جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

تاس و مهره تخته نرد ساسانیان در کازرون کشف شد

یک عدد تاس و مهره تخته‌ نرد ساسانیان در محوطه تل قلعه سیف آباد کازرون کشف شد. این آثار که پیشتر در محوطه بندیان درگز کشف شده بود نشان از آن دارد که بازی تخته‌نرد یکی از بازهای رایج و مهم ساسانیان بوده است.
به گزارش کازرون نما به نقل از خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ در اولین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسان در محوطه تل قلعه سیف‌آباد کازرون یک عدد تاس و یک مهره تخته نرد ساسانی به‌دست آمد. آنطور که باستان‌شناسان اعلام کرده‌اند، جنس این آثار از سنگ و عاج است و تاس و مهره‌های مربوط به محوطه‌های بندیان درگز و سیف‌آباد کازرون نشان می‌دهد، این بازی یکی از بازی‌های مهم و رایج دوره ساسانیان به‌شمار می‌رفته است.
به‌گزارش CHN، محوطه تل قلعه سیف‌آباد یکی از محوطه‌های مهم دوره ساسانی است که پیشتر به‌دلیل عملیات انتقال لوله گاز کازرون ـ شیراز تخریب و همچنین در نتیجه کاوش‌های قاچاق آسیب‌های بسیاری به آن وارد شد. نخستین فصل کاوش نجات‌بخشی محوطه تل قلعه سیف‌آباد کازرون درحالی در مهر و آبان سال جاری توسط پارسا قاسمی، رضا نوروزی و عزیزالله رضایی از باستان‌شناسان اداره میراث فرهنگی فارس صورت گرفت که هدف از این کاوش جلوگیری از تخریب بیشتر در این محوطه ارزشمند باستانی عنوان شده است.
«پارسا قاسمی» یکی از سرپرستان هیات کاوش محوطه تل قلعه سیف‌آباد در رابطه با اولین فصل کاوش و یافته‌های اخیری که از این محوطه به‌دست آمده به CHN می‌گوید: «در محوطه تل قلعه سیف‌ آباد آثار شاخص و مهمی به‌دست آمد که یکی از جالب‌ترین این آثار مربوط به یک عدد تاس و یک مهره تخته نرد از لایه فرهنگی دوره ساسانی می‌شود.»
به‌گفته این باستان‌شناس،جنس این دو شیء از عاج و سنگ تشکیل شده و پیش از این مهره و تاس تخته نرد از محوطه باستانی ساسانی بندیان دره گز کشف شده بود.»
قاسمی معتقد است،کشف مهره‌های تخته‌نرد در محوطه سیف‌آباد کازرون و بندیان درگز نشان می‌دهد که تخته‌ نرد یکی از بازی‌های رایج مهم فکری دوره ساسانی بوده است.
 
تل قلعه سیف آباد یکی از مراکز مهم تجاری و اقتصادی دوره ساسانی
آنطور که قاسمی می‌گوید: «در این فصل اشیایی سنگی، شیشه‌ای و سفالی چون دست آس، هاون، سنگ ساب، سنگ چاقو تیز کنی، ظروف شیشه‌ای مزین به تراش‌های همپوشان و معماری منظم اداری از مصالح سنگ، گچ، آجر و خشت  یافت شده است.»
او در ادامه تاکید کرد: «علاوه بر آثار پیشگفته، تعداد زیادی اثر مهر گلی به همراه یک مهرسنگی  از این محوطه ساسانی یافت شد. کشف این مهره‌‌ها نشان می‌دهد که  این مکان  یک مرکز اقتصادی و تجاری در جنوب ایران و یا به عبارتی یکی از مراکز اداری و اقتصادی شاپور خوره یا کوره شاپور در دوره ساسانی بوده است. همچنین کشف خمره های سفالی پر از دانه های خرما شواهدی دال بر اهمیت تجاری و اقتصادی این مکان است».

نشانه‌هایی از یک دریاچه باستانی در مریخ (+عکس)

 مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در ادامه اکتشافات خود در اطراف کوه شارپ به شواهدی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد، دهانه برخوردی گیل در گذشته باستانی مریخ یک دریاچه غول‌پیکر بوده است.
 
به گزارش ایسنا، در مرکز دهانه برخوردی گیل به عرض 154 کیلومتر، کوه شارپ به ارتفاع پنج کیلومتر واقع شده است.
 
مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا که از سال 2012 در نزدیکی دهانه گیل فرود آمده است، به تازگی به شواهدی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد، کوه شارپ در حدود 3.5 میلیارد سال قبل وجود نداشته و دهانه گیل با یک دریاچه عظیم پوشیده شده بود.
 
محققان آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ ناسا با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط مریخ‌نورد کنجکاوی در مدت دو سال حضور بر سطح سیاره سرخ به این نتایج دست پیدا کرده‌اند.
 
دمای هوای مریخ در گذشته باستانی احتمالا به شکل‌گیری دریاچه‌های متعددی بر سطح آن کمک کرده بود.
 
محققان بر این باورند که مریخ در گذشته باستانی خود یک سیاره گرم و مرطوب بوده که این مسئله باعث شکل‌گیری دریاچه‌های متعدد بر روی آن شده بود، اما به مرور زمان و با از بین رفتن جو ضخیم، مریخ به سیاره‌ای خشک تبدیل شده است.
 
نتایج این کشف می‌تواند احتمال کشف حیات احتمالی در منظومه شمسی را تقویت کند.
 
کنجکاوی در حال حاضر مشغول بررسی پایین‌ترین لایه‌های رسوبی کوه شارپ معروف به سازه Murray است؛ با بالا رفتن مریخ‌نورد از کوه شارپ طی چند ماه آینده، محققان می‌توانند آزمایشات بیشتری برای تعیین نحوه تغییر الگوهای جو و محیط مرطوب این سیاره انجام دهند.

دهانه گیل مریخ به همراه کوه شارپ در قسمت وسط

نشانه‌هایی از یک دریاچه باستانی در مریخ (+عکس)


احتمال وجود دریاچه باستانی در محل دهانه گیل

نشانه‌هایی از یک دریاچه باستانی در مریخ (+عکس)


احتمال وجود دریاچه‌های متعدد بر سطح مریخ باستانی

نشانه‌هایی از یک دریاچه باستانی در مریخ (+عکس)

توسعه جزیره هرمز به حرکتی جهادی نیاز دارد

توسعه جزیره هرمز به حرکتی جهادی نیاز دارد

هرمز - امام جمعه هرمز گفت: نمایندگان هرمزگان در خصوص تصویب جزییات طرح الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم با شتاب بیشتری حرکت کنند.

حجت الاسلام محمد کاظم مناقبیان امام جمعه جزیره هرمز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص طرح الحاقیه جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم گفت: با توجه به اینکه چند ماهی است که کلیات طرح الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم در مجلس شورای اسلامی با حمایت نمایندگان استان هرمزگان به تصویب رسید، اما جزییاتی از این طرح هنوز تصویب نشده است که امیدواریم وکلای ملت و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی این قدم مهم را بردارند.

حجت الاسلام مناقبیان از آمادگی منطقه آزاد قشم برای توسعه این جزیره تقدیر کرد و بیان داشت: مسئولان منطقه آزاد قشم منتظر تصویب جزییات طرح هستند که با ابلاغ و مصوب شدن جزییات طرح الحاق هرمز به منطقه آزاد قشم کار توسعه این جزیره را آغاز کنند.

وی در خصوص تسریع در تصویب جزییات این الحاقیه که خواسته مردم این جزیره است گفت: نمایندگان در این خصوص با شتاب بیشتری در به تصویب رسیدن این طرح حرکت کنند.

امام جمعه هرمز اظهارداشت: نمایندگان مردم هرمزگان در خانه ملت در تصویب کلیات طرح الحاق هرمز به منطقه آزاد تلاش زیادی از خود نشان دادند و امیدواریم در به تصویب رسیدن جزییات این طرح یک حرکت جهادگونه ای به نمایش گذارند تا حق مردم جزیره نشین هرمز محقق شود.

مناقبیان عنوان کرد: برای تصویب جزییات این طرح نیازمند حرکت جدی وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی هستیم تا چهره شهر هرمز به یک چهره شاد تبدیل بشود.

امام جمعه هرمز اظهارداشت: با تصویب جزییات این طرح شاهد حضور سرمایه گزاران زیادی در این جزیره خواهیم بود و زمینه رشد و شکوفایی این جزیره فراهم خواهد شد.

وی گفت: حتما نمایندگان مردم هرمزگان در این خصوص تلاش خواهند کرد و ثمره آن مردم جزیره هرمز خواهند دید.

مردی که داوطلبانه طعمه مار شد

 یک مرد ماجراجوی آمریکایی و طرفدار محیط زیست برای تهیه یک مستند شوک‌دهنده، داوطلبانه اجازه داد تا یک مار غول‌پیکر آناکوندا او را ببلعد.
 
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از فرانس‌پرس نوشت: «پل روزولی» عاشق جنگل‌های آمازون است. او برای اینکه توجه جهان را به سوی تخریب این جنگل‌های بی‌نظیر جلب کند تصمیم گرفت زنده زنده از سوی یک مار آناکوندا بلعیده شود. این مستند تکان‌دهنده به زودی در ده‌ها کشور جهان پخش خواهد شد.
 
مردی که داوطلبانه طعمه مار شد (+عکس و فیلم)

مارهای آناکوندا که به عنوان بزرگترین مارهای جهان شناخته می‌شوند معمولاً شکار خود را قبل از بلعیدن خفه می‌کنند. تاکنون هیچ انسانی جرأت انجام چنین کاری را نداشته است. جزئیات این ماجرا هنوز افشا نشده است تا هیجان این مستند که از سوی شبکه دیسکاوری پخش می‌شود، محفوظ بماند.
 
با این حال، این ماجراجوی محیط زیست از این آزمون مرگبار صحیح و سالم بیرون آمد. به گفته روزولی، این ماجراجویی قبل از هر چیز برای او یک جنبه حیاتی داشت با این حال ترسش از مرگ بر اثر خفگی را کتمان نمی‌کند.

مردی که داوطلبانه طعمه مار شد (+عکس و فیلم)
 
او می‌گوید: پس از 10 سال زندگی در جنگل‌های آمازون این تصمیم به ذهنش خطور کرد. همه جهان می‌دانند که جنگل‌های آمازون در حال نابودی است. با این حال افراد بسیار اندکی به این مسأله توجه می‌کنند. بنابراین، ما تصمیم گرفتیم دست به کاری بزنیم که همه را شوکه کند و واکنش‌ها را برانگیزد.
 
تمام تدابیر برای اینکه پل بر اثر خفگی نمیرد، اتخاذ شدند. کارشناسان ابتدا برای او لباس ویژه‌ای از فیبر کربن مجهز به دوربین‌ها، یک سیستم تنفسی و یک سیستم ارتباطی برای تماس با بیرون شکم مار را تهیه کردند.

مردی که داوطلبانه طعمه مار شد (+عکس و فیلم)
 
روزولی می‌افزاید: ما نمی‌دانستیم اگر من از سوی مار آناکوندا بلعیده شوم این سیستم‌ها کار خواهند کرد. با این حال، تلاش کردیم تا اطمینان یابیم که من خفه نخواهم شد.
 
پل تصریح می‌کند: ما مدت 60 روز در آن قسمت از جنگل‌های آمازون که در خاک پرو واقع شده است در جستجوی یک مار آناکوندا مناسب بودیم. تمام مرداب‌ها و برکه‌ها را بویژه هنگام شب کاویدیم. نخستین آناکوندا بیش از 7.5 متر طول و حدود 135 کیلو وزن داشت. مار به اندازه‌ای غول پیکر بود که نتوانستیم ان را به دام بیاندازیم. آنگاه یک آناکوندا ماده 6 متری را یافتیم.

مردی که داوطلبانه طعمه مار شد (+عکس و فیلم)
 
روزولی می‌گوید: مار در ابتدا تلاش نکرد تا مرا ببلعد. بیشتر تلاش در فرار داشت اما پس از اینکه آناکوندا را تحریک کردم او مانند یک شکارچی عمل کرد و به سوی من حمله‌ور شد.
 
به گفته این ماجراجو، مار ابتدا از سر شروع به بلعیدنش کرد. او حدود یک ساعت در شکم مار بود. با وجود لباس ویژه و تکان خوردن به همراه مار درک صحیح از زمان دشوار بود. در تمام این مدت پل از داخل بدن آناکوندا با اعضای گروه در بیرون در تماس بود.
 
پل در مورد اینکه چگونه زنده از بدن مار خارج شده است توضیحی نمی‌دهد اما اطمینان می‌دهد که هیچ کاری برخلاف قواعد طبیعت صورت نگرفته است.

مردی که داوطلبانه طعمه مار شد (+عکس و فیلم)
 
او توضیح می‌دهد: مارها معمولاً وقتی در حال بلعیدن طعمه‌ای بزرگ بوده و خطری تهدیشان می‌کند، آنچه را که بلعیدند بالا می‌آورند تا قادر به فرار باشند. ما آناکوندا را مجبور نکردیم که کاری را انجام دهد که برخلاف عادت طبیعی‌اش باشد.
 
پل تاکید می‌کند: جان من در خطر بود، نه جان مار. اکنون نیز مار کاملاً صحیح و سالم است.
 
این مستند مهیج و باورنکردنی یکشنبه شب 7 دسامبر (16 آذر) از شبکه دیسکاوری در ایالات متحده آمریکا پخش می‌شود. سپس در 10 دسامبر (19 آذر) در کشورهای فنلاند، دانمارک، مجارستان، لهستان و سوئد و در 12 دسامبر (21 آذر) در استرالیا، نیوزیلند و بریتانیا پخش خواهد شد. این مستند سپس در کشورهای دیگری از جمله چین و هند از سوی دیسکاوری پخش می‌شود.

پنت هاوس‌های 16 میلیاردی در تهران

سازندگان آپارتمان های لوکس پایتخت برای اینکه مشتریان آنها علاوه بر استفاده از امکانات مدرن، زندگی با طبیعت را هم تجربه کنند به ساخت برج باغ ها روی آورده اند که نمونه هایی از این پروژه ها را می توان در شمال تهران دید که در سال های اخیر هم به شدت بر سر زبان ها افتاده است.
رشد قیمت مسکن در سال‌های اخیر هم نتوانست از افزایش ساخت آپارتمان‌های فوق لوکس در تهران جلوگیری کند و این آپارتمان‌ها با نرخ‌های بالای 100 میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رشد قیمت مسکن در سال‌های اخیر هم نتوانست از افزایش ساخت آپارتمان‌های فوق لوکس در تهران جلوگیری کند و این آپارتمان‌ها با نرخ‌های بالای 100 میلیارد ریال به فروش می‌رسد. دو بار در سال های 86 و 91 قیمت مسکن با جهش مواجه شد و قیمت ها تا بیش از 5 برابر افزایش یافت که تاثیر زیادی بر کاهش قدرت خرید و افزایش تورم در جامعه داشت.

اما این روند نتوانست از رشد ساخت و ساز آپارتمان های لوکس در تهران کم کند و به همان اندازه که قشر متوسط با کاهش قدرت خرید مواجه شدند، ساخت آپارتمان های لوکس و برج باغ ها در تهران افزایش یافت به طوری که در سال های گذشته آپارتمان های لوکس فقط در برخی از مناطق شهر تهران به چشم می خوردند اما الان می توان این آپارتمان ها را در نقاط مختلف از شمال غربی تا شمال شرقی شهر تهران دید که با امکانات جدیدتر و قیمت های نجومی خرید و فروش می شوند.

در بازار کنونی معامله پنت هاوس ها خیلی داغ است و خرید و فروش موردهای به اصطلاح اکازیون در بین مشتریان خاص انجام می شود و تنها مشتریان خاص و ثروتمند هستند که از به فروش و یا اجاره گذاشتن این واحدها مطلع می شوند.

براین اساس، سازندگان آپارتمان های لوکس پایتخت برای اینکه مشتریان آنها علاوه بر استفاده از امکانات مدرن، زندگی با طبیعت را هم تجربه کنند به ساخت برج باغ ها روی آورده اند که نمونه هایی از این پروژه ها را می توان در شمال تهران دید که در سال های اخیر هم به شدت بر سر زبان ها افتاده است.

این برج باغ ها که با معماری مدرن مهندسان ایرانی ساخته می شوند یا در میان درختان کهنسال ساخته شده اند و یا اینکه از فضای سبز در بالکن و یا پشت بام (روف گاردن) استفاده می شود که اغلب پنت هاوس های مشهور تهران از این مزیت بهره می برند.

در آگهی یکی از این آپارتمان ها نوشته شده است:«فوق مدرن، مبله کامل با برند معروف اروپا، آشپزخانه از بهترین برند، ارتفاع سقف 4.20 متر، سیستم هوشمند، 4 هزار مترلابی با ارتفاع 15 متر، دو طبقه استخر، سینما، تنیس، جاده تندرستی و غیره».

بنابراین، قیمت این واحدها با واحدهای مشابه در همان منطقه و یا حتی دیوار به دیوار بسیار متفاوت است و گاهی به بیش از دو میلیون تومان در هرمترمربع می رسد.

اطلاع زیادی از نرخ برج باغ های مشهور تهران به دلیل معاملات مخفی که انجام می شود، در دست نیست اما گاهی نرخ این آپارتمان ها به بیش از 20 میلیون تومان در هرمترمربع می رسد که اغلب هم متراژهای بالای 500 متر دارند.

قیمت پنت هاوس ها در تهران

به گفته یکی از مشاوران املاک، یک پنت هاوس 800 متری در منطقه فرمانیه با نرخ 20 میلیون تومان در هرمترمربع با رقم نهایی 16 میلیارد تومان به فروش رسید.

این مشاور املاک افزود: تعداد زیادی از این نوع آپارتمان ها در شمال تهران ساخته شده است که با رقم هایی بسیار بالا خرید و فروش می شود اما گاهی مشاوران املاک هم ازنرخ نهایی مطلع نیستند.

پنت هاوسی 780 متری با 400 متر در خیابان فرشته باغ فردوس متری 10 میلیون و 500 هزار تومان قیمت گذاری شده است و زعفرانیه واحدی 325 متری هرمترمربع 11 میلیون تومان به فروش می رسد.

همچنین در سعادت آباد بلوار 24 متری واحدی 260 متری با 4 خواب و دو پارکینگ متری 14 میلیون تومان فروخته می شود و در فرشته واحدی 264 متری با 4 خواب، متری 11 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

آپارتمانی 275 متری با 3 خواب و دو پارکینگ در فرشته متری 15.5 میلیون تومان به فروش گذاشته شده است و آپارتمانی دیگر در خیابان فرشته با متراژ 240 متر مربع متری 10 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می رسد.

مخالفت نهادهای مردمی با ساخت جاده در «جنگل ابر»

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان نیز در این نشست ضمن مخالفت با احداث جاده جدید در جنگل ابر گفت: سمن های زیست محیطی نه تنها مانع و رقیب سازمان حفاظت محیط زیست نیستند بلکه سرمایه های اجتماعی هستند که در فرهنگ سازی و پیشبرد اهداف زیست محیطی کمک زیادی به سازمان می کنند.
ایرنا: اعضای شبکه سازمان های مردم نهاد استان سمنان در بیانیه ای با احداث جاده جدید در جنگل ابر مخالفت کردند.

نشست این شبکه روز یکشنبه با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان و نمایندگان 13 تشکل زیست محیطی در این اداره برگزار شد و اعضا در بیانیه ای با احداث جاده جدید درجنگل ابر مخالفت کردند.

در این بیانیه که توسط نماینده تشکل ها قرائت شد آمده است: ما طبیعت دوستان ایران در 10 سال گذشته دلاورانه و غیورانه از جنگل ابر که یک ناحیه بی نظیر اکوتون جنگلی است، دفاع کرده و این امانت را به آیندگان هدیه می دهیم.

در بخش دیگری آمده است: صد البته عنایت و حمایت رهبر معظم انقلاب را نیز در کنار خود داشته و آماده تر از هر زمانی ایستاده ایم تا به یادتان بیاوریم که ما زنده ایم و در صحنه ایم و احداث جاده در جنگل ابر را نمی پذیریم.

در این بیانیه ایران در زمره فقیرترین کشورها از نظر سرانه جنگل و فضای سبز عنوان (1.4 میانگین جهانی) و گفته شده است: از جنگل های موجود که کمتر از 7 درصد خاک کشور را شامل می شود نباید کاسته شود، حال آنکه جاده غیرضروری در جنگل ابر طبق برآورد کارشناسان سازمان جنگل ها، صدها هکتار از جنگل و یک میلیون درخت و نهال را نابود می کند.

در بند دو این بیانیه آمده است: شاهرود چهار راه اصلی مواصلاتی به شهرهای شمال کشور دارد (دو برابرکلانشهر تهران) و این شهر 300 هزار نفری نیازی به راه جدید به شمال کشور ندارد و اگر هزاران میلیارد ریال بیت المال قرار است فقط صرف راهسازی شود بهتر است برای ارتقاء کیفیت این راه ها هزینه شود نه افزودن به تعداد راه های بی کیفیت که بلای جان هموطنان است بویژه آنکه جاده ابر هیچ مزیت اقتصادی نیز ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان نیز در این نشست ضمن مخالفت با احداث جاده جدید در جنگل ابر گفت: سمن های زیست محیطی نه تنها مانع و رقیب سازمان حفاظت محیط زیست نیستند بلکه سرمایه های اجتماعی هستند که در فرهنگ سازی و پیشبرد اهداف زیست محیطی کمک زیادی به سازمان می کنند.

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تازگی در نامه ای به رییس جمهوری خواستار موافقت با ادامه ساخت جاده در جنگل ابر شده بودند.

'عباسعلی دامنگیر' افزود: این اداره کل از فعالیت سمن ها استقبال و حمایت می کند و به همین منظور برای فعالیت در هر شهرستان اتاقی را اختصاص داده و در مرکز استان نیز یک دستگاه خودروی سواری برای انجام امور اداری در اختیار قرار می گیرد.

وی بیان کرد: در دولت یازدهم زمینه های لازم برای فعالیت تشکل های محیط زیستی فراهم شده است تا به صورت کارشناسی، بدون دغدغه و کارهای سیاسی به اهداف محیط زیستی برسیم.

شرکت فعال تشکل ها در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، هماهنگی برای نشست تشکل های زیست محیطی کشور در سمنان، نشست با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ائمه جمعه در شهرستانها، برپایی کارگاه توانمندسازی در پارک ملی توران از دیگر مصوبات این نشست بود.

بارشهای اخیر فارس و امید به احیاء "پریشان"/ نهرها به سوی تالاب جاری شد

دبر موسسه 13 فروردین:
بارشهای اخیر دراستان فارس و شهرستان کازرون و جاری شدن نهرها به سوی تالاب پریشان باعث شده که امید به احیاء زمستانه دریاچه پریشان بیشتر شود.
به گزارش کازرون نما، پریشان یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است. این دریاچه به نامهای مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده‌است.
دریاچه پریشان در طول تاریخ با فرهنگ و تمدن مردم فارس و کازرون عجین شده و به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی کازرون همواره مردم نقاط مختلف ایران به ویژه استان فارس را به سوی خود جلب می کرد.
سالهاست که دریاچه پریشان خشک شده و از آن فقط حوضچه ای کوچک برای زنده ماندن زیستمندان دریاچه آنهم با کوشش محیط زیست و دوستداران دریاچه باقی مانده است.
درطول این سالها دریاچه پریشان در فصول بارندگی آبدار می شود و تاحدودی زیستمندان می توانند در قسمتهای احیاء شده آن به زندگی ادامه دهند.
طی یکی دو هفته اخیر نیز براندگیهای به نسبت مناسب باعث شده که کارشناسان به احیاء بخشهایی از دریاچه برای فصل زمستان امید داشته باشند.
دبیر موسسه 13 فروردین در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت دریاچه پریشان گفت: طی چند مدت اخیر 80 میلیمتر بارندگی در شهرستان کازرون داشته ایم که بیش از 65 میلیمتر آن مربوط به 24 ساعت است.
علی اکبر کاظمینی ادامه داد: این بارندگی ها جاری شدن آب از کوه های اطراف پریشان را به همراه داشت به گونه ای که نهرهای عظیمی از کوه به سمت تالاب جاری شدند.
وی با تاکید بر اینکه این بارندگیها خسارتهای زیادی به روستای شهرنجان وارد کرد، اظهار داشت: قرار بود که زمینها و خانه های این روستا از سوی محیط زیست خریداری شود تا مردم روستا جابه جا شوند زیرا این امر در آبدار شدن و احیای دریاچه تاثیر زیادی دارد اما متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار این اقدام صورت نگرفت.
این فعال حوزه محیط زیست ادامه داد: بارشهای اخیر شهرستان کازرون پر آب شدن کانال های آب فصلی این روستا را به همراه داشت به گونه ای که سطح سفره آبهای زیرزمینی پرآب شده و زمین سیراب شد.
کاظمینی گفت: با توجه به این وضعیت می توان امیدوار بود که در آینده چشمه بنگ در دریاچه پریشان آبگیری شده و در نهایت دریاچه آبدار شود.
وی با اشاره به نقش بارندگیها در احیاء نیزارها بیان کرد: این بارندگی ها نقش مهمی در احیا و شادابی نیزارها و همچنین چشمه بنگ داشت، پرندگانی که در این نیزارها زندگی می کردند، محلی امن را برای سکونت پیدا کردند.
دبیر موسسه 13 فروردین اظهار داشت: در این راستا می توان امیدوار بود که در فصل زمستان نیز پرندگان مهاجر از جمله فلامینگو، پلیکان و... در بخشهای مختلف دریاچه ساکن شوند که این امر در احیای دریاچه نیز موثر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار جابه جایی اهالی روستای شهرنجان شد و گفت: در صورتی تحقق این امر بیش از 30 حلقه چاه از سوی دولت خریداری شده و می توان نسبت به مسدود کردن آن اقدام کرد که این موضوع در آبدار شدن بخشهای شمالی دریاچه موثر است.
کاظمینی همچنین خواستار هدایت آبهای دشت دوان به سمت دریاچه شد و گفت: این آبها در حال حاضر به سمت غرب در حرکت است از این رو باید آنها را به سمت شرق هدایت کرد که این امر در آبدار شدن دریاچه نقش زیادی دارد.
وی تاکید کرد: در صورت پیگیری این مسائل می توان انتظار داشت که 20 الی 30 هکتار از دریاچه احیا شود و حتی در فصل تابستان نیز آبدار بماند.

پاییز روستای خفر - اصفهان (عکس)

 روستای «خفر» که در دامنه قله «دنا» قرار دارد، جنوبی ترین روستای پادنای وسطی محسوب می شود و در ۸۴ کیلومتری شهر سمیرم در استان اصفهان قرار گرفته است.

شکایت اداره میراث فرهنگی از ساخت مسجد در حریم تخت جمشید

شکایت اداره میراث فرهنگی از ساخت مسجد در حریم تخت جمشید


رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت در استان فارس خبر داد که این اداره از دانشگاه آزاد این شهرستان به دلیل ساخت‌وساز مسجد این دانشگاه، «مغایر» با مقررات یونسکو در «حریم درجه دو» اثر جهانی تخت جمشید شکایت کرده‌است.

وی همچنین خواستار حذف مناره‌ها و گنبد این مسجد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سعید صفرزاده روز شنبه ۸ آذر گفت که ساختمان مسجد دانشگاه آزاد شهرستان مرودشت در «حریم درجه دو» مجموعه جهانی تخت جمشید قرار گرفته و با وجود تذکرهای مسئولان سازمان میراث فرهنگی پیش از آغاز عملیات اجرایی، ارتفاع مناره‌ها و گنبد این مسجد از حد قانونیِ ارتفاع مجاز در ضوابط و قوانین بین‌المللی سازمان یونسکو «فراتر» رفته‌است.

به گفته آقای صفرزاده، در محدوده «حریم درجه دو» تخت جمشید، ساخت‌وساز، حداکثر در دو طبقه و با ارتفاع تمام شده هشت و نیم متر از سطح زمین مجاز است.

وی اضافه کرد: «از آنجا که مجموعه جهانی تخت جمشید به دلیل قرار داشتن در فهرست سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد، یونسکو، ملزم به تبعیت از قوانین بین‌المللی است همه کارشناسان امر اتفاق نظر بر حذف کامل گنبد و مناره مسجد دارند.»

آقای صفرزاده از برخی مساجد تاریخی مانند مسجد نو، مسجد جامع عتیق، مسجد بغدادی، مسجد نصیر الملک، مسجد مشیر و مسجد جامع فسا به عنوان مساجدی نام برد که در آنها به جای گنبد و مناره از ایوان و شبستان استفاده شده‌است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت پیشنهاد ارائه شده از سوی مسئولان دانشگاه آزاد این شهرستان مبنی بر کاهش ارتفاع مناره و گنبد مسجد این دانشگاه را «عملی» ندانست و گفت که سقف مسجد نیز در حال حاضر ۲۰ سانتی‌متر بیشتر از حد مجاز هشت و نیم متر است.

وی با اشاره به شکایت اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت از دانشگاه آزاد اسلامی به شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان گفت که این پرونده در دست بررسی است.

مجموعه تخت جمشید با قدمتی در حدود دو هزار و ۵۰۰ سال در شهرستان مرودشت در ۶۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده و از شهرتی جهانی برخوردار است.

به گفته مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، ساخت‌وساز مغایر با مقررات بین‌المللی، در حریم آثار تاریخی ثبت شده در فهرست سازمان علمی فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، این آثار را در خطر خروج از این فهرست قرار می‌دهد.

سه مجموعه تاریخی «چُغازنبیل»، «تخت جمشید» و میدان «نقش جهان» در اصفهان به‌عنوان نخستین آثار جهانی ایران در تاریخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۸ ثبت جهانی شدند.

از بیش از ۱۰ سال گذشته ارتفاع «غیر مجاز» برج جهان‌نما در شهر اصفهان و در محدوده حریم اثر تاریخی میدان نقش جهان موضوع بحث‌های مختلف بین مسئولان سازمان میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان بوده‌است.

برج جهان‌نما بنایی است که در چشم‌انداز تاریخی و فرهنگی میدان نقش جهان قرار گرفته و به همین سبب به درخواست سازمان علمی فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، باید طبقاتی از آن تخریب شود.

براساس گزارش‌های ۸ بهمن سال ۱۳۸۴ دوطبقه بالایی این برج تخریب شده اما مسئولان سازمان میراث فرهنگی ارتفاع این برج را همچنان بیشتر از حد مجاز می‌دانند.

استفاده از اسکلت معلم سابق برای درس علوم!(عکس)


در مدرسه روستای پوچنی موسننی رومانی ، از اسکلت الکساندرو گریگور پوپسکو معلم سابق این روستا که پنجاه سال پیش فوت شده است، به جای ماکت اسکلت انسان برای آموزش درس علوم استفاده می شود.
در مدرسه ای در رومانی دانش آموزان از اسکلت معلم سابق روستا به جای ماکت آموزشی استفاده می کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در مدرسه روستای پوچنی موسننی رومانی ، از اسکلت الکساندرو گریگور پوپسکو معلم سابق این روستا که پنجاه سال پیش فوت شده است، به جای ماکت اسکلت انسان برای آموزش درس علوم استفاده می شود. هم اکنون اسکلت معلم سابق روستا در همان کلاسی که او درس می داده ، نگهداری می شود.

دانش آموزان با استفاده از این اسکلت واقعی، درباره ساختار بدن انسان و اسکلت بندی آن آموزش می بینند. دانش آموزان و معلمان مدرسه خود را مدیون زحمات پوپسکو می دانند که حتی وصیت کرده بود بعد از مرگش از اسکلتش برای آموزش به دانش آموزان استفاده شود. البته هیچ عکسی از این معلم موجود نیست. او زمانی که زنده بود برای کودکان آهنگ می ساخت و به کشاورزان کمک می کرد تا وامهای کم بهره دریافت کنند. این روستا در شصت کیلومتری شمال بخارست واقع است.
اسکلت معلم سابق برای درس علوم!(عکس)

روزی که عکس گرفتن با زباله برای شهروندان افتخار شد + عکس


به گزارش دریافتی کازرون نما از روابط عمومی گروه کوهنوردی آزادگان سحرگاه روز جمعه سی ام آبان ماه سومین سال از دهه‌ی 90 با همت و میزبانی گروه کوهنوردی آزادگان و همکاری کارگروه دیده بان کوهستان هیئت کوهنوردی، اداره حفاظت محیط زیست ، مؤسسه طبیعت و سلامت ، گروههای کوهنوردی مهرگان ، پویا و سایر گروههای کوهنوردی ، دوچرخه سواری و انجمنهای طبیعت دوست شهرستان کازرون پارک کوهستانی تنگ تیکاب شاهد سیل پرشور مردمی بود که به عشق ایجاد طبیعتی پاک برای زندگی زیبا گرد هم آمده بودند و با کیسه های پلاستیکی در دست اقدام به برنامه ی پاک سازی محیط نمودند. این برنامه ی زیبای محیط زیستی در حدود ساعت 6:30 صبح در خنکایی صبح گاهی با صحبت های آقایان قدرت اله یدالهی ریاست محترم هیات کوهنوردی و مهندس جمال خداپرست رئیس اداره محیط زیست آغاز و بعد از اعلام برنامه و پذیرایی مختصر از همشهریان محترم و مشخص نمودن مسیر پاکسازی که از شرق تا غرب دامنه ضلع جنوبی کوه تنگ تیکاب را در بر میگرفت برنامه شروع گردید ، سپس سیل جمعیت همچون طبیبی برای طبیعت با دست خود شروع به مرهم نهادن بر زخم هایی کردند که برخی از انسان های نا آگاه بر دل آن زده اند. در همین ساعات بود که کیسه های زرد و مشکی رنگ زباله یکی پس از دیگری پر و در کنار ماشین حمل زباله ی شهرداری روی هم تلنبار می شدند، کم کم کوهی از زباله تشکیل شد و تقریبا همه مبهوت بودند که آیا واقعا این همه زباله را از یک منطقه ی بسیار کوچک جمع کرده اند .

در این برنامه روابط عمومی گروه آزادگان و مهرگان با ایجاد نمایشگاهی هر چند کوچک در معرفی رشته ورزشی و مفرح کوهنوردی و عکسهایی از صعودهای شاخص این گروه و همچنین گروه کوهنوردی پویا با ایجاد کمپ کودک در آموزش مسائل زیست محیطی به این همایش جذابیت خاصی بخشیدند، سپس سنگنوردان هم اقدام به برنامه ی صعود و فرود فنی از دیواره نمودند و با این حرکات زیبا تحسین حضار را برانگیختند.

 و اما در پایان برنامه تمامی حضار گرد هم جمع شدند و با آزاد سازی چند پرنده و گرفتن عکس دسته جمعی  و فیلم یادگاری، برنامه با شعار هماهنگ «طبیعت پاک ، زندگی زیبا» پایان یافت.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نویسنده: سید عباس موسوی کازرونی

کشف شهری زیرآب در یونان


باقی‌مانده‌ یک کوره و 16 کوزه‌ خاکی فرضیه‌ بندر بودن این منطقه را زیر سوال می‌برد. در ساحل این جزیره همچنین بناهایی پیدا شده که به نظر می‌رسد پیش از غرق شدن در زیر آب، فرو ریخته بوده‌اند.
 باستان‌شناسان موفق شدند شهری قدیمی را زیرآب‌های جزیره «دلوس» یونان کشف کنند.
 
به گزارش ایسنا، باستان‌شناسان بقایای شهری زیرآبی که به «پمپئی» ایتالیا تشبیه شده را نزدیک آب‌های ساحلی جزیره «دلوس» یونان پیدا کردند.
 
بر اساس گزارشات منتشر شده، این شهر باستانی در عمق شش فوتی زیر سطح دریا واقع است. در این شهر که «پمپئی کوچک زیرآب» لقب گرفته‌، کارگاه کوزه‌گری شبیه آنچه در این شهر تاریخی ایتالیا وجود دارد‌، یافت شده است.
 
به گزارش آرت دیلی‌، باقی‌مانده‌ یک کوره و 16 کوزه‌ خاکی فرضیه‌ بندر بودن این منطقه را زیر سوال می‌برد. در ساحل این جزیره همچنین بناهایی پیدا شده که به نظر می‌رسد پیش از غرق شدن در زیر آب، فرو ریخته بوده‌اند.
 
«دلوس» جزیره‌ای است که در اساطیر یونان به عنوان زادگاه «آپولو» و «آرتیمس» از آن یاد شده است. تاکنون اکتشافات باستانی بسیاری در این ناحیه صورت گرفته و یافته‌های آن در موزه باستان‌شناسی «دلوس» و موزه باستان‌شناسی ملی «آتن» نگه‌داری می‌شود.

آلمان، محبوب‌ترین کشور جهان


آلمان، محبوب‌ترین کشور جهان


الن پوزنر در گزارشی در وبسایت خبرگزاری رویترز نوشته به نظر می‌رسد که آلمان بیش از هر کشور دیگری از احترام و اعتبار مردم دنیا برخوردار است. وی با اشاره به شاخص اخیر وجهه و اعتبار ملی کشورها نوشته آلمان، ایالات متحده را که تا به حال محبوب‌ترین کشور جهان بود، پشت سر گذاشته و برجای آن تکیه زده است. آلمان، سرزمین اتوموبیل‌های آئودی، مرسدس بنز، ب‌ ام و، و مارک‌های معروف صنعتی مثل زیمنس و بوش و خیلی چیزهای خوب دیگر، اکنون برترین کشور جهان محسوب می‌شود.

آلن پوزنر که خود آلمانی است، پیش ازشروع بحث بر سر روند تعیین رتبه – که در آن از ۲۰،۰۰۰ نفر در ۲۰ کشور خواسته شده بود تا بر اساس ۲۳ طبقه‌بندی مختلف، ۵۰ کشور رشدیافته و اقتصادهای نوظهور را رتبه‌بندی کنند – می‌نویسد مایه شگفتی است که این مقام تا به حال متعلق به آمریکا بود: «احساسات ضدآمریکایی اوج گرفته، و حدس خود من این بود که سوئیس، سوئد یا یک کشور ثروتمند ولی بی‌خطر به جای آمریکا در صدر فهرست قرار داشته باشد.»

نویسند در ادامه اشاره می‌کند که به عنوان یک آلمانی متعلق به نسل انفجار جمعیت بعد از جنگ جهانی دوم، زمانی را به یاد می‌آورد که بسیاری از آلمانی‌های هم سن و سال او در خارج از کشور انگلیسی حرف می‌زدند تا ملیت خود را پنهان کنند. بچه‌های آلمانی در سواحل دانمارک مورد بی‌توجهی بقیه بچه‌ها قرار می‌گرفتند. بعضی اوقات، مردم به نوجوانان آلمانی که به لندن می‌رفتند تا آخرین مد و شیوه زندگی نوجوان‌ها را از نزدیک ببینند، به شیوه نازی‌ها سلام می‌دادند، که برایشان به شدت توهین‌آمیز بود. وقتی به آبجوفروشی‌های دوبلین سرمی‌زدند و یک آبجوی «گینس» سفارش می‌دادند، یک مشتری ایرلندی پیدا می‌شد که به آن‌ها برای بلاهایی که نیروی هوایی آلمان نازی به سر انگلیسی‌ها آورده بود، تبریک بگوید. از آن افتضاح‌تر وقتی بود که یک زن دلربای عرب در واشنگتن برمی‌گشت و به آن‌ها می‌گفت «شما آلمان‌ها راجع به یهودی‌ها راست می‌گفتید.» آقای پوزنر می‌گوید شخصاً شاهد همه این‌ها و بدتر از این‌ها بوده؛ و به نظرش، گذر از مرز منفور بودن و کسب محبوبیت در حد ستاره‌های پاپ، کم چیزی نیست.

آلمان چطور به اینجا رسید؟

 پرسشنامه برای تعیین رتبه محبوبیت و اعتبار کشورها، به جنبه‌های مختلفی از جمله صادرات (کیفیت فرآورده‌های صادراتی)، مدیریت و رهبری (از جمله تعهد به حل مشکلات جهانی)؛ فرهنگ و میراث فرهنگی؛ مردم (از نظر کارآمدی، صمیمیت، گشاده‌رویی و دگرپذیری)؛ گردشگری، سرمایه‌گذاری و مهاجرت می‌پردازد.

آلمان از لحاظ دولت کارآمد، برابری اجتماعی و جو مناسب برای سرمایه‌گذاری بالاترین رتبه را به دست آورد. اقتصاد قدرتمند، نقش رهبری در اروپا، و مسئولیت‌پذیری در امور بین‌المللی هم عوامل مهمی در رأی عمومی به برتری آلمان بود. و بالاخره، آلمان، برنده مسابقات فوتبال جام جهان سال ۲۰۱۴، در بخش ورزش – زیرمجموعه پرسش‌های بخش فرهنگ و میراث فرهنگی – هم  امتیاز بالایی کسب کرد.

کشفیات جدید در کاوش های اخیر محوطه تاریخی تل قلعه سیف آباد کازرون

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان فارس خبر داد:
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان فارس گفت: محوطه تاریخی تل قلعه سیف آباد در کازرون یکی از مهم ترین سایت های باستان شناسی اسان فارس است که کشفیات جدید در کاوش های اخیر این محوطه تاریخی به دست آمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان فارس گفت: محوطه تاریخی تل قلعه سیف آباد در کازرون یکی از مهم ترین سایت های باستان شناسی اسان فارس است که کشفیات جدید در کاوش های اخیر این محوطه تاریخی به دست آمده است.

به گزارش دریافتی کازرون نما مصیب امیری اظهارداشت: بررسی های اولیه در منطقه باستانی تاریخی تل قلعه سیف آباد تعدادی تپه کوچک، بنا و آثار از جمله سفال و مهرهای گلی شاخص کشف شده است.

وی افزود: در کاوش ها واکتشافات به دست آمده در این سایت، تعداد زیادی مهرهای گلی و دانه های خرما در خمره هایی در داخل فضاهای معماری، به دست آمده است که در نوع خود یکی از پدیده های نادر در باستان شناسی دوره ساسانی است که برای نخستین بار در کاوش های باستان شناسی از این محوطه یافت شده است.

امیری با اشاره به فراوانی تعداد مهرهای گلی به دست آمده اظهارداشت: مهرهای گلی فراوان به دست آمده در این کاوش ها بعد از قصر ابونصر و تخت سلیمان بیشترین تعداد را دارا است که بیانگر اهمیت تجاری و اقتصادی این محوطه است.

وی اضافه کرد:کشفیات اخیر دراین منطقه باستان شناسی نشان می دهد که محوطه تاریخی تل قلعه سیف آباد کازرون در جمع آوری وصادرات این محصول نقش اساسی ایفا می کرده و تل قلعه یک مرکز فعال اقتصادی و بازرگانی دوره ساسانی بوده و نقش اساسی در تبادلات اقتصادی و بازرگانی داشته است.

امیری با بیان اینکه تل قلعه بخشی از محوطه تاریخی مربوط به دوره ساسانی است که بیش از 100 هکتار وسعت دارد ادامه داد: امید است با مطالعه مواد فرهنگی به دست آمده از این محوطه به خصوص اثر مهرهای گلی ارتباطات اقتصادی این محوطه با دیگر نقاط امپراتوری ساسانی مشخص شود.

وی با اشاره به تنوع فراوان سفال های ساسانی بدست آمده از این سایت دوره ساسانی عنوان کرد: سفال های به دست آمده در این محوطه نشان دیگری از تبادل و فعالیت های اقتصادی در این منطقه است و علاوه بر سفال ظروف شیشه ای، فلزی و سنگی زیادی از این محوطه یافت شده که در نوع خود نادر است.

او افزود: بقایای معماری آشکار شده در این فصل از کاوش شامل فضاهای کوچک است که دیوارهای حمال آن از مصالح سنگ و گچ و دیوارهای داخلی آن از مصالح خشت و آجر می باشد.

امیری گفت: تل قلعه سیف آباد یکی از مهمترین سایت های باستان شناسی فارس است که کاوشهای باستان شناسی این محوطه تاریخی از ابتدای مهر ماه جاری زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری فارس آغاز و مطالعات تکمیلی آن همچنان ادامه دارد.

محوطه تل قلعه سیف آباد به فاصله 500 متری شمال روستای سیف آباد کازرون واقع شده است.

این محوطه در سال 1362 درنتیجه انتقال لوله گاز از کازرون به شیراز به طور اتفاقی نمایان و بخش میانی آن به دلیل انتقال لوله گاز تخریب می¬شود.

درسال 1385 در راستای بررسی های باستان شناسی منطقه کازرون این محوطه مورد بررسی دقیق قرار گرفت و محوطه با کد 92 ثبت شد