جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

مخالفت مجدد محیط زیست با قطع درختان باغ پسیان


مخالفت مجدد محیط زیست با قطع درختان باغ پسیان
/ درخواست از شورای شهر تهران برای توقف ساخت هتل
مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه محیط زیست مخالفت خود را با تغییر کاربری باغ پسیان در کمیسیون ماده 5 اعلام کرده است، گفت: بر اساس دستورات مقام معظم رهبری، حفظ باغات و تغییر کاربری آنها باید برای تمام ارگانها در اولویت باشد.

محمد هادی حیدرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: تغییر کاربری ها براساس طرح جامع و تفضیلی براساس ماده پنچ شهرداری که ماموریت تغییر کاربری را برعهده دارد، تصویب می شود.

به گفته وی، سازمان محیط زیست به همراه سازمان میراث فرهنگی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری اعضای کمیسیون ماده پنج هستند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران اظهار داشت: در تمام استانها یک کمیسیون ماده پنج تشکیل می شود اما در تهران هم در استان و هم در پایتخت این کمیسیون تشکیل می شود.

حیدرزاده با بیان اینکه هر یک از اعضای کمیسیون در خصوص مصوبات یک رای دارند، تصریح کرد: سازمان محیط زیست اصولا با تغییر کاربری باغات و فضای سبز مخالف است اما از آنجایی که یک رای برابر سایر اعضا دارد مخالفت محیط زیست، نقش چندانی در جلوگیری از تغییر کاربری ها ندارد.

وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست همانطور که در گزارشها مستند است با تغییر کاربری باغ پسیان در خیابان ولیعصر به هتل 15 طبقه مخالف بوده و این مصوبه را امضا نکرده است.

حیدرزاده تاکید کرد: براساس دستورات مقام معظم رهبری از آنجایی که وضعیت فضای سبز در کشور و در تهران چندان مناسب نیست سازمان محیط زیست با هرگونه تغییر کاربری این فضاها مخالف است و ساخت این هتل را به جای باغی که بیش از 100 اصله درخت دارد، مناسب نمی داند.

مدیر کل محیط زیست استان تهران گفت: این در حالی است که برای ساخت هتل فضاهای خالی و زمینهای بایر در نقاط مختلف شهر بسیار زیاد است که می توان از آنها استفاده کرد که به عنوان مثال می توان به ساخت هتل اسپیناس 2 که در حال حاضر در منطقه سعادت آباد در دست اجراست، اشاره کرد.

وی افزود: البته در مواردی که کاربری ضروری مانند بیمارستان و یا درمانگاه لازم است ساخته شود سازمان محیط زیست بررسی های لازم را برای تغییر کاربری انجام می دهد اما در سایر موارد حذف فضای سبز را در شهری مانند تهران با این همه آلودگی مناسب نمی داند.

حیدرزاده با بیان اینکه ثبت ملی خیابان ولیعصر به خاطر چنارهای آن است اظهار داشت: نه تنها ساخت این هتل که بسیاری از مسائل دیگر از جمله ورود فاضلاب به پای این درختان موجب تخریب روز افزون چنارهای ولیعصر شده لذا محیط زیست از شورای شهر تهران درخواست می کند که در صورت امکان از موضوع تغییر کاربری باغ پسیان را در شورای عالی شهرسازی مطرح کرده و با در نظر گرفتن اهمیت این باغ از بعد زیست محیطی میراثی و زیبایی خیابان ولیعصر تغییر کاربری آن را متوقف کند

تلاش ایران برای الحاق چهار کشور دیگر به پرونده ثبت جهانی نوروز


سلطانی‌فر خبر داد:
تلاش ایران برای الحاق چهار کشور دیگر به پرونده ثبت جهانی نوروز
اصفهان – خبرگزاری مهر: معاون رئیس جمهور گفت: پیگیری پرونده اضافه کردن چهار کشور جدید به پرونده موجود در ثبت جهانی نوروز در سال 2014 برای ثبت در سال 2015 از برنامه ریزی های میراث فرهنگی جمهوری اسلامی در جهت تحقق شعار سال است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سلطانی‌فر پیش از ظهر امروز، در دومین روز از اجلاس و جشنواره میراث فرهنگی ناملموس که در محل هتل عباسی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: در برگزاری چنین نشست‌هایی، برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌های تخصصی و مجموعه ای از مواد سمعی و بصری و نیز تشکل‌های مردمی مورد توجه باید باشد.

وی در ادامه افزود: برگزارکنندگان هموطن من در این اجلاس و جشنواره کوشیده اند با انتخاب سرفصل هایی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس برای پاسداشت از میراث فرهنگی برنامه ریزی هایی در این زمینه داشته باشند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح داشت: ویژگی اجلاس حاضر توجه به نقش محوری زنان در انتقال مدیریت و پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس بوده است.

وی با اشاره به اینکه این حساسیت تا جایی بوده است که یک روز از این اجلاس به نام و مختص زنان بود، گفت: سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب، به نام اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است و در این راستا همه آحاد ملت ایران و سازمان ها و ارگان های ذی ربط از آغاز سال جاری به این دو حوزه اهتمام ورزیده اند.

سلطانی فر بیان داشت: سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز در این جهت، برنامه های زیربنایی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی در این ادامه این مبحث به برخی از عناوین این برنامه ها اشاره داشت و گفت: تثبیت جایگاه میراث فرهنگی ناملموس در قانون پنج ساله ششم توسعه، ارتقای سطح همکاری های فرامرزی، منطقه ای، فرامنطقه ای و بین المللی، در زمینه ثبت مواریث چندملیتی ناملموس از جمله برنامه های این سازمان در این راستا است.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: برگزاری نشست های تخصصی منطقه ای با هدف پاسداشت از میراث فرهنگی، ارتقای سطح همکاری با کشورهای آسیای مرکزی و غربی تحت نظارت یونسکو، ارتقای سطح همکاری ها با سازمان های مربوطه در این زمینه، پیگیری پرونده اضافه کردن چهار کشور جدید به پرونده موجود در ثبت نوروز در سال 2014 برای ثبت در سال 2015 از دیگر برنامه ریزی های میراث فرهنگی جمهوری اسلامی در جهت تحقق شعار سال است.

وی پیگیری جدی تعهدات کشورمان در پاسداری از مواریث ثبت شده ملی و جهانی را از دیگر برنامه ها عنوان داشت و گفت: برگزاری و حضور فعال در همایش ها، کارگاه های بین المللی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس یکی دیگر از سرفصل های برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است.

معاون رئیس جمهور در پایان خطاب به حضار اظهار داشت: امیدوارم اجلاس اصفهان اجلاسی موفق بوده و اهداف ترسیم شده برای آن در تمامی ابعاد حاصل شود.

نکاشت، دریاچه ارومیه را زنده می‌کند؟

نکاشت، دریاچه ارومیه را زنده می‌کند؟/ کردوانی: دریاچه نمک‌زار شد، فایده ندارد/ کلانتری: راهی برایمان نمانده

جامعه > محیط زیست - طرح نکاشت در اطراف دریاچه ارومیه جزو 26 مصوبه ستاد احیای این دریاچه است که به زودی اجرا می شود. عده‌ای این طرح را ضروری و البته تنها راه باقیمانده می‌دانند و برخی به فکر تبعات اجتماعی آن برای کشاورزان هستند.

طهورا شهبازی: سال 1376؛ همان سال بود که با کمبود بارندگی و افزایش شدت تبخیر جان از تن دریاچه ارومیه پرکشید و رفت. زخم را عوامل طبیعی زدند، اما ضربه های آخر را عوامل انسانی همچون نبود برنامه آمایش، احداث بزرگراه میان گذر، چرای مفرط دام، آلودگی آب و عوامل دیگر بر پیکره آن وارد کردند. توفان نمک در شرق دریاچه، حذف زیستگاه های ارزشمند و از بین رفتن آرتمیا تنها موجود زنده این دریاچه نیز شدند کوچک‌ترین اثرهای این بحران. در تمام این سال‌ها درباره خطر مرگ دریاچه هشدار داده شد و درباره اش حرف زدند، اما تا بخش بزرگی از دریاچه خشک نشد خطر جدی نشد.

بعد از ارایه ایده ها و طرح های مصوب در دولت یازدهم تیرماه امسال بود که در دومین نشست ستاد احیای دریاچه ارومیه با حضور دکتر حسن روحانی، رییس جمهور، 10 طرح جدید برای نجات دریاچه ارومیه به تصویب رسید و با احتساب طرح های قبلی تعداد طرح های مصوب نجات دریاچه ارومیه به 26 طرح رسید.

حالا از میان 26 طرح تصویب شده یک طرح آن در آستانه اجرایی شدن قرار دارد. طرح نکاشت در اراضی زراعی شبکه آبیاری زرینه رود.

طرحی که بر اساس آن 50 هزار هکتار از اراضی زراعی در بخش زرینه رود به اجاره دولت درمی آید و خسارتی که از محدودیت موقت کشت محصول متوجه صاحبان اراضی می شود به آنان داده می شود تا آب این بخش به دریاچه ارومیه برسد.


نکاشت چیست؟

طرح نکاشت در مناطق اطراف دریاچه ارومیه جزو 26 مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه است که اجرای آن در زمان کشت پاییزه یعنی از آبان ماه آغاز خواهد شد. مجری این طرح استانداری های آذربایجان غربی و شرقی هستند که ستاد احیای دریاچه ارومیه بر آن نظارت دارد.

اعتبارمالی در نظر گرفته شده برای این طرح ۲۵۰ میلیارد تومان است که در 45 هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان غربی و 37 هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی به اجرا گذاشته می شود. مدت زمان اجرای این طرح سه ساله و موقتی است و میزان مبلغ خسارت افرادی که زمین های زراعی خود را نمی کارند فعلا یک ساله پرداخت خواهد شد. میزان پرداختی به کشاورزان مبلغ پنج میلیون تومان به ازای هر هکتار است.

اما این طرح نیز با واکنش های مختلف از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان روبه رو شد که بخش کشاورزی این منطقه را به راحتی نمی توان تعطیل کرد.


دریاچه ارومیه حالا یک کویر است

پروفسور پرویز کردوانی پدر کویر شناسی ایران یکی از منتقدان این طرح است. او معتقد است با وضعیت کنونی دریاچه که تنها 10 درصد از آب آن باقی مانده اولا امیدی به احیای دریاچه نخواهد بود و دوما توقف کشاورزی در این مناطق ضررهای جبران ناپذیر دیگری را متوجه مردم بومی خواهد کرد.

کردوانی دراین باره به خبرآنلاین می گوید: «شرایط دریاچه طوری است که نباید آب وارد دریاچه کرد زیرا در اطراف دریاچه چاه هایی حفر شده است که آب های منتقل شده به آن چاه ها نفوذ خواهند کرد. نفوذ این آب به چاه ها باعث شور شدن آنها و بروز مشکلات دیگری می شود.»

به گفته او دریاچه ارومیه در حال حاضر نه یک دریاچه بلکه کویر است. کویری بزرگتر از دشت کویر ایران: «تنها 10 درصد از آب این دریاچه باقی مانده که بیشترش باتلاق است. این دریاچه نمکزار بزرگ است. مانند تشت نمکی می ماند که یک لیوان آب داخل آن ریخته شود.»

پدر کویرشناسی ایران می گوید: درست است که در قسمت کشاورزی هدررفت آب داریم اما باید از شیوه ای استفاده کنیم که آب کمتر مصرف شود، ولی آب در زمین کشاورزی باقی بماند و به دریاچه نریزد. دو استان آذربایجان غربی و شرقی در این سال ها تلاش زیادی برای توسعه کشاورزی کرده اند و حالا نمی توانیم به آنها بگوییم که کشاورزی را کنار بگذارند.

به گفته او اگر کشاورزی در این مناطق تعطیل شود بحث کمبود تغذیه مردم و بیکاری کشاورزان مطرح می شود: بیاییم برای مصرف کم آب در بخش کشاورزی و با توجه به شور بودن آب این مناطق محصولاتی مثل پسته برای کاشت انتخاب کنیم که آبکمتری نیاز دارند.

کردوانی می گوید: با ممنوع کردن کشاورزی جواب نمایندگان مجلس که مخالف این طرح هستند را چه خواهند داد؟

در روزهای گذشته، دولت از اقبال روسیه به محصولات ایرانی از کشاورزی تا صنعت خبر داده اند. اما طرح نکاشت از ظرفیت تولید کشاورزی ایران که بخش بزرگی از آن آذربایجان غربی و شرقی واقع شده،‌ کم می کند. کردوانی دراین باره می گوید: از طرف دیگر روسیه از سوی آمریکا تحریم مواد غذایی شده و ما می خواهیم به روسیه مواد غذایی صادر کنیم. از یک طرف کشاورزی را تعطیل می کنیم و از یک طرف چگونه می خواهیم محصولات صادر کنیم. خواهش من از مسوولان این است که حقیقت را به مردم بگویند.



به فکر راهکارهای درازمدت باشیم

دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیست‌بوم‌های آبی ایران است. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور است و به دلیل برخورداری از ارزش‌های بی‌نظیر طبیعی و اکولوژیک به عنوان پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست‌کره معرفی شده است.

نزدیک به 550 گونه گیاهی یک‌ساله و چندساله در ناحیه اکولوژیک دریاچه شناسایی شده‌اند. پوشش گیاهی غالب این منطقه شامل گونه‌های شورپسند، خشکی‌دوست و آبزی می‌باشد. دریاچه ارومیه مرکز زمستان‌گذرانی پرندگان آبزی مهاجر، به ویژه مرغابی و گونه‌های کنار‌آب‌چر است و از این رو دارای اهمیت بین‌المللی است.

محسن سلیمانی مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران هدف از طراحی این طرح را کمک به احیای دریاچه ارومیه می داند. اما معتقد است این روش ها مقطعی هستند و باید به فکر روش های موثر درازمدت بود.

سلیمانی دراین باره به خبرآنلاین می گوید: داشتن یک استراتژی مشخص در رابطه با شیوه کاشت در کنار طرح نکاشت می تواند موثرتر باشد. چون شرایط دریاچه ارومیه الان در شرایط بحرانی قرار دارد. سراغ گزینه های مقطعی و کوتاه مدت رفته اند.

او تبعات اجتماعی و از دست رفتن کار کشاورزان را یکی از ضعف های این طرح مطرح می کند و جهت دهی شیوه کشاورزی را در درازمدت پربازده تر می داند و می گوید: حمایت از محصولاتی که آب کمتری را مصرف می کنند، گذاشتن یکسری فاکتورهای تشویقی برای کاشت گیاهان با مصرف آب کمتر و یکسری اقدامات بازدارنده اینها همه مکمل یکدیگر هستند.

به گفته سلیمانی این بار به جای حمایت از چغندرقند باید به سراغ محصولات دیگری رفت که آب کمتری نیاز دارند: من خودم با اقدامات تشویقی و بازدارنده موافق هستم. و در طرح نکاشت معتقدم که باید تبعات و برآوردهای هزینه ای آن را به صورت دقیق بررسی کنند.


دریاچه ارومیه؛ مریضی در حال خونریزی

اما طراحان نکاشت، آن را یک طرح فوری برای نجات دریاچه می دانند و گزینه ای بین بد و بدتر اعلام می کنند؛ شاید شرایط برای کشاورزان سخت باشد ولی به همکاری آنها احتیاج است تا دریاچه از وضع وخیم خود خارج شود.

به گفته عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه دریاچه آخرین سال خود را می گذراند و اگر آبی اضافه تر از آنچه در دریاچه است به داخل آن ریخته نشود و دریاچه خشک شود هیچگاه دیگر دریاچه احیا نمی شود: دریاچه ممکن است از حالت دریاچه دربیاید و تبدیل به باتلاق شود مانند باتلاق گاوخونی.

کلانتری به خبرآنلاین می گوید: به هرقیمتی شده باید آب تامین کنیم. دریاچه الان حالت یک مریض اورژانسی دارد که در حال خونریزی است این مریض را باید نجات داد تا بعد درمان شود. بنابراین چون ما هیچ راهی نداریم مگر اینکه حقابه کشاورزان را برای 3 سال از آنها بخریم. ما برای احیای دریاچه به همکاری همه از جمله کشاورزان احتیاج داریم.

او در پاسخ به اینکه «کشاورزان و مردم آذربایجان شرقی و غربی سال ها برای توسعه کشاورزی خود زحمت کشیده اند پس زحمات آنها هدر خواهد رفت»، گفت: به هر صورت ما در شرایط عادی نیستیم. باید بین مرگ مریض و زحمت برای دیگران انتخاب کنیم. اگر 5سال پیش کارهایی انجام می دادیم ممکن بود دیگر این اتفاقات نیفتد ولی درست در آخرین سال زندگی دریاچه هستیم و حاکمیت تصمیم به نجات دریاچه گرفته است چون نجات دریاچه نجات منطقه است.

همانطور که در گذشته در جلسات مختلف توسط مسوولین نجات دریاچه عنوان شده بود برای احیای دریاچه باید زرینه رود توسط کانالی به سیمینه رود متصل شود و از آنجا وارد دریاچه شود. کلانتری معتقد است این کار شدنی است فقط باید کارهای موازی هم با آن انجام شود.

مبلغ در نظر گرفته شده برای هرکشاورز بین 4 تا 5 میلیون تومان به ازای هر هکتار است. کلانتری این رقم را بیشتر از قیمت اجاره های این زمین ها می داند: به هر حال این یک اجبار است دیگر ما باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم نه بین خوب و خوب تر. ما باید دریاچه را به هر قیمتی است حفظش کنیم. چون اگر دریاچه خشک شود و روی آن را رسوب های رسی بگیرد اگر آب هم بیاید دیگر این دریاچه احیا نخواهد شد.