جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

بارندگی شدید جمعه شب در تهران را نتیجه باروری ابرها دانست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران روز یک‌شنبه، ۱۲ بهمن، بارندگی شدید جمعه شب در تهران را نتیجه باروری ابرها دانست.

خسرو ارتقایی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس گفت: «باروری ابرها در چند روز گذشته آغاز شد که خوشبختانه ریزش باران در دو شب پیش بخاطر همین باروری ابرها بود.»

وی تصریح کرد: «می‌توان گفت که باروری ابرها نتیجه‌بخش و مثبت بود.»

آقای ارتقایی با بیان اینکه ضخامت ابرها برای باروری ابرها باید ۵ کیلومتر باشد، افزود: «ضخامت این ابرها چندان زیاد نبود اما خوشبختانه نتیجه داد و دیدیم که ریزش خوبی صورت گرفت.»

باروری ابرها از جمله برنامه‌های وزارت نیروی ایران برای افزایش بارندگی‌ها در ایران است. مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در ایران از سال ۱۳۷۵ تاسیس شده‌است.

در کشورهای دیگر روش‌هایی چون استفاده از تجهیزات زمینی، استفاده از تجهیزات پرتابی زمین به هوا و استفاده از هواپیما برای رهاسازی مواد باروری بر روی ابرها وجود دارد که در ایران از هواپیما برای این کار استفاده می‌شود.

به گفته مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، ایران درحال حاضر دو هواپیمای مخصوص باروری ابرها و سه سایت رادار هواشناسی مخصوص در استان‌های‌های یزد، کرمان و اصفهان، دارد.

براساس گزارش وب‌سایت این مرکز، از سال ۱۳۷۷ با همکاری کشور روسیه پروژه‌هایی برای باروری ابرها در ایران اجرا شده‌است.

پیش از آن نیز وزارت نیروی ایران طی ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ با همکاری یک شرکت کانادایی اقدام به اجرای پروژه باروری ابرها در حوزه آبریز سد کرج و جاجرود کرده بود.

معاون وزیر نیرو در امور آب، ۲۲ شهریور ماه، گفته بود که امسال در ۶ استان آذربایجان شرقی، کرمان، یزد، اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری، ۹ پرواز برای باروری ابرها انجام شده‌است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد