رادیو و تلویزیون که بسیار ملموس است و به ندرت خبری در این باره دیده یا شنیده می‌شود در روزنامه‌ها نیز به چشم می‌آید. زیرا درست است که گردشگری از موارد مطرح در روزنامه‌ها و مجلات است اما همیشه در صفحات لایی جای دارد و در صفحه اول دیده نمی‌شود.
 
اهمیت موضوع به حدی است که تقریباً هم‌زمان با روز جهانی گردشگری سال جاری، از سوی سازمان جهانی گردشگری و وزارت توریسم کشور کرواسی کنفرانسی با عنوان جایگاه توریسم در سرخط خبرها برگزار خواهد شد. اما چرا در کشورمان گردشگری جایی در سرخط خبرها ندارد،‌ اردشیر اُروجی کارشناس برنامه‌ریزی فرهنگی گردشگری به خبرگزاری CHN پاسخ داد: گردشگری در درجه اول به بحث زیرساخت‌ها مربوط می‌شود؛ ابتدا باید زیرساخت‌ها آماده باشد بعد از آن در سرخط خبرها مطرح شود.
 
طرح گردشگری در خبر،‌ حکم تبلیغ را دارد
وی گفت: طرح موضوع در اخبار،‌ در حقیقت معرفی‌کننده کشور و جاذبه‌ها و امکانات گردشگری است که حکم تبلیغات مؤثر را دارد و می‌تواند در جهت راهنمایی مردم و انتخاب گزینه بهتر با توجه به کیفیت ارائه خدمات یا قیمت پایین عمل کند.
 
اُروجی ادامه داد: در ایران گردشگری همچنان به شیوه سنتی است و نوع صنعتی آن در کشور شکل نگرفته است. قبل از صنعتی شدن هم لازم است بازاریابی شده و با دیگران نیز تعامل خوبی داشته باشیم. رقم گردشگری در کشور بسیار پایین است؛ در سند چشم‌انداز ذکر شده که ایران در منطقه خاورمیانه نمونه باشد اما در حقیقت کشور در زمره گردشگر‌فرست‌ها قرار دارد.
 
این کارشناسی برنامه‌ریزی فرهنگی گردشگری افزود: حدود 6 میلیون گردشگر خروجی داریم؛ بین کشورها رقابت بر سر جذب سهم بیشتری از این رقم است،‌ دبی، ترکیه، مالزی و... . به علاوه خیلی از کشورها مانند عربستان بدون صرف هزینه و انجام تبلیغات سالانه حدود 800هزار گردشگر از ایران دارند. عراق نیز به همین ترتیب بدون صرف هزینه و تلاش برای بازاریابی و در حالی که برخورد خوبی با مسافران ایرانی ندارد سالی 2 میلیون گردشگر ایرانی دارد.
 
اروجی گفت: سوریه نیز از همین کشورهاست که بی‌هیچ هزینه‌ای 600هزار گردشگر از ایران دارد. اگر همه این ارقام را با هم جمع بزنیم و با رقم گردشگری ورودی در حد اعلای خود مقایسه کنیم، حدود 3 میلیون گردشگر بدون بازگشت داریم بنابراین تراز گردشگری ما منفی است که قطعاً‌ بر اقتصاد و فرهنگ اثرات منفی دارد. در حالی که با وجود درآمد ارزی حاصل از نفت نباید تراز ارزی منفی باشد.
 
برخورد حرفه‌ای در بخش خدمات گردشگری دیده نمی‌شود
اردشیر اروجی معتقد است: بازاریابی و تبلیغات مناسب نداریم،‌ صنف هتل‌دار برخورد خوبی نمی‌کند و به علت شناور نبودن نرخ ارز،‌ سفر به خارج ارزان‌تر از سفر داخلی تمام می‌شود،‌ یعنی سفر به ترکیه ارزان‌تر از سفر به شیراز است چون نرخ ارز یک نرخ مصنوعی است در ضمن آن که کیفیت عرضه خدمات نیز در کشورهای دیگر بالاتر است و افراد شاغل در این عرصه،‌ برخورد حرفه‌ای با گردشگر دارند. چیزی که در هتل و رستوران و جاهای دیگر در ایران دیده نمی‌شود.
 
اروجی گفت: با این وجود چند سال پیش تلاش کردیم رادیو گردشگری را راه‌اندازی کنیم، با معاون صدا و سیما صحبت کردیم و قرار شد روزی 12 ساعت به این کار اختصاص بدهند و برنامه‌ای بسیار آموزنده شامل معرفی جاذبه‌های گردشگری و آموزش شهروندان تهیه شود اما با تغییر مدیریت‌ها این کار صورت نگرفت.
 
کارشناس برنامه‌ریزی فرهنگی گردشگری ادامه داد: در ایران نیاز به مدیریت گردشگری هست زیرا تقاضای سفر بالاست ولی توزیع نامتعادل سبب درآمد نامتناسب شده است. باید در نظر داشت که گردشگری داخلی باعث چرخش درآمد می‌شود و این گردشگر خارجی است که ایجاد درآمد می‌کند و البته جذب آن مستلزم تبلیغات مناسب است.
 
نبودن زیرساخت‌های تخصصی،‌ یکی از موانع طرح گردشگری در اخبار است
وی خاطرنشان ساخت: اخبار و تیترهای خبری خوب جاذب گردشگر هستند‌، به عبارت دیگر تیترهای خبری تأثیر مثبت و منفی در گردشگری دارند و همواره رشد گردشگری نشان از امنیت بالای آن کشور و خدمات با کیفیت دارد. مشکل ما در وهله اول مدیریت ضعیف است. در حالی که تبلیغات منفی بسیار سبب شده تا کشورمان در فهرست مقاصد سفر دنیا نباشد،‌ لازم است برای خنثی کردن این موضوع با تراست‌های گردشگری مطرح در دنیا رابطه داشته باشیم ولی ما نه آنها را می‌شناسیم و نه ارتباط داریم.
 
چندی پیش در خبرها آمده بود که ایران جزو فهرست مقاصد گردشگری مردم چین قرار گرفت و این در شرایطی است که رده 111 به ایران اختصاص دارد. وی در پاسخ به خبرگزاری CHN گفت: فرض کنید که با همین رده گروه‌های چینی به ایران سفر کنند،‌ چند راهنمای مسلط به زبان چینی داریم که بتوانند توضیحات لازم را ارائه بدهند. جدای از این باید کیفیت ارائه خدمات در هتل و حمل و نقل اعم از زمینی و هوایی را نیز بدان افزود.
 
اردشیر اروجی در پایان تأکید کرد: گردشگری میوه توسعه‌یافتگی با مفهوم توسعه پایدار است به این معنی که طوری حرکت کنیم که به میراث طبیعی و تاریخی آسیب نزنیم در عین حال به گردشگر خدمات مناسب و متناسب بدهیم. بعد از آن می‌توان گردشگری کشور را در رسانه، که بسیار در جذب و دفع گردشگر مؤثر است،‌ مطرح کرد. در حال حاضر رادیو سلامت که تقریباً‌ هم‌زمان با رادیو گردشگری با اختصاص 12 ساعت در سال 83 مطرح شد،‌ مستقل عمل می‌کند.

قره‌کلیسا، میراثی جهانی که بازدید از آن آداب دارد

قره‌کلیسا، میراثی جهانی که بازدید از آن آداب دارد
قره‌کلیسا پیش از آن که یک اثر ثبت شده جهانی باشد یک مکان مقدس است و گردشگران برای ورود به این مکان باید آداب حضور در اماکن مذهبی را رعایت کنند، هر چند اقامتگاه‌هایی برای نیایش زائران یا آسایش گردشگران وجود ندارد.
ورود به قره کلیسا مانند هر مکان مقدسی، آداب خاص خود را دارد
خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه فرهنگ و هنر- قره‌کلیسا می‌تواند بهانه‌ای باشد برای نزدیک کردن ادیان به یکدیگر. گردشگران با هر دین و مسلکی می‌توانند اواخر تیر و اوایل مردادماه که مراسم خاصی برگزار می‌شود به این مکان مقدس تاریخی بروند و با آداب و رسوم هم‌وطنان ارمنی خود آشنا شوند به شرط آن‌که اداب حضور در اماکن مقدس را بدانند.
 
قره‌کلیسا یا کلیسای طاطائوس در شمال ‌شرق شهرستان چالدران و جنوب ماکو از توابع استان آذربایجان‌غربی واقع شده است. تاریخ آن به اوایل دوره مسیحیت می‌رسد و از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان است. قره در زبان آذری به معنای سیاه است چراکه ساختمان اصلی کلیسا تماما از سنگ های سیاه بوده که پس از بازسازی، جای خود را به سنگ‌های سفید داده‌اند.
 
تادئوس یا طاطائوس (طاطاوس) نیز یکی از حواریون مسیح است که در سال 40 میلادی به ارمنستان آمد و به تبلیغ مسیحیت پرداخت. گروه زیادی به آیین مسیح روی آوردند که از آن جمله ساناتروک پادشاه ارمنستان و دخترش ساندخت بود. ولی سلطان کمی بعد پشیمان شد و به مخالفت با آیین جدید پرداخت و دستور داد تا تادئوس، ساندخت (دخترش) و گروهی دیگر را که به مسیحیت گرویده بودند (حدود 3500 نفر) به قتل برسانند.
 
در سال 302 میلادی، زمان پادشاهی تیرداد از پادشاهان ارمنستان، مسیحیت در این کشور دین رسمی و همگانی شد. مسیحیان ارمنی که خاطره شهادت تادئوس و ساندخت را نسل به نسل حفظ کرده بودند در محل فرار آنان، کلیساهایی بنا کردند که قره‌کلیسا یکی از آنهاست. بنا بر عقیده ارامنه، کلیسای طاطائوس اولین کلیسایی است که به دستور مبشران و حواریون مسیح در دنیا ساخته شده است و چون از نظر مذهبی، شهادت را بزرگترین سعادت برای بشر می دانند، هر سال در روزهای آخر تیر ماه و هفته اول مرداد ماه که مصادف با قتل تادی مقدس و پیروان مسیحی اوست در قره‌کلیسا مراسم خاصی بر پا می‌دارند.
 
قره‌کلیسا، هر سال تابستان میعادگاه ارمنیان ایران و حتی کشورهای همسایه است. هفته اول مرداد ماه، ارمنیان از شهرهای تبریز، ارومیه، تهران، اصفهان، قزوین و... به صورت گروهی و خانوادگی به قره‌کلیسا می‌آیند. علاوه بر ارامنه، خانواده‌هایی از آشوریان و به ندرت خانواده‌های کاتولیک هم در این جشن شرکت می‌کنند.
 
در اطراف کلیسا، به رغم فراوانی جمعیت در روزهای جشن، ساختمان و بنایی برای بیتوته زائران وجود ندارد. در روزهای جشن، از طرف خلیفه‌گری ارامنه، چادرهایی در اطراف کلیسا نصب و در اختیار مسافران قرار داده می شود، اما تعداد این چادرها، به‌ اندازه‌ای نیست که پاسخ‌گوی نیاز زائران باشد. از این‌روست که گروه زیادی از مسافران با خود چادرهای مسافرتی حمل می‌کنند تا با مشکل اقامت روبه‌رو نشوند. هرچند در ماه‌ها و روزهای دیگر سال هم امکانات اقامتی مناسبی در نزدیکی قره‌کلیسا وجود ندارد
 
قره‌کلیسا می‌تواند بهانه‌ای باشد برای نزدیک کردن ادیان به یکدیگر. گردشگران با هر دین و مسلکی می‌توانند اواخر تیر و اوایل مردادماه که مراسم خاصی برگزار می‌شود به این مکان مقدس تاریخی بروند و با آداب و رسوم هم‌وطنان ارمنی خود آشنا شوند به شرط آن‌که اداب حضور در اماکن مقدس را بدانند.
 
 ژاله ابراهیمی، راهنمای گردشگری براین باور است که هرمکان، ویژگی‌ها و آداب خاص خود را دارد. برای مثال کسانی که وارد کلیسای واتیکان می‌شوند می‌دانند که باید شرایطی را رعایت کنند. آقایان نمی‌توانند شلوارک بپوشند یا خانم‌ها نباید با لباسی که آستین ان خیلی کوتاه است وارد کلیسا شوند اما ایرانیان برای ورود به اماکن مذهبی چه می‌کنند؟ چه اندازه حرمت یک مکان و کسانی که برای زیارت به آنجا آمده‌اند را رعایت می‌کنند؟ اصلا کسی یا کسانی هستند که آداب ورود به این‌گونه اماکن را به گردشگر، یاداور شوند؟
 
این راهنمای گردشگری با ورود تعداد زیاد گردشگران به مکان‌های مقدس و مراسم مذهبی موافق نیست و فکر می‌کند: زائر، تعریف و حریم خاص خود را دارد و گردشگران باید این حریم را رعایت کنند و این به آموزش و بالابردن فرهنگ گردشگری بستگی دارد برای مثال نباید خلوت کسی که در گوشه‌ مسجد، امامزاده، کلیسا، کنشت و هرجای مقدس دیگری نشسته ، نماز می‌خواند و دعا می‌کند را به‌هم زد. اما هستند گردشگران بسیاری که آرامش این زائر را با عکس گرفتن و گفتن و خندیدن به هم می‌زنند.
 

ژاله ابراهیمی، گردشگری را تهدیدی برای میراث فرهنگی و آداب و رسوم معنوی می‌داند و می‌گوید: گردشگران، موجب از بین رفتن بسیاری از آداب و سنت‌ها می‌شوند چراکه مردم محلی تلاش می‌کنند تا آداب و رسوم خود را مطابق سلیقه و پسند آنان تغییر دهند و این به زیان میراث معنوی است و موجب ازبین رفتن آن می‌شود. از این‌رو در جایگاه یک راهنمای گردشگری، دلم نمی‌خواهد مردم با طبیعت زیبای قره‌کلیسا آشنا شوند و آن را از بین ببرند از سوی دیگر با ورود تعداد زیاد گردشگر به قره‌کلیسا و به بهانه آشنایی با مراسمی که هر سال تابستان، از سوی ارامنه در آنجا برگزار می‌شود موافق نیستم و فکر می‌کنم که مردم در درجه اول باید با فرهنگ گردشگری و آداب و شرایط ویژه هر مکان آشنا شوند.

احداث کارخانه سنگ‌شکن در چند متری شهر ساسانی جره کازرون

احداث کارخانه سنگ‌شکن در چند متری شهر ساسانی جره کازرون
در فاصله چند متری از یک شهر باستانی ساسانی در 150 کیلومتری کازرون که آتشکده و چارطاقی جره (یکی از چارطاقی های چهارگانه معروف «مهرنارسه» وزیر معروف دوران ساسانیان) را در خود دارد، یک کارخانه بزرگ سنگ شکن و تولید شن و ماسه ساخته شده است.

کارخانه سنگ شکن در شهر ساسانی جره
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ در فاصله چند متری شهر ساسانی جره در کازرون یک کارخانه سنگ‌شکن احداث شد.
 
محل احداث این کارخانه سنگ‌شکن در ضلع جنوبی آثار به جا مانده از یک شهر باستانی متعلق به دوره ساسانیان که مشهورترین بنای آن، چارطاقی جره است در شمال شرقی این محوطه باستانی، است. این کارخانه به تازگی ساخته شده و در حال حاضر علاوه بر تجهیز کارگاه و راه اندازی ماشین آلات، عملیات زیرسازی جهت دسترسی مناسب‌تر به آن نیز در دست اقدام است.
 
با توجه به ظرفیت این کارخانه و به پروژه های عمرانی بزرگ و نیمه بزرگی که در منطقه جره و بالاده در دست ساخت است، نمی توان تولیدات این کارخانه سنگ شکن را صرفاً برای تامین نیازهای محلی دانست چرا که به نظر می رسد حجم تولیدات شن و ماسه آن به مراتب بالا خواهد بود، همین مسئله نیز امکان تخریب این محوطه باستانی و استفاده از سنگ های موجود در آن را برای تولید شن و ماسه تقویت می کند.
 
در حال حاضر معدن سنگی که این کارخانه در حال برداشت سنگ از آن است، سنگ های رودخانه ای و حاشیه رودخانه در مجاورت محوطه باستانی و در 200متری چارطاقی جره است. بدون تردید برداشت سنگ از رودخانه جره در ضلع شرقی این محوطه باستانی، در نهیات به از بین رفتن آثار و بقایای کشف ناشده بازمانده از دوران ساسانیان در این محوطه خواهد شد.
 
نزد ساسانیان آب تقدس بالایی داشت، در اغلب مناطق و محوطه های تاریخی بامانده از این دوران ساخت و سازهای فراوانی برای استفاده بهینه از آب به دست آمده است، بی تردید در حاشیه های رودخانه جره که از این محوطه باستانی عبور می کند نیز در صورت انجام تحقیقات باستان شناسانه می توان شواهدی از این دست را پیدا کرد.
 
در موردی دیگر در کازرون نیز شهر تاریخی بیشاپور نیز که رودخانه تنگ چوگان از کنار ان عبور می کند زمانی که ماشین آلات راهسازی برای تسطیح سطح رودخانه مجاور شهر در حال فعالیت بودند بولدوزرها آثار باقی مانده از یک بند باستانی را به طور کلی از میان بردند.
 
تاکنون برداشت مستقیم سنگ از این محوطه باستانی جهت استفاده در کارخانه سنگ شکن و تولید شن و ماسه انجام نشده است اما بدون شک احداث این کارخانه در مجاورت این محوطه باستانی که بخش های زیادی از آثار آن سنگی است، می تواند در نهایت به خطری بزرگ برای این آثار بدل شود. تردیدی نیست اگر محافظت ها و تذکرات لازم در این باره بهصاحبان این کارخانه داده نوشد چندی دیگر آثار سنگی به جا مانده از این شهر در این کارخانه به شن و ماسه تبدیل خواهند شد.
 
چارطاقی جره که به دستور مهرنارسه وزیر معروف و خوش نام دوره ساسانی ساخته شده است با طول اضلاع 14.30، یکی از بزرگترین و سالم ترین چارطاقی های به جا مانده دوران ساسانیان است. این چارطاقی در شمال شرقی شهر باستانی مربع مستطیل شکلی بنا شده است.
 
علاوه بر برخی آثار سنگی به جا مانده در این محوطه باستانی، قسمتی از پایه دیواره بناهای شهر و همچنین تکه های فراوان سفال در گوشه کنار ان به وفور دیده می شود.
 
این محوطه باستانی بر فراز تپه ای واقع شده است و به جز ضلع شرقی که توسط رودخانه کاملاً مشخص و مجزا شده، در سه ضلع دیگر به اراضی مسطح و تپه های مجاور منتهی می شود. چارطاقی جره که نزد بومیان به چارطاقی بالاده معروف است در چهارکیلومتری شمال بالاده و در 50کیلومتری شرق کازرون قرار دارد.
 
آتشکده یا چارطاقی جره سالهاست بدون هرگونه حصار و حفاظت فیزیکی در بلندای تپه ای که بر فراز آن ساخته شده است رها شده، با این همه معماری این بنا چنان است که در طول این همه سالیان خود را از گزند بلایا سالم و سلامت گذرانده است، این چارطاقی دارای ابعادی به طول14.30 متر است و با سنگ­های تراش خورده و با نمایی محدب بنا نهاده شده است. وجود درگاه­های وسیع و شکل خاص سقف آن نیز از دیگر ویژگی­های خاص معماری آن محسوب می­شود.
 
ابعاد بزرگ این چارطاقی موجب آن شده است که هر بیننده ای بتواند هیبت آن را از فاصله چندکیلومتری بر فراز تپه­ای که بر آن بنا شده و در مجاورت رودخانه­ی جره به تماشا بنشیند.
 
بر اساس نوشته های دکتر رضا مرادی غیاث آبادی در کتاب "بناهای تقویمی و نجومی ایران" آتشکده ها و همینطور اتشکده جره صرفنظر از کاربرد چهارطاقی به عنوان آتشکده یا هر مورد دیگر، سازوکار خاص تقویمی و گاهشماری داشته‌اند

غاز کاوش در قبرستان 3 هزارساله‌ای که توسط یک راننده لودر کشف شد

غاز کاوش در قبرستان 3 هزارساله‌ای که توسط یک راننده لودر کشف شد
بر اساس اعتبارات سال 90 اداره کل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد تابستان امسال کاوشهای باستان شناسی در گورستان دهنو یاسوج با قدمتی سه هزار ساله که سال گذشته به صورت اتفاقی و توسط راننده یک لودر در حین خاکبرداری در بیمارستان امام سجاد کشف شد، آغاز می‌شود.

اغاز کاوش در گورستان سه هزار ساله دهنو یاسوج
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ خرداد ماه سال گذشته در حین انجام خاک برداری در بیمارستان امام سجاد یاسوج راننده لودر متوجه وجود یک قبرستان باستانی در محل می شود، با ارائه گزارش به اداره سازمان میراث فرهنگی استان و حضور کارشناسان در این محل، قدمت این گورستان بالای سه هزار سال تخمین زده شد.
 
این قبرستان در ضلع شرقی شهر یاسوج و در محوطه بیمارستان امام سجاد(ع) این شهر کشف شده، در آن زمان رئیس وقت میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد گفته بود هنوز مشخص نشده که این قبرستان مربوط به چه دوره ای است اما در اینکه بیش از سه هزار سال قدمت دارد، هیچ شکی نیست.
 
بر اساس گفته مسئولان میراث استان قرار بود بلافاصله کاوشگران باستانی برای پژوهش در این خصوص به یاسوج رفته و نتایج نهایی را پس از کاوش اعلام کنند، با وجود گذشت 12 ماه از ان تاریخ تاکنون هیچ گونه اطلاع رسانی از اقدامات انجام گرفته بر روی این گورستان باستانی منتشر نشده است.
 
این گورستان تاریخی که در زمان به طور کامل زیر خاک رفته بود در هنگام خاکبرداری برای احداث ساختمانی جدید در بیمارستان به وسیله بیل لودر از زیر خاک بیرون امد، با این اتفاق تکه های زیادی استخوان انسان، نیزه شکسته و کوزه و اشیائی دیگر از این محل کشف شد.
 
رحیم دادی نژاد معاون حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی استان در گفت و گو با ما در رابطه با اقدامات انجام گرفته در رابطه با این گورستان گفت:‌ گورستانی که سال گذشته در بیمارستان امام سجاد به صورت اتفاقی کشف شد بهار امسال در سومین همایش ملی ثبت میراث فرهنگی که در شهرکرد برگزار شد با نام گورستان تاریخی دهنو یاسوج در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت ملی رسید.
 
وی افزود: در اعتبارات امسال اداره کل میراث فرهنگی استان طرح کاوش این گورستان برای کسب اعتبار مطرح شد و اعتبارات لازم در این باره تخصیص داده شد، بر اساس برنامه دست کم تا دو ماه دیگر انجام کاوش های باستان شناسی در گورستان آغاز خواهد شد.
 
دادی نژاد با اشاره به اهمیت این گورستان باستانی گفت: گورستان دهنو دارای ارزش های تاریخی بسیاری است و پیش بینی می شود در فصل اول کاوش های باستان شناسی از این محوطه تاریخی ناشناخته آثار و داده های ارزشمندی به دست آید.
 
برخی کارشناسان بر این باورند وجود این گورستان باستانی نشان دهنده این است که جغرافیای کنونی که شهر یاسوج در ان بنا نهاده شده است یک سکونتگاه تاریخی و باستانی است چرا که این گورستان بزرگ بی تردید متعلق به سکونتگاهی بزرگ است.
 
بر اساس برخی اطلاعات باستان شناسی آثار و بقایای یک سکونتگاه باستانی در زیر منطقه "محمودآباد" شهر یاسوج در نزدیکی محل کشف این گورستان به دست امده است که احتمال آن می رود که گورستان دهنو متعلق به ساکنان آن باشد. از سویی دیگر وجود رودخانه بزرگ بشار در حد فاصل این گورستان و سکونتگاه باستانی محمودآباد، این گمانه را که گورستان دهنو متلق به سکونتگاهی در این سوی رودخانه باشد را نیز تقویت می کند.
 
پیش از این در سال 79 نیز گورستان تاریخی "لما" در دامنه های کوه دنا در 30 کیلومتری شهر یاسوج کشف شد که باستان شناسان قدمت آن را سه هزار و 500 سال براورد کرده اند. گورستان لما نیز در حین کار بولدوزرهای شرکت راهسازی کشف شد که این مسئله موجب تخریب چندین گور باستانی نیز شد

جای خالی کپی‌رایت در نقشه‌های گردشگری

جای خالی کپی‌رایت در نقشه‌های گردشگری
در حوزه گردشگری آثار فرهنگی مانند کتاب،‌ راهنما و نقشه اعم از کاغذی یا الکترونیکی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به نظر می‌رسد حق کپی‌رایت که در قانون وزارت ارشاد قید شده در این حوزه کمتر اجرا شده و شاهد استفاده از این اقلام بدون در نظر گرفتن حقوق مؤلف هستیم.
جای خالی کپی رایت در نقشه گردشگری
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ حق مؤلف یا حقوقی که شامل حال مالکیت یک اثر فرهنگی می‌شود تنها مربوط به فیلم و موسیقی نمی‌شود بلکه تمام آثار فرهنگی اعم از کتاب و نقشه را نیز در برمی‌گیرد. اما این نوع از حق و حقوق در ایران با قدرت اعمال نمی‌شود،‌ از همین رو همانند کپی فیلم و موسیقی؛ در اقلام فرهنگی مورد نیاز در زمینه گردشگری نیز این امر دیده می‌شود که مشابه بودن اطلاعات گردآوری شده و عدم ذکر مأخذ،‌ شناخت مرز کپی و غیرکپی را از یکدیگر دشوار می‌سازد.
 
امیرحسین بختیاری مدیر انتشارات ایرانشناسی که دلگیر از کپی محصولات این انتشارات از سوی برخی ادارات است، در مورد نحوه کار‌ گفت: کار در تعامل و همکاری با ادارات دولتی از جمله سازمان‌های میراث استان‌ها است. به این ترتیب که طی قراردادی نقشه یا راهنمای گردشگری آن استان را برایشان تهیه می‌کنیم. ولی تا به حال چند مورد پیش آمده که پس از یک بار دریافت،‌ اقدام به اسکن از روی نقشه کرده و پس از حذف نام ایرانشناسی،‌ آن را به نام خودشان منتشر کرده‌اند. به برخی مانند اداره چهارمحال و بختیاری یادآوری کردیم که عذرخواهی کردند و دیگر انجام نشد اما سازمان استان لرستان 2،3 سالی است که حق مؤلف را رعایت نکرده و این کار را انجام می‌دهد.
 
وی خاطرنشان کرد: قانون وزارت ارشاد مبنی بر ممنوع بودن کپی یک اثر فرهنگی شامل حال هر اثری اعم از کاغذی یا الکترونیکی می‌شود و نقشه را نیز در بر می‌گیرد.
 
بختیاری برای روشن شدن کار خود ادامه داد: جغرافیای ایران و نقشه کشور که عوض نمی‌شود و موضوعی ثابت است ولی می‌بینیم که به عنوان مثال سحاب یا گیتاشناسی هر کدام کار را خود انجام می‌دهند و تناقضی هم با یکدیگر ندارند. اما ما برای تهیه نقشه گردشگری، بعد از تهیه نقشه اولیه یا اطلاعات کارتوگرافی، نسبت به تکمیل و تصحیح اطلاعات اقدام می‌کنیم. به عنوان مثال همین هفته گذشته شخصاً‌ سفر رفتم تا GPS آزادراه پل زال را تهیه کنم،‌ یا سفری 10 روزه به استان سیستان و بلوچستان کردیم تا اطلاعات منطقه را درآوریم.
 
مدیر انتشارات ایرانشناسی تأکید کرد: ما برای تهیه نقشه‌ها دست روی دست نمی‌گذاریم بلکه علاوه بر همه منابع مکتوب مانند نقشه،‌ کتاب معرفی آثار تاریخی و طبیعی، راهنمای هتل‌ها و کتاب‌های دیگر،‌ اساس کارمان بر سفر و تهیه اطلاعات میدانی استوار است. و در نهایت این اطلاعات را با آخرین تغییرات در کنار هم قرار می‌دهیم. اگر قرار باشد دیگران به راحتی از این اطلاعات استفاده کنند، دیگر تلاش ما بی‌فایده خواهد بود.
 
بختیاری ادامه داد: از سال 81 و با انتشار نقشه گردشگری شهر اردکان و استان لرستان کار خود را آغاز کرده و از آن زمان به نقاط مختلف ایران سفر کرده‌ام اما در تمام این مدت از هیچ مکانی پول نگرفته‌ام که اسمش را بیاورم و به دنبال این کار هم نبوده‌ام. به طور نمونه در استان البرز به یک باغ پرندگان شخصی برخورد کردم که بسیار خوب و متنوع بود،‌ پس اطلاعاتش در نقشه استان آورده شد.
 
مدیر انتشارات ایرانشناسی در پایان متذکر شد:  مخاطب ما ادارات دولتی هستند و هزینه نیز از این طریق تأمین می‌شود. برخی از این ادارات می‌گویند قیمت قرارداد بالاست ولی قیمت دوربین عکاسی و سایر متعلقات آن به تنهایی خیلی بیشتر از یک قرارداد است که باید سایر تجهیزات و هزینه سفرها را نیز بدان اضافه کرد. حال اگر قرار باشد حق اثر رعایت نشود با وجود علاقه به کار برای مردم، آدم از تلاش دلسرد می‌شود.