جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

یادی از پدر جغرافیای ایران

یادی از پدر جغرافیای ایران

:

روز گذشته نخستین سالروز درگذشت استاد محمد حسن گنجی، رئیس خانه جغرافیا، از بنیان گذاران جغرافیای نوین و هواشناسی ایران و مرد سال هواشناسی جهان در سال ۲۰۰۱ بود.

زنده یاد دکتر گنجی 29 تیر سال گذشته در 100 سالگی در بیمارستانی در تهران درگذشت. زنده یاد دکتر گنجی که در سال ۱۳۵۴ به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران انتخاب شد در بیست و نهمین کنگره اتحادیه بین المللی جغرافیایی در کره جنوبی در سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان یکی از ۱۵ جغرافی دان برجسته جهان شناخته شد و سازمان هواشناسی جهانی، جایزه علمی سال ۲۰۰۱ را به وی اعطا کرد.منزل مسکونی استاد در تهران از سوی شهرداری تهران تملک و بازسازی شد و از آذر سال 90 به عنوان خانه جغرافیا ومرکزی برای گسترش و تعمیق روابط اهل دانش با شهروندان مورد استفاده قرار گرفته است.

دکتر گنجی، حدود ۱۰ درس جدید و مختلف را به تدریج وارد برنامه رشته جغرافیای کشور کرد و همه را شخصاً به تناوب در سال های تحصیلی مختلف تدریس کرد.از دکتر گنجی که موسس دانشگاه بیرجند نیز هست ،۱۶ اثر تألیفی، 6 نقد کتاب ، ۱۲ مقدمه کتاب، ۸۰ مقاله علمی، ۱۹سخنرانی و ۱۴ مقاله به زبان انگلیسی به یادگار مانده است.چندین نسل از استادان و جغرافی دانان بزرگ کشور در مکتب استاد گنجی پرورش یافتند، وی سهمی بی بدیل در گسترش دانش جغرافیا و هواشناسی در کشور داشت.

نظرات 1 + ارسال نظر
mohammad جمعه 4 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:19 ب.ظ

سلام. خدا رحمتشون کنه. انشالله ما هم بتونیم در راه پیشرفت جغرافیا در ایران قدمی برداریم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد