جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

آمار مسافرت‌های نوروزی ایرانیان



 رئیس سازمان میراث فرهنگی از مسافرت ۱۵ میلیون ایرانی در نوروز ۹۴ خبر داد و گفت: در ۶۶۰ کمپ اقامتی، نمایشگاه صنایع دستی نوروزی برپا شد.

مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از پایان ایام تعطیلات نوروز در یک نشست خبری که پیش از ظهر امروز شانزدهم فروردین ماه ۹۴ در ساختمان معاونت گردشگری برگزار شد، آمار سفرهای نوروزی را تشریح کرد و گفت: از بیست و هشتم اسفند ماه ۹۳ تا روز چهاردهم نوروز ۹۴، ۶۰ میلیون نفر اقامت شب ثبت شده است که اگر میانگین میزان مسافران در شهرها را چهار شب در نظر بگیریم، حدود ۱۵میلیون نفر در ایام نوروز سفر کرده اند.

وی افزود: ۲۰۰ هزار ویلای شخصی در استان های شمالی وجود دارد که همه آنها مورد استفاده قرار می گیرد ولی امکان ثبت اقامت در ویلاها را نداریم. آماری که اعلام کردیم، از اماکن رسمی بوده است.

اقامت در خانه اقوام و آشنایان را ثبت نکرده ایم

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: آمار ما در بحث اقامت ها نسبت به سال گذشته ۴.۵ تا ۵ درصد افزایش را نشان می دهد. نزدیک بودن آمار نشان می دهد که صحت کار دو طرف قابل قبول بوده است. بنابراین اقامت هایی که در خانه اقوام و یا آشنایان انجام شده را ثبت نکرده ایم.

سلطانی فر ادامه داد: ترکیب اسکان از این جهت برای ما حائز اهمیت است که بدانیم در برنامه های آینده در بخش اماکن اقامتی باید در چه سطحی برنامه ریزی کنیم.

وی مجموع اقامت های انجام شده در هتل ها، مهمانپذیرها و هتل آپارتمان ها را شش درصد، اقامت در اماکن وزارت آموزش و پرورش را ۱۷ درصد، اقامت در مهمانسراهای ادارات و سالن های ورزشی را ۲۰ درصد و میزان اقامت در کمپ هایی که توسط شهرداری ها و هلال احمر ایجاد شده بود، ۱۴.۵ درصد اعلام کرد و گفت: چهار درصد از میزان اقامت ها در خانه مسافرهای ساماندهی شده، انجام گرفته است و بقیه آمارها مربوط به اقامت در چادرهای مسافرتی آن هم در کمپ های موقت شهرداری ها است.

استان هایی که بیشترین اقامت را داشته اند

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ۱۰ استان از بین همه استان ها، بیشترین اقامت را ثبت کرده اند. این ۱۰ استان شامل مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان و کرمانشاه است.

سلطانی فر ادامه داد: در این ایام برای اینکه بتوان کیفیت خدمات رسانی دستگاه ها و امکانات پذیرایی و نظارتی را افزایش دهیم، کارگروه بازرسی تشکیل شد و نزدیک به ۴۷ هزار مورد بازرسی انجام گرفت. در این بازدیدها تعدادی تشویق و تعدادی تذکر کتبی گرفته اند. منتهی تخلف برخی از آژانس ها و یا مراکز پذیرایی به حدی زیاد بود که با وجود اینکه دلمان نمی خواست در ایام نوروز آنها را تعطیل کنیم، اما مجبور شدیم ۹۲ واحد را به دلیل حجم تخلفات زیاد و غیرقابل تحمل، تعطیل کنیم که از این ۹۲ واحد، ۲۸ واحد اقامتی، ۳۲ آژانس مسافرتی و ۳۲ واحد نیز مرکز خدمات پذیرایی بوده است.

وی گفت: اینکه نظارت ها محدود به تابستان و یا ایام عید شود، درست نیست ما مداوم بر واحدهای گردشگری نظارت می کنیم و در ایام نوروز ۵۱۵۹ مورد تذکر داشتیم که فکر می کردیم با دادن این تذکر ها مشکل حل شود. ۸۰۴ مورد نیز اخطار کتبی داده شد ولی برخی از مراکز به آن توجهی نکرده اند، در حالی که سطح کیفی خدمات ارائه شده توسط آنها بسیار پایین بود. بنابراین مجبور شدیم تا ۹۲ مورد را تعطیل کنیم.

در ادامه این برنامه مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور به تکمیل سخنان سلطانی فر پرداخت و گفت: بیش از ۱۳ هزار مورد توسط سازمان تعزیرات بازرسی انجام شده و به ۴۵ هزار پرونده رسیدگی شد. با این حال نظارت سازمان تعزیرات با نظارت سازمان میراث فرهنگی متفاوت بوده است.

توضیح درباره واگذاری اماکن اقامتی دولتی به بخش خصوصی

در ادامه این جلسه سلطانی فر در پاسخ به سوالی درباره واگذاری اماکن اقامتی دستگاه های دولتی به بخش خصوصی از جمله وزارت آموزش و پرورش، گفت: وزارت آموزش و پرورش تعداد اماکن اقامتی که در اختیار دارد، زیاد نیست. آنها حتی در پذیرش نیروهای خود در خانه های معلم با مشکل مواجه هستند. با این حال آنها در ایام نوروز، کلاس های درس را نیز در اختیار مردم قرار داده اند تا مسافران بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

رحمانی موحد در تکمیل این سخنان گفت: رقم دریافت شده از مسافران برای اقامت در مراکز اقامتی وزارت آموزش و پرورش ۲۸ هزار تومان یا ۱۸ هزار تومان و یا ۱۲ هزار تومان بوده است.

۶۸ میلیون نفر بازدید از موزه ها انجام شده است

موضوع دیگری که در این نشست خبری توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح شد، بحث نفر بازدید در اماکن تاریخی و موزه ها بود. وی در این باره گفت: ۶۸ میلیون نفر بازدید از موزه ها و مکان های تاریخی در کل کشور انجام شده است و ما شاهد رشد ۱۴۰ درصدی نفر بازدیدها نسبت به سال گذشته بوده ایم. با این حال باید منتظر تجمیع آمار بازدیدکنندگان از موزه ها باشیم، چرا که هنوز بسیاری از مسافران نوروزی در حال بازدید هستند.

سلطانی فر درباره میزان گردشگران ورودی و خروجی در ایام نوروزی، گفت: مراحل تهیه این آمار در سازمان میراث فرهنگی بیستم به بیستم هر ماه انجام می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد