جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

رئیس مجلس: برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اجرای طرح آمایش سرزمین ضروری است

رئیس مجلس شورای اسلامی: یکی از روش ها برای بالفعل کردن استعدادها و تحقق عدالت طرح آمایش سرزمین است تا زمینه رشد متوازن فراهم شود.

به گزارش عیارآنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش آمایش سرزمین و اقتصاد مقاومتی که صبح روز شنبه ۱۰ خرداد ماه، در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی چند نکته کانونی وجود دارد که باید به آن توجه و تمرکز کرد که مهم ترین آن استقرار و توجه به رونق اقتصادی درون است.

لاریجانی

رئیس قوه مقننه عنوان کرد: ظرفیتهای زیادی در کشور داریم که قسمتی از آن بالفعل شده و قسمتی از آن بالفعل نشده است اگر ایران بخواهد جهش داشته باشد باید این ظرفت ها در اقتصاد جانمایی شود.

لاریجانی تاکید کرد: برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تحقق طرح آمایش سرزمینی ضروری است که در قید برنامه ها آمده ولی به علت تاخیر و بی توجهی دولت تاکنون تحقق نیافته است.

وی ادامه داد: در برنامه دوم بر اجرایی کردن طرح آمایش سرزمین در زمینه تذکر داده شده بود و در برنامه پنجم شورایی در این رابطه تشکیل شد و معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری مامور پیگیری این موضوع شد اما تاکنون اقدامی جهت اجرایی کردن این طرح در برنامه ها صورت نگرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر در بعضی از استان ها که مشکل آب آشامیدنی وجود دارد، صنایع آب بر فعالیت می کنند و استانی را داریم که در زمینه کشت برنج با کمبود آب مواجه است ولی در استان هایی مانند گیلان و مازندران برای اینکه از منابع آبی خوبی برخوردار هستند زمین های کشاورزی به ویلا تبدیل می شوند که علت این امر عدم اجرای درست قانون است و مرکز پژوهش ها و انجمن ها در صورت نیاز طرحی را تدوین و به مجلس ارائه دهند.

رئیس قوه مقننه افزود: در حال حاضر ۲٫۵ میلیون تن برنج در کشور تولید می کنیم و مصرف ۳٫۱ میلیون تن است در صورتی که مقداری خوب عمل کنیم می توانیم در این زمینه خودکفا شویم.

وی ادامه داد: چندین جلسه در این رابطه برگزار شد و به این نتیجه رسیدم که مراتب دیوانی در تغییر کاربری نقش دارند. هم اکنون معاونتی برای همیاری شهرداری ها ایجاد شده است که برای به دست آوردن پول و آبادانی اجازه تغییر کاربری می دهند و همین طور شوراهایی در شهرها و روستاها وجود دارد که اجازه این کار را می دهند.

رئیس مجلس عنوان کرد: در سفری که به کشور هند داشتم نزدیک وسط خیابان درخت بزرگی وجود داشت که در ترافیک تأثیر داشت سؤال کردم که چرا این درخت قطع نمی شود که مسئولین آن کشور اعلام کردند که برای قطع این درخت نیاز به حکم دادگاه دارد.

وی تأکید کرد: امور دیوانی از عقلانیت کافی برخوردار نیست این در حالی است که ما قانون می نویسیم در حالی که برخی نقایص قابل رفع نیست و تا آمایش سرزمینی رخ ندهد این مشکلات رفع نمی شود.

لاریجانی افزود: ما در تئوری سیاسی کشور معتقدیم که عدالت حکم مهمی است؛ رشد دادن به استعدادهای مختلف نیز باید هم سنگ رخ دهد و اگر استانی دارای محدودیت آب، برق و جاده ای است باید با استانی که برخوردار است یک جور رشد کنند و در آمایش سرزمین باید زمینه رشد را یکسان کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از روش ها برای بالفعل کردن استعدادها و تحقق عدالت طرح آمایش سرزمین است تا زمینه رشد متوازن فراهم شود.

لاریجانی افزود: وزن دادن به آمایش سرزمین به عدد نیست بلکه معتقدیم که عدالت وزن آن را سنگین می کند.

وی افزود: این ساختار باید به وجود آید و مرکز پژوهش های مجلس و انجمن های علمی باید درگیر آن باشند و از دولت باید دعوت شود تا اگر در این زمینه مطالعاتی داشتند نظرات خود را به تدوین این طرح ارائه دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برای برنامه ششم توسعه نیازمند این امر هستیم یعنی اگر در ۴ سال چارچوبی قرار است برسیم باید در برنامه ششم توسعه کشور دیده شود.