جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

مرگ متوالی پلنگ‌ها یکی پس از دیگری در فارس

زنگ خطر برای پلنگ‌ها به صدا درآمد:
در 2 ماهه اخیر 3 پلنگ در استان فارس کشته شده و این زنگ خطری برای این گونه نادر جانوری است.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ ولوی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه در 2 ماهه اخیر 3 پلنگ در استان فارس کشته شده است،افزود: یک پلنگ در منطقه حفاظت شده بمو، دومی در شهرستان کازرون و دیگری در شهرستان رستم کشته شده است.

وی ادامه داد: در اواخر پارسال یک قلاده پلنگ از منطقه حفاظت شده بمو وارد جاده شد که در اثر تصادف دچار شکستگی فک شده و همین مساله منجر به مرگ او می شود.

این مسئول بیان کرد: در ایام نوروز امسال نیز در شهرستان کازرون یک قلاده پلنگ بر اثر تصادف کشته شد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: اخیرا نیز یک چوپان از مرگ یک قلاده پلنگ در شهرستان رستم خبر داد که این پلنگ 3 الی 4 سال سن دارد.

ولوی با بیان اینکه هنوز دلیل مرگ این پلنگ مشخص نیست افزود: از مرگ پلنگ تا زمانی که خبر این اتفاق به ما رسید چند روز گذشته بود و نشانه ای از تیر یا شکستگی ناشی از تصادف بر روی بدن او وجود نداشت و لاشه آن نیز متلاشی شده بود به همین خاطر امکان شناسایی دلیل مرگ آن وجود نداشت.

وی ادامه داد: با این حال افراد در حال بررسی مرگ این پلنگ هستند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس در پاسخ به این سوال که آیا برای حفاظت این گونه جانوری اقدامی شده است؟ گفت: در استان فارس تعدادی مناطق حفاظت شده و تعدادی مناطق شکارممنوع وجود دارد که برای حفاظت از این مناطق تعداد محدودی مامور وجود دارد.

ولوی افزود: با توجه به اهمیت، اولویتها و حساسیت مناطق، مناطقی که از اهمیت بالایی برخوردار هستند همچون منطقه بهرام گور که محل زندگی جانورانی چون گورخر، یوزپلنگ، قوچ و میش، هوبره است در هر 40 هزار هکتار یک نفر برای حفاظت از آن قرار داده می شود این در حالی است که برای مناطقی که حفاظت شده نیستند نیرویی برای حفاظت آن منطقه قرار داده نمی شود.

وی ادامه داد: برای حفاظت از پلنگ‌ها در استان نیاز به منطقه شکار ممنوع است؛اما به دلیل کمبود نیرو و مامور چنین چیزی امکانپذیر نیست.

این مسئول بیان کرد: استانداردسازی جاده ها و توجه راننده‌ها به تابلو حیات وحش احتمال تصادف حیوانات را کاهش می دهد.









دانلود ppt کتاب شالوده آمایش سرزمین دکتر مجید مخدوم-انتشارات دانشگاه تهران


سلام وخسته نباشید خدمت دوستای خوبم.

این پاورپوینتو دانشجویان جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور مرکز گیلانغرب(ورودی ۱۳۹۰) تهیه کردن.

امیدوارم که به دردتون بخوره.

لینک دانلود

شالوده آمایش سرزمین

ساخت خانه ای که سیگنال های آزار دهنده را مسدود می کند

ساخت خانه ای که سیگنال های آزار دهنده را مسدود می کند

ساخت خانه ای که سیگنال های آزار دهنده را مسدود می کند

زمانی خانه ها محلی برای آسایش و حریمی برای زندگی خصوصی انسان بودند؛ کافی بود پرده ها را بکشیم تا از دنیای پیرامون خود جدا شویم و دست هیچکس به ما نرسد. اما این روزها، با رواج یافتن بیش از اندازه موبایل ها، ترموستات های هوشمند، دوربین های کینکت و بسیاری موارد دیگر، بیش از هر زمان دیگری در دسترسی سایرین هستیم.

پژوهشگران حوزه معماری مرکزی به نام Space Caviar نیز در پاسخ به همین مساله با کمک متخصصین Prokoss موفق به ساخت خانه ای به نام RAM House شده اند. RAM از سرواژه های عبارت Radar Absorbent Material به معنای مواد جذب کننده راداری گرفته شده و خانه ای است که به صورت انتخابی سیگنال های الکترومغناطیسی حمل کننده داده را مسدود می کند.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

3045146-inline-i-2-a-cage-house-dsl4446-modifica-copy

البته ناگفته نماند اماکنی نظیر هتل ها سال هاست که سیگنال های وای فای را مسدود می کنند اما آنچه این خانه را از آنها متمایز می کند این است که فرایند مسدود سازی به صورت کاملا کنترل شده قابل انجام است.

ساکنان این خانه می توانند پنل های مسدود کننده سیگنال را به هر بخش از آن که می خواهند انتقال دهند و درست مانند زمانی که برای ندیدن یک منظره، پرده های خانه را می کشند از این پنل ها هم برای بلوکه کردن سیگنال های آزار دهنده استفاده نمایند.

جوزف گریما یکی از معماران این پروژه می گوید برای آنکه نشان دهیم زندگی بدون این سیگنال ها چگونه است تصمیم گرفتیم این خانه را بسازیم. این بنا از ساکنینش دعوت می کند تا بیشتر نسبت به امواجی که هر لحظه به سمتشان هدایت می شوند آگاه باشند و پنل های در نظر گرفته شده برای آن کاری شبیه به پرده در خانه های سنتی را می کنند.

فریم خانه از فولاد ساخته شده و به گونه ای طراحی گردیده که الکتریسیته را جذب نموده و آن را در داخل سازه محصور می کند، اما بخش اعظمی از عمل مسدود سازی سیگنال ها از طریق تعدادی پنل کربنی صورت می گیرد که می توانند امواج الکترومغناطیسی را جذب نمایند.

3045146-inline-i-1-a-cage-house-that-locks-out-digital-spies

اتاق هایی که در طبقات پایینی قرار دارند داده ها را به شیوه ای متفاوت مدیریت می کنند. هر کدام از این اتاق ها از طریق قفسه های کتاب از یکدیگر جدا می شوند و برای ورود به بخش های دیگر از جمله آشپزخانه، دفتر، کتابخانه و حمام کافی است که این ماژول ها را حرکت دهید.

با چسباندن ماژول ها به یکدیگر می توانید نوعی بانک ایمن برای نگهداری داده های خود بسازید که هرگونه ارتباط از طریق لوازم هوشمند خانگی نه می تواند به داخل آن راه پیدا کند و نه از آن خارج گردد.

درست است که خانه های امروزی به گونه ای ساخته می شوند که حریم خصوصی ساکنانش حفظ گردد؛ برای نمونه پنجره هایشان کوچک است و اتاق خواب هایشان در دارند اما جالب اینجاست که این سازه ها نسبت به داده های نامرئی افراد بی اعتنا هستند.

گریما می گوید: ساخت این خانه اعتراض نسبت به تکنولوژی محسوب نمی شود و بیشتر تلاشی است برای متعادل نمودن تکنولوژی و هم زیستی مسالمت آمیز با آن در منازل. این خانه عجیب از تاریخ ۱۴ تا ۱۹ آوریل در Atelier Clerici میلان در معرض دید عموم قرار دارد.

3045146-slide-s-16-a-cage-house-dsl4461

3045146-slide-s-7a-a-cage-house-that-locks-out-digital-spies

3045146-slide-s-8-a-cage-house-dmg5172

3045146-slide-s-9-a-cage-house-dmg5203

3045146-slide-s-10-a-cage-house-dmg5230

3045146-slide-s-11-a-cage-house-dmg5232


نخستین وزیر علوم ایران درگذشت

نخستین وزیر علوم ایران درگذشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : مجید رهنما، وزیر علوم و آموزش عالی ایران در دوره پهلوی، روز سه‌شنبه ٢۵ فروردین ماه به دلیل سکته قلبی و پاره‌شدن آئورت در شهر لیون فرانسه درگذشت.مجید رهنما، سال ۱۳۴۶ وزیر علوم و آموزش عالی شد اما مدتی پس از حضور در این وزارت‌خانه در سال ۱۳۵۱ از سمت خود استعفا داد.

زلزله تهران قابل پیش‌بینی می‌شود؟


 زمانی که گسل زلزله فعال می‌شود یک موج اولیه و یک موج ثانویه دارد که موج اولیه آن مخرب نیست؛ ولی موج ثانویه می‌تواند به شکل مخرب عمل کند. کارشناسان فاصله وقوع زلزله بین دو موج اولیه و ثانویه را بین 10 تا 40 ثانیه تخمین زده‌اند.

سازمان مدیریت بحران تهران با همراهی ژاپن توانسته است سیستمی را با نام دستگاه «هشدار سریع زلزله» در نقاطی از شهر تهران راه‌اندازی کند که بتواند 10 ثانیه قبل از وقوع موج اول از طریق ارسال پیامک به دستگاه‌های مسوول هشدار دهد به این ترتیب دستگاه‌های مربوطه می‌توانند برای اطلاع‌رسانی و ایجاد آمادگی حدود 40 ثانیه زمان داشته باشند.

احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از توسعه جایگاه‌های استقرار دستگاه هشدار سریع زلزله خبر داد و گفت: از سوی کارشناسان ژاپن زیرساخت‌های جایگاه‌های هشدار سریع زلزله آماده شده است و در حال حاضر آمادگی داریم به صورت آزمایشی سیستم هشدار سریع زلزله را در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دهیم.

او ادامه داد: در آینده می‌توانیم 10 ثانیه قبل از وقوع موج اول زلزله در شهر تهران با سیستم هشدار سریع به دستگاه‌های ذی‌ربط هشدار لازم را بدهیم.

او تاکید کرد: زلزله قابل پیش‌بینی نیست؛ ولی امکان هشدار سریع آن وجود دارد.

صادقی با بیان اینکه 38 مخاطره طبیعی تهران را تهدید می‌کند، افزود: 38 مخاطره مختلف طبیعی و انسانی توسط سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این شهر شناسایی شده است که راهکارهای مقابله با آن نیز در حال تدوین
است.

به گفته او تا پایان سال 94، سند کاهش خطرپذیری 66 محله تهیه و تا 3 سال آینده تمامی محلات شهر تهران به این سند دسترسی خواهند یافت.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، گفت: در حال حاضر ستاد بحران ملی نداریم و وزیر کشور در بازدیدی که از ستاد مدیریت بحران شهر تهران داشتند زمینی را در نزدیکی فرودگاه امام خمینی اختصاص دادند تا ستاد ملی بحران نیز تشکیل شود که در آینده کلنگ احداث آن به زمین خواهد خورد.

او درباره مقابله با گرد و غبارها عنوان کرد: به شورای شهر تهران طرحی را برای کاهش گرد و غبارها ارائه دادیم که در صورت تصویب اجرایی می‌شود.

منبع : دنیای اقتصاد

اطلاعیه:

اطلاعیه:

با سلام خدمت شما دوستان عزیز

 بعضا مشاهده شده است که پیامهایی از طرف بعضی دوستان برای ما ارسال شده که بطور مثال فلان کتاب بدست ما نرسیده است

خدمت همه دوستان عرض کنم که این وبلاگ هیچگونه ارتباطی با هیچ فروشگاه و کتابفروشی ندارد و تا امروز نشده است که ما بخواهیم در این وبلاگ حتی یک ریال هم خرید و فروش کتاب نماییم

صاحبان وبلاگ همانند شما انسانهای عادی هستند که بنا بر علاقه ای که به جغرافیا و برنامه ریزی آمایش سرزمین دارند سعی میکنن خبرهای مربوط به این رشته رو منتشر نمایند و لاغیر.


بنابرین خواهشمند است هنگام خرید کتاب یا برای پیگیری خرید به سایت فروشگاه موردنظر مراجعه و با تماس گرفتن با انها پیگیر مرسوله خود باشید.

لینک های خرید کتاب یا هرگونه لینک که ممکن است در قسمت پیوندهای ما باشد به ما مرتبط نیستند و مسئولیت انها با خودشان می باشد.هدف ما فقط معرفی سایت های جغرافیایی می باشد و در قبال محتویات سایت آنها مسئولیتی نداریم

موفق و پیروز باشید

مردی که ۲۰سال از عمرش را صرف درختان بلوط کرده است

مردی که ۲۰سال از عمرش را صرف درختان بلوط کرده است

معلم بازنشسته کهگیلویه‌وبویراحمدی در طول ۲۰سال بیش از ۱۰هزار نهال بلوط کاشته است. محمدحسین آریا سال‌هاست که عمر خویش را صرف نگهداری و احیای جنگل کرده است و تاکنون بیش از ۱۰هزار نهال و ۱۵گونه درخت کاشته است که عمده این نهال‌ها مربوط به بذر بلوط بوده است. این همیار طبیعت معتقد است: در مناطقی که پوشش جنگلی وجود دارد، قحطی و سیل وجود ندارد و همان‌گونه که جنگل مأمنی برای حیوانات و گیاهان است، در زندگی انسان نقش مهمی دارد. آریا درباره اینکه با چه انگیزه‌ای اقدام به کشت بذر بلوط را شروع کرده‌اید، به خبرنگار ما می‌گوید: از ۲۰سال پیش با ازبین‌رفتن بخشی از جنگل‌های بلوط در کوه‌های زاگرس، به‌خصوص استان کهگیلویه‌وبویراحمد و همچنین دیدن فیلمی قدیمی از پوشش انبوه جنگل‌های این مناطق، به این فکر افتادم تا در این زمینه اقدامی انجام دهم. وی می‌افزاید: به‌همین‌دلیل سعی کردم تا از هر فرصتی برای کاشت بذر گونه‌های گیاهی در مناطقی که پوشش گیاهی آنان از بین رفته است یا در خطر نابودی است، اقدام کنم و از آن‌موقع تاکنون بیش از ۱۰هزار بذر کاشته‌ام و در ایام مختلف سال نیز از آنها محافظت کرده‌ام. این همیار طبیعت تأکید دارد: کاشت گونه‌های گیاهی‌ای که قبلا در منطقه وجود نداشت، یکی از اقداماتم است. محمدحسین آریا همچنین از مشکلات و سختی‌های کار می‌گوید و می‌افزاید: این کار سختی‌هایی هم داشت به‌گونه‌ای که یک‌بار با پنچری ماشین مجبور به طی مسافت ۴۰کیلومتر شدم. وی که معلم بازنشسته است، گفت: در طول دوران خدمتم در جایگاه رفیع معلمی تلاش کردم تا به دانش‌آموزان اهمیت جنگل را آموزش دهم.

شرق

گزارشی مختصر از سخنرانی دکتر کرامت ا... زیاری در برنامه سخنرانی های توسعه متوازن وپایدار منطقه ای در دانشکده جغرافیا

گزارشی مختصر از سخنرانی دکتر کرامت ا... زیاری در برنامه سخنرانی های توسعه متوازن وپایدار منطقه ای در دانشکده جغرافیا


در تاریخ 27 بهمن ماه 1393  سخنرانی با محوریت "رویکرد برنامه ریزی فضایی به عنوان بدیل برنامه ریزی بخشی"  توسط دکتر  کرامت ا... زیاری استاد محترم دانشگاه تهران در دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران ایراد گردید که در این سخنرانی به صورت اجمالی به مباحث زیر اشاره گردید... ادامه مطلب

آمایش سرزمین با رویکرد برنامه ریزی فضایی جانشین واصلاح گر برنامه ریزی بخشی است،که دراین نشست روی فضا،برنامه ریزی فضایی ،آمایش سرزمین صحبت می کنیم،و تجربه کشورهای کره ،آلمان و ژاپن را بیان می کنیم.و آمایش سرزمین قبل ازانقلاب ،ستیران، مبانی و رویکردهای آن مورد بررسی قرار گرفت و به سیر تحول آمایش سرزمین بعد از انقلاب اشاره کردند.واینکه planningوبرنامه ریزی فضایی چه سیری دارد و بعد از انقلاب جایگاه آمایش سرزمین در برنامه ملی کجا بوده است و به آسیب های آن نیز اشاره کردند. تعادل ها و عدم تعادل ها،برنامه ریزی فضایی در کشور و برنامه ششم توسعه در سال 1394بیان شد.بحث فضا شامل :انسان،محیط ،فعالیت ،محتوا و کالبد می باشد و توسعه فضایی مکان،فضا،مکان(طول،عرض ارتفاع)،فضا(طول،عرض،ارتفاع )و زمان در آن مستتر است.

توسعه چیست؟کاهش فقر،افزایش در آمد و ایجاد تغییر در زمینه های اقتصادی،اجتماعی و سیاسی می باشد.توسعه به پاسخگویی به نیاز اجتماعات در مکان بر می گردد،پس بعد فضایی دارد و در همه جا به یک صورت اتفاق نمی افتد.مهم ترین بحث در فضا بحث عدالت اجتماعی است که توزیع نسبی حقوق،منابع و تخصیص منابع،ایجاد فرصت در برابر جامعه را شامل می شود.و در فضا متجلی می شود.تخصیص منابع نه صرفا برای رشد اقتصادی بلکه برای عدالت اجتماعی،حفاظت از محیط زیست و پایداری است.برنامه ریزی بخشی(sectoral)موجب پیامدهای منفی تجمعی می شودچون فقط یک بخش اقتصادی یا اجتماعی را مورد بحث قرار می دهدو لینک بین آنها وجود ندارد.در برنامه ریزی فضایی همه بخش ها به خصوص محیط زیست مد نظر است و باهم ارتباط دارند.در برنامه ریزی بخشی به هماهنگی بین بخشی و پرداختن به مقوله فرا بخشی نیازدارد که در برنامه ریزی فضایی مستتر است . رسالت برنامه ریزی فضایی توزیع منصفانه فضای توسعه در جهت عدالت اجتماعی است. اکثر کشورها به بخش حفاظت از محیط زیست توجه ویژه ای داردکه در ایران اینطور نیست.و از دیگر ابعاد مورد توجه برنامه ریزی فضایی زیست پذیری،یکپارچگی سرمایه های موجب توسعه(خوشبختی،رفاه انسانی و...)می باشد.در برنامه ریزی فضایی هماهنگی افقی و عمودی همزمان بین برنامه های توسعه بلندمدت،میان مدت و کوتاه مدت باید وجود داشته باشد تا هویت فضایی حفظ شود.برنامه ریزی آمایش سرزمین در دل برنامه ریزی فضایی است.منظور از این نوع برنامه ریزی مکان یابی فعالیت و استقرار جمعیت است.و رابطه فضا،انسان و فعالیت مد نظر است.در این برنامه ریزی تلفیقی ازاسکان جمعیت و ساختار فضایی فعالیت بسیارمهم است.بعد پهنه سرزمین برای انسان و بشریت از ابعاد مهم در این نوع برنامه ریزی است.در اینجا برنامه ریزی آمایش سرزمین از دودیدگاه آلمان و فرانسه مورد بررسی قرار می گیرد.آلمان ها در این زمینه جلوتر از فرانسه بوده اند . آلمان از 1937 به برنامه ریزی آمایش در سه سطح ملی ،منطقه ای محلی و در مواقعی هم کالبدی می پردازد.برنامه هر چقدر محلی شود،کالبدی است ،هرچقدر هم منطقه ای باشد معجونی از کالبدی و اقتصادی است و هرچقدر ملی باشد ابعاد اقتصادی،اجتماعی ،سیاسی و 0000را دارد.لزوم توجه به برنامه ریزی آمایش سرزمین،تعادل فضایی در پهنه سرزمین می باشد.دیدگاه کشور فرانسه دربعدآمایش سرزمین از سال 1940 و بدنبال ایجاد بحران در فرانسه به منظور بازسازی در این کشور شکل گرفت.در این زمان تمرکز فوق العاده ای در فرانسه موجب تمرکزگرایی و خالی شدن حاشیه های کشور فرانسه شدو برنامه ریزان این کشور به این نتیجه رسیدند که باید دیدگاه تمرکز زدایی داشته باشند و از سال 1947به بعد دولت این دیدگاه را به کار بردو منجربه ایجاد مرکزی به نام دتر شد.در بعد آمایش سرزمین چیزی که مطرح است بیشتر مدیریت سرزمین است .ما،در ستیران بعد مدیریت سرزمین را نادیده گرفته ایم .فرانسه یک دتررا تشکیل داده که مرکز برنامه ریزی،سیاستگذاری شد وجنبه اجرایی نداشت.آمایش سرزمین در همه جای دنیا دارای اصولی است که به چند نمونه از آن اشاره می کنیم.

اصول آمایش سرزمین:وحدت و یکپارچگی سرزمین،گسترش عدالت اجتماعی ،تعادل منطقه ای و بین منطقه ای تسهیل و تنظیم روابط درونی و بیرونی اقتصاد،بحث اقتصاد فضا و.....بخش مغفول مانده در قبل از انقلاب ملاحظات دفاعی و امنیتی بوده ،که از برنامه چهارم بعد از انقلاب به آن توجه شد.بحث مجموعه اقدامات طبیعی و انسانی برای توسعه است.اگر امنیت نباشد ،توسعه معنانداردحفظ هویت اسلامی – ایرانی،حفاظت از میراث فرهنگی و...در مناطق شهری و روستایی و بحث کارایی اقتصادی از اصول آمایش سرزمین می باشد.دیدگاه بیرونی داشتن بسیار مهم است.توجه به بحث گردشگری بسیار مهم است چون بحث روز دنیاست.محرومیت،مهاجرت ها،مناطق کمتر توسعه یافته ،بحث کارایی و بازده اقتصادی که بسیار به لحاظ تولید و در آمد و اقتصاد پایه واشتغال در سه بخش اشتغال وزیربخش ها،جمعیت و یکپارچگی سرزمین ،قومیت ،گسترش عدالت جتماعی (تعادل های منطقه ای و مباحث مربوط به دیوید هاروی) که این شاخص ها را باید در پهنه سرزمین ببینیم.بحث زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست از مباحث بسیار مهم است. هم اکنون ما در دوره ی بحران آب هستیم،بهره برداری بیش از 40درصد از منابع آب موجب بحران می شود ایران در خط قرمز به سر می برد.تسهیل در روابط خروجی ورفت و آمد و فرودگاهها ،بنادر وگمرکات به تولید کمک می کندو باعث تولید می شود.الگوی چین در طرح های توسعه در مناطق آزاد می تواند مفید باشد.ستیران در قبل از انقلاب به بررسی جمعیت،اقتصاد،روستا،عشایر و..پرداخت که خوب بود،دیدگاه مورد انتقاد در اینجا افراط گرایی کمی در برنامه هاست که این دیدگاه لازم است ولی کافی نیست باید دیدگاه کیفی داشته باشیم و به مباحث مختلف توجه کنیم.

کره:اهداف برنامه ریزی فضایی،تمرکز زدایی می باشد.مسئله ای که الان در تهران مشکل ماست ،کلانشهری با 15 میلیون جمعیت که در افق 1400با کمال تاسف به 21 میلیون خواهد رسید؛شهر اصفهان نیز با این مشکل روبروست.ازدیگر اهداف برنامه ریزی فضایی در کره عبارتست از:رشداقتصادی،حفاظت از منابع طبیعی،اسکان روستایی-شهری،منطقه بندی،ساختارنهادی برنامه ریزی ،چیزیکه کشور ما فاقد آن است.همانطور که مشاهده می شود در تجارب تمامی کشورها،بحث محیط زیست بسیار پررنگ است.تشکیلات و برنامه و نظام مدیریتی برای برنامه ریزی نداریم،نظام مطلوب مدیریت نداریم،حتی الگوی طرح ها و استراتژی ها توزیع نشده است.درطرح های منطقه ای و ناحیه ای و طرح های جامع شهر بعد از انقلاب نیز این مشکل وجود دارددرطرح ناحیه ای،طرح کالبدملی کشور به 85 ناحیه تقسیم شدکه هر 3یا4شهرستان یک ناحیه همگن را تشکیل می دهد که فقط در سطح راهبردی و برنامه ای می باشد.مهمترین مباحث برنامه ریزی فضایی در طرح جامع سرزمین ،در طرح کالبدی ملی ادغام شد و سال وسال 1370این طرح تهیه شد و به تصویب شورایعالی شهرسازی رسید.در کره محیط زیست،توسعه پایدار ،مدیریت زمین ،مشارکت مردم،تمرکز زدایی،کیفیت زندگی مردم،زیرساخت ها،اقتصاد شهرها و مناطق و بحث رقابت پذیری و خودگردانی مناطق بسیار مهم است و آمایش سرزمین در بخش خصوصی فعالیت می کند و کار دولت فقط قانونگذاری است،محصول نهایی آمایش به برنامه اجرایی ختم می شود.برای ساماندهی تهران ما نیاز به تمرکززدایی از پایتخت داریم که باید به آن توجه کنیم.

آلمان اولین کشوری است که به آمایش پرداخت و تاسطح ملی منطقه ای و محلی پیش رفت و تفاوت آن با فرانسه در همین است،فرانسه آمایش را در دوسطح ملی و منطقه ای بررسی می کند.ساختار نهادی برنامه ریزی:دولت،کمیته بین وزارتخانه و کنفرانس وزراء آمایش می باشد.دولت فدرال ،شورای مشورتی،دفتر فعال پژوهشی می باشد.مهم ترین مباحث آمایش سرزمین در آلمان:محیط زیست ،رشدنامحدود شهری،تمرکز زدایی،توجه به توسعه پایدار و نیازهای نسل آتی.آمایش متعلق به جغرافیاست چون بحث سرزمین در میان است.ارتقاء همکاری منطقه ای از خصوصیات آمایش در آلمان است.توجه به کشاورزی،مکان یابی برای فعالیت ،تقویت شهرهای کوچک و میانی از دیگر خصوصیات آمایش سرزمین در آلمان می باشد.

برنامه ریزی فضایی در ژاپن:دلایل موفقیت ژاپنی ها:فرهنگ کار و مسئولیت پذیری،برنامه ریزی و وقت شناسی،کوشش و نوآوری،اینها جزء فرهنگ ژاپنی هاست و ما باید یاد بگیریم.

اهداف برنامه ریزی فضایی در ژاپن:تمرکززدایی،استفاده کارآمد از توانهای محیطی،تخصیص بهینه منابع،توزیع سرمایه گذاری در فضای سرزمین،که با توجه به سیاست اسکان و هدایت جمعیت که از مزیت های منطقه ای می باشد،در ایران نیز بایداینگونه باشد.مابایدتلاش کنیم تا فرصت های مناسب کار ایجاد کنیم.جهت گیری آمایش سرزمین،استقرارشبکه سکونتگاهها،حفظ فضاها و توانهای محیطی،ترسیم سیمای آتی،توسعه فرهنگی ،تجهیزوساماندهی آگاهانه فضا در راستای توسعه ،اینها از اهداف برنامه ریزی فضایی در ژاپن می باشد.

جوهره آمایش:رابطه انسان،فضا –فعالیت در راستای بهره برداری از مناطق ،طراحی فضای زندگی همگام با طبیعت می باشد.نقشه آمایش سرزمین بایدبعنوان یک سند بالا دستی باشد.ما اگر می خواهیم موفق باشیم و مناطق دارای عدالت جغرافیایی باشند قبل از هرچیز باید طرح ملی آمایش در کشور مطرح گردد،ما الان طرح ملی آمایش نداریم.برای آمایش سرزمین باید اول طرح ملی آمایش را مطرح کنیم بعد به تهیه طرح برای مناطق بپردازیم،باید طرح ملی آمایش را بعنوان یک سند بالا دست داشته باشیم.اعتبار برنامه پنجم قبل از انقلاب دارای اعتبار خوبی است که دلیل آن پول نفت است که هم مشکلاتی را ایجاد کرد و هم مزایایی را.مدیریت سرزمین یک بحث بسیار مهم در آمایش سرزمین می باشد.در ایران اگر یک رتبه بندی ساده انجام دهیم می بینیم که استانها با شهرستانها چقدر فاصله دارد.مثلا تهران و اصفهان بعنوان استانهای برخوردار از ایلام و سیستان و بلوچستان چه فاصله فاحشی دارند.بطوریکه باید ناهمگن ها را حذف کنیم تا به تعادل برسیم که این از طریق بحث آمایش سرزمین میسر می شود به شرطی که مدیریت سرزمین داشته باشیم.تا نظام تصمصم گیری اصلاح نشود هیچ طرحی به نتیجه اجرایی نخواهد رسید.تقویت سطوح منطقه ای و محلی :نظام برنامه ریزی ما یک نظام برنامه ریزی متمرکز و مرکزگراست.ما اگر می خواهیم مشکل تهران و دیگر شهرها را حل کنیم باید نظام برنامه ریزی را اصلاح کنیم و تغییراتی در آن بوجود بیاوریم،باید شهرهای بزرگ را متعادل کنیم و به حاشیه بیشتر توجه کنیم که با ایجاد مناطق آزاد و محورهای جدید توسعه میسر است.برنامه های توسعه در کشورها بخشی است بدون اینکه لینکی با هم داشته باشند.بحث مهم در آمایش سرزمین شناسایی قابلیت ها و تمرکز زدایی می باشد،باید یک سند باشد تا از دل آن برای کشور برنامه توسعه بیرون بیاید..اوایل انقلاب فاقد برنامه آمایش سرزمین بودیم و از سال 62 این بحث در دل برنامه ها گنجانده شد.بحث های دیگر بعد از انقلاب عبارت بودند از :اعتماد سازی،سازماندهی دواره اقتصاد و تمرکز زدایی که منجربه تجه به آمایش شد.پایه و اساس برنامه آمایش ،سرزمین می باشدکه جغرافیا در این زمینه می تواند از رشته های دیگر مانند اقتصاد،شهرسازی و...کمک بگیرد..در نتیجه اساس و متدلوژی آمایش باید آینده نگری باشد،مشکل طرح های ما این است که در آنها مشارکت و نظارت نداریم.

 

کشتن چهارمین پلنگ ایرانی در سال جدید (+عکس)

عامل کشتار این پلنگ، فرزند یکی از دامداران منطقه است که بیشتر اوقات سال را در آن منطقه مشغول دامداری هستند.
یکی از چند صد قلاده باقیمانده این گونه نادر کشورمان که معلوم نیست با این روند کشتار، تا چند سال دیگر نسلشان باقی خواهد ماند!

به گزارش «تابناک»، پلنگ کشی در سال جدید که در دو هفته نخست فروردین، سه مورد گزارش شده و مرگز یک پلنگ در هر پنج روز را نشان می‌داد، با همان روند تداوم یافته و به مرگ چهارمین پلنگ رسید؛ مرگی که این بار از دفعه های قبلی تلخ تر است!

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در این باره می‌نویبسد: متاسفانه سریال کشتار پلنگ های ایران ادامه دارد و پلنگ دیگری این بار در استان ایلام و به شکل ناراحت کننده ای کشته شده است. بر اساس اطلاعات موثق دریافتی این پلنگ چند روز قبل در شهرستان ایوان، ارتفاعات «شره زول» و در منطقه ای به نام «پلنگ کنا» از پای درآمده است.

کشتار چهارمین پلنگ ایرانی در سال جدید (+عکس)

عامل کشتار این پلنگ، فرزند یکی از دامداران منطقه است که بیشتر اوقات سال را در آن منطقه مشغول دامداری هستند. بر اساس اطلاعات بدست آمده، این فرد توسط یگان محیط زیست شهرستان ایوان به مراجع قضایی معرفی و از روز گذشته با دستور قاضی روانه بازداشتگاه شده است.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در سال جدید و پیش از این اتفاق، سه پلنگ دیگر ایرانی به روش های مختلف از پای در آمده‌اند؛

اول: بردسیر

اتفاق شوم نخست در بردسیر کرمان روی داد؛ در منطقه آزاد دشت اله آباد، زمانی که یک دامدار و چوپان همراهش چشمشان به یک پلنگ می‌افتد، با خودرو تعقیبش می‌کنند و اینقدر به این کار ادامه می‌دهند که حیوان از پا بیافتد و بتوانند به وسیله یک چماق، جانش را بگیرند.

کشتار چهارمین پلنگ ایرانی در سال جدید (+عکس)

به نظر شما دلیل اقدام آن دامدار و چوپان چه بود و چگونه می‌توان به مردم آموخت که کشتار حیوانات برای تفریح، هیچ افتخاری ندارد؟

دوم: کازرون

از مرگ پلنگ بردسیر چهار روز نگذشته، از محور کازرون-شیراز در استان فارس خبر رسید که پلنگ دیگری کشته شده است. البته این بار نه مردم آزاری و نه شکار که رویدادی دیگر موجب از دست دادن این گونه نادر شده بود.

کشتار چهارمین پلنگ ایرانی در سال جدید (+عکس)
کشتار چهارمین پلنگ ایرانی در سال جدید (+عکس)
پلنگ در منطقه سه راهی راهدار کازرون از کوه قبله پایین آمده و به نظر می رسد برای خوردن آب به طرف رودخانه شاپور در سمت دیگر جاده می‌رفته که با یک خودروی سواری برخورد کرده است. البته خودروز متواری شده و هیچ اطلاعاتی درباره آن در دست نیست ولی جا دارد که بپرسیم: اگر ارزش فراوان این گونه درک شده بود، آیا به همین سادگی در محیط زیستش جاده می‌کشیدیم و حتی برای محل عبور این حیوانات از جاده هم فکر نمی‌کردیم؟

سوم: پشت کوه

سومین پلنگ در جایی در مرز استان فارس و استان کهگیلویه و بویراحمد کشته شد؛ در ارتفاعات روستای پشت کوه جلیل و (احتمالا) به دست چوپانانی که ادعا داشتند طی چند هفته گذشته، پلنگ به دامهایشان زده و باعث تلف شدن تعدادی گوسفند و بز اهلی شده است.

کشتار چهارمین پلنگ ایرانی در سال جدید (+عکس)

مسئولان محیط زیست معتقدند که این پلنگ با استفاده از طعمه آغشته به سم توسط چوپانان محلی از بین رفته است، ولی کسی نمی‌داند که اگر به راستی محیط زیست خسارت مردمی که با حمله پلنگ و دیگر حیوانات مواجه می‌شوند را می‌پردازد و این موضوع را به همه ساکنان مناطق نزدیک به زیست گاه این حیوانات اعلام کرده، پس چرا هنوز شاهد کشتار از این حیوانات به وسیله طعمه های مسموم، تله گذاری و... هستیم؟!








موسس اولین کتاب و مطبوعات فروشی کازرون درگذشت

پس از قریب 60 سال خدمت به فرهنگ کازرون:
شب گذشته حاج یداله آمالی موسس اولین کتابفروشی شهرستان کازرون درگذشت
به گزارش کازرون نما، حاج یداله آمالی که در سال 1330 اولین کتاب فروشی شهرستان کازرون را تاسیس کرد، پس از 64 سال خدمت به فرهنگ شهرستان، شب گذشته بر اثز سکته مغزی درگذشت.
حاج یداله آمالی در سال 1308 خورشیدی در کازرون متولد شد و در سال 1330 پس از تحصیل و اقامت در شیراز به کازرون بازگشته و اولین کتابفروشی را در شهرستان کازرون تاسیس نمود. ایشان شب گذشته پس از 64 سال خدمت به عرصه فرهنگ و کتاب این شهرستان براثر سکته مغزی در سن 85 سالگی رخ در نقاب خاک کشید. روحش شاد

سایت کازرون نما این ضایعه‌ی اسفناک را به خانواده و بازماندهگان آن مرحوم و عموم مردم شهرستان کازرون بخصوص اهالی فرهنگ این دیار تسلیت گفته و برای آن مرحوم علو درجات را از درگاه خداوند مسالت دارد.

سارقان میراث فرهنگی پرسنل میراث را به گلوله بستند

مرتضی آوری 37 ساله عضو یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس که از قسمت پا دچار آسیب دیدگی شدید شده بود بلافاصله به شیراز اعزام و در بیمارستان نمازی شیراز بستری شد و دوبار تحت عمل جراحی قرار گرفت
به گزارش کازرون نما، حفاران غیرمجاز و غارتگران اموال تاریخی - فرهنگی در نزدیکی تنگ چوگان کازرون با شلیک گلوله، یکی از پرسنل یگان حفاظت میراث فرهنگی کازرون را زخمی کردند.

اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی فارس، پنجشنبه در مطلب ارسالی به رسانه ها از قول مصیب امیری افزود: حفاران غیر مجاز و قاچاقچیان به محض ورود نیروهای یگان حفاظت به محل قصد فرار داشتند اما هنگامی که عرصه را بر خود تنگ دیدند، یکی از نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس را مورد اصابت گلوله قرار دادند.

 وی ادامه داد: مرتضی آوری 37 ساله عضو یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس که از قسمت پا دچار آسیب دیدگی شدید شده بود بلافاصله به شیراز اعزام و در بیمارستان نمازی شیراز بستری شد و دوبار تحت عمل جراحی قرار گرفت .

 امیری با بیان اینکه این حادثه پنجشنبه سیزدهم فروردین رخ داده افزود: سرنخ های متعددی در مورد عاملین این حادثه به دست آمده و استاندار فارس شخصاً دستور رسیدگی به این موضوع را صادر کرده است.

 مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: نیروی انتظامی و قوه قضاییه در حال پیگیری موضوع هستند تا هرچه سریع تر عاملین این حادثه دستگیر شوند.

رانندگی در محدوده مناطق حفاظت شده نیازمند فرهنگ سازی بیشتری است

یک مقام مسئول:

متاسفانه تعداد تصادفات منجر به مرگ گونه های جانوری در جاده های کشور روند صعودی دارد که کاهش آن نیازمند فرهنگ سازی است…

به گزارش سرویس محیط زیست عصر کازرون؛ مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفا ظت محیط زیست گفت: نحوه رانندگی در محدوده های مناطق حفاظت شده نیاز به فرهنگ سازی دارد تا دیگر شاهد برخورد گونه های جانوری با خودروها و تلف شدن آنها نباشیم.

محمد درویش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: در ایام تعطیلات نوروزی شاهد تلف شدن یک قلاده پلنگ در استان فارس بودیم که به علت برخورد با خودروی عبوری در کازرون رخ داد.

وی تاکید کرد:قبل از آغاز سفرهای نوروزی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست سفارش های لازم در مورد نحوه رانندگی در جاده هایی که از میان مناطق حفاظت شده می گذرند، شده بود اما متاسفانه همچنان شاهد از بین رفتن حیات وحش بر اثر برخورد با خودروهای عبوری بودیم.

درویش اظهار کرد: متاسفانه تعداد تصادفات منجر به مرگ گونه های جانوری در جاده های کشور روند صعودی دارد که کاهش آن نیازمند فرهنگ سازی است.

وی درباره مشارکت مردم در دیگر زمینه های حفاظت از محیط زیست در ایام نوروز گفت: مشارکت مردم در برخی از استان های کشور از جمله خراسان شمالی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری بسیار چشمگیر بود.

درویش افزود: برخی استان ها مانند فارس، اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری برای اولین بار مکان هایی را برای جمع آوری سبزه های نوروزی تهیه کرده بودند تا بعد از جمع آوری به کمپوست یا علوفه برای دام تبدیل شوند.

وی ادامه داد: همچنین در برخی از استان ها به گردشگران بروشورهایی با مضمون حفاظت از محیط زیست داده شد، حتی این بروشورها بین مسافران برخی هتل ها در استان های مختلف کشور پخش شد