جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

بارشهای اخیر فارس و امید به احیاء "پریشان"/ نهرها به سوی تالاب جاری شد

دبر موسسه 13 فروردین:
بارشهای اخیر دراستان فارس و شهرستان کازرون و جاری شدن نهرها به سوی تالاب پریشان باعث شده که امید به احیاء زمستانه دریاچه پریشان بیشتر شود.
به گزارش کازرون نما، پریشان یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است. این دریاچه به نامهای مور، پریشان و فامور نیز شناخته شده‌است.
دریاچه پریشان در طول تاریخ با فرهنگ و تمدن مردم فارس و کازرون عجین شده و به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی کازرون همواره مردم نقاط مختلف ایران به ویژه استان فارس را به سوی خود جلب می کرد.
سالهاست که دریاچه پریشان خشک شده و از آن فقط حوضچه ای کوچک برای زنده ماندن زیستمندان دریاچه آنهم با کوشش محیط زیست و دوستداران دریاچه باقی مانده است.
درطول این سالها دریاچه پریشان در فصول بارندگی آبدار می شود و تاحدودی زیستمندان می توانند در قسمتهای احیاء شده آن به زندگی ادامه دهند.
طی یکی دو هفته اخیر نیز براندگیهای به نسبت مناسب باعث شده که کارشناسان به احیاء بخشهایی از دریاچه برای فصل زمستان امید داشته باشند.
دبیر موسسه 13 فروردین در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت دریاچه پریشان گفت: طی چند مدت اخیر 80 میلیمتر بارندگی در شهرستان کازرون داشته ایم که بیش از 65 میلیمتر آن مربوط به 24 ساعت است.
علی اکبر کاظمینی ادامه داد: این بارندگی ها جاری شدن آب از کوه های اطراف پریشان را به همراه داشت به گونه ای که نهرهای عظیمی از کوه به سمت تالاب جاری شدند.
وی با تاکید بر اینکه این بارندگیها خسارتهای زیادی به روستای شهرنجان وارد کرد، اظهار داشت: قرار بود که زمینها و خانه های این روستا از سوی محیط زیست خریداری شود تا مردم روستا جابه جا شوند زیرا این امر در آبدار شدن و احیای دریاچه تاثیر زیادی دارد اما متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار این اقدام صورت نگرفت.
این فعال حوزه محیط زیست ادامه داد: بارشهای اخیر شهرستان کازرون پر آب شدن کانال های آب فصلی این روستا را به همراه داشت به گونه ای که سطح سفره آبهای زیرزمینی پرآب شده و زمین سیراب شد.
کاظمینی گفت: با توجه به این وضعیت می توان امیدوار بود که در آینده چشمه بنگ در دریاچه پریشان آبگیری شده و در نهایت دریاچه آبدار شود.
وی با اشاره به نقش بارندگیها در احیاء نیزارها بیان کرد: این بارندگی ها نقش مهمی در احیا و شادابی نیزارها و همچنین چشمه بنگ داشت، پرندگانی که در این نیزارها زندگی می کردند، محلی امن را برای سکونت پیدا کردند.
دبیر موسسه 13 فروردین اظهار داشت: در این راستا می توان امیدوار بود که در فصل زمستان نیز پرندگان مهاجر از جمله فلامینگو، پلیکان و... در بخشهای مختلف دریاچه ساکن شوند که این امر در احیای دریاچه نیز موثر است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار جابه جایی اهالی روستای شهرنجان شد و گفت: در صورتی تحقق این امر بیش از 30 حلقه چاه از سوی دولت خریداری شده و می توان نسبت به مسدود کردن آن اقدام کرد که این موضوع در آبدار شدن بخشهای شمالی دریاچه موثر است.
کاظمینی همچنین خواستار هدایت آبهای دشت دوان به سمت دریاچه شد و گفت: این آبها در حال حاضر به سمت غرب در حرکت است از این رو باید آنها را به سمت شرق هدایت کرد که این امر در آبدار شدن دریاچه نقش زیادی دارد.
وی تاکید کرد: در صورت پیگیری این مسائل می توان انتظار داشت که 20 الی 30 هکتار از دریاچه احیا شود و حتی در فصل تابستان نیز آبدار بماند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد