جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

افزایش احتمال بروز حادثه رانش زمین در شهرستان کازرون

تاریخ انتشار:

بارش‌های امسال نسبت به سال گذشته ۲۰۰ میلی متر کاهش داشته است/ موضوع کمبود آب شرب در ستاد بحران شهرستان مطرح شده/ میزان فرونشست آب نسبت به ۱۰ سال گذشته به طور متوسط به بیش از ۱۱ متر می‌رسد!

به گزارش سرویس محیط زیست عصر کازرون؛ صمد سعید با بیان اینکه یک هزار و ۵۰۰ حلقه چاه برقی در کازرون موجود است و سالانه ۹۴ میلیون متر مکعب آب از آنها برداشت می‌شود اظهار داشت: امسال با همکاری مجموعه قضایی و نیروی انتظامی ۲۱۰ حلقه چاه غیر مجاز پلمپ و  ۲۸۰ حلقه چاه این شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شدند.

مدیر امور منابع آب کازرون افزود: طرح همیاران آب به منظور حمایت از کشاورزان و مدیریت منابع آبی از سوی دولت در حال اجراست و اگر در اجرای این طرح نظارت و مدیریت وجود نداشته باشد با ادامه روند کم آبی شاهد خشک شدن باغ‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به کاهش ۶۳ درصدی بارندگی‌ها در شهرستان کازرون اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های هواشناسی بارش‌های امسال حدود ۸۳ میلی متر بوده که نسبت به سال گذشته ۲۰۰ میلی متر کاهش داشته است.

سعید با اشاره به اینکه این کاهش بارندگی‌ها  سبب کاهش ۲۵۰ لیتری دبی آب در شهرستان شده است تصریح کرد: با توجه به کمبود آب شرب، این موضوع در ستاد بحران شهرستان مطرح شده و تامین آب از چاه‌های آهکی موجود در اطراف شهر کازرون به عنوان یکی از راهکارهای موثر مطرح شده است.

مدیر امور منابع آب کازرون با بیان اینکه میزان فرونشست آب نسبت به ۱۰ سال گذشته به طور متوسط به بیش از ۱۱ متر می‌رسد تصریح کرد: در برخی نقاط مانند دشت بلبلک، درونک، بخش جره و بالاده شهرستان کازرون میزان فرونشست بسیارشدید بوده و ۴ متر در سال برآورد شده است که این میزان فرونشست بسیار خطرناک است و امکان بروز حادثه رانش زمین را افزایش می‌دهد.

سعید تقویت منابع آب‌های زیرزمینی با اجرای طرح‌های آبخیزداری وآبخوان‌داری را یکی از طرح‌های مهم و تاثیرگذار در حوزه آبرسانی عنوان و خاطرنشان کرد: به دلیل عدم تامین اعتبارات لازم اجرای این طرح‌ها در کازرون چندان عملیاتی نشده است.

مدیر امور منابع آب کازرون با بیان اینکه رعایت الگوی مناسب کشاورزی، به کارگیری روش‌های آبیاری نوین و کشت محصولات با نیاز آبی کم در جلوگیری از هدر رفت منابع آبی نقش موثری دارد اظهار داشت: سال گذشته با ۲۰ بهره‌بردار که بیش از حد مجاز از منابع آب برداشت می‌کردند برخورد شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد