جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

سیرک شیراز و کازرون مجوز محیط زیست ندارد/لزوم ابلاغ دستورالعمل سیرک ها

سیرک شیراز و کازرون مجوز محیط زیست ندارد/لزوم ابلاغ دستورالعمل سیرک ها

رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه هنوز مجوزی برای فعالیت سیرک شیراز و کازرون صادر نشده است، گفت: دستورالعمل مدون سیرک ها هرچه سریعتر باید ابلاغ شود.

امیرحسین داداشی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص برنامه سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف حیات وحش از سیرک ها کشور افزود: پس از اعتراضات مردمی صورت گرفته نسبت به حیوان آزاری در برخی سیرکهای کشور و درخواست حذف حیات وحش از این مجموعه ها از خردادماه سال جاری، طی جلساتی در دفتر شکار و صید، دستورالعملی برای نگهداری و استفاده از حیوانات در سیرکها تدوین شد.

داداشی با اشاره به سیاست سازمان بر حذف تدریجی حیات وحش از سیرکها اظهار داشت: در این جلسات که با حضور دامپزشکان، اساتید دانشگاه، کارشناسان محیط زیست، مسئولان سازمان و نماینده معترضان حیوان آزاری در سیرکها برگزار شد با بررسی  استانداردهای نگهداری از حیوانات در سیرکهای کشورهای اروپایی از قبیل ایتالیا و ولز و با نظر کارشناسانه اعضای جلسه، دستورالعملی سختگیرانه تدوین شد که ابلاغ آن آغازی بود بر حذف تدرجی حیات وحش از سیرکها.

سیرک

به گفته وی،این  دستورالعمل، محدودیتهای بسیاری را برای سیرکداران ایجاد می کند به عنوان مثال بر اساس این دستورالعمل،حداکثر گونه قابل نمایش از گوشتخواران  و فوکها سه گونه و حداکثر 10 قلاده و سایر گونه ها  جمعا" 15 عدد است.

رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست تصریح کرد: طبق ماده 5 این دستورالعمل، هر گونه رفتار خشن که منجر به آسبیب دیدگی جسمی ، روحی و بیماری وحوش شود و یا آسیب دیدگی در اثر سهل انگاری ممنوع بوده و استفاده از هر گونه وسیله(مانند شلاق یاچوب) و یاهرنوع روشی برای تربیت حیوانات که به آنها از نظر جسمی و یا روانی صدمه وارد می کند ممنوع است ودرصورتیکه حیوانات به عمد و یا دراثرسهل انگاری آسیب ببینند برابر ماده 8  این دستورالعمل نسبت به ابطال مجوز آن سیرک اقدام خواهد شد.

سیرک

داداشی یادآور شد: در آستانه ابلاغ این دستور العمل در اواخر شهریور ماه، با شکل گیری تشکلی به نام کمپین سیرک نه که پیشنهاد ارائه برنامه ای کارشناسی شده و مدون را به سازمان دادند، ابلاغ دستورالعمل به تعویق افتاد. اما تا به امروز با وجود تماسهای مکتوب و تلفنی دفتر شکار و صید با این تشکل، هنوز هیچ برنامه ای جهت بررسی به سازمان ارائه نشده است.

وی افزود: در حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست، بر اساس دستورالعمل تدوین شده، شرایط نگهداری و به کار گیری حیوانات در سیرکها را بررسی و در صورت رعایت شرایط مورد نظر برای این مجموعه ها مجوز صادر می کند.

سیرک

رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست تأکید کرد: چند روزی است سیرک عقاب با مشارکت سیرک پرتغال، با رعایت استانداردهای لازم و شرایط مندرج در دستورالعمل سازمان، در اهواز مشغول به اجرای نمایش است. در این نمایش از 7 قلاده ببر، 5 راس اسب پونی متعلق به سیرک عقاب، دو فوک و دو کوسه متعلق به سیرک پرتغال که در کانتینرهای آکواریومی با دما و رطوبت استاندارد استفاده می شود.

داداشی درباره چادر سیرک دیگری که این روزها در شیراز برپا شده گفت: درخواست صدور مجوز از سوی سیرک قهرمانی برای اجرای برنامه در شیراز همین امروز به دستمان رسید که پس از بررسی شرایط نگهداری حیوانات در این سیرک توسط کارشناسان و تطبیق آن با قوانین دستورالعمل، نسبت به صدور مجوز تصمیم گیری خواهد شد.

سیرک

وی در خصوص اجرای نمایش با خرس، میمون رزوس و مار توسط سیرک همایونی در کازرون گفت: برای صدور مجوز اجرای سیرک همایونی در این شهر هنوز درخواستی به سازمان ارائه نشده.

رئیس اداره ساماندهی و هماهنگی امور مناطق سازمان محیط زیست اظهار داشت:سیرک پرشین در اصفهان  اولین سیرک بدون حیوان در ایران نیست و سیرکهایی چون سیرک ملل و سیرک محمد داوری مدتهاست بدون استفاده از حیوانات مشغول به اجرای نمایش هستند.

به گزارش مهر، این در حالی است که خبر افتتاح نخستین سیرک بدون حیوانات در اصفهان را پورتال سازمان محیط زیست منتشر کرده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد