جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

مردم با چشمانی اشک‌بار آب بر آتش جنگل ایلام می‌ریزند

  مرد درختی ایران با اشاره به آتش‌سوزی جنگل‌های شلم در ایلام واکنش مردم نسبت به این اتفاق را بی‌نظیر قلمداد کرد.

«مهدی نظری» اظهار کرد: کسی نمی‌تواند آمار دقیقی از مردمی که برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌های شلم به کمک منابع طبیعی، محیط‌زیست، سازمان آتش‌نشانی و مأموران انتظامی آمده‌اند ارائه کند چون پیر و جوان، زن و مرد و کوچک و بزرگ با هر وسیله‌ای که توانستند و با چشمان اشک‌بار و پر غصه در حال خاموش کردن آتش‌سوزی بی‌سابقه جنگل‌های زاگرس هستند.

مرد درختی ایران با اشاره به این‌که گرچه سوختن هزاران اصله درخت اتفاقی بسیار دردناک است که لکه‌ی سیاه آن تا سال‌ها بر دامنه زاگرس می‌ماند، گفت: رفتار مردم ایلام در این خصوص فداکارانه، پرشور و شایسته‌ی تحسین است.

این فعال زیست‌محیطی بابیان این‌که متأسفانه به نظر می‌رسد بازهم بی‌احتیاطی انسانی موجب بروز این آتش‌سوزی گسترده شده است، افزود: این آتش‌سوزی از پارک جنگلی چغاسبز که یک گردشگاه عمومی بشمار می‌رود آغاز شد و دامنه آن به ارتفاعات مشرف‌به شهر هم کشیده شده است. کسی به‌درستی نمی‌داند اما به نظر می‌رسد برخی گردشگرانی که دیروز(پنج‌شنبه 14 خردادماه) برای تفریح به چغاسبز رفته بودند عامل بروز این فاجعه هستند.

وی گفت: وزش باد یکی از مهم‌ترین عوامل‌ گسترش آتش بود و متأسفانه شعله‌های آتش از همه‌ی زوایای شهر دیده می‌شد که همین امر موجب شد فضای غم‌انگیزی در شهر به وجود بیاید و مردم شاهد سوختن درخت‌هایی باشند که در این منطقه ارزش حیاتی دارند.

مرد درختی ایران با اشاره به این موضوع که تلاش‌ها هم‌چنان برای خاموش کردن این آتش‌سوزی بی‌سابقه ادامه دارد، گفت: باوجود خشک‌سالی‌های گسترده درختان بلوط و پوشش گیاهی زاگرس در حد توان خود کشور را در مقابل پدیده ریز گردها محافظت می‌کرد و چنین خسارتی غیرقابل‌جبران به نظر می‌رسد.

این فعال زیست‌محیطی خاطرنشان کرد: در آتش سوختن جنگل‌های عروس زاگرس یک خسارت ملی است از همین‌رو انتظار می‌رفت اقدامات پیشگیرانه‌ای می‌شد. به‌علت وزش باد گفته می‌شود امکان استفاده از بالگرد برای خاموش کردن آتش وجود ندارد بااین‌همه مردم ایلام با تمام وجود در حال تلاش هستند که این آتش را خاموش کنند اما وزش باد علیرغم همه تلاش‌ها تا این لحظه مانع از انجام این کارشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد