جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

بازگشایی چشمه های بسته تالاب پریشان نوید بخش زندگی تازه


به گزارش درخشنده خبرنگار کازرون نما ، جاری شدن خنکای آب چشمه هایی که پیشینه هزار ساله در تامین آب این دریاچه دارند نوید بخش رونق دوباره زیست و پرورش زیستمندان در این تالاب استان فارس است.

همراه با آمدن ماه مهر ، دست مهربانی بر سر چشمه های بسته تالاب بین المللی پریشان در شهرستان کازرون استان فارس نشست و با بازگشایی این چشمه ها جان تازه در کالبد این تالاب خشکیده دمید.

به گزارش  درخشنده خبرنگار کازرون نما ، جاری شدن خنکای آب چشمه هایی که پیشینه هزار ساله در تامین آب این دریاچه دارند نوید بخش رونق دوباره زیست و پرورش زیستمندان در این تالاب استان فارس است.

مدیر اداره محیط زیست شهرستان کازرون روز سه شنبه در این زمینه گفت : با بازگشایی چشمه های پریشان و لایروبی آن ، آب چشمه حدود 17 برابر افزایش پیدا کرده و امید به افزایش حیات و رونق زیست در این منطقه دارد .

جمال خداپرست با بیان اینکه این چشمه ها در سال 87 و به دنبال عملیات راه سازی کور شده بود گفت : چشمه هلک هم اینک لایروبی و بازگشایی شده و مابقی چشمه ها نیز در حال بازگشایی است .

وی ادامه داد : اگر اعتبار مورد نیاز تامین شود می توان شماری دیگر از چشمه را از جمله چشمه خواجو و چشمه های اراضی بنگ را هم بازگشایی کرد .

این مقام مسوول گفت : عملیات جاده سازی در سال 87 یکی از سیاه ترین روزهای زندگی تالاب آب شیرین پریشان بود ، این عملیات نه تنها چشمه ها را کور کرد بلکه باعث سوختن شماری از زیستمندان این تالاب از جمله لاک پشت ها و برخی پرندگان مهاجر شد .

وی گفت : آسیب دیگری که تالاب بین المللی پریشان دیده ، مربوط به ساخت جاده های بین مزرعه ای در سالهای گذشته است ، در واقع عملیات های راه سازی به ویژه در سال های دهه 80 به عنوان یکی از عوامل آسیب زای محیط زیست شناخته می شود.

خداپرست ادامه داد: امیدواریم بتوانیم همه چشمه ها را رصد و بررسی کرده و آن ها را زنده سازی کنیم و با برنامه ریزی انجام شده می توان دست کم سه چشمه دیگر را بازگشایی کرد.

مدیر محیط زیست شهرستان کازرون همچنین بیان داشت : البته تالاب و دریاچه پریشان به 12 میلیون متر مکعب آب نیاز دارد و با این چشمه ها نمی توان دریاچه را به حال گذشته برگرداند ، بیشترین تاثیر آب چشمه ها، پایداری حیات وحش و حفظ زیستگاه در این منطقه است .

او تاکید کرد : راهکار زنده ماندن تالاب، انتقال آب بین حوزه ای از سد نرگسی است ، این طرح در برنامه ها قرار دارد و ما منتظر اجرایی شدن آن هستیم.

این مقام مسوول همچنین گفت : یکی دیگر از عوامل خشکیدن پریشان، وجود تعداد بسیار زیادی چاه غیر مجاز کشاورزی دراطراف آن است ، این چاه ها به ویژه بعد از بروز خشکسالی اخیر در منطقه حفر شده و حدود یک ماه پیش و به حکم مقام قضائی ، عملیات بستن این چاه ها شروع شد.

تالاب و دریاچه پریشان از تالاب های آب شیرین ایران است و 4چهار هزار و 300 هکتار مساحت دارد ، این تالاب در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی ثبت شده و در تقسیم بندی مناطق چهار گانه زیست محیطی به عنوان منطقه حفاظت شده به شمار می رود.

از جمله زیست مندان این تالاب در زمان پر آبی می توان ماهی های زردک ، سرخه، پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین ماهی کپور معمولی را نام برد