جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی و گمرک کازرون آغاز شد/حفر چاه‌های غیرمجاز مهم‌ترین عامل خشک شدن دریاچه پریشان

فرماندار کازرون در نشست خبری:
خبرگزاری تسنیم: فرماندار کازرون گفت: عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی و گمرک کازرون با مصوبه مجلس آغاز شده و در آینده از این منطقه به عنوان بندر خشک استفاده می‌شود.

به گزارش کازرون نما، حمیدرضا گرامی صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: با مصوبه مجلس عملیات‌ اجرایی منطقه ویژه اقتصادی و گمرک کازرون آغاز شده و برای بهره‌برداری از این منطقه به عنوان بندر خشک و سرریز واردات از استان بوشهر در آینده نزدیک تلاش می‌شود.

فرماندار شهرستان کازرون با بیان اینکه زیرساخت‌های اولیه طرح پتروشیمی این شهرستان در قالب دو بخش جره بالاده و کهمره‌نودان آماده شده، خاطرنشان کرد: معدن نمک بلور و کریستال کازرون در بخش کنارتخته در منطقه کمارج با ذخایر 5 میلیون تنی در مصارف صنعتی و خوراکی کاربرد دارد و می‌توان در زمینه گردشگری از این معدن بهره برد.

گرامی با اشاره به فعالیت بیش از 8 هزار کامیون برای حمل و نقل در این شهرستان در راستای جابجایی تولیدات این شهرستان تصریح کرد: سد نرگسی در این شهرستان از 33 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که امسال 200 هزار میلیارد ریال اعتبار برای این سد جذب شده و در اختیار قرارگاه خاتم قرار داده شده و با احداث آن آب دریاچه پریشان و آب شرب برخی از شهرستان‌ها مانند فراشبند و آب کشاورزی حدود 400 هکتار از زمین‌های زیرکشت در منطقه تأمین می‌شود.

حفر چاه‌های غیرمجاز مهم‌ترین عامل خشک شدن دریاچه پریشان

وی حفر چاه‌های غیرمجاز را مهم‌ترین عامل خشک شدن دریاچه پریشان دانست و خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته نزدیک به 210 حلقه چاه غیرمجاز که بیشتر در بخش جره‌بالاده و مجاورت دریاچه پریشان بود پلمپ شد و خط انتقال آب از سد نرگسی به دریاچه پریشان به طول 25 کیلومتر نیاز به اعتبار دارد که امسال 500 میلیارد ریال برای احیای دریاچه پریشان اختصاص یافت.

فرماندار کازرون بیان کرد: شهرستان کازرون با توجه به قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه‌خشک قابلیت و ظرفیت کاشت و تولید گیاهان دارویی را دارد که از میان 40 گونه شناسایی شده در استان 35 گونه در شهرستان کازرون قرار دارد.

گرامی با بیان اینکه روزانه 120 نفر از شهر بیشاپور بازدید می‌کنند، عنوان کرد: وجود 9 درصد از جنگل‌های زاگرس در این شهرستان از دیگر ظرفیت‌های آن منطقه است و این شهرستان از دیرباز مورد توجه عشایر بوده به طوری که 3 هزار و 600 خانواده عشایری با داشتن 500 هزار رأس دام در این شهرستان اقامت دارند و تولیدات دامی خود را ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه پروژه تأسیسات فاضلابی کازرون با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است، اظهار داشت: امسال برای این پروژه 800 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که با تحقق اعتبارات پیش‌بینی شده امید است در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

فرماندار کازرون راه‌اندازی سیلوی 50 هزار تنی که راکد مانده بود را از ضروریات منطقه در زمینه تولید گندم دانست و گفت: سیلوی مرکزی شهرستان در مرکز کازرون با 20 میلیارد ریال اعتبار ایجاده شده که در فصل برداشت گندم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

گرامی با بیان اینکه در خواست اولیه سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی کارخانه آرد در کنار این سیلو در حال پیگیری است، افزود: در حوزه بهداشت و درمان در بخش خشت و کنارتخته بیمارستانی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بیمارستان مرکزی کازرون توسعه یافته و تجهیز شده و دو بیمارستان نیز در بخش‌های چنارشاهیجان و مرکزی در حال ساخت است.

وی با اشاره به قرارداد 300 هزار میلیارد ریالی منعقد شده با دانشگاه آزاد و تأمین اجتماعی کشور برای تهیه تجهیزات بیمارستانی، خاطرنشان کرد: فاز نخست بیمارستان مرکزی کازرون در اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.


آغاز به کار جشنواره گل نرگس در کازرون

وی از آغاز به کار جشنواره گل نرگس از پنج روز گذشته در این شهرستان خبر داد و گفت: این جشنواره تا 20 بهمن ماه ادامه دارد و با توجه به اینکه نرگس‌زارهای این شهرستان به صورت دیمی اداره می‌شود و قدمت زیادی دارد هر سال در مقطعی یک ماهه حدود 600 میلیون ریال درآمدزایی برای مردم منطقه داشته است.

فرماندار کازرون با بیان اینکه در مدت کوتاه برداشت گل نرگس 20 نفر شاغل می‌شوند، خاطرنشان کرد: امسال اداره آن به بخشداران با حفظ حقوق افراد بومی سپرده شده و درآمد امسال نرگس‌زارهای کازرون به یک صد و 10 میلیون تومان افزایش یافته که درراستای توسعه شهرستان از آن استفاده می‌شود و ایجاد نرگس‌زار در محدوده‌ای به وسعت 120 هکتار در دستور کار منابع طبیعی شهرستان قرار دارد.

گرامی با اشاره به اینکه در طول 10 ماه گذشته 20 درخواست سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت، کشاورزی، کشت گیاهان دارویی، دامپروری و گردشگری از سوی بخش خصوصی ارائه شده، تصریح کرد: وجود امام‌زاده سیّد حسین(ع) نعمت و برکتی برای شهرستان کازرون و شهرستان‌های هم‌جوار است که طرحی جامع برای توسعه آن تدوین شده و سرمایه‌گذاران با سرمایه 5 میلیارد تومانی وارد شدند و فاز نخست آن برای تعطیلات نوروز مورد‌بهره برداری قرار می‌گیرد.

ساخت 6 مجتمع گردشگری در کازرون

وی از ساخت 6 مجتمع گردشگری در زمان کنونی در این شهرستان که هرکدام از 10 تا 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، خبر داد و بیان کرد: برای ساخت دهکده گردشگری نیز سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده و در این شهرستان 250 اثر تاریخی شناسایی و ثبت شده که نگین گردشگری آن تنگ چوگان و شهر بیشاپور است.

فرماندار کازرون با بیان اینکه ساخت تله‌کابین در تنگ چوگان و اماکن اقامتی و رفاهی در راستای افزایش زمان اقامت مسافران و گردشگران از نیازهای منطقه است، عنوان کرد: در این زمینه نیز 4 سرمایه‌گذار درخواست خود را ارائه دادند و انعقاد قرار داد با اعتبار 800 میلیارد ریال در حال پیگیری است.

گرامی با اشاره به اینکه بازار کازرون با بیش از 4 هزار سال قدمت جزو 10 بازار برتر و قدیمی ایران به شمار می‌رود، اظهار داشت: سال گذشته بیش از دو میلیون نفر از این شهرستان بازدید کردند و در این شهرستان 19 طرح سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله طرح آبزیان، مجتمع‌های تجاری، بازیافت زباله و غیره آماده ارائه به سرمایه‌گذار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد