جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

دعوا بر سر بارور کردن ابرهای تهران

با یک مورد، نمی‌شود باروری ابرها را مسوول بارندگی دانست. نتیجه باروری ابرها در بهترین شرایط، به صورت آماری و بلندمدت معلوم می‌شود، نه اینکه با یک بار انجام دادن این کار، در مورد سیستمی که در حال بارندگی است، آن را به باروری ربطش دهیم. این روش، علمی و قابل قبول نیست.
در حالی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران بارش شدید باران در تهران را حاصل بارور کردن آن اعلام کرده که هواشناسی این اظهارات را رد کرده است.
 
به گزارش عصرخبر، بعد از بحث‌ها و کشمکش‌های زیادی که پیشنهاد بارور کردن ابرها برای رفع خشکسالی به میان آورده بود، ‌بر اساس ادعای شرکت آب منطقه‌ای تهران، ‌بارندگی شنبه شب تهران، ‌نتیجه بارورسازی ابرهای تهران بوده است.
 
به گفته مدیرعامل این شرکت،« ‌این پروژه از چند روز گذشته آغاز شده و نتیجه آن در سریع‌ترین زمان ممکن، ‌هویدا شده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران معتقد است باروری ابرها در تهران جواب داد و ریزش دو شب پیش باران در تهران بعد از باروری ابرها بود. این در حالی است که مدیرکل پیش‌بینی هواشناسی، ‌با رد این ادعا، آن را «علمی» نمی‌داند.
 
خسرو ارتقایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در خصوص باروری ابرهای تهران به فارس گفته بود: باروری ابرها در چند روز گذشته آغاز شد که خوشبختانه ریزش باران در دو شب پیش به خاطر همین باروری ابرها بود و می‌توان گفت که باروری ابرها نتیجه بخش و مثبت بود.

ضخامت ابرها برای باروری، باید پنج کیلومتر باشد اما ضخامت این ابرها چندان زیاد نبود اما خوشبختانه نتیجه داد و دیدیم که ریزش خوبی صورت گرفت».
 
احد وظیفه، ‌مدیرکل پیش‌بینی هواشناسی با رد صحت علمی این ادعا به «اعتماد» می‌گوید: با یک مورد، نمی‌شود باروری ابرها را مسوول بارندگی دانست. نتیجه باروری ابرها در بهترین شرایط، به صورت آماری و بلندمدت معلوم می‌شود، نه اینکه با یک بار انجام دادن این کار، در مورد سیستمی که در حال بارندگی است، آن را به باروری ربطش دهیم. این روش، علمی و قابل قبول نیست.
 
 او با اشاره به اینکه باروری ابرها در بهترین شرایط، ١٠ تا ١٥ درصد افزایش بارش ایجاد می‌کند، گفت: این افزایش باروری در شرایط مناسب ابر ایجاد می‌شود. وقتی که ابر به اندازه کافی رطوبت داشته و سرد باشد، در ضمن باید فیزیک ابر را هم ببینیم که بارور کردن یا پاشیدن ذرات به درون ابر، سبب افزایش بارش می‌شود یا نه. باید ببینیم ابری که وجود دارد، از نظر هسته‌های میعان (ذره‌های آب دوست) کمبود دارد یا نه، هسته‌های میعان ابر باید کمتر از میزانی باشد که ابر نیاز دارد. اگر بیش از مورد نیاز ذره آب دوست، دی‌اکسید‌کربن یا یخ خشک پاشیده شود، ممکن است نتیجه معکوس بدهد.
 
 هواشناسی برای تهران پیش‌بینی بارندگی کرده بود و این خود، می‌تواند ادعای بارش در اثر باروری ابرها را مردود اعلام کند.
 
 وظیفه به سامانه بارش زای وارد شده از اقیانوس هند اشاره می‌کند و می‌گوید: از طرفی برای تهران انتظار بارندگی داشتیم، حتی ١٠میلی متر هم پیش‌بینی کرده بودیم که در فرودگاه مهرآباد ٢/٥ میلی متر بارش داشتیم و در آبعلی که بیشترین میزان را داشت، ٢٤ میلیمتر.
 
بارشی که در تهران داشتیم، یک سامانه‌ای بوده که از روی اقیانوس هند انتقال رطوبت را به همراه داشته، از شبه جزیره عربستان رد شده و از غرب ایران وارد شده. در زاگرس میانی و جنوبی، شمال خوزستان و جنوب فارس هم در اثر عبور این سامانه بارش داشتیم. انتظار داشتیم آذربایجان، قزوین و تهران هم بارش داشته باشیم که داشتیم. این سامانه به‌طور نسبی رطوبتش زیاد نبود، بارش هم ضعیف بود.
 
او معتقد است: اگر بخواهیم در منطقه باروری را ادامه دهیم، باید سازو کارش را از قبل تهیه کنیم.
 
در بلندمدت، بیش از یک سال یا دو فصل مثل دو زمستان که تعداد قابل توجهی سیستم سامانه ابرناکی از منطقه عبور کند، این سیستم را پیاده کنیم. منطقه هدف را مشخص کنیم، وقتی سیستم ابر بارشی را دنبال می‌کنیم، توسط هواپیما یا ژنراتورهای زمینی، دو منطقه مشابه را انتخاب کنیم، در یک منطقه بارانسنج کار می‌گذاریم و میزان بارش ناشی از باروری را نسبت به منطقه مجاور که باروری در کار نبوده، می‌سنجیم.
 
به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران، برای امسال ١٠ میلیارد تومان اعتبار برای باروری ابرها درخواست شده و تاکنون نیز برای شش استان آذربایجان شرقی، کرمان، یزد، اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری ٩ پرواز عملیات باروری ابرها انجام شده است.








نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد