جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

مردی که داوطلبانه طعمه مار شد

 یک مرد ماجراجوی آمریکایی و طرفدار محیط زیست برای تهیه یک مستند شوک‌دهنده، داوطلبانه اجازه داد تا یک مار غول‌پیکر آناکوندا او را ببلعد.
 
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از فرانس‌پرس نوشت: «پل روزولی» عاشق جنگل‌های آمازون است. او برای اینکه توجه جهان را به سوی تخریب این جنگل‌های بی‌نظیر جلب کند تصمیم گرفت زنده زنده از سوی یک مار آناکوندا بلعیده شود. این مستند تکان‌دهنده به زودی در ده‌ها کشور جهان پخش خواهد شد.
 
مردی که داوطلبانه طعمه مار شد (+عکس و فیلم)

مارهای آناکوندا که به عنوان بزرگترین مارهای جهان شناخته می‌شوند معمولاً شکار خود را قبل از بلعیدن خفه می‌کنند. تاکنون هیچ انسانی جرأت انجام چنین کاری را نداشته است. جزئیات این ماجرا هنوز افشا نشده است تا هیجان این مستند که از سوی شبکه دیسکاوری پخش می‌شود، محفوظ بماند.
 
با این حال، این ماجراجوی محیط زیست از این آزمون مرگبار صحیح و سالم بیرون آمد. به گفته روزولی، این ماجراجویی قبل از هر چیز برای او یک جنبه حیاتی داشت با این حال ترسش از مرگ بر اثر خفگی را کتمان نمی‌کند.

مردی که داوطلبانه طعمه مار شد (+عکس و فیلم)
 
او می‌گوید: پس از 10 سال زندگی در جنگل‌های آمازون این تصمیم به ذهنش خطور کرد. همه جهان می‌دانند که جنگل‌های آمازون در حال نابودی است. با این حال افراد بسیار اندکی به این مسأله توجه می‌کنند. بنابراین، ما تصمیم گرفتیم دست به کاری بزنیم که همه را شوکه کند و واکنش‌ها را برانگیزد.
 
تمام تدابیر برای اینکه پل بر اثر خفگی نمیرد، اتخاذ شدند. کارشناسان ابتدا برای او لباس ویژه‌ای از فیبر کربن مجهز به دوربین‌ها، یک سیستم تنفسی و یک سیستم ارتباطی برای تماس با بیرون شکم مار را تهیه کردند.

مردی که داوطلبانه طعمه مار شد (+عکس و فیلم)
 
روزولی می‌افزاید: ما نمی‌دانستیم اگر من از سوی مار آناکوندا بلعیده شوم این سیستم‌ها کار خواهند کرد. با این حال، تلاش کردیم تا اطمینان یابیم که من خفه نخواهم شد.
 
پل تصریح می‌کند: ما مدت 60 روز در آن قسمت از جنگل‌های آمازون که در خاک پرو واقع شده است در جستجوی یک مار آناکوندا مناسب بودیم. تمام مرداب‌ها و برکه‌ها را بویژه هنگام شب کاویدیم. نخستین آناکوندا بیش از 7.5 متر طول و حدود 135 کیلو وزن داشت. مار به اندازه‌ای غول پیکر بود که نتوانستیم ان را به دام بیاندازیم. آنگاه یک آناکوندا ماده 6 متری را یافتیم.

مردی که داوطلبانه طعمه مار شد (+عکس و فیلم)
 
روزولی می‌گوید: مار در ابتدا تلاش نکرد تا مرا ببلعد. بیشتر تلاش در فرار داشت اما پس از اینکه آناکوندا را تحریک کردم او مانند یک شکارچی عمل کرد و به سوی من حمله‌ور شد.
 
به گفته این ماجراجو، مار ابتدا از سر شروع به بلعیدنش کرد. او حدود یک ساعت در شکم مار بود. با وجود لباس ویژه و تکان خوردن به همراه مار درک صحیح از زمان دشوار بود. در تمام این مدت پل از داخل بدن آناکوندا با اعضای گروه در بیرون در تماس بود.
 
پل در مورد اینکه چگونه زنده از بدن مار خارج شده است توضیحی نمی‌دهد اما اطمینان می‌دهد که هیچ کاری برخلاف قواعد طبیعت صورت نگرفته است.

مردی که داوطلبانه طعمه مار شد (+عکس و فیلم)
 
او توضیح می‌دهد: مارها معمولاً وقتی در حال بلعیدن طعمه‌ای بزرگ بوده و خطری تهدیشان می‌کند، آنچه را که بلعیدند بالا می‌آورند تا قادر به فرار باشند. ما آناکوندا را مجبور نکردیم که کاری را انجام دهد که برخلاف عادت طبیعی‌اش باشد.
 
پل تاکید می‌کند: جان من در خطر بود، نه جان مار. اکنون نیز مار کاملاً صحیح و سالم است.
 
این مستند مهیج و باورنکردنی یکشنبه شب 7 دسامبر (16 آذر) از شبکه دیسکاوری در ایالات متحده آمریکا پخش می‌شود. سپس در 10 دسامبر (19 آذر) در کشورهای فنلاند، دانمارک، مجارستان، لهستان و سوئد و در 12 دسامبر (21 آذر) در استرالیا، نیوزیلند و بریتانیا پخش خواهد شد. این مستند سپس در کشورهای دیگری از جمله چین و هند از سوی دیسکاوری پخش می‌شود.

پنت هاوس‌های 16 میلیاردی در تهران

سازندگان آپارتمان های لوکس پایتخت برای اینکه مشتریان آنها علاوه بر استفاده از امکانات مدرن، زندگی با طبیعت را هم تجربه کنند به ساخت برج باغ ها روی آورده اند که نمونه هایی از این پروژه ها را می توان در شمال تهران دید که در سال های اخیر هم به شدت بر سر زبان ها افتاده است.
رشد قیمت مسکن در سال‌های اخیر هم نتوانست از افزایش ساخت آپارتمان‌های فوق لوکس در تهران جلوگیری کند و این آپارتمان‌ها با نرخ‌های بالای 100 میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رشد قیمت مسکن در سال‌های اخیر هم نتوانست از افزایش ساخت آپارتمان‌های فوق لوکس در تهران جلوگیری کند و این آپارتمان‌ها با نرخ‌های بالای 100 میلیارد ریال به فروش می‌رسد. دو بار در سال های 86 و 91 قیمت مسکن با جهش مواجه شد و قیمت ها تا بیش از 5 برابر افزایش یافت که تاثیر زیادی بر کاهش قدرت خرید و افزایش تورم در جامعه داشت.

اما این روند نتوانست از رشد ساخت و ساز آپارتمان های لوکس در تهران کم کند و به همان اندازه که قشر متوسط با کاهش قدرت خرید مواجه شدند، ساخت آپارتمان های لوکس و برج باغ ها در تهران افزایش یافت به طوری که در سال های گذشته آپارتمان های لوکس فقط در برخی از مناطق شهر تهران به چشم می خوردند اما الان می توان این آپارتمان ها را در نقاط مختلف از شمال غربی تا شمال شرقی شهر تهران دید که با امکانات جدیدتر و قیمت های نجومی خرید و فروش می شوند.

در بازار کنونی معامله پنت هاوس ها خیلی داغ است و خرید و فروش موردهای به اصطلاح اکازیون در بین مشتریان خاص انجام می شود و تنها مشتریان خاص و ثروتمند هستند که از به فروش و یا اجاره گذاشتن این واحدها مطلع می شوند.

براین اساس، سازندگان آپارتمان های لوکس پایتخت برای اینکه مشتریان آنها علاوه بر استفاده از امکانات مدرن، زندگی با طبیعت را هم تجربه کنند به ساخت برج باغ ها روی آورده اند که نمونه هایی از این پروژه ها را می توان در شمال تهران دید که در سال های اخیر هم به شدت بر سر زبان ها افتاده است.

این برج باغ ها که با معماری مدرن مهندسان ایرانی ساخته می شوند یا در میان درختان کهنسال ساخته شده اند و یا اینکه از فضای سبز در بالکن و یا پشت بام (روف گاردن) استفاده می شود که اغلب پنت هاوس های مشهور تهران از این مزیت بهره می برند.

در آگهی یکی از این آپارتمان ها نوشته شده است:«فوق مدرن، مبله کامل با برند معروف اروپا، آشپزخانه از بهترین برند، ارتفاع سقف 4.20 متر، سیستم هوشمند، 4 هزار مترلابی با ارتفاع 15 متر، دو طبقه استخر، سینما، تنیس، جاده تندرستی و غیره».

بنابراین، قیمت این واحدها با واحدهای مشابه در همان منطقه و یا حتی دیوار به دیوار بسیار متفاوت است و گاهی به بیش از دو میلیون تومان در هرمترمربع می رسد.

اطلاع زیادی از نرخ برج باغ های مشهور تهران به دلیل معاملات مخفی که انجام می شود، در دست نیست اما گاهی نرخ این آپارتمان ها به بیش از 20 میلیون تومان در هرمترمربع می رسد که اغلب هم متراژهای بالای 500 متر دارند.

قیمت پنت هاوس ها در تهران

به گفته یکی از مشاوران املاک، یک پنت هاوس 800 متری در منطقه فرمانیه با نرخ 20 میلیون تومان در هرمترمربع با رقم نهایی 16 میلیارد تومان به فروش رسید.

این مشاور املاک افزود: تعداد زیادی از این نوع آپارتمان ها در شمال تهران ساخته شده است که با رقم هایی بسیار بالا خرید و فروش می شود اما گاهی مشاوران املاک هم ازنرخ نهایی مطلع نیستند.

پنت هاوسی 780 متری با 400 متر در خیابان فرشته باغ فردوس متری 10 میلیون و 500 هزار تومان قیمت گذاری شده است و زعفرانیه واحدی 325 متری هرمترمربع 11 میلیون تومان به فروش می رسد.

همچنین در سعادت آباد بلوار 24 متری واحدی 260 متری با 4 خواب و دو پارکینگ متری 14 میلیون تومان فروخته می شود و در فرشته واحدی 264 متری با 4 خواب، متری 11 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

آپارتمانی 275 متری با 3 خواب و دو پارکینگ در فرشته متری 15.5 میلیون تومان به فروش گذاشته شده است و آپارتمانی دیگر در خیابان فرشته با متراژ 240 متر مربع متری 10 میلیون و 800 هزار تومان به فروش می رسد.

مخالفت نهادهای مردمی با ساخت جاده در «جنگل ابر»

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان نیز در این نشست ضمن مخالفت با احداث جاده جدید در جنگل ابر گفت: سمن های زیست محیطی نه تنها مانع و رقیب سازمان حفاظت محیط زیست نیستند بلکه سرمایه های اجتماعی هستند که در فرهنگ سازی و پیشبرد اهداف زیست محیطی کمک زیادی به سازمان می کنند.
ایرنا: اعضای شبکه سازمان های مردم نهاد استان سمنان در بیانیه ای با احداث جاده جدید در جنگل ابر مخالفت کردند.

نشست این شبکه روز یکشنبه با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان سمنان و نمایندگان 13 تشکل زیست محیطی در این اداره برگزار شد و اعضا در بیانیه ای با احداث جاده جدید درجنگل ابر مخالفت کردند.

در این بیانیه که توسط نماینده تشکل ها قرائت شد آمده است: ما طبیعت دوستان ایران در 10 سال گذشته دلاورانه و غیورانه از جنگل ابر که یک ناحیه بی نظیر اکوتون جنگلی است، دفاع کرده و این امانت را به آیندگان هدیه می دهیم.

در بخش دیگری آمده است: صد البته عنایت و حمایت رهبر معظم انقلاب را نیز در کنار خود داشته و آماده تر از هر زمانی ایستاده ایم تا به یادتان بیاوریم که ما زنده ایم و در صحنه ایم و احداث جاده در جنگل ابر را نمی پذیریم.

در این بیانیه ایران در زمره فقیرترین کشورها از نظر سرانه جنگل و فضای سبز عنوان (1.4 میانگین جهانی) و گفته شده است: از جنگل های موجود که کمتر از 7 درصد خاک کشور را شامل می شود نباید کاسته شود، حال آنکه جاده غیرضروری در جنگل ابر طبق برآورد کارشناسان سازمان جنگل ها، صدها هکتار از جنگل و یک میلیون درخت و نهال را نابود می کند.

در بند دو این بیانیه آمده است: شاهرود چهار راه اصلی مواصلاتی به شهرهای شمال کشور دارد (دو برابرکلانشهر تهران) و این شهر 300 هزار نفری نیازی به راه جدید به شمال کشور ندارد و اگر هزاران میلیارد ریال بیت المال قرار است فقط صرف راهسازی شود بهتر است برای ارتقاء کیفیت این راه ها هزینه شود نه افزودن به تعداد راه های بی کیفیت که بلای جان هموطنان است بویژه آنکه جاده ابر هیچ مزیت اقتصادی نیز ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان نیز در این نشست ضمن مخالفت با احداث جاده جدید در جنگل ابر گفت: سمن های زیست محیطی نه تنها مانع و رقیب سازمان حفاظت محیط زیست نیستند بلکه سرمایه های اجتماعی هستند که در فرهنگ سازی و پیشبرد اهداف زیست محیطی کمک زیادی به سازمان می کنند.

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تازگی در نامه ای به رییس جمهوری خواستار موافقت با ادامه ساخت جاده در جنگل ابر شده بودند.

'عباسعلی دامنگیر' افزود: این اداره کل از فعالیت سمن ها استقبال و حمایت می کند و به همین منظور برای فعالیت در هر شهرستان اتاقی را اختصاص داده و در مرکز استان نیز یک دستگاه خودروی سواری برای انجام امور اداری در اختیار قرار می گیرد.

وی بیان کرد: در دولت یازدهم زمینه های لازم برای فعالیت تشکل های محیط زیستی فراهم شده است تا به صورت کارشناسی، بدون دغدغه و کارهای سیاسی به اهداف محیط زیستی برسیم.

شرکت فعال تشکل ها در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، هماهنگی برای نشست تشکل های زیست محیطی کشور در سمنان، نشست با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ائمه جمعه در شهرستانها، برپایی کارگاه توانمندسازی در پارک ملی توران از دیگر مصوبات این نشست بود.