جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

مسوول سد اصفهان


دیشب مسوول سد اصفهان مهمان برنامه "ثریا" بود و اعلام کردظرف چند روز آینده ۱۰۰٪ آب را در زاینده رود جاری خواهیم نمود.
از سال گذشته ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب برای این منظور ذخیره شده است.
با هدف آبرسانی برای شرق اصفهان و مصرف کشاورزان عزیز آن منطقه

پس پیشاپیش تبریک به همه ایرانی ها بخصوص مردم عزیز اصفهان

میراث فرهنگی: ایران می تواند در بازی ثبت چوگان پیروز شود


وی تصریح کرد: ابعاد میدان نقش جهان اصفهان که در سال 1978 به عنوان دومین یا سومین اثر ایران به ثبت جهانی رسیده متاثر از زمین چوگان است اما هنوز چوگان به نام ایران ثبت نشده است.
مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ثبت چوگان به نام جمهوری آذربایجان در یونسکو قطعی نشده و ایران می تواند این بازی را به نام خود ثبت کند.

به گزارش ایرنا، فرهاد نظری روز پنجنشبه در همایش علمی چوگان که در حاشیه برگزاری اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان برگزار شد، افزود: با اعتراض ایران، پرونده چوگان جمهوری آذربایجان به چوگان با اسب قره باغ محدود شد.

وی افزود: بر خلاف تصور همگان ما می توانیم چوگان را در پرونده ای جداگانه ثبت کنیم و این دو پرونده با هم تضادی پیدا نمی کند.

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به شکل گیری سازمان بین المللی میراث فرهنگی ناملموس اظهار کرد: در سال 2003 کنوانسیونی در یونسکو با هدف حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس تشکیل شد و شهرهای مختلف جهان از جمله اصفهان به آن پیوستند.

وی تصریح کرد: ابعاد میدان نقش جهان اصفهان که در سال 1978 به عنوان دومین یا سومین اثر ایران به ثبت جهانی رسیده متاثر از زمین چوگان است اما هنوز چوگان به نام ایران ثبت نشده است.

وی با بیان اینکه کنوانسیون یاد شده اجازه داده است که آثار فرهنگی ناملموس مشترک کشورها با همکاری یکدیگر به ثبت مشترک برسد، افزود: به عنوان مثال در آیین نوروز اعضای آن به سیزده کشور می رسد، به طوری که ما امروز کشورهای حوزه نوروز داریم.

مدیر کل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: سایر آثار فرهنگی نیز مانند چوگان می تواند بین کشورها مشترک باشد.

مسوول پرونده ثبت چوگان در یونسکو ادامه داد: یکی از مشکلات فرا روی ما برای ثبت چوگان در یونسکو این است که هر کشور در سال فقط یک پرونده می تواند به ثبت برساند و ما اکنون پرونده بادگیرها را در دست اقدام داریم.

مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی ایران خاطر نشان کرد: برخلاف میراث ملموس، رقابت برای ثبت انحصاری میراث فرهنگی ناملموس از سوی یونسکو ممنوع اعلام شده بنابر این ما هم می توانیم چوگان را به نام خود ثبت کنیم.

وی افزود: برنامه ما در این راستا، تهیه پرونده مشترک با کشورهای پاکستان، تاجیکستان و افغانستان است.

نظری با اشاره به اینکه روند بررسی هر پرونده در یونسکو حداقل 18 ماه زمان نیاز دارد، افزود: اگر ما موفق شویم پرونده چوگان ایران را تا فروردین سال آینده به یونسکو ارسال کنیم، این پرونده در سال های 2016 یا 2017 میلادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اجلاس بین المللی میراث فرهنگی ناملموس صبح پنجشنبه در اصفهان آغاز به کار کرد و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

افتتاح بزرگترین پارک توریستی شمال کشور


این پارک از زمان کلنگ‌زنی در فاصله 100 روز در زمینی به مساحت 35 هکتار و با صرف 15 میلیارد تومان هزینه امروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.
رئیس مجلس پارک ملل تجن بزرگترین پارک تفریحی-توریستی شمال کشور را افتتاح کرد.

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل در جریان سفر یک روزه خود به این استان، پارک ملل تجن بزرگترین پارک تفریحی-توریستی شمال کشور را افتتاح کرد.

این پارک از زمان کلنگ‌زنی در فاصله 100 روز در زمینی به مساحت 35 هکتار و با صرف 15 میلیارد تومان هزینه امروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

شهرداری ساری بیشتر به دنبال رفاه مردم بوده و با هدف بازگشت سرمایه از این پارک بهره‌برداری نمی‌کند.

تأمین اعتبار احداث این پارک که پارک ملل تجن نامگذاری شده، صرفاً توسط شهرداری ساری صورت گرفته و بخش خصوصی هیچگونه سرمایه‌گذاری در آن نداشته است، در این دریاچه جزیره‌ای به مساحت 2 هزار متر احداث شده که کوچکترین جزیره کشور است.

بیشتر زمین‌های بزرگترین پارک تفریحی-توریستی شمال کشور متعلق به اداره آبیاری ساری است که به مدت 90 سال در اجاره شهرداری است و علاوه بر آن بعضی قطعات را نیز از مالکین خریداری کرده است.

به گزارش فارس، در جریان سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان مازندران، علاوه بر پارک ملل تجن، پارک بزرگ اتحاد نیز توسط وی افتتاح خواهد شد و از فاز اول میان‌گذر شمالی و زیرگذر ارتباط شمال به جنوبی ساری نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.


ﺁﯾﺎ ﻣﻌﻨﯽ ﮐﻠﻤﻪ ﺳﭙﺎﺱ ﺭﻭ ﻣﯿﺪﻭﻧﯿﺪ؟ 
ﺳﭙﺎﺱ ﮐﻠﻤﻪ ﺍﯼ ﺻﺪ ﺩﺭ ﺻﺪ ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺴﺖ ﻭ ﯾﺎﺩﮔﺎﺭ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﯿﮕﻔﺖ: 
ﺳﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﭘﺎﺱ ﺑﺪﺍﺭﯾﺪ{سه پاس} 
ﭘﻨﺪﺍﺭ ﻧﯿﮏ ﮐﺮﺩﺍﺭ ﻧﯿﮏ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻧﯿﮏ.. ﻭ ﺑﺎ ﮔﻔﺘﻦ ﺳﭙﺎﺱ ﺑﻪ ﻫﻤﺪﯾﮕﺮ ﯾﺎﺩﺁﻭﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻬﻢ ﻣﯿﺸﺪﻧﺪ...
با سپاس...