جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

گلسنگ‌ها” بر پیکره شهر باستانی بیشاپور لانه کرده اند


گلسنگ‌ها” بر پیکره شهر باستانی بیشاپور لانه کرده اند

به گزارش خبرنگاران جوان :

گلسنگ‌ ها موجوداتی هستند که از هم‌زیستی قارچ‌ها و مواد زنده نورساختی بوجود می‌آیند.

این مواد زنده معمولا یا جلبک‌های سبز و سبز آبی یا فقط جلبک های سبز آبی هستند. این گیاهان روی سنگ‌ها، صخره‌ها، در سطح زمین، تنه درختانو ساقه گیاهان می‌رویند.

“گلسنگ” از پدیده های مخربی است که آثار تاریخی را با خطری جدی مواجه کرده است خطری که به مرور زمان موجب زوال و محو شدن این آثار می شود.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران می گوید: شهر باستانی بیشاپور و سنگ نگاره های بی مانند تنگ چوگان، هر روز با مشکلی جدید رو به رو می شوند. یک روز خاک سپاری مردگان در شهر بیشاپور و روزی دیگر پُتک تاراجگران بر اندام شاهنشاه ساسانی، فریاد او را بلند می‌کند و دیگر روز جادۀ آسفالته از جمله مشکلات این محوطه بزرگ تاریخی است انگار که پایانی ندارد!

سیاوش آریا ادامه داد: شهر تاریخی بیشاپور یکی از سرآمدترین شهرهای ساسانی ایران است و اکنون گُل سنگ ها به جان کاخ های آن افتاده که با رشد و گسترش روز افزون آن، ترک و شکاف ها بیشتر می‌شوند.

وی بیان کرد: بیشاپور تنها شهر ساسانی ایران است که سند نام شهر و ساخت آن را بر روی دو ستون نوشته و تراشیده اند که با نام ستون های یادبود نام گذاری شده است. ترک و شکاف هایی که در گذشته بر روی این ستون و نوشته ها بوده، گسترش یافته و با سرد شدن هوا در فصل زمستان و دگرگونی های دما تهدیدی جدی برای آن ها محسوب می‌شود.

این کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری افزود: از سویی دیگر سازه‌های گچی سنگی تالار تشریفات که تنها نماد گردونۀ مهر یا همان چهارپیل یا چلیپا (صلیب) بر روی آن کنده کاری شده، بسیار آسیب دیده و در حال از میان رفتن است.

آریا بیان کرد: در تنگ چوگان نیز که ۶ سنگ نگارۀ بسیار زیبا از روزگار ساسانی بر جای مانده است، گُل سنگ‌ها وضعیت ناگواری را برای نقش برجسته‌ها بوجود آورده‌اند.

وی ادامه داد: رسیدگی نکردن به این یادگارهای ارزشمند، باعث شده که پرندگان بر روی این نگارکندها لانه ساخته و جا خوش کنند! همچنین ماه‌ها است که به انگیزۀ مرمت، داربست‌های فلزی را بر روی نگارکند شاهپور ساسانی برافراشته و رها کرده‌اند که با گذشت زمان، داربست‌ها به این اثر تاریخی آسیب خواهد رساند.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران افزود: سَترون سازی ریشه گیاهان برای پیشگیری از رشد دوباره، بدین صورت که بودن گیاهان خودرو در آثار تاریخی با نفوذ عمقی به درون سنگ‌ها، ترک‌ها و سوراخ‌هایی را بوجود می‌آورند که این سوراخ‌ها باید با مواد مقاوم و پایدار که باعث انقباض و انبساط می‌شود پر شود.

آریا اظهار کرد: برخی کارشناسان می‌گویند: گلسنگ‌ها کم کم و به تدریج ایجاد می شوند و تمام آثار تاریخی باید هر روز رسیدگی، مرمت و سترون سازی شوند اما گسترش شهرنشینی و ساخت کارخانه آلاینده‌ها و مواد شیمیایی رشد گلسنگ‌ها و پوسیدگی آثار تاریخی را بیشتر می‌کند و بنابراین نیاز به پایش دارند.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: لانه پرندگان بر آثار تاریخی شاید اکنون برای برخی جالب و زیبا به نظر برسد ولی همین لانه‌ها، سنگ نگاره‌ها و آثار را تهدید می‌کند چرا که فضولات پرندگان کم کم در سنگ تبدیل به خوره می‌شود و ویرانی‌هایی در آینده به بار می‌آورد.

آریا افزود: کارشناسان معتقدند، زدن داربست برای مرمت در مدت زمان طولانی موجب آسیب جدی به آثار تاریخی می‌شود. این مساله در روزهای بارندگی موجب ترکیب زِنگار لوله‌های داربست با آب باران به مایع خوره سنگ دگرگون شده و آسیب‌های جدی را در بر دارد. همچنین اتصال داربست‌ها به بدنه و سطح نگاره‌ها خود ساییدگی را بوجود می‌آورد.

وی بیان کرد: سازه‌های گچ سنگی همچون تالار تشریفات نیازمند نصب سازه‌های فضایی اِسپس فِرم (space frame) باید به گونه‌ای باشد که برای جایگاه نماز آدینه (جمعه) در دانشگاه تهران استفاده شده است و نخست برای پاسداری و حفاظت از این گچ بری‌ها باید شوره‌زدایی شوند.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران می‌گوید: این مشکلات در حالی روی می‌دهد که بنا است بیشاپور به همراه کاخ اردشیر فیروزآباد و کاخ ساسانی سروستان با نام “محورساسانی” برای سال آینده در سازمان یونسکو به ثبت جهانی برسند.

اما گلسنگ از خطراتی است که نه تنها یادمان تاریخی بیشاپور که بسیاری از آثار تاریخی دیگر از جمله عظیم‌ترین بنای سنگی جهان تخت جمشید را مورد حمله قرار داده است و باید اقدامی جدی برای مقابله با آن صورت گیرد.

شهر تاریخی بیشاپور به سال ۲۶۶ میلادی به دستور شاپور اول پادشاه ساسانی ساخته شده است.

منبع:باشگاه خبر نگاران

حکم دادسرای نظامی برای توقف ساخت و ساز در میدان سپاه

این‌بار چکش عدالت دادسرای نظامی تهران به نفع «عشرت‌آباد» کوبیده شد و برای سومین‌بار حکم توقف هر نوع ساخت‌وساز در حریم منظری این عمارت تاریخی ابلاغ شد.

 به گزارش ایسنا، اسکلت‌هایِ فلزی قد علم کرده در میدان سپاه در تهران، چیزی حدود 70 متر با «عشرت‌آباد» تاریخی فاصله دارند و از حدود 9 ماه گذشته هر روز بالاتر می‌روند، اما هیچ قانونی تا کنون نتوانسته جلوی این اسکلت‌های آهنی غول‌پیکر که حالا حدود 14 طبقه بالا رفته‌اند را بگیرد.

«کیانوش تکلو»، مدیر دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اما این‌بار یک خبر خوشحال‌کننده داد،‌ که بالاخره دادگاهی با ضمانت اجرائی بالا به نفع میراث فرهنگی رای داده است.

او به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا توضیح داد: صبح روز سه‌شنبه (26 خرداد) بازپرس شعبه 3 دادسرای نظامی تهران، حکم قضایی مبنی بر توقف فوری همه‌ اقدامات اجرائی میدان سپاه و در حریم منظری عمارت کلاه‌فرنگی را صادر کرد.

وی با بیان این‌که در زمان صدور حکم، زمان اداری پادگان ولی‌عصر (عج) به پایان رسیده بود و امکان ابلاغ حکم به پادگان وجود نداشت، افزود:‌ این حکم صبح چهارشنبه (27 خرداد) به دژبانی سپاه تسلیم شد و امیدواریم که هرچه زودتر روند توقف ادامه‌ کار در حریم منظری «عشرت‌آباد» انجام و کار متوقف شود.

تکلو با تاکید بر داشتن ضمانت اجرائی این حکم که توسط دادسرای نظامی تهران صادر شده است،‌ افزود: براساس اعلام دادسرای نظامی، ابلاغ این حکم به مسئولان پروژه یک پروسه‌ی شاید چند روزه دارد که بر آن اساس این حکم باید نخست به دژبان سپاه تحویل داده شود، آن‌ها نیز باید حکم را به دست عوامل اجرائی بسپارند، ‌تا سپس حکم به مسئولان مربوطه ابلاغ شود.

مدیر دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در پاسخ به این پرسش که چرا بخش حقوقی میراث فرهنگی تهران، پس از گذشت حدود 9 ماه شکایت خود را به دادسرای نظامی تحویل داده است، اظهار کرد: قرار بود موضوع «عشرت‌آباد» با نشست‌های فنی توسط شورای عالی معماری و شهرسازی با نتیجه‌ی تعدیل طبقات غیرمجاز حل شود، اما تا کنون در این زمینه موفق نبوده است و جلسات برگزار شده به نتایج مطلوبی برای بحث حریم منظری عمارت کلاه فرنگی نرسید، بنابراین میرث فرهنگی نسبت به پیگیری شکایت خود از دادسرای نظامی اقدام و موفق به گرفتن دستور قضایی شد.

ساختمان تاریخی عشرت آباد در میدان سپاه - تهران

پای «عشرت‌آباد» به دادسرای نظامی باز شد

به گزارش ایسنا، شهریور سال گذشته که حرکت جرثقیل‌ها در محدوده‌ی 70 متری کاخ عشرت‌آباد آغاز شد، دل‌نگرانی‌ها و هشدارها هم نسبت به وضعیت آینده‌ی این کاخ تاریخی که پس از 35 سال یک مسئول دولتی (احمد مسجدجامعی) به فکر حمایت از آن افتاده بود آغاز شد؛ دل‌نگرانی‌هایی که برای مسئولان فقط در حد تصویب مصوبه بود.

در کنار این هشدارها و پس از گذشت چیزی حدود 6 ماه برای نخستین‌بار 17 فروردین امسال شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نخستین جلسه سال جاری خود که در ۱۷ فروردین ۹۴ موضوع ساخت‌وساز در اراضی شمال میدان سپاه تهران را مطرح کرد و با تاکید بر اینکه عمارت تاریخی «عشرت‌آباد» باید برای استفاده عموم مهیا شود، مصوب کرد: عملیات ساختمانی در محدوده عمارت متوقف و نقشه‌ها مجدد با توجه به ضوابط پهنه و ضوابط میراث فرهنگی بازنگری و اصلاح شود.

در ‌آن زمان مسئولان پروژه‌ی ساخت‌وساز در حریم «عشرت‌آباد» مهجور مانده به این حکم توجهی نکردند و به کار خود ادامه دادند و تعداد طبقات این ساختمان در حال ساخت، موازی با دیوارهای بلند پادگان چهار طبقه بالاتر رفت و میله‌های سبز رنگ آن زورشان را به «عشرت‌آباد» زخم خورده نشان دادند و سایه‌شان را روی این بنای تاریخی انداختند، تا چهارم خرداد ماه که این بار محمد مهدی تندگویان، نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی از صدور رأی نهایی کمیسیون ماده پنج درباره تخلف صورت گرفته در سازه عشرت آباد خبر داد و گفت: ارتفاع این سازه تا سقف 16 متر تعیین شد.

وی گفت: رأی نهایی سازه‌ی در حال ساخت در میدان سپاه امروز (چهارم خرداد ماه) در کمیسیون ماده پنج صادر شد و باید پیچ و مهره‌های سازه آهنی باز تا ارتفاع آن به سقف تعیین شده برسد.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی در‌ آن زمان تاکید کرد: بر اساس رأی صادره کمیسیون ماده پنج، سازندگان سازه میدان سپاه -عشرت آباد- موظف به رعایت حدود قانونی بافت تاریخی از بنای این سازه شدند.

این در حالی بود که مسئولان پروژه‌ی ساخت این مجتمع همچنان بی توجه به حکم‌های ابلاغ شده به کار خود ادامه دادند، حتی تا چهارشنبه (27 خرداد) همچنان تاورکرین‌ها (جرثقیل‌های بزرگ برای ساخت مجتمع‌های بلندتر از پنج طبقه) بالای سرعشرت‌آباد حرکت می‌کردند و تا کنون موازی دیوار بلند پادگان 14 طبقه بالا رفته‌اند. حال باید دید ضمانت اجرائی حکم دادسرای نظامی تهران، برای این بنای تاریخی چه قدر عمل می‌کند؟

تنش آبی شدید در 10 استان ایران

 مدیر دفترمطالعات شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت:‌۱۰ استان شامل ایلام ،خراسان جنوبی ،خوزستان، زنجان ،سیستان وبلوچستان، قزوین،‌کرمان،‌کرمانشاه،یزد و ‌کهگیلویه وبویراحمد با تنش شدید آبی مواجه هستند.
 
رضا راعی عزآبادی در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیما ، ‌افزود : 17 استان کشور نیز با تنش آبی مواجه هستند و 4 استان بوشهر ، فارس ، گلستان و هرمزگان با کمبود آب دست وپنجه نرم می کنند.
 
وی ادامه داد : ‌با توجه به اینکه شاخص دسترسی به منابع آب به " کمبود آب ، تنش شدید آبی ، ‌تنش آبی قابل تحمل ، نرمال و  مرطوب " تقسیم می شود ، هیچ استانی در وضع قابل تحمل ،‌نرمال و مرطوب قرار ندارد.
 
راعی با اشاره به اینکه از 31 استان  23 استان نسبت به بلند مدت کاهش بارش دارند، گفت: نسبت به پارسال 19 استان کاهش بارش دارند که وضع استان های هرمزگان،‌ سیستان و بلوچستان ، خوزستان و ایلام از سایر استانها بدتر است.
 
مدیر دفتر مطالعات شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت : کم آبی یعنی مجموعه آبی که داریم به اندازه مصرف نیست و به عبارت دیگر برای جمعیت منطقه کافی نیست و تنش آبی شدید یک پله بالاتر از کم آبی است که اگر مشترکان صرفه جویی نکنند با مشکل مواجه می شوند و مصرف بیشتر از ذخایر آبی است.
 
راعی گفت: در یک ماه گذشته به طور متوسط میانگین بارش یک میلیمتر بوده است بنابراین از ابتدای سال آبی( مهر 93)  تاکنون میانگین بارش در کشور به 283 میلیمتر رسیده است که 14 درصد نسبت به پارسال و 20 درصد نسبت به بلند مدت کاهش نشان می دهد.
 
وی با تاکید بر اینکه در 100 روز باقی مانده سال آبی بارش موثری نخواهیم داشت ، گفت:‌ در این شرایط باید مراقب مصرف آب باشیم.
 
راعی تصریح کرد‌: بارش کم موجب شده است 48 درصد ظرفیت 158 سد مخزنی کشور خالی بماند.
 
وی افزود: ورودی آب به این سدها 17 درصد و خروجی آبها از این سدها 5درصد نسبت به پارسال کاهش نشان می دهد.
 
مدیر دفتر مطالعات شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت : در حال حاضر حدود 27میلیارد متر مکعب آب پشت سدها ذخیره شده است که نشان می دهد روان آب ها نسبت به سال گذشته 4 درصد کمتر است.

پدر کویرشناسی ایران: شکستن سدها هم بحران دریاچه ارومیه را حل نمی کند

کردوانی درباره منابع آبی استان زنجان گفت: سطح آب زیرزمینی استان زنجان به جز اندکی در مناطق جنوبی کاهش چندانی نداشته و با یک برنامه ریزی صحیح مصرف می توان مشکل آب را مدیریت کرد.
طرح دریاچه ارومیه قابل اجرانیست/شکستن سدها هم بحران را حل نمی کندپدر کویرشناسی ایران گفت: طرح احیای دریاچه ارومیه قابل اجرا نیست و حتی شکستن سدها هم این بحران را حل نخواهد کرد.

به گزارش مهر، پرویز کردوانی ظهر  چهارشنبه در همایش بحران آب در دانشگاه زنجان افزود: عامل اصلی به وجود آمدن بحران فعلی برداشت بیش از حد از منابع و سفره های آبی زیرزمینی است که از طریق حفر چاه‌های عمیق  و نیمه عمیق در سراسر کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه بحران آب را چندین دهه قبل در کتاب‌های خود هشدار داده بودم، ادامه داد: به علت سوء مدیریت، اکنون کمبود آب به یک بحران بزرگ برای کشور تبدیل‌شده است و با یک مدیریت خوب در بخش مصارف آب شرب شهرها، آب مصرفی بخش کشاورزی، ایجاد کشت کراش و استفاده از پس‌آب برای خنک سازی دستگاه‌ها و مصارف جانبی می‌توان تا حدودی در مصرف آب صرف جویی کرده و بحران پیش رو را مدیریت کرد.

کردوانی یادآور شد: در حال حاضر ۷۰ درصد آب شرب روستاها و ۶۰ درصد آب شرب شهرهای کشور از آبهای زیرزمینی تامین می شود.


طرح دریاچه ارومیه قابل اجرانیست/شکستن سدها هم بحران را حل نمی کند

چهره ماندگار جغرافیا با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: طرح احیای دریاچه ارومیه قابل اجرا نیست و حتی شکستن سدها هم این بحران را حل نخواهد کرد.

کردوانی افزود: با توجه به میزان برداشت آب‌های زیرزمینی در این منطقه برای مصارف کشاورزی، حتی شکستن سدها هم این بحران را حل نخواهد کرد و بعضی از صاحبنظران پیشنهاد خشکاندن و تبدیل دریاچه ارومیه به پارک آفتابی را مطرح کرده اند.

کاشت چمن در شهرها منطقی نیست

وی با بیان اینکه برای مدیریت شهرها، مشکلات عدیده ای در زمینه مصرف آب وجود دارد، افزود: شهرداری ها می توانند در بخش فضای سبز مناطق شهری اقدامات مهمی را در دستور کار خود قرار دهند.

پدر کویرشناسی ایران گفت: کاشت چمن در شهرها کار چندان منطقی نیست چون چمن یکی از عوامل بروز برخی از بیماریهاست و آبیاری چمن نیز چندین برابر آبیاری درختان آب می خواهد و باعث شرجی شدن هوا نیز می شود.

کردوانی در ادامه با بیان اینکه ایران در عرض ۲۵ درجه شمالی از خط استوا قرار گرفته است که این نقطه جغرافیای از محدوده شمالی و جنوبی، تحت تاثیر فضای پرفشار است و افزود: به همین دلیل ایجاد تغییر در شرایط آب و هوایی ایران به دلیل وجود مناطق کم فشار و پرفشار امکان پذیر نیست.

کردوانی درباره منابع آبی استان زنجان گفت: سطح آب زیرزمینی استان زنجان به جز اندکی در مناطق جنوبی کاهش چندانی نداشته و با یک برنامه ریزی صحیح مصرف می توان مشکل آب را مدیریت کرد.

در این برنامه یک نهال گلدانی ارس که نماد منابع طبیعی استان زنجان است به پرفسور چهره ماندگار پرویز کردوانی اهدا شد

کشاورز کازرونی ظروف تاریخی را تحویل داد

یک کشاورز عشایر در روستای حسین آباد از توابع شهرستان کازرون با مراجعه و اعلام کشف چند ظرف مسی، بعد از طی مراحل قانونی آنها را به اداره میراث فرهنگی کازرون تحویل داد.
به گزارش کازرون نما، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد: این ظروف مسی بر اثر طغیان رودخانه از زیر خاک پدیدار شده بود که به یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون تحویل داده شد. 

کشاورز کازرونی ظروف تاریخی را تحویل داد

این ظروف شامل چندین کاسه و سینی متعلق به دوره اسلامی است که بعضی از آنها به مهر سازنده و تزئینات کنده کاری مزین است.

این ظروف مسی بعد از مراحل کارشناسی، عکسبرداری و مستند نگاری به موزه بیشاپور شهرستان کازرون تحویل داده شد.

تنش آبی در ۵۲۷ شهر کشور

محمودی از مردم خواست مانند سال گذشته در مصرف اب صرفه‌جویی کنند و تاکید کرد: میانگین صرفه جویی 10 تا 15 درصد است که در برخی شهر ها تا 5 درصد ودر برخی دیگر تا 20 در صد می رسد.
قائم مقام وزیر نیرو گفت: ۵۲۷ شهر در سال جاری دچار تنش آبی شده که ۱۰ شهر بیشتر از پارسال است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ستار محمودی در حاشیه ششمین نشست برنامه آسیایی مدیریت آب‌های زیرزمینی در مناطق نیمه‌خشک (G-WADI) در جمع خبر نگاران افزود: پنج شهر سنندج ، بندرعباس، کرمان، اصفهان و شرق تهران از نظر آبی شرایط حادتری دارد.

محمودی ادامه داد: با نزدیک شدن به تابستان با محدودیت ابی مواجه می‌شویم و بارندگی‌های سال ابی جاری نیز نسبت به میانگین بلندمدت 20 درصد و نسبت به پارسال 14 درصد کاهش نشان می دهد که اثار ان در روستا ها و شهرها مشهود خواهد بود.

وی در باره آب روستاها نیز گفت : پارسال 6000 روستا دچار تنش ابی بود که امسال به 5هزار و300 تا 400 روستا رسیده و نیازمند ابرسانی با تانکر است.

محمودی از مردم خواست مانند سال گذشته در مصرف اب صرفه‌جویی کنند و تاکید کرد: میانگین صرفه جویی 10 تا 15 درصد است که در برخی شهر ها تا 5 درصد ودر برخی دیگر تا 20 در صد می رسد.

وی در باره قطع اب مشترکان پرمصرف تهرانی گفت: وضعیت مصرف در شرق تهران چندان رضایت‌بخش نیست و دولت تا اواسط تیر مصوبه ای، صادر می کند و این موضوع قانونی می‌شود.

دانلود جزوه

دانلود جزوه

 

ArcGIS پیشرفته

شامل: مدل های ارتفاعی، مدل سازی، مکان یابی و ...

 

دانلود

تله‌کابین در منطقه تاریخی چوگان کازرون راه‌اندازی می‌شود



گرامی: مذاکرات اولیه برای احداث تله‌کابین در تنگه تاریخی چوگان انجام شده و امید است ساخت این تله‌کابین سبب رونق گردشگری استان فارس و بوشهر شود…

به گزارش سرویس جامعه عصر کازرون؛ حمیدرضا گرامی با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان کازرون اظهار داشت: مذاکرات اولیه برای احداث تله‌کابین در تنگه تاریخی چوگان انجام شده و امید است ساخت این تله‌کابین سبب رونق گردشگری استان فارس و بوشهر شود.

وی همچنین با اشاره به امضای تفاهم‌نامه برای ساخت محل اقامت گردشگران در محدوده امامزاده سید حسین (ع) شهرستان کازرون افزود: قرارداد اولیه این طرح با اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریال با اداره اوقاف بسته شده است.

فرماندار کازرون با اشاره به حضور روزانه توریست‌های خارجی در این شهرستان عنوان کرد: این توریست‌های خارجی به دلیل نبود محل اقامتی و خدماتی در این شهر توقف نمی‌کنند و امید است ساخت این مجتمع سبب رونق این صنعت در شهرستان کازرون شود.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های مهمی هم‌چون امامزاده سید حسین(ع)، چشمه زیبای سرابشیر، شهر بیشابور، تنگ چوگان، غار شاپور، بازار سرپوشیده، روستای گردشگری دوان، نرگس‌زارها در این شهرستان افزود: برای توسعه گردشگری در این شهرستان باید به ظرفیت بخش خصوصی توجه و از آن استفاده شود.

گرامی با اشاره به ایجاد محل‌های اقامتی سنتی در روستای گردشگری دوان و دوسیران و تاکید بر توسعه این نوع محل‌های اقامتی عنوان کرد: اهالی این دو روستا در این زمینه ورود کرده و محل‌ اقامتی با ظرفیت ۵۰ تا ۱۰۰ نفر برای رفاه حال گردشگران فراهم کرده‌اند.

منبع: خبرنگار تسنیم در شیراز

انتصاب روسای 21 دانشگاه / «نیلی» رئیس دانشگاه تهران شد

افراد مذکور پیش از این به عنوان سرپرست دانشگاه مشغول فعالیت بودند که پس از تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی ، وزیر علوم احکام ریاست آنها را صادر کرد.
دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با صدور احکام جداگانه‌ای روسای 21 دانشگاه کشور را منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی در این احکام، دکتر محمود نیلی احمد آبادی را به ریاست دانشگاه تهران ،دکتر محمد تقی احمدی را به ریاست دانشگاه تربیت مدرس ، دکتر حسن ولی زاده را به ریاست دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دکتر فردین اخلاقیان طاب را به ریاست دانشگاه کردستان ، دکتر محمد علی اکبری را به ریاست دانشگاه ایلام ، دکتر شایان شا محمدی را به ریاست دانشگاه شهرکرد،دکتر محمود رضا رحیمی را به ریاست دانشگاه یاسوج ، دکتر مسعود نادریان جهرمی را به ریاست دانشگاه جهرم ، دکتر محمد میرزایی بادیزی را به ریاست دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته کرمان ، دکتر عبدالمجید مصلح را به ریاست دانشگاه خلیج فارس و دکتر بهمن حیاتی را به ریاست دانشگاه ملایر منصوب کرد.

وزیر علوم همچنین ، دکتر علیرضا بندانی را به ریاست دانشگاه سیستان و بلوچستان ،دکتر ناصر مهرشاد را به ریاست دانشگاه صنعتی بیرجند، دکتر علی اصغر بهشتی رابه ریاست دانشگاه مهندسی فناوریهای نوین قوچان ،دکتر محمد حسین شفیعی میم را به ریاست دانشگاه بزرگمهر قائنات ،دکتر علی رضا باقری ثالث را به ریاست دانشگاه حضرت معصومه (س)،دکتر محمود نیلی را به ریاست دانشگاه صنعتی همدان،دکتر فرامرز میرزایی را به ریاست دانشگاه سید جمال الدین اسد آبادی، دکتر عباس کلانتری را به ریاست دانشگاه آیت الله حائری میبد ، دکتر امین رضا نقره آبادی را به ریاست دانشگاه صنعتی شهدای هویزه و دکتر فتح الله قدس را به ریاست دانشگاه خواهران سمنان (فرزانگان) منصوب کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، افراد مذکور پیش از این به عنوان سرپرست دانشگاه مشغول فعالیت بودند که پس از تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی ، وزیر علوم احکام ریاست آنها را صادر کرد

واقعیت تکان‌دهنده در مورد ریزگردها

الماسی بیابان‌زایی، خشکسالی، برخورد خارج از عرف جامعه بشری با محیط زیست و سودجویی و برداشت بی‌رویه از منابع آبی را از جمله علل اصلی وقوع و گسترش این پدیده در سطح جهان عنوان کرد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با هشدار در خصوص گسترش پدیده ریزگردها در سطح جهان، از احتمال تاثیر این پدیده در انقراض نسل انسان خبر داد.

پروفسور علی الماسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اثرات منفی ریزگردها بر سلامت انسان تایید شده است، گفت: متاسفانه این ذرات‌ریز علاوه بر انسان، سلامت تمام گونه‌های جانوری و گیاهی را نیز تهدید می‌کنند.

وی تصریح کرد: همچنین تاثیرات منفی این ریزگردها بر بخش‌های مختلف اقتصادی، گردشگری، آثار باستانی، کشاورزی و سایر بخش‌ها نیز به اثبات رسیده است.

الماسی به فرضیه تاثیر ریزگردها بر انقراض نسل دایناسورها اشاره کرد و افزود: بر اساس این فرضیه در آن زمان وجود ریزگردها در محیط به حدی رسیده بود که مانع رسیدن نور کافی خورشید به زمین شده و در نتیجه به مرور نابودی و انقراض دایناسورها را رقم زد.

این استاد تمام مهندسی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مطالعات و بررسی‌ها نشان از گسترش پدیده ریزگردها در سطح جهان و کشور ما دارد، گفت: در 10 سال گذشته تنها سه تا چهار استان درگیر موضوع ریزگردها بودند که متاسفانه این تعداد در پنج سال گذشته به 17 استان افزایش یافته و در حال حاضر 24 استان کشور را درگیر کرده است.

وی افزود: همچنین در سطح جهانی پدیده ریزگردها در حال گسترش از منطقه خاورمیانه به کشورهای آسیای میانه و سایر کشورهای جهان است.

الماسی بیابان‌زایی، خشکسالی، برخورد خارج از عرف جامعه بشری با محیط زیست و سودجویی و برداشت بی‌رویه از منابع آبی را از جمله علل اصلی وقوع و گسترش این پدیده در سطح جهان عنوان کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: متاسفانه جنگ های اخیر در منطقه خاورمیانه نیز در گسترش این پدیده تاثیر بسزایی داشته است.

الماسی تصریح کرد: همه اینها باید هشداری برای تمامی کشورها و به ویژه سازمان ملل باشد تا هر چه سریع‌تر در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

وی تصریح کرد: در بحث ریزگردها باید تمامی کشورهای درگیر و نیز سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو (فائو) با یکدیگر همکاری کرده و راهکارهای جدی و عملی را برای مقابله با این پدیده در مبداء آن و محافظت در برابر آن در مسیر و مقصد حرکت آن ارائه کنند.

الماسی با اشاره به تاثیر ریزگردها در انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی به مرور زمان و با گسترش این پدیده در سطح جهان، عنوان کرد: از آنجا که حیات در محیط زیست زنجیره‌ای است، نابودی یک گونه می‌تواند زمینه انقراض سایر گونه‌ها را تسهیل کند.

این استاد تمام مهندسی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در همین راستا اگر اینگونه به موضوع نگاه کنیم گسترش پدیده ریزگردها و نابودی گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی به مرور زمان می‌تواند زمینه را برای انقراض و نابودی انسان نیز فراهم کند.

مردم با چشمانی اشک‌بار آب بر آتش جنگل ایلام می‌ریزند

  مرد درختی ایران با اشاره به آتش‌سوزی جنگل‌های شلم در ایلام واکنش مردم نسبت به این اتفاق را بی‌نظیر قلمداد کرد.

«مهدی نظری» اظهار کرد: کسی نمی‌تواند آمار دقیقی از مردمی که برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌های شلم به کمک منابع طبیعی، محیط‌زیست، سازمان آتش‌نشانی و مأموران انتظامی آمده‌اند ارائه کند چون پیر و جوان، زن و مرد و کوچک و بزرگ با هر وسیله‌ای که توانستند و با چشمان اشک‌بار و پر غصه در حال خاموش کردن آتش‌سوزی بی‌سابقه جنگل‌های زاگرس هستند.

مرد درختی ایران با اشاره به این‌که گرچه سوختن هزاران اصله درخت اتفاقی بسیار دردناک است که لکه‌ی سیاه آن تا سال‌ها بر دامنه زاگرس می‌ماند، گفت: رفتار مردم ایلام در این خصوص فداکارانه، پرشور و شایسته‌ی تحسین است.

این فعال زیست‌محیطی بابیان این‌که متأسفانه به نظر می‌رسد بازهم بی‌احتیاطی انسانی موجب بروز این آتش‌سوزی گسترده شده است، افزود: این آتش‌سوزی از پارک جنگلی چغاسبز که یک گردشگاه عمومی بشمار می‌رود آغاز شد و دامنه آن به ارتفاعات مشرف‌به شهر هم کشیده شده است. کسی به‌درستی نمی‌داند اما به نظر می‌رسد برخی گردشگرانی که دیروز(پنج‌شنبه 14 خردادماه) برای تفریح به چغاسبز رفته بودند عامل بروز این فاجعه هستند.

وی گفت: وزش باد یکی از مهم‌ترین عوامل‌ گسترش آتش بود و متأسفانه شعله‌های آتش از همه‌ی زوایای شهر دیده می‌شد که همین امر موجب شد فضای غم‌انگیزی در شهر به وجود بیاید و مردم شاهد سوختن درخت‌هایی باشند که در این منطقه ارزش حیاتی دارند.

مرد درختی ایران با اشاره به این موضوع که تلاش‌ها هم‌چنان برای خاموش کردن این آتش‌سوزی بی‌سابقه ادامه دارد، گفت: باوجود خشک‌سالی‌های گسترده درختان بلوط و پوشش گیاهی زاگرس در حد توان خود کشور را در مقابل پدیده ریز گردها محافظت می‌کرد و چنین خسارتی غیرقابل‌جبران به نظر می‌رسد.

این فعال زیست‌محیطی خاطرنشان کرد: در آتش سوختن جنگل‌های عروس زاگرس یک خسارت ملی است از همین‌رو انتظار می‌رفت اقدامات پیشگیرانه‌ای می‌شد. به‌علت وزش باد گفته می‌شود امکان استفاده از بالگرد برای خاموش کردن آتش وجود ندارد بااین‌همه مردم ایلام با تمام وجود در حال تلاش هستند که این آتش را خاموش کنند اما وزش باد علیرغم همه تلاش‌ها تا این لحظه مانع از انجام این کارشده است.

400 میلیون دلار؛ بزرگترین کمک مالی به اولین دانشگاه آمریکا

این دانشگاه 29.2 میلیارد دلار اموال وقفی دارد. تا سال 2014 میلادی 41 برنده جایزه نوبل از میان فارغ التحصیلان یا اساتید این دانشگاه بودند/ 7 نفر از رؤسای جمهوری آمریکا از جمله باراک اوباما نیز فارغ التحصیل هاروارد هستند.
یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه هاروارد مبلغ 400 میلیون دلار به این دانشگاه کمک کرد. این بزرگترین کمک مالی است که تاکنون دانشگاه هاروارد دریافت کرده است.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری رویترز، اهدا کننده این کمک مالی بزرگ، "جان پولسون" مالک یکی از بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری در آمریکاست.

این سرمایه گذار 59 ساله که موفقیت شرکتش را مدیون آموزش های هاروارد می داند مبلغ 400 میلیون دلار به دانشکده مهندسی   دانشگاه هاروارد اهدا کرد.
شرکت این سرمایه گذار 19 میلیارد دلار ارزش دارد. او معتقد است این هدیه اش باعث بهبود وضعیت انسانیت می شود.

400 میلیون دلار؛ بزرگترین کمک مالی به اولین دانشگاه آمریکا
پولسون در بیانیه ای گفت: هیچ چیزی بهتر از آموزش نمی تواند به بهبود انسانیت کمک کند. دانشکده مهندسی  و خوابگاه در حال گسترشش افق جدید برای هاروارد و نوید دهنده ایجاد بزرگترین مرکز ابتکار در آینده است.

 این سومین کمک مالی بزرگ است که دانشگاه هاروارد در سال های اخیر از فارغ التحصیلان خود دریافت می کند.

رویترز نوشت: به نظر می رسد دانشگاه هاروارد ثمره آموزش های خود را برای دانشجویانی که به ثروتمندان بزرگی تبدیل شدند می چیند.

400 میلیون دلار؛ بزرگترین کمک مالی به اولین دانشگاه آمریکا

دریافت این هدیه در چارچوب برنامه جمع آوری 6.5 میلیارد دلار صورت می گیرد که از دو سال پیش آغاز شده است. تاکنون بیش از 5 میلیارد دلار جمع شده است.

در سال 2014 میلادی هم "کینیث گریفن" مالک یک شرکت بزرگ سرمایه گذاری و از فارغ التحصیلات هاروارد مبلغ 150 میلیون دلار به دانشگاه کمک کرد.

چند ماه قبل از او هم برادران " رونی و گرالد چان" مبلغ 350 میلیون دلار به دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد هدیه کردند. آنها  از این دانشکده فوق لیسانس و دکتری گرفته بودند.

مدیرعامل سابق شرکت مایکروسافت (استیف بالمر) و فضانورد آمریکایی (استیفانی ویلسون) از جمله فارغ التحصیلان دانشکده مهندسی هاروارد هستند.

دانشکده مهندسی دانشگاه هاروارد از این پس به "دانشکده مهندسی  جان ای پولسون" تغییر نام داد.

در آمریکا بخش اعظم دانشگاه ها مستقل هستند و بودجه ای از طرف دولت دریافت نمی کنند. همه دانشگاه ها مجبور هستند از محل هدایا، کمک های بلاعوض، وقف ها و ... هزینه های خود از جمله حقوق کارمندان و اساتید و هزینه های جاری را تامین کنند.

دانشگاه هاروارد واقع در شهر کمبریج آمریکا، دانشگاه خصوصی و غیرانتفاعی و همیشه دارای بالاترین رتبه علمی در رده بندی های جهانی است. هاروارد نخستین دانشگاه آمریکاست که 379 سال قبل یعنی در سال 1636 میلادی تاسیس شد.
 
دانشگاه هاروارد هم اکنون 36.4 میلیارد دلار پشتوانه مالی،‌ 13 هزار کارمند، 21 هزار دانشجو و 4.671 نفر عضو هیات علمی  دارد.
دانشجویان هاروارد شامل 6.700 دانشجو دوره لیسانس و 14.500 دانشجو دوره ارشد و دکتری است.

این دانشگاه 29.2 میلیارد دلار اموال وقفی دارد. تا سال 2014 میلادی 41 برنده جایزه نوبل از میان فارغ التحصیلان یا اساتید این دانشگاه بودند. هاروارد دارای 9 دانشکده و 160 رشته تحصیلی است.

7 نفر از رؤسای جمهوری آمریکا از جمله باراک اوباما نیز فارغ التحصیل هاروارد هستند.

تخت جمشید در خطر است

مهدی شریفی مدیر دفتر حفاظت از آبهای زیر زمینی استان شیراز می گوید: در این استان حدود 70 هزار حلقه چاه در حال فعالیت است که بر اساس امار 18 هزار چاه غیر مجاز در حال بهره برداری است و سال گذشته 1100 چاه غیر مجاز را بستیم .
تازه‌ترین نشانه‌ها از فرو نشست زمین در کشور مربوط می‌شود به نتایج تحقیقات چند ساله در اطراف تخت جمشید، پدیده‌ای که یکی از میراث‌های تمدن ایرانیان را در نقش رستم و تخت جمشید تهدید می کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، منصور رضائی منفرد سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ارتباط با برنامه پیک بامدادی رادیو می گوید: در تخت جمشید گروه زمین شناسی دانشگاه شیراز تحقیقاتی از سال 85 داشت و متوجه شد تا سال 90 بیست و هشت متر آبهای زیر سطحی پایین رفته است و زمانیکه بارندگی روی می‌دهد ترک‌های روی نقش رستم و تخت جمشید ایجاد می شود و در برخی روستاهای اطراف نشست‌های دیده می شد.

وی افزود: به این دلیل که بیش از 15 هزار و 800 چاه در منطقه وجود دارد که 7 هزار و 800 چاه غیر قانونی است و کنترلی روی انها  نیست.

رضائی علت اصلی چنین اتفاقاتی را برداشت بی رویه آب از زیر زمین عنوان کرد و گفت: حدود 20 هزار چاه غیر مجاز در منطقه وجود دارد که سال گذشته تنها هزار چاه پلمب شد.

مهدی شریفی مدیر دفتر حفاظت از آبهای زیر زمینی استان شیراز می گوید: در این استان حدود 70 هزار حلقه چاه در حال فعالیت است که بر اساس امار 18 هزار چاه غیر مجاز در حال بهره برداری است و سال گذشته 1100 چاه غیر مجاز را بستیم .

وی افزود: در این چنین شرایطی هنوز هم استفاده حداکثری و اقتصادی از منابع اب در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است با تغییر در الگوی کشت .

مهدی قاسمی مدیرکل جهاد کشاورزی استان فارس می گوید: باید گیاهانی را کشت کنیم که هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد و هم مصرف اب کمتری داشته باشد.

وی گفت: بصورت اموزشی 2 هکتار گیاهان دارویی کاشته ایم برخی از نقاط هم زعفران کاشته ایم البته تغییر روش کشت هم در دستور کار داریم بعنوان مثال با تغییر روش کاشت با استفاده از آب های سطحی می توانیم برنج بکاریم.








سمینار “دراج،عروس پرندگان کازرون” برگزار شد +عکس

میدانی به نام دراج در کازرون نامگذاری می شود/ خداپرست: اگر توجه کنیم می بینیم که این پرنده به روی جاهای بلند می آید و شروع به خواندن می کند. دلیلش هم این است که این پرنده میخواهد نظر دشمن را به خود جلب کند و دشمن را از دراج ماده و جوجه هایش دور کند. یعنی در واقع می خواهد از خود گذشتگی کند، اما ای دل غافل که …

به گزارش سرویس محیط زیست عصر کازرون؛ شامگاه سی امین روز از اردیبشهت ماه به همت انجمن میراث سبز پریشان محفلی گرم و صمیمی در عین حال علمی در سالن شهرداری کازرون برگزار شد.

این سمینار که «دراج،عروس پرندگان کازرون» نام گرفته بود میزبان تعداد چشمگیری از حامیان طبیعت، شکاردوستان، مسئولین و اقشار مختلف جامعه بود که با شوقی خاص از اول تا آخر برنامه را شنیدند و استفاده بردند.

پس از تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی، محمد جواد سیاح پور دبیر انجمن میراث سبز پریشان برای عرض خوش آمد گویی و توضیحاتی به روی سن رفت و از نگاه انسان به طبیعت گفت. وی راه علاج قطعی مخاطراتی که امروزه توسط انسان برای محیط زیست و حیات وحش ایجاد شده است را این دانست که انسان نگرش خود را به طبیعت تغییر دهد و بکوشد تا به نگرشی نو که در آن نگاه حاکم و محکوم نیست به طبیعت نگاه کند.

dorrajسپس علی قاسمپور به عنوان یکی از عوامل اجرایی برنامه و یکی از متخلفین در حوزه ی حیات وحش که چند سالی است به جمع همیاران طبیعت پیوسته است از اهمیت حفظ حیات وحش و گونه های جانوری گفت و از همه ی مردم کازرون خواهش کرد که در فصل بهار ویرانگر لانه ی پرندگان نباشند.

پس از وی  علی اکبر صفایی رییس اداره ی محیط زیست کازرون، به پشت تریبون رفت و از ویژگی های دراج در منطقه ی کازرون و قوانین و مقرراتی که در مورد شکار این پرنده و سایر پرندگان مشابه آن وضع شده است سخن گفت.

سپس نوبت به سخنران اصلی برنامه یعنی جمال خداپرست رسید. وی که ریاست سابق اداره ی حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون را بر عهده داشته و احیای نسل دراج در منطقه ی کازرون را نیز در کارنامه ی درخشان زمان مدیریت خود دارد به ارائه ی تحقیق جامعی پرداخت که در مورد دراج از چند سال پیش شروع به پژوهش شده بوده است. در این تحقیق جامع ویژگی های زیستی دراج و ویژگی های دراج های کازرون به تفصیل پرداخته شده بود و ما حصل این ارائه در مورد وضعیت این پرنده ی زیبا در کازرون را می توان امیدوارانه دانست.

خداپرست در بخشی از سخنان خود گفت: دراج، پرنده ای است از پرندگان بومی شهرستان کازرون. یکی از زیباترین پرندگان و از خانواده قرقاول می باشد. اگر خط و مسیر زیست این پرنده را نگاه کنیم در کازرون، نورآباد، به سمت اهواز و … می باشد. خیلی از جاها، این پرنده وجود ندارد. به تعبیری دیگر می توان گفت که دراج، مرغ و خروس وحشی است. اگر توجه کنیم می بینیم که این پرنده به روی جاهای بلند می آید و شروع به خواندن می کند. دلیلش هم این است که این پرنده میخواهد نظر دشمن را به خود جلب کند و دشمن را از دراج ماده دور کند. یعنی در واقع می خواهد از خود گذشتگی کند. جلب توجه می کند اما حواسش به دور و بر هم هست. اگر سمور و مار(دشمنان این پرنده هستند) بخواهند به این پرنده حمله کنند، بال می گیرد و آنطرف تر می رود. یعنی آنها را به سمت خود می کشد. اما ای دل غافل که موجود بدتری هم هست به نام انسان، که تفنگ را به سمت سینه این پرنده نشانه می رود و نمی داند که این پرنده می خواهد از خودگذشتگی کند و از ماده و جوجه هایش مراقبت کند…

dorraj kazeroon

خداپرست ادامه داد: وقتی نر آن کشته می شود، ماده این پرنده هم دیگر روی تخم نمی خوابد. چون دراج نر از دراج ماده حفاظت می کند. خیلی از شکارچیان جدید، این موارد را نمی دانند. در عوض خیلی از شکارچیان قدیمی هم هستند در این فصل سلاح خود را زمین گذاشته و در عوض، دوربین عکاسی در دست گرفته و به آن فرهنگ و دانایی رسیده اند.

***

در قسمتی از برنامه طی یک کار زیبا سه قطعه کبک که توسط یکی از همشهری ها از مرگ نجات داده شده و بزرگ گردیده بودند از آقای صادق محبی کسی که با همکاری مادر خود این جوجه کبک ها را نجات داده بود به علی اکبر صفایی ریاست اداره ی حفاظت محیط زیست تقدیم شد تا در محل مناسب آزاد سازی شود.

IMG_4476

میدانی به نام دراج در کازرون نامگذاری می شود
لازم به ذکر است که صفایی ریاست اداره ی حفاظت محیط زیست کازرون در ضمن صحبت های خود از شهرداری و شورای اسلامی شهر کازرون خواست تا میدانی به نام دراج در کازرون نامگذاری شود و تندیسی از این عروس پرندگان کازرون در این میدان نصب گردد.

Untitled-1

محمد جواد سیاح پور دبیر انجمن میراث سبز پریشان درگفت و گو با خبرنگار ما در این باره گفت: طی صحبت هایی که در همان جلسه با شهردار محترم انجام گرفت مجموعه ی شهرداری و شورای شهر در رابطه با نامگذاری یکی از میادین اعلام آمادگی کردند و در مورد تندیس نیز گفته شد که اگر خیرین و طبیعت دوستان همکاری کنند این امر نیز تحقق خواهد پذیرفت.
در پایان جلسه نیز از دست اندر کاران این برنامه و آقای صادق محبی و مادر ایشان خانم خدیجه ی عالیشوندی که جوجه کبک ها را نجات داده بودند تجلیل به عمل آمد.

IMG_4458 IMG_4487(2) IMG_4496