جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جنگل ابر بکر می ماند

وی تاکید کرد: جنگل ابر از نظر زیست محیطی موقعیت منحصر بفردی دارد بنابراین احداث جاده از میان آن موجب از بین رفتن تنوع زیستی گیاهی و جانوری آن می شود و به طور کلی محیط زیست آنرا تحت تاثیر قرار می دهد.
جنگل ابر که یکی از اکوسیتسم های طبیعی و ارزشمند است در جلسه روز 29 دیماه شورای عالی محیط زیست با حضور رییس جمهوری به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد که با این تصمیم عملا تهدید ایجاد جاده در این طبیعت بکر کشور و آثار سوء زیست محیطی ناشی از آن رفع شد.

به گزارش ایرنا، جنگل ابر شاهرود قسمتی از قدیمی ترین و زیباترین جنگل های هیرکانی است که با گونه های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط کشور است، بیشتر وقت ها این جنگل پوشیده از ابر است بنابراین به جنگل ابر مشهور شده است.

دخالت های بی رویه انسان و توسعه بی ضابطه موجب تخریب محیط زیست کشور شده است به طوری که 3.5 برابر بیشتر از توان اکولوژیک محیط زیست کشور استفاده می کنیم به عبارت دیگر رد پای اکولوژیکی در کشور 3.5 برابر توان طبیعت است که این روند خطر بزرگی برای محیط زیست کشور است.

در این میان جنگل ابر نیز از این قاعده مستثنی نمانده است به طوری که چندی پیش 150 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای از رییس جمهوری خواستند تا جاده ای در میان جنگل ابر احداث شود که در مقابل، تعدادی از فعالان محیط زیست نیز با امضای طوماری از رییس جمهوری خواستار ارتقای جنگل ابر به عنوان منطقه حفاظت شده شدند.

این درخواست با واکنش های سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان های مردم نهاد زیست محیطی مواجه شد و برای تعیین تکلیف این جنگل، جلسات متعددی بین فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد که بر این اساس اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، اعضای فراکسیون محیط زیست، عضو کمیسیون اصل 90، یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی، مسوول ستاد مبارزه با زمین خواری، یکی از اعضای فراکسیون صنایع، عضو کمیسیون عمران به همراه یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در جنگل ابر بازدید کردند.

بعد از این بازدید غلامحسین موید صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به خبرنگار علمی ایرنا گفته بود؛ اکنون تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با احداث جاده از میان جنگل ابر مخالف هستند.

در نهایت تلاش های سازمان حفاظت محیط زیست، فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و سازمان های مردم نهاد زیست محیطی نتیجه داد و در روز 29 دی ماه همزمان با روز هوای پاک دومین جلسه شورای عالی محیط زیست به ریاست رییس جمهوری تشکیل شد. در آن جلسه معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به ارایه گزارشی از وضعیت جنگل ابر پرداخت و در نهایت با تایید اعضای این جلسه این جنگل به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد.

غلامحسین موید حسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد این موضوع گفت: اکنون که جنگل ابر به منطقه حفاظت شده تبدیل شده است دیگر جاده ای در آن احداث نمی شود.

وی افزود: جلسات متعددی بین فراکسیون محیط زیست مجلس و سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از جنگل ابر برگزار شد که خوشبختانه نتایج قابل قبولی داشته است . در واقع با قرار دادن این جنگل در فهرست مناطق حفاظت شده دیگر جای نگرانی دراین زمینه وجود ندارد.

موید حسینی صدر اظهار کرد: البته نظر ما این است که جاده خاکی هم که در میان جنگل ابر وجود دارد با نظارت دقیق وعلمی بهینه سازی شود تا آسیبی به جنگل و تنوع زیستی منطقه وارد نشود که این کار با فنس کشی عملی خواهد شد.

وی تاکید کرد: جنگل ابر از نظر زیست محیطی موقعیت منحصر بفردی دارد بنابراین احداث جاده از میان آن موجب از بین رفتن تنوع زیستی گیاهی و جانوری آن می شود و به طور کلی محیط زیست آنرا تحت تاثیر قرار می دهد.

روزدوشنبه - 6 بهمن ماه - محمد رضا تابش رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با قرار گرفتن جنگل ابر در زمره مناطق حفاظت شده دیگر امکان احداث جاده در این جنگل وجود ندارد٬گفت؛ از این پس ایجاد جاده در این جنگل تنها با دور زدن قانون ممکن است.

جنگل ابر شاهرود استان گلستان با 35 هزار هکتار وسعت، یکصد و چهاردهمین اثر طبیعی است که در سال 1389 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

در جلسه شورای عالی محیط زیست در 29دی ماه سالجاری جنگل ابر منطقه حفاظت شده اعلام شد و در فهرست مناطق چهارگانه سازمان حفاظت از محیط زیست در آمد.

ابر، بخشی از قدیمی ترین و زیباترین جنگل های هیرکانی است که در اغلب مواقع فضای آن را اقیانوسی از ابر فراگرفته و از این رو به همین نام مشهور شده است.

85 نوع گونه گیاهی مانند راش، بلوط ، ممرز، افرا، شیردار، توسکا، آزاد داغداغان، گونه های کلاه میرحسن، چوبک، اسپرس، دم روباهی، آویشن و شبدر همچنین گونه های گیاهی نادر مانند نارون، بارانک، سرخدار جنگل ابر را به موزه ای طبیعی تبدیل کرده و در کنار این به عنوان یکی از بانک های گیاهان دارویی سرشار در کشور شناسایی شده است.

همچنین خرس قهوه ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش کل و بز، شوکا و مار، کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته و قرقاول در این جنگل از جمله گونه های جانوری هستند که در این جنگل ماوا گرفته اند.

نظرات 1 + ارسال نظر
mostafa سه‌شنبه 7 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 03:43 ب.ظ

سلام.
من دانشجوی دانشگاه شاهرودم و عضو کانون محیط زیست این دانشگاه. جنگل ابر ماله شاهروده نه گلستان و اینکه، دیگه جاده نمی زنند خبر خوشحال کننده ایه. ولی خطر دیگه خود مردم هستند که وقتی به جنگل میان، بدون هیج ملاحظه ای آشغالهای خودشون رو رها میکنند چندی قبل کانون ما برای جمع آوری زباله به این جنگل رفت و فقط از منطقه بسیار کوچکی مقدار بسیار زیادی زباله جمع آوری کردیم(بیش از 10 کیسه). همین طور این برنامه رو برای چشمه باداب سورت نیز داشتیم.
باید خودمون هم مراقب طبیعت باشیم.
لینک کانون محیط زیست شاهرود در فیس بوک
https://www.facebook.com/groups/766544336729563/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد