جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

پیش‌بینی ناسا درباره تاریکی سه روزه زمین

طوفان خورشیدی (یا طوفان مغناطیسی) پدیده انفجاری یا فورانی با منشا مغناطیسی در جو خورشید است که به آزاد شدن انرژی های فراوان می انجامد.
کارشناسان ناسا می گویند: زمین در روزهای 30 آذر و اول و دوم دی ماه سال جاری ـ 21، 22 و 23 دسامبر ـ در تاریکی ناشی از طوفان های خورشیدی فرو خواهد رفت.

به گزارش ایرنا از ساینس، چارلز بولدن مدیر آژانس فضایی ناسا با تایید این خبر گفت: زمین در این سه روز به دلیل طوفان های خورشیدی در تاریکی فرو خواهد رفت.

طوفان خورشیدی (یا طوفان مغناطیسی) پدیده انفجاری یا فورانی با منشا مغناطیسی در جو خورشید است که به آزاد شدن انرژی های فراوان می انجامد.

به دلیل این پدیده، باد خورشیدی با سرعت و شدت بیشتری می وزد و ذرات باردار پر انرژی روانه منظومه شمسی می شوند که این ذرات به زمین رسیده و با میدان مغناطیسی بر هم کنش داشته و طوفان های خورشیدی را سبب می شوند.

طوفان های خورشیدی باعت تیره شدن روز می شوند گویا شب هنگام فرا رسیده است.

طوفان خورشیدی می تواند باعث قطع شدن سیستم های ارتباطاتی، مختل شدن پروازها، حرکت کشتی ها، عملکرد ماهواره ها و حتی مختل شدن فعالیت فضانوردان و دیگر موارد را در برداشته باشد.

امریکا یکی از کشورهایی است که با بیشترین حجم طوفان های خورشیدی روبرو است و بنا به گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا NOAA بیش از یک هزار و 253 طوفان بین سال های 1991 تا 2010 میلادی در امریکا به ثبت رسیده است.

براساس این گزارش شدیدترین طوفان خورشیدی متعلق به کارینگتون بوده است.

براساس اعلام ناسا، پیش بینی دقیق اتفاقاتی که در این سه روز به وقوع خواهند پیوست بسیار دشوار است و نمی توان پیش بینی دقیقی را برای فعالیت های خورشیدی اعلام کرد.

کارشناسان می گویند که هر پدیده انفجاری یا فورانی با منشاء مغناطیسی که در جو خورشید رخ می­ دهد و به آزاد شدن انرژی فراوان می­ انجامد طوفان خورشیدی یا طوفان مغناطیسی نامیده می­ شود.

با این تعریف اتفاقات مختلف مانند زبانه­ های پرانرژی، شراره­ ها، فوران­ های تاجی و باد خورشیدی همگی به­ نوعی طوفان خورشیدی محسوب می شود.

شدیدترین نمونه­ ی ثبت ­شده ­ این طوفان‎­ها در سال 1859/1238 رخ داد. در آن پدیده که به طوفان کارینگتون معروف شد، چنان سیل عظیمی از ذرات روانه ­ مغناط ­ کره ­ زمین شد که شفق قطبی حاصل از آن از نزدیکی عرض ­های استوایی نیز قابل مشاهده بود.

پیامدهای طوفان خورشیدی می تواند شامل تاثیر بر سیستم­ های ارتباط مخابراتی، موقعیت­ یابی و ناوبری و بر عملکرد ماهواره­ های اطراف زمین باشد.

همچنین طوفان های خورشیدی برای فضانوردان یا موجودات زنده خطرناک است چراکه ارتباطات رادیویی که با استفاده از لایه­ ی یونوسفر اطراف زمین برقرار می­ شود به­ راحتی در اثر وقوع طوفان خورشیدی دچار اختلال می ­شود.

افزایش شدت تابش ­های خورشید در محدوده ­ی پرتوهای پرانرژی اثرات منفی بر سلامتی انسان از دیگر مضرات تابش های خورشیدی محسوب می شود.

فقرا و ثروتمندان ایران در کدام استان‌ها زندگی می‌کنند؟


فقرا و ثروتمندان ایران در کدام استان‌ها زندگی می‌کنند؟

اظهارنظر

گزارش بانک مرکزی ایران از بودجه سالانه خانوارهای ایرانی نشان می دهد که خانوارهای تهرانی در صدر پردرآمدها قرار دارند و خانوارهای ساکن سیستان و بلوچستان کمترین درآمد را دارند.

گزارش بانک مرکزی بر اساس درآمدهای خانوارها تنظیم شده است و میانگین درآمد خانوارها و هزینه های آنها را در سال گذشته نشان می دهد.

خانوارهای تهرانی به طور میانگین در سال گذشته ۴۰ میلیون و ۳۰۵ هزار تومان درآمد داشتند در حالی که ساکنان سیستان وبلوچستان تنها ۱۵ میلیون و ۵۴۸هزار تومان درآمد داشتند. البته این ارقام اختلاف درآمدی بین افراد فقیر و ثروتمند را نشان نمی دهد بلکه متوسط درآمد همه را در نظر می گیرد.

در میان استانهای ایران، پنج استان درآمدی پائین تر از ۲۰ میلیون تومان در سال دارند. بعد از سیستان و بلوچستان، به ترتیب لرستان با ۱۷ میلیون و ۲۳۷ هزار تومان، هرمزگان با ۱۸ میلیون و ۵۱۸ هزار تومان، خراسان شمالی با ۱۸ میلیون و ۶۶۴ هزار تومان و کرمانشاه با ۱۹ میلیون و ۵۷۴ هزار تومان قرار دارند.

در مقابل پردرآمدترین استانهای ایران، بعد از تهران، آذربایجان شرقی با ۳۳ میلیون و ۱۶۷ هزار تومان و اصفهان با ۳۰ میلیون و ۳۸ هزار تومان هستند. درآمد متوسط خانوارهای ساکن این سه استان بالای ۳۰ میلیون تومان است و درآمد بقیه استانهای کشور بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان سالانه درآمد دارند.

با آنکه تهرانی ها بیشترین درآمد سالانه را دارند اما بیشتر از نیمی از درآمد خود را صرف مسکن، آب و برق و گاز می کنند. خانوارهای تهرانی بیشتر از ۲۱ میلیون تومان از درآمد ۴۰ میلیونی سالانه خود را برای این اقلام می پردازند.

ساکنان تهرانی شش میلیون و ۶۹۰ هزار تومان از درآمد ۴۰ میلیون خود را صرف خوراک می کنند در حالی که ساکنان سیستان و بلوچستان نزدیک به ۹ میلیون از درآمد خود را صرف خوراک سالانه خود می کنند

در حالی که ساکنان استان سیستان و بلوچستان که کم درآمدترین استان ایران است، تنها سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از درآمد ۱۸ میلیونی سالانه خود را صرف مسکن، آب، برق و گاز می کنند.

بعد از تهران، تنها استان البرز است که بیشتر از ۱۱ میلیون تومان درآمد خود را صرف مسکن، آب و برق و گاز می کند و هزینه سالانه خانوارهای ساکن بقیه استانها بابت مسکن و، آب، برق و گاز حدود پنج میلیون تومان است.

هزینه غذا در استانها

نکته جالب در این است که ساکنان تهرانی شش میلیون و ۶۹۰ هزار تومان از درآمد ۴۰ میلیون خود را صرف خوراک می کنند در حالی که ساکنان سیستان و بلوچستان نزدیک به ۹ میلیون از درآمد سالانه خود را برای خرید خوراک اختصاص می دهند.

آمار نشان می دهد که سه استان کشور بیشتر از ده میلیون تومان از درآمد خود را صرف خوراک می کنند. ساکنان استان کهگیلویه و بویر احمد که بیشتر از ۱۳ میلیون تومان از درآمد خود را صرف خوراک می کنند و بعد از آن تنها دو استان ایلام و چهار محال و بختیاری هستند که بیشتر از ۱۱ میلیون تومان از درآمد خود را صرف خوراک می کنند.

ساکنان استان کهگیلویه و بویر احمد که بیشتر از ۱۳ میلیون تومان از درآمد خود را صرف خوراک می کنند و بعد از آن تنها دو استان ایلام و چهار محال و بختیاری هستند که بیشتر از ۱۱ میلیون تومان از درآمد خود را صرف خوراک می کنند

بقیه استانها کمتر از ده میلیون تومان از درآمد خود را صرف خوراکی ها و آشامیدنی ها می کنند.

مسکن، آب، برق و گاز و خوراکی ها و آشامیدنی ها مهمترین هزینه های خانوارهای ایرانی را تشکیل می دهد. حمل و نقل، بهداشت و درمان، لوازم خانه، پوشاک و کفش، تفریح، تحصیل و ارتباطات از دیگر هزینه های خانوارهای ایرانی است که در آمار بانک مرکزی محاسبه شده است.

در گزارش بانک مرکزی بین درآمد و هزینه خانوارهای ایرانی فاصله زیادی وجود دارد و هزینه خانوارها بسیار بیشتر از میانگین درآمد آنهاست و دلیلی برای این فاصله ارائه نشده است. در برخی از استانها فاصله درآمد و هزینه خانوارها به ده میلیون تومان در سال هم می رسد. یعنی به طور متوسط، هر خانوار در سال ده میلیون تومان بیشتر از درآمدش خرج می کند.

با توجه به شرایط اقتصادی خانوارهای ایرانی، دولت علاوه بر پرداخت یارانه برای برخی کالاها، در مواردی به توزیع سبد کالا نیز مبادرت کرده و هدف از آن را نگرانی در مورد سوء تغذیه خانوارهای کم درآمد عنوان کرده است.

معاون پژوهش و فناوری وزات علوم از سفروزیر علوم ژاپن به ایران خبر داد

معاون پژوهش و فناوری وزات علوم از سفروزیر علوم ژاپن به ایران خبر داد
دکتروحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از حضور وزیر آموزش، علوم، فناوری، ورزش و فرهنگ ژاپن دراجلاس آتی وزرای علوم و فناوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (NAM) که در پایان امسال در جمهوری اسلامی ایران و به میزبانی وزارت علوم برگزار می شود ، خبر داد .
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر احمدی که اخیرا از سفر به ژاپن بازگشته است در مورد نتایج این سفرگفت: در ملاقات با «شیمو مورا» وزیر آموزش، علوم، فناوری، ورزش و فرهنگ ژاپن در جریان یازدهمین اجلاس علم و فناوری در جامعه که در توکیو برگزار شد، دستاوردهای علمی کشورمان در حوزه دانشگاه، پژوهشگاه، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد ارائه شد.
 دکتراحمدی افزود: همچنین در این دیدار از وزیر علوم ژاپن برای دیدار از جمهوری اسلامی ایران در اسفندماه 1393 همزمان با میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از وزرای علوم و فناوری کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (NAM) دعوت شد.
دکتر احمدی در ادامه گفت: وزیر علوم ژاپن ضمن قبول دعوت بازدید از ایران درخواست کرد تا «برنامه های اجرایی همکاری علمی» که قبلا تهیه و به تائید دو طرف رسیده است، در جریان سفر به ایران به امضای وزرای علوم ایران و ژاپن برسد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به موقعیت بالای ژاپن از لحاظ سطح علمی فناوری و پژوهش و اهمیت ایران در منطقه از لحاظ استراتژیک، ژئوپولیتیک و علمی گفت: تلاش داریم که در دیدار وزیر علوم ژاپن از ایران در حوزه های مختلف از قبیل تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک، انتقال تجربیات در زمینه کارهای تحقیقاتی و فناوری و نیز در حوزه پارک ها و در زمینه انتقال شرکت های فعال در حوزه های مختلف فناوری همکاری کنیم.
دکتراحمدی خاطر نشان کرد : در حاشیه دیدار با وزیر علوم ژاپن نشست هایی با روسای دانشگاه های بزرگ این کشور مانند دانشگاه های ناگویا، توکیو، آژانس علوم و تکنولوژی ژاپن برگزار شد و همگی آنها برای همکاری های متقابل در حوزه های تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه های مشترک، برگزاری کارگاه های علمی، انتقال تجربیات، برگزاری دوره های دکتری مشترک و تدوین برنامه همکاری جامع آموزش و پژوهشی اعلام آمادگی کردند.
وی افزود: همچنین در این نشست ها راه های ایجاد توسعه همکاری فی ما بین مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد همکاری در قالب قراردادی در جریان سفر وزیر علوم و فناوری ژاپن به ایران امضا شود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ابراز امیدواری کرد: به همین منظور به وزیر علوم ژاپن پیشنهاد دادیم تا به همراه ایشان برای دیدار از ایران تعدادی از روسای بزرگ دانشگاه های این کشور نیز حضور داشته باشند تا بتوانیم تفاهم نامه هایی را در زمینه های علمی- پژوهشی منعقد کنیم.
 

سرپرست وزارت علوم به لزوم اعمال دقت در آمارهای تولید علم تاکید کرد


سرپرست وزارت علوم به لزوم اعمال دقت در آمارهای تولید علم تاکید کرد
رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست ISC از بازدید دو ساعته دکتر محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیئت همراه از مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه ISC خبر داد و گفت: در این بازدید سرپرست وزارت علوم  در جریان پیشرفت موسسات یادشده و روند توسعه علمی کشور قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ،در این بازدید دکتر نجفی در سخنانی به نقش مهم  مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و ISC در تامین اطلاعات علمی کشور و منطقه وهمچنین سنجش عملکرد پژوهشی کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت:جامعه علمی و دانشگاهی کشور با دسترسی به این اطلاعات امکان تحقیق بیشتر و بالاتر را به دست می آورد.
سرپرست وزارت علوم  به لزوم اعمال دقت در آمارهای تولید علم اشاره کرد و گفت: به خاطر نقش و اهمیتی که آمار در جامعه علمی و اجرایی کشور دارد، ضروری است که در تهیه  این آمارها دقت بیشتری شود.
دکتر نجفی حمایت از پژوهش های داخلی و منطقه ای در تمام زمینه های دانش و تکنولوژی را از وظایف مهم مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری عنوان کردو ترویج اطلاعات تولید شده با توجه به نیاز مستمر محققان مراکز علمی و پژوهشی داخلی و منطقه ای را ضروری دانست.
دکتر جعفر مهراد سرپرست ISC در  این دیدار طی سخنانی گفت: پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای در نوع خود بی نظیر و شامل پایگاه‌های اطلاعاتی عمومی و تخصصی از فرم‌های مختلف اطلاعاتی فارسی و انگلیسی است.
وی افزود: در پایگاه‌های اطلاعاتی مرکز منطقه‌ای تمام اطلاعات مکتوب کشور کنترل و هر روز بر تعداد رکوردها افزوده می‌شود و این پایگاه‌ها عموما تمام متن است و سرعت دسترسی به اطلاعات قابل توجه است.
سرپرست ISC ادامه داد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) سومین پایگاه معتبر بین‌المللی است که بعد از تامسون رویترز و اسکوپوس با موقعیت جغرافیایی شیراز در جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است.
دکتر مهراد گفت: رکوردهای موجود در ISC نیز بر خلاف دو نظام تامسون رویترز و اسکوپوس تمام متن است و پژوهشگران می‌توانند به نسخه تمام متن مقالات مجلات و همایش‌های ملی و بین‌المللی دسترسی پیدا کنند.
دکتر مهراد خاطرنشان کرد: مرکز منطقه‌ای و ISC بر اساس سیاست‌های وزارت علوم مجلات علمی دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و انجمن‌های علمی را نیز چاپ می‌کند و بر این اساس ضمن انجام خدمات اطلاعات علمی به یک بنگاه بزرگ انتشاراتی نیز مبدل شده است.
سرپرست ISC از برگزاری دومین همایش بین‌المللی سردبیران نشریات علمی کشورهای اسلامی در تاریخ 10 و 11 آذرماه سال جاری در شیراز خبر داد و گفت: در این همایش بین‌المللی سردبیران نشریاتی شرکت دارند که مجلات آنها از ضریب تاثیر بالا برخوردار است.
دکتر مهراد، در حالی‌که به توسعه منابع انسانی اشاره داشت، یادآور شد که در این موسسه تعداد 200 نفر به عنوان عضو هیأت علمی و شاغل تحقیقاتی مشغول به کار هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به رصد و پایش علم اشاره کرد و افزود: علم سنجی اساس فعالیت‌های ISC را تشکیل می‌دهد و در نتیجه آمارهایی که پیوسته در مورد میزان تولیدات علمی منتشر می‌شود، عمومأ بر انداره گیری علم و مقایسه تولیدات علمی ایران با کشورهای منطقه و جهان دلالت دارد و نظر به دسترسی به پایگاه‌های استنادی، آمارهای منتشر شده نشان دهنده رشد کمی و کیفی موسسات آموزش عالی و پژوهشی در جمهوری اسلامی ایران دارد.
  دکتر مهراد ضمن اشاره به  رتبه بندی دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها لازم است سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، قانون پنج ساله و قانون تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز سیاست‌های کلی علم و فناوری را به عنوان نقشه راه برای نیل به پیشرفت‌های علمی و پژوهشی مدنظر قرار دهند.
گفتنی است در پایان این برنامه، دکتر نجفی و هیئت همراه از موزه کتاب‌ و قرآن‌های نفیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری بازدید کردند و سرپرست وزارت علوم توصیه کرد تا جمعیت‌های مختلف به ویژه دانش آموزان از این موزه پیوسته بازدید کنند

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از منطقه بندی جدید دانشگاه های سراسر کشور خبر داد

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از منطقه بندی جدید دانشگاه های سراسر کشور خبر داد

دکتر محمدحسین امید معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم از منطقه بندی جدید دانشگاه های سراسر کشور خبر داد و گفت: در این تقسیم بندی 10 منطقه در کشور وجود خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر امید در سومین کارگاه تخصصی آشنایی با روال های مقاوم سازی ساختمان های دانشگاه های کشور با اعلام این خبر اظهار داشت: در منطقه بندی جدید دانشگاه ها به دبیران و شورای مناطق، اختیارات و امکانات بیشتری می دهیم تا انگیزه بیشتری بین آنان به وجود آید و در ازای آن مسئولیت های بیشتری نیز از آنان خواهیم خواست.
وی افزود: امید است در برنامه ششم توسعه بتوانیم حکمی را از برنامه داشته باشیم که حداقل بخشی از ساختمان های میراثی و با ارزش در دانشگاه ها را مقاوم سازی کنیم.
معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم به زلزله بم اشاره کرد و گفت: در واقعه بم نزدیک به 500 نفر از دانشجویان جان خود را از دست دادند و پس از این زنگ خطر، بحث نوسازی، بازسازی و مقاوم سازی خوابگاه ها مطرح شد که در ابتدا در دوره ای به این امر پرداخته شد ولی پس از مدتی متوقف شد و هم اکنون اگر اتفاقی در تهران بیفتد کمتر از یک سوم خوابگاه های شهر تهران در مقابل زلزله مقاوم هستند.
دکتر امید با اشاره به دیدگاه متفاوت مجلس شورای اسلامی و دولت به آموزش و پرورش و آموزش عالی خاطر نشان کرد: در آموزش و پرورش بحث گستره آن مطرح است و شاید این نگاه به صورت سنتی باقی مانده است ولی هم اکنون 13 میلیون دانش آموز و 5 میلیون دانشجو در سراسر کشور داریم و نسبت تعداد دانشجویان به تعداد دانش آموزان نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته و امیدوارم این نگاه و باوری که همکاران آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی و دولت ایجاد کردند و قدم های خوبی که برداشته اند و بیش از دو سوم مدارس کشور مقاوم سازی شده اند در آموزش عالی نیز اتفاق بیفتد.
معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزیر علوم با اشاره به اینکه سالی هزار میلیارد تومان از سوی خیرین به آموزش و پرورش کمک می شود و این امر کمک بزرگی برای این مجموعه است تصریح کرد:  ورود خیرین به آموزش عالی نیز بسیار چشمگیر بوده است و 170 هزار مترمربع پروژه توسط خیرین در مرحله بهره برداری قرار دارد.
وی با بیان اینکه هم اکنون 3 میلیون مترمربع پروژه در آموزش عالی در دست ساخت است افزود: امیدواریم ساختمان های ساخته شده، از نظر طراحی و اجرا، استفاده از انرژی های نو و مقاوم سازی،  ساختمان هایی سبز باشند.
دکتر امید در خاتمه خاطر نشان کرد: تلاش می کنیم سرانه فضاهای آموزشی، پژوهشی و خدمات رفاهی را به بالای 20 متر مربع برسانیم و اگر چنین مسیری را طی کنیم شاید در برنامه ششم توسعه بتوانیم حجم قابل ملاحظه ای از ساختمان های جدید را در آموزش عالی کشور بنا کنیم.
گفتنی است شرکت کنندگان در پایان این نشست از آزمایشگاه های مهندسی سازه، مهندسی ژئوتکنیک و شبکه ملی لرزه نگاری باند پهن پژوهشگاه بین المللی ز لزله شناسی و مهندسی زلزله بازدید کردند