جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

تقویم و شرایط ثبت نام ارشد فراگیر

ثبت نام در دوره های فراگیر از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org انجام می شود و هزینه دفترچه برای هر سه مقطع 65 هزار و 850 تومان است.
مهر: قائم مقام دانشگاه پیام نور با اعلام زمان ثبت نام آزمون های فراگیر این دانشگاه گفت: ثبت نام دوره کارشناسی فراگیر پیام نور از فردا یکشنبه آغاز می شود و تا اول آبان ماه ادامه دارد و همچنین شروع ثبت نام دوره کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد از 4 تا 11 آبان ماه خواهد بود.

سعید حسامی امروز شنبه در نشست خبری با اعلام زمان شروع ثبت نام آزمون های فراگیر دانشگاه پیام نور جزئیاتی را در خصوص این ثبت نام ها و رشته ها اعلام کرد.

وی در ابتدا با اشاره به زمان ثبت نام مقطع کارشناسی فراگیر گفت: ثبت نام در مقطع کارشناسی فراگیر پیام نور از فردا یکشنبه 24 مهر ماه شروع می شود که تا اول آبان ماه ادامه دارد. دانشگاه پیام نور امسال در 107 رشته و 8 هزار و 805 رشته محل آماده پذیرش دانشجویان فراگیر در این مقطع خواهد بود.

قائم مقام رئیس دانشگاه پیام نور ادامه داد: داوطلبان هنگام ثبت نام به جای انتخاب 10 رشته محل امکان انتخاب 15 رشته محل خواهند داشت. همچنین رشته های فنی، مهندسی و هنر در دفترچه امسال کارشناسی فراگیر گنجانده شده است.

زمان برگزاری آزمون کارشناسی فراگیر
به گفته وی آزمون کارشناسی فراگیر این دانشگاه در 23 دی ماه سال جاری برگزار و پذیرفته شدگان در نیمسال دوم تحصیلی وارد دانشگاه پیام نور می شوند.

وی ظرفیت پذیرش در کارشناسی را برای سال جاری 241 هزار و 590 نفر اعلام کرد این در حالیست که ظرفیت پذیرش کارشناسی فراگیر پیام نور در سال گذشته حدود 245 هزار نفر بود.

آغاز ثبت نام دوره های کارشناسی ارشد و کارشناسی ناپیوسته از 4 آبان
حسامی در ادامه این نشست خبری به آغاز ثبت نام دوره های کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه پیام نور اشاره کرد و گفت: ثبت نام دوره های فراگیر کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور از 4 آبان ماه آغاز و تا 11 آبان ماه ادامه دارد و آزمون این دو مقطع 23 دی ماه برگزار می شود.

وی با اشاره به برخی جزئیات در مقطع کارشناسی ارشد، گفت: داوطلبان در سال جاری می توانند 10 رشته محل هنگام ثبت نام انتخاب کنند و این مقطع دوره های نیمه حضوری و مجازی را هم در خود گنجانده است.

قائم مقام دانشگاه پیام نور ادامه داد: در سال جاری ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد پیام نور در 90 رشته و 789 رشته محل صورت می گیرد ضمن اینکه امسال 14 رشته به این مقطع اضافه شده است.

ظرفیت پذیرش در کارشناسی ارشد
حسامی ظرفیت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد را 11 هزار و 240 نفر اعلام کرد. این رقم در سال گذشته 7 هزار و 50 نفر بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقطع کارشناسی ناپیوسته فراگیر پیام نور گفت: با توجه به اینکه همیشه در مقطع کارشناسی ناپیوسته پیام نور ظرفیت بیش از تقاضا بوده بنابراین مشکلی از نظر پذیرش وجود ندارد اما حد نصاب ها و رشته محل ها را در این پذیرش حتما لحاظ می کنیم و اگر داوطلبان انتخاب های درستی داشته باشند می توانند پذیرش شوند و ادامه تحصیل دهند.

قائم مقام دانشگاه پیام نور با اشاره به موسساتی که دوره های آمادگی دانشپذیری فراگیر دانشگاه پیام نور را برگزار می کنند اظهار داشت: برخی موسسات برگزار کننده دوره های آمادگی فراگیر پیام نور به صورت خصوصی از مدتها قبل تبلیغات خود را آغاز کرده اند که در مقطع کارشناسی 2 درس را ارائه می دهند.

به گفته حسامی دفترچه ثبت نام دوره های فراگیر کارشناسی دانشگاه پیام نور در سامانه مرکز آزمون دانشگاه پیام نور از روز گذشته قرار گرفته و این موسسات تنها بر اساس منابع اعلام شده در این دفترچه می توانند اقدام به برگزاری کلاس ها کنند زیرا برخی از این موسسات منابعی را در دوره های درسی خود آموزش می دهند که مربوط به دوره های گذشته است.

حسامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در دانشگاه پیام نور 70 درصد کل پذیرفته شدگان را پذیرش کرده ایم که این پذیرش در بسیاری از رشته ها با ظرفیت کامل انجام شد.

وی اظهار داشت: ثبت نام در دوره های فراگیر از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org انجام می شود و هزینه دفترچه برای هر سه مقطع 65 هزار و 850 تومان است

زمان برگزاری کنکور 91 اعلام شد/ آغاز ثبت نام از 16 آذرماه

ئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به زمان ثبت نام کنکور سراسری سال 91 و زمان دقیق برگزاری آزمون گفت: ثبت نام داوطلبان کنکور سراسری سال 91 از روز 16 آذرماه سال 90 آغاز می شود و همچون سال گذشته ثبت نام به صورت اینترنتی خواهد بود.

دکتر محمدحسین سرورالدین در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آزمون سراسری سال 91 در روزهای 8 ، 9 و 10 تیرماه سال 91 برگزار می شود.

وی درباره تغییرات احتمالی درباره وزن سوابق تحصیلی در کنکور سراسری سال 91 گفت: تصمیم گیری درباره وزن سوابق تحصیلی کنکور 91، در اختیار کارگروه ماده 4 است که این کارگروه هنوز جلسه جدیدی را تشکیل نداده است.

سرورالدین اظهار داشت: بر اساس تصمیمی که برای کنکور سال 90 اتخاذ شده بود وزن سوابق تحصیلی در کنکور 25 درصد و با تاثیر مثبت بود که هنوز برای سال 91 تغییر خاصی اعلام نشده است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتظار می رود که تغییراتی در این حوزه داشته باشیم اما تا زمان برگزاری جلسه کارگروه ماده 4 کنکور تغییری اعلام نمی شود.

وی یادآور شد: هیچ جای نگرانی برای داوطلبان نیست و در صورت اعلام هر نوع تغییری به موقع به اطلاع داوطلبان کنکور سراسری سال 91 می رسد.

ناسا نخستین ماهواره نظارت بر تغییرات آب و هوایی را به فضا می فرس

آژانس فضایی آمریکا ناسا چهارشنبه اعلام کرد آماده می شود بیست و هفت اکتبر نخستین ماهواره نظارت بر تغییرات آب و هوایی و سنجش متغیرهای اصلی هواشناسی را به فضا بفرستد.

به گزارش انتخاب، این ماهوار با نام مخفف ان پی پی نخستین ماهواره ای است که برای جمع آوری داده های اصلی برای بهبود پیش بینی های هواشناسی در کوتاه مدت و درک بهتر تغییرات آب و هوایی در دراز مدت طراحی شده است. ماهواره ان پی پی به پنج وسیله عملی مجهز است که می توانند وضعیت لایه ازن را تحلیل کنند، درجه حرارت جوی و گستردگی یخ های قطبی و دیگر توده های یخی را اندازه بگیرند.

همه این اطلاعات برای علم تغییرات آب و هوایی ضروری هستند.

تهران، یکشنبه و دوشنبه بارانی است

مشاور سازمان هواشناسی گفت: پایتخت یکشنبه و دوشنبه شاهد بارش پراکنده باران است و این درحالی است که تهران امروز شاهد افزایش 3 الی 4 درجه ای دما است.

به گزارش انتخاب، پرویز رضازاده مشاور سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با برنا اظهار داشت: برای مناطق شمالی آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، قزوین، زنجان، گیلان، اردبیل، البرز و مازندران سه الی چهار روز آینده بارش باران پیش بینی می‌شود.

مشاور سازمان هواشناسی ادامه داد:  استان ایلام طی دو روز آینده هوای صاف همراه با وزش باد را شاهد است. همچنین استان چهارمحال و بختیاری هوای صاف تا کمی ابری همراه با وزش باد را تجربه خواهد کرد.

رضازاده در مورد هوای پایتخت افزود: طی سه روز آینده تهران شاهد بارندگی نخواهد بود، این در حالی است که تهران در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه شاهد بارش پراکنده باران خواهد بود.

مشاور سازمان هواشناسی با اشاره به این مطلب که از اول مهر تاکنون پایتخت شاهد 7 درجه ای هوا به صورت نوسان بوده است، افزود: تهران امروز شاهد افزایش 3 الی 4 درجه ای دما است، این در حالی است روز جمعه هوای تهران با کاهش یک درجه ای دما روبه رو خواهد بود

اطلاعیه گوگل به مناسبت یک میلیاردمین داونلود گوگل ارث

گوگل پربیننده ترین سایت اینترنتی جهان و یکی از درآمد زا ترین موسسات اقتصادی اینترنتی مدتی است که با نوآوری های خاص خود و خدمات جدیدش به جذب فوق العاده بیشتر مخاطبان روی آورده است.

گوگل ارث به عنوان یکی جذاب ترین خدمات گوگل در پایان ماه سپتامبر (هفته گذشته) در حالی رکورد یک میلیارد داونلود خود را اعلام نمود که شرکت گوگل در ارائه این خدمات در واقع تهنا با خود رقابت می کند.

توجه به این نکته مهم اقتصادی بسیار حایز اهمیت است که اصولا شرکتهای دارای انحصار در عرضه یک خدمات خاص کمتر به دنبال نو آوری و گسترش خدمات خود آنهم با این جدیت هستند زیرا در بازار بدون کوچکترین تلاش مضاعفی از بی رقیب بودن خود بهره می برند اما در این میان گوگل از معدود شرکتهایی است که حتی در خدمات بی رقیب خود چون گوگل ارث نیز دائما نو آوری و گسترش حوزه پوشش خود را نمایان می کند.

اطلاعیه گوگل به مناسبت یک میلیاردمین داونلود گوگل ارث

در بخشی از  اطلاعیه گوگل به مناسبت یک میلیاردمین داونلود گوگل ارث آمده است:

«یک میلیارد چقدر بزرگ است؟

یک میلیارد ساعت پیش انسانهای مدرن در عصر حجر می زیستند.

یک میلیارد دقیقه قبل امپراطوری روم به تازگی در حال طلوع کردن بود.

اگر شما سه با تا کره ماه سفر کرده و باز می گشتید مسافرت شما مسافتی یک میلیارد متری را شامل می شد.

ما اگرچه بابت این نقطه عطف یک میلیاردی مفتخریم اما بیشتر افتخار می کنیم بابت نتایجی که افراد و سازمانها در طول سالها از گوگل ارث بدست آوردند.

وقتی شرکت کی هول طرح نمایشگر زمین را برای اولین بار در 2001 ابداع کرد جان هنک و براین مک کلندن دو تن از بنیانگذاران این ایده هرگز تصور نمی کردند که ایده آنها در این سطح وسیع توسط معلمان و آوزشگاهها، پژوهشگران علمی و حتی فعالان و علاقه مندان روزمره در مسیر های فوق العاده خلاقانه استفاده شود.

شرکت کی هول در سال 2004 توسط گوگل خریداری شد و ماهواره معروف گوگل ارث در سال بعد به فضا پرتاب گردید.

مک کلندن نحوه تغییر کاربری گوگل ارث از یک خدمات خاص برای کاربران تجاری به یک بازار مصرف عمومی را این گونه شرح می دهد:

زمانی بود که کاشفان برای کشف یک نقطه جدید در بخشی از نقشه جغرافی جهان نه تنها زمان بلکه جان خود را صرف می کردند.

ما در گوگل ارث نتایج تمامی آن اکتشافات بزرگ را تنها با یک اتصال اینترنت در اختیار تمامی کاربران و پژوهشگران قراردادیم. کسانی که ما آنها را محققان نشسته بر صندلی می نامیم با استفاده از ابزار گوگل ارث نوآوری هایی در دانش کرده اند که می توانند به حق خود را کاشفان آنها بدانند.»

همه اقشار جهان از گوگل ارث بهره می برند؛ حتی مبارزان فلسطینی!

به حقیقت خدمات گوگل ارث حجم بالایی از دانش را که باید باقیمت های گزافی از اطلس های و دانش نامه های جغرافیایی جهان خریداری می شد به رایگان در اختیار کاربران خود قرارداد و تنها به سود (البته نه چندان کم) حاصل از تبلیغات گوگل اکتفا نمود.

گفتنی است حجم استفاده های علمی مبتنی بر جغرافیا پس از عمومیت یافتن این ابزار اینترنتی رشد بسیار فزاینده ای داشته تا جایی که چندی پیش رژیم صهیونیستی با شکایت از گوگل بابت قرارداشتن نقشه های اراضی اشغالی در ابزار گوگل ارث که مبنای حملات موشکی مبارزان فلسطینی گردیده است شکایت نمود.

گسترش روز افزون گوگل؛ نماد روحیه اقتصادی پویا

اما صرف نظر از این جبنه های نادر باید تاکید داشت که گوگل به عنوان یک شرکت نو آور در خدمات اینترنتی که در اغلب خدمات خود بی رقیب بوده و یا بارقبا فاصله دست نیافتنی دارد اما این انصار و حاشیه امن هرگز سبب دست کشیدن از نوآوری و گسترش خدمات نشده بلکه گوگل به همان میزان که با رقبا از نظر میزان مشتری فاصله دارد از نظر میزان نوآوری و گسترش نیز جلو است.

به عنوان مثال می توانید در صفحه لینک شده کلیک نموده و سیر تحولات و نوآوری های گوگل ارث از 2008 تا کنون را ببینید.

چیزی که به عنوان رمز موفقیت و بقا در اقتصاد از آن یاد می شود و با داشتن چنین نگرشی است که می توان قله های رشد اقتصادی و تولید ثروت برای خود و جامعه را فتح نمود

تخصیص یکصد میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی بافت تاریخی محوطه ه

رای ساماندهی بافت تاریخی محوطه هگمتانه خبر داد.

دکتر«روح الله احمدزاده کرمانی» در جریان چهارمین سفر استانی هیات دولت به همدان در نشست خبری که در هتل بین‌المللی باباطاهر استان برگزار شد، در خصوص تملک تپه هگمتانه تأکید کرد: تاکنون 100 میلیارد ریال اعتبار برای محوطه تاریخی و ساماندهی بافت تاریخی هگمتانه اختصاص یافته که 95 میلیارد ریال آن جذب شده است. هم‌چنین خریداری 130 پلاک تجاری و مسکونی نیز صورت گرفته است که در تلاش هستیم به حرائم فرهنگی هگمتانه اضافه شود.

این مقام مسوول در سازمان میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم روند تملکات سریع‌تر و کاوش‌های باستان شناسی نیز با سرعت بیشتری پیگیری شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در ادامه گفت: روند ورود گردشگران خارجی رو به رشد است و علی‌رغم تحریم‌های صورت گرفته و هجمه‌های رسانه‌ای غرب علیه ایران، میزان ورود گردشگران به کشورمان افزایش یافته است.

او افزود: میانگین رشد سالانه جهانی ورود گردشگر 5/3 درصد اعلام شده که این رقم در کشور ما 5/13 درصد بوده است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ایران کشوری مسلمان است و باید با برجسته‌تر کردن ظرفیت‌های اسلامی خود به جذب گردشگر بپردازد، گفت: اگر فشارهای سیاسی خارجی از میان برداشته شود، ایران بالاترین میزان گردشگران جهان را خواهد داشت.

«احمدزاده کرمانی» تصریح کرد: دور چهارم سفرهای استانی هیأت دولت براساس تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص پیگیری میزان اجرایی شدن و تحقق مصوبات سه دوره سفر گذشته آغاز شده است.

او بازخوانی برخی از مشکلاتی که در سفرهای گذشته بررسی نشده‌اند را از دیگر اهداف دور چهارم سفرهای هیات دولت دانست و ادامه داد: رویکرد دولت در این سفرها فرهنگی است و بنا بر تأکید رئیس جمهور هم‌اکنون هفته‌های فرهنگی استان‌های مختلف کشور در حال برگزاری است تا فرصتی برای برجسته کردن ظرفیت‌های هنری، تاریخی و میراثی فراهم شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که به عنوان نماینده تام‌الختیار رئیس جمهور به استان همدان سفر کرده بود ، گفت: در این سفرها از نزدیک با شهرستان بهار و مشکلات ساکنان این شهرستان آشنا شدیم.

او با تأکید بر اینکه مجموع مصوبات سفر‌های گذشته هیأت دولت به این استان 28 مصوبه بوده است، افزود: در نخستین سفر 11، در دومین 8 و در سومین دور سفرهای استانی 9 مصوبه در این استان به تصویب رسیده است.

معاون رئیس جمهور ضمن اشاره به اجرای 100 درصدی مصوبات سفرهای هیات دولت به همدان، اظهار داشت: بخشی از این پروژه ها هم اکنون در حال انجام و بخشی دیگر در حال اتمام است.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تملک محوطه تاریخی لائودیسه نهاوند، گفت: بر اساس توافقات صورت گرفته 7 میلیارد و 500 میلیون ریال در سال جاری و همین مقدار نیز در سال 91 برای تملک این محوطه اختصاص خواهد یافت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه موانع اجرایی تغییر کاربری کاروانسرای فرسفج و تاج آباد در این سفر محقق شد، ادامه داد: این کاروانسراها در آینده به بازارچه صنایع‌دستی تبدیل خواهند شد.

او با اشاره به اعطای تسهیلات گردشگری با هدف توسعه زیرساخت‌های استان همدان، یادآور شد: 28 منطقه نمونه گردشگری در همدان به تصویب رسیده که دولت در حال توسعه زیرساخت‌های آن‌هاست و سپس به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

«احمدزاده کرمانی» خاطرنشان کرد: هم اکنون 2 هزار و 400 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان همدان انجام شده است.

او با بیان اینکه روند توسعه سرمایه‌گذاری در این استان در حال شتاب گرفتن است، اضافه کرد: با وجود این، هنوز به شرایط ایده آل دست نیافته‌ایم.

نماینده تام‌الختیار رئیس جمهور در شهرستان بهار ورود کالای قاچاق به کشور را از جمله معضلاتی دانست که باید از طریق کنترل مجاری غیررسمی با آن مقابله کرد و گفت: مردم نیز با بررسی، اصالت سنجی و خریداری نکردن تولیدات خارجی می‌توانند یاری بخش صنعتگران، به ویژه سفالگران لالجین، باشند.

معاون رئیس جمهور در خصوص حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های خارجی گفت: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در راستای اجرای اهداف سازمان میراث فرهنگی اقدام به برگزاری نمایشگاه در سایر کشورهای جهان می‌کند که در بسیاری از این نمایشگاه‌ها غرفه‌ای را به عرضه و معرفی صنایع‌دستی ایران اختصاص می‌دهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور ثبت جهانی گنبد قابوس، موسیقی و اقوام ایرانی و جنگل های حرا را از جمله پرونده‌های پیش‌روی این سازمان دانست و یادآور شد: غار علیصدر هم گزینه مناسبی برای ثبت جهانی است که مراحل ثبت آن باید آغاز شود.

«احمدزاده کرمانی» از ادامه فعالیت‌ها برای راه‌اندازی موزه منطقه‌ای غرب کشور به میزبانی استان همدان خبر داد و بیان داشت: راه‌اندازی این موزه از مصوبات دور نخست سفرهای هیات دولت به شمار می‌رود که اعتبار 35 میلیارد ریالی برای آن در نظر گرفته شده است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: تا به حال 20 میلیارد ریال از این اعتبار هزینه شده که با توجه به حجم کار و اهمیت این موضوع به نظر می‌رسد راه‌اندازی موزه منطقه‌ای غرب کشور به صرف زمان بیشتری نیازمند است.

«احمدزاده کرمانی» تصریح کرد: همچنین راه‌اندازی گنجینه اشیای استان یکی دیگر از مصوبات دور نخست سفرها محسوب می‌شود که همزمان با موزه منطقه‌‌ای غرب کشور آغاز شده و تا به حال 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این مقام مسوول در ادامه این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد وضعیت فعالان رشته مبلمان منبت به عنوان یکی از رشته‌های بومی و مزیت دار استان‌ و نیز وضعیت صادرات این تولیدات بیان داشت: بیش از 6 هزار و 500 کارگاه مبلمان منبت در همدان فعالیت می‌کنند. اما بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که حجم صادرات با حجم سرمایه‌گذاری در این عرصه هم‌خوانی ندارد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در ادامه اظهار داشت: به نظر می‌رسد بازارسازی برای مبلمان منبت در کشورهایی که این گروه از تولیدات آنجا از اقبال بیشتری برخوردار است و نیز ارائه تسهیلات به صنعتگران و هنرمندان فعال در این رشته با رویکرد راه‌اندازی خوشه تولیدی و صادراتی مبلمان منبت، به حل مشکلات فعالان این هنر- صنعت کمک خواهد کرد.

او در ادامه به وضعیت گاز رسانی کارگاه‌های سفال لالجین اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به بالارفتن قیمت نفت سفید، پیشنهاد سازمان میراث‌فرهنگی کشور برگزاری نشستی با حضور شرکت گاز و معاونت صنایع‌دستی و تأمین بخشی از هزینه‌های گاز رسانی توسط صنعتگران و بخشی دیگر توسط شرکت گاز است.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: سازمان میراث‌فرهنگی کشور بسته حمایتی هدفمندسازی یارانه‌ها را تهیه کرده است تا نسبت به کاهش تعرفه سوخت این کارگاه‌ها که در حال حاضر هم‌ردیف واحدهای صنعتی محاسبه می‌شود، اقداماتی صورت گیرد.

3 شهر به نقشه تقسیمات کشورى اضافه شد

یئت وزیران با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه و به منظور تقسیم بهینه منابع و امکانات در نقاط مختلف جغرافیایی کشور با برخی اصلاحات و ایجاد سه شهر جدید در نقشه تقسیمات استان های اصفهان، گلستان، کرمانشاه و کردستان موافقت کرد.
 
به گزارش فارس، با تصویب وزیران عضو کمیسیون سیاسی و دفاعی و بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده(13) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب 1362، روستای طرق از توابع دهستان طرق رود بخش مرکزی شهرستان نطنز پس از تجمیع با روستاهای باغستان پایین، یحیی آباد، کشه، باغستان بالا و آبکشه از توابع همان بخش در استان اصفهان به شهر تبدیل و به عنوان شهر طرق رود شناخته می شود.
 
همچنین بر اساس مصوبه هیئت وزیران، روستای تاتارعلیا از توابع دهستان دلند بخش مرکزی شهرستان زامیان در استان گلستان به شهر تبدیل و به عنوان شهر تاتارعلیا شناخته می شود.
 
بر این اساس، روستای ریجاب با روستاهای بان مزاران، دارابی، باباجانی عبدالمحمد، باباجانی شاهمراد و شالان از توابع دهستان بان زرده بخش مرکزی شهرستان دالاهو در استان کرمامشاه تجمیع و به عنوان شهر ریجاب شناخته می شود.
 
همچنین دهستان حسین اباد شمالی از بخش سارال شهرستان دیواندره منتزع و به بخش مرکزی شهرستان سنندج الحاق می شود.
 
بخش حسین آباد به مرکزیت روستای حسین آباد جنوبی از ترکیب دهستان های حسین آباد شمالی و حسین اباد جنوبی در تابعیت شهرستان سنندج استان کردستان ایجاد می شود.
send print print

وقوع پدیده «جزیره‌گرمایی» در تهران

ساخت‌وسازهای بلندمرتبه در تهران این کلان‌شهر را به پدیده‌ «جزیره‌گرمایی» مبتلا کرده که تحت تاثیر آن، دمای طبیعی پایتخت در یک بررسی بلندمدت 4 درجه افزایش پیدا کرده و منجر به تغییر اقلیم شهر شده است.

شهرداری‌تهران با اعلام اینکه سرچشمه این پدیده، کاملا غیرطبیعی و انسانی است، تبعات ادامه استقرار آن در پایتخت را بالارفتن درجه گرمایی آسایش، افزایش آلودگی هوا و تاثیر منفی بر کیفیت آب شرب عنوان کرده است.

«جزیره گرمایی شهری» (Urban Heat Islands) نوعی تغییر در اقلیم کلان‌شهرها است که تحت تاثیر افزایش سطح زمین‌های پوشیده از ساختمان به وجود می‌‌آید و باعث می‌شود «دمای شهر» نسبت به زمانی که پوشیده از فضای سبز و گیاه است، افزایش یابد.

این پدیده که به خاطر تراکم بالای ساختمان‌ها، استقرار پیدا می‌کند موجب می‌شود سرعت از دست دادن انرژی در شب نسبت به نواحی حومه‌ای کاهش یافته و محدوده شهری دیرتر از نواحی پیرامونی خنک شود.

بررسی‌های شهرداری تهران در این باره حاکی است: دمای شهر تهران با ارجاع به ایستگاه فرودگاه مهرآباد افزایش دما را در بازه‌ای 44 ساله نشان می‌دهد و حاکی از آن است که دمای شهر در حدود 4 درجه سانتیگراد بالاتر رفته است که تغییر شکل بارندگی از حالت برف به صورت باران تبعات این تغییر دماست.

سید مناف معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران درباره پدیده «جزیره گرمایی» به «دنیای‌اقتصاد» گفت: از آنجا که پدیده جزیره‌‌های گرمایی سرچشمه‌ای غیرطبیعی و کاملا انسانی‌ دارد، می‌توان با آن به مقابله پرداخت و آن را کنترل کرد که در این زمینه هم‌اکنون 4 راهکار در پایتخت در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: راهکار اول پیشگیری از گسترش افقی شهر تهران مدنظر است تا با اجرای آن از افزایش فاکتور زبری شهر جلوگیری شود. هر چقدر مساحت محدوده شهر کوچکتر شود از شدت یافتن جزیره گرمایی کاسته می‌شود.

مناف هاشمی تصریح کرد: راهکار دوم افزایش فضای سبز و پوشش گیاهی است که ایجاد فضای سبز عمودی در بدنه معابر اصلی، توسعه فضای سبز حاشیه بزرگراه‌ها و تکمیل کمربند سبز پایتخت در این راستا انجام پذیرفته است. راهکار سوم و چهارم نیز استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و گسترش حمل‌ونقل عمومی است.

3 شهر به نقشه تقسیمات کشورى اضافه شد

3 شهر به نقشه تقسیمات کشورى اضافه شد

هیئت وزیران با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه و به منظور تقسیم بهینه منابع و امکانات در نقاط مختلف جغرافیایی کشور با برخی اصلاحات و ایجاد سه شهر جدید در نقشه تقسیمات استان های اصفهان، گلستان، کرمانشاه و کردستان موافقت کرد.

هیئت وزیران با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه و به منظور تقسیم بهینه منابع و امکانات در نقاط مختلف جغرافیایی کشور با برخی اصلاحات و ایجاد سه شهر جدید در نقشه تقسیمات استان های اصفهان، گلستان، کرمانشاه و کردستان موافقت کرد.
 
به گزارش فارس، با تصویب وزیران عضو کمیسیون سیاسی و دفاعی و بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده(13) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب 1362، روستای طرق از توابع دهستان طرق رود بخش مرکزی شهرستان نطنز پس از تجمیع با روستاهای باغستان پایین، یحیی آباد، کشه، باغستان بالا و آبکشه از توابع همان بخش در استان اصفهان به شهر تبدیل و به عنوان شهر طرق رود شناخته می شود.
 
همچنین بر اساس مصوبه هیئت وزیران، روستای تاتارعلیا از توابع دهستان دلند بخش مرکزی شهرستان زامیان در استان گلستان به شهر تبدیل و به عنوان شهر تاتارعلیا شناخته می شود.
 
بر این اساس، روستای ریجاب با روستاهای بان مزاران، دارابی، باباجانی عبدالمحمد، باباجانی شاهمراد و شالان از توابع دهستان بان زرده بخش مرکزی شهرستان دالاهو در استان کرمامشاه تجمیع و به عنوان شهر ریجاب شناخته می شود.
 
همچنین دهستان حسین اباد شمالی از بخش سارال شهرستان دیواندره منتزع و به بخش مرکزی شهرستان سنندج الحاق می شود.
 
بخش حسین آباد به مرکزیت روستای حسین آباد جنوبی از ترکیب دهستان های حسین آباد شمالی و حسین اباد جنوبی در تابعیت شهرستان سنندج استان کردستان ایجاد می شود.

افزایش مساحت ایران را نه تأیید می‌کنم نه رد

س سازمان نقشه برداری تأکید کرد: مساحت ایران همان گونه که در آمارها اعلام شده یک میلیون و 648 هزار و خرده‌ای کیلومتر مربع است، ولی با توجه به اندازه‌گیری و روش متفاوت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 200 هزار کیلومتر مربع جدید به این مساحت اضافه شده است.

رئیس سازمان نقشه‌برداری تصریح کرد: البته ما این اندازه را نه تأیید و نه رد می‌کنیم چون آنها در استفاده از روش خود با ما مشورت نکرده اند، ولی حتما استدلال‌هایی وجود داشته که به این نتیجه رسیده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که مگر شما به عنوان سازمان هواشناسی نقشه ایران را تهیه نمی‌کنید و مساحت ایران چقدر است، گفت: ما هم نقشه ایران را تهیه می‌کنیم و وسعت ایران همان است که قبلا در آمارها اعلام شده است، اما مهم نقاط مرزی است که مختصات میله‌های مرزی محفوظ است و مهم ثبت نقاط مختصات میله‌های مرزی است.

ایلخان تأکید کرد: در ایران تراز‌یابی شبکه‌ای از درجه یک تا سه وجود دارد که در درجه 3 راه‌های فرعی نیز وجود دارد و مهم تعداد نقطه های مرزی است.

وی تأکید کرد: البته مساحت کشور نیز مهم است، اما سیستم‌های تصویری مختلفی وجود دارد که ممکن است مساحت را درست یا غلط نشان دهد، اما مهم میله‌های مرزی است که ثابت هستند و تغییر نکردند.

ایلخان در مورد سابقه نقشه‌برداری در ایران گفت: حدود 58 سال سابقه نقشه‌برداری جدید به روش امروزی در کشور وجود دارد و اولین نقشه ایران اوایل دهه 40 تهیه شد، البته نقشه‌های قدیمی نیز وجود داشته‌اند، مثلا آقای استخری چند صد سال پیش نقشه‌ای از ایران تهیه کرده است، اما قدیمی‌ترین نقشه امروزی مربوط به 58 سال پیش است.

وی در مورد اجلاس رئیسان سازمان نقشه‌برداری کشورهای اکو گفت: اولین اجلاس در تهران شروع شده و هدف ایجاد ظرفیت همکاری جدید بین کشورهای عضو اکوست.

وی افزود: توانمندی ایران در منطقه اکو و خاورمیانه از نظر تخصص نقشه‌برداری حرف اول را می‌زند و کشورهای خاورمیانه و اطراف ایران آنچه به عنوان نقشه دارند، با همکاری غربی‌ها و خارجی‌ها تهیه شده است، اما در ایران هر چه نقشه وجود دارد، از توانمندی کارشناسان و مهندسان ایرانی و متکی به دانش بومی و نرم‌افزار بومی است.

گزارش تصویری کنگره جغرافیدانان ایران

«یازدهمین کنگره جغرافیدانان ایران» با محوریت برنامه پنجم توسعه کشور 24 و 25شهریورماه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، یازدهمین کنگره جغرافیدانان ایران با حضور دکتر ابراهیم عزیزی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، دکتر احمد شعبانی رئیس دانشگاه شهید بهشتی، دکتر رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات کشور، دکترحسن کامران رئیس انجمن جغرافیایی ایران،  جمعی از اساتید، محققان و دانشجویان برگزار شد.


یازدهمین کنگره جغرافیدانان ایران

یازدهمین کنگره جغرافیدانان ایران


دکتر شعبانی      دکتر عزیزی

دکتر کامران     دکتر گنجی

یازدهمین کنگره جغرافیدانان ایران

یازدهمین کنگره جغرافیدانان ایران

یازدهمین کنگره جغرافیدانان ایران

یازدهمین کنگره جغرافیدانان ایران

یازدهمین کنگره جغرافیدانان ایران

یازدهمین کنگره جغرافیدانان ایران

یازدهمین کنگره جغرافیدانان ایران

رایزنی برای بازگرداندن الواح خشتی از دانشگاه شیکاگو به ایران

ئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور از تلاش‌های این سازمان برای بازگرداندن الواح خشتی از دانشگاه شیکاگو به ایران خبر داد و افزود: این اقدام به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و رایزنی‌ها در حال انجام است.

«روح‌الله احمدزاده کرمانی» در حاشیه مراسم گشایش نمایشگاه موزه و گردشگری پیوند دهنده فرهنگ‌ها در جمع خبرنگاران گفت: سازمان میراث فرهنگی در چهارچوب پروتکل‌های بین‌المللی و در چهارچوب تفاهم‌نامه‌هایی که با کشورهای مختلف دارد تلاش می‌کند تا از سرقت و حراج اشیای تاریخی و فرهنگی ملت‌ها جلوگیری کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه این یک اصل پذیرفته شده برای جمهوری اسلامی است که پایبند پروتکل‌های بین‌المللی باشد، ادامه داد: با توجه به اینکه تمام اشیا و اموال تاریخی ملت متعلق به یک حوزه تمدنی، فرهنگی و سرزمینی است، سعی می‌کنیم با هر نوع سرقت و حراج غیر قانونی اشیای فرهنگی تاریخی مقابله کنیم.

به گفته این مقام مسوول مجلس شورای اسلامی می‌تواند با تشکیل یک کمیته، مکمل اقدامات سازمان میراث فرهنگی در سال‌های اخیر باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل برگزاری نمایشگاه هفته‌های فرهنگی ایران در سایر کشور‌ها و نبود فرصت سایر کشورها برای نمایش آثار فرهنگی اشان در ایران، یادآور شد: توسعه ارتباطات میان موزه‌های ملی کشورها در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته و با همت موزه ملی به عنوان تابلوی میراث فرهنگی ایران حتما موزه‌های مشترک بین کشورها و موزه‌های ایران در دیگر نقاط جهان ایجاد خواهیم کرد ضمن اینکه میزبانی موزه کشورهای مختلف را در ایران نیز شاهد خواهیم بود.

«احمدزاده کرمانی» خاطرنشان کرد: سعی داریم از طریق رایزن‌های فرهنگی، با مشارکت فعال سفیران کشورهای مختلف در ایران و سفرای کشورمان در کشورهای مختلف اقداماتی در این بخش صورت گیرد.

او با اشاره به اینکه زمینه‌های خوبی در کشورهای عضو اکو، سازمان کنفرانس اسلامی و سایر کشورهای دنیا وجود دارد، بیان داشت: پیگیری‌ها به طور جدی در حال انجام است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی بر تاراج و خروج غیر قانونی بخشی از تاریخ و ظرفیت میراث کشور در سال‌های قبل از انقلاب تأکید کرد و گفت: با وجود اثبات تعلق این اشیا به ایران اکنون بخشی از آن‌ها در اختیار افراد سودجو و دلال است.

او با بیان اینکه هم اکنون در حال مجاب کردن برخی کشورها در خصوص تعلق این آثار به بشریت است، ادامه داد: این‌ها سرمایه جهانی است و ایران به عنوان نقطه تاریخی، متعلق به همه جهان و میراث تاریخی و فرهنگی است و در گام نخست سعی می‌شود از طریق گفتگو آثار متعلق به آن از کشورها بازگردانده شود.

«احمدزاده کرمانی» خاطرنشان کرد: در گام بعد مجلس می‌تواند در قالب بودجه سنواتی، اعتباراتی را برای خرید و برگرداندن اموال در نظر گیرد.

به گفته معاون رئیس جمهور مذاکرات با کشورهای اطراف ایران که به واسطه جنگ‌ها دچار بحران شده همچون عراق و افغانستان در حال انجام است.

او اضافه کرد: ابنیه و بافت‌های تاریخی کشور افغانستان نیز دچار آسیب شده و هیأتی را برای مذاکرات در راستای جلوگیری خروج اشیا از افغانستان به این کشور اعزام کرده‌ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور یادآور شد: آنچه حائز اهمیت است، کشورهای عضو اکو است که شامل حوزه تمدنی ایران قدیم و به خصوص ایران بعد از اسلام از جمله افغانستان، عراق و کشورهای آسیای میانه می‌شود.‌‌

او در خصوص جابجایی مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برخی استان‌ها گفت: عوض شدن یک مدیر به معنای ضعف او نیست بلکه این اقدام در راستای مشاهده رویکردهای بهتر انجام می‌شود و امری طبیعی است.

همایش جغرافیایی

فرماندهی مرزبانی استان گلستان و دانشکده علوم و فنون مرزی با مشارکت دانشگاه ها و سازمان های اجرایی استان برگزار می کند:

اولین همایش توسعه پایدار نواحی مرزی با رویکرد مرزنشینان

1390/10/28


2011/09/12 12:00:00 ق.ظ


2011/09/28 12:00:00 ق.ظ
زمانبندی همایش
آخرین مهلت ارسال مقاله 1390/09/10
اعلام نتایج داوری 1390/09/26
زمان برگزاری همایش 1390/10/28
موضوعات همایش
مفاهیم، مبانی و رویکردهای نظری (نظریه ها، الگوها و روش ها)
رویکرد طبیعی، کالبدی و آمایشی توسعه پایدار نواحی مرزی (آمایش سرزمین، توسعه کالبدی، توسعه فضایی، قابلیت ها، عارضه های طبیعی و ...)
رویکرد فرهنگی و اجتماعی و توسعه پایدار نواحی مرزی (باورهای فرهنگی، آموزش عالی، آموزش و پرورش، آینده پژوهی، سرمایه اجتماعی، قومیت، تعامل و هم افزایی، مشارکت، جمعیت و ...)
رویکرد اقتصادی و توسعه پایدار نواحی مرزی (اشتغال، محرومیت، بازارچه های مرزی، تعاونی های مرزنشینان، گمرکات، گردشگری، مشاغل خانگی، صید غیرمجاز، قاچاق کالا،...)
رویکرد سیاسی و توسعه پایدار نواحی مرزی (سیاستهای منطقه ای، کارکرد سازمان ها و دستگاه های اجرایی، نقش کشورهای فرامنطقه ای، تهدیدات و چالش ها، قوانین و مقررات مرزی، سند چشم انداز، حقوق بین الملل، روابط بین الملل و ...)
رویکرد امنیتی و توسعه پایدار نواحی مرزی (پاسگاه های مرزی، تهدیدها و فرصت های فرامرزی، کاربرد سیستم Gps و Gis در مرزبانی، منابع مرزبانی آبی و خاکی و ...)
پدافند غیرعامل و توسعه پایدار نواحی مرزی.
حامیان همایش
فرماندهی مرزبانی استانهای گلستان،
دانشگاه علوم انتظامی
استانداری استان گلستان
دانشگاه گلستان
دانشکده جغرافیا
جهاد کشاورزی استان گلستان
نیروی انتظامی
بانک قوامین
دانشگاه امام حسین
صدا و سیمای استان گلستان
دانشگاه پیام نور
جهاد دانشگاهی
اداره کل تعاون استان گلستان
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی
دانشگاه آزاد گرگان
بنیاد نخبگان
دانشگاه منابع طبیعی گرگان
شرکت گاز استان گلستان
شرکت آب منطقه ای گلستان
سازمان بازرگانی گلستان
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
ارتش جمهوری اسلامی ایران

اختصاص 50 میلیون متر مکعب حق آبه به پریشان و بختگان

اختصاص 50 میلیون متر مکعب حق آبه به پریشان و بختگان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت : 40 میلیون متر مکعب آب ، اواخر فصل پاییز از سد درود زن به دریاچه بختگان منتقل می شود . ابراهیمی کارنامی افزود :‌ 10 میلیون متر مکعب آب نیز از سد نرگسی به دریاچه پریشان منتقل می شود .

به گزارش کازرون نما به نقل از واحد مرکزی خبر 50 میلیون متر مکعب حق آبه به تالاب بین المللی پریشان کازرون و بختگان شیراز تعلق گرفت. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت : 40 میلیون متر مکعب آب ، اواخر فصل پاییز از سد درود زن به دریاچه بختگان منتقل می شود . ابراهیمی کارنامی افزود :‌ 10 میلیون متر مکعب آب نیز از سد نرگسی به دریاچه پریشان منتقل می شود . علاوه بر آن 900 حلقه چاه مجاز و غیر مجاز در اطراف پریشان وجود دارد که برداشت آب از چاه های غیر مجاز ممنوع است و بر روی چاه های مجاز نیز کنتور هوشمند کنترل آب برای محدود کردن برداشت آب از این چاهها بسته می شود .

دریاچه بختگان با 117 هزار و 47 هکتار ، از نظر وسعت دومین دریاچه داخلی کشور است که در جنوب شرق شیراز قرار دارد و از جمله دریاچه های خشک شده استان فارس به شمار می رود . این دریاچه روزی پناهگاه امنی برای بیش از 100 تا 150 هزار فلامینگوی مهاجر به استان فارس در سالهای پر آبی بود.

پریشان هم بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور است که امروز این دریاچه نیز کاملا خشک شده است. استان فارس با 220 هزار هکتار تالاب از استانهای مطرح کشور است . ارژن ، بختگان ، پریشان ، هیرم ، هرم و کاریان ،کافتر و طشک و مهارلو از تالاب استان فارس است که همه آنها خشک و یا با افت شدید آب مواجه هستند .

تالاب ها از یک سو سبب کاهش آفات گیاهی ، جلوگیری از پیشروی گنبدهای نمکی و به راه افتادن سیلاب و گسترش پرورش دام در حاشیه خود می شوند و از سوی دیگر تغذیه آبهای زیر زمینی و چشم اندازهای زیبا را به همراه دارند. تالابها نقش مهمی در پرورش آبزیان ، حفظ ذخایر ژنتیکی جانوری و گیاهی و افزایش کیفیت محصولات باغی دارند.