جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

واقعیت تکان‌دهنده در مورد ریزگردها

الماسی بیابان‌زایی، خشکسالی، برخورد خارج از عرف جامعه بشری با محیط زیست و سودجویی و برداشت بی‌رویه از منابع آبی را از جمله علل اصلی وقوع و گسترش این پدیده در سطح جهان عنوان کرد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با هشدار در خصوص گسترش پدیده ریزگردها در سطح جهان، از احتمال تاثیر این پدیده در انقراض نسل انسان خبر داد.

پروفسور علی الماسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اثرات منفی ریزگردها بر سلامت انسان تایید شده است، گفت: متاسفانه این ذرات‌ریز علاوه بر انسان، سلامت تمام گونه‌های جانوری و گیاهی را نیز تهدید می‌کنند.

وی تصریح کرد: همچنین تاثیرات منفی این ریزگردها بر بخش‌های مختلف اقتصادی، گردشگری، آثار باستانی، کشاورزی و سایر بخش‌ها نیز به اثبات رسیده است.

الماسی به فرضیه تاثیر ریزگردها بر انقراض نسل دایناسورها اشاره کرد و افزود: بر اساس این فرضیه در آن زمان وجود ریزگردها در محیط به حدی رسیده بود که مانع رسیدن نور کافی خورشید به زمین شده و در نتیجه به مرور نابودی و انقراض دایناسورها را رقم زد.

این استاد تمام مهندسی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه مطالعات و بررسی‌ها نشان از گسترش پدیده ریزگردها در سطح جهان و کشور ما دارد، گفت: در 10 سال گذشته تنها سه تا چهار استان درگیر موضوع ریزگردها بودند که متاسفانه این تعداد در پنج سال گذشته به 17 استان افزایش یافته و در حال حاضر 24 استان کشور را درگیر کرده است.

وی افزود: همچنین در سطح جهانی پدیده ریزگردها در حال گسترش از منطقه خاورمیانه به کشورهای آسیای میانه و سایر کشورهای جهان است.

الماسی بیابان‌زایی، خشکسالی، برخورد خارج از عرف جامعه بشری با محیط زیست و سودجویی و برداشت بی‌رویه از منابع آبی را از جمله علل اصلی وقوع و گسترش این پدیده در سطح جهان عنوان کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: متاسفانه جنگ های اخیر در منطقه خاورمیانه نیز در گسترش این پدیده تاثیر بسزایی داشته است.

الماسی تصریح کرد: همه اینها باید هشداری برای تمامی کشورها و به ویژه سازمان ملل باشد تا هر چه سریع‌تر در این زمینه چاره‌اندیشی کنند.

وی تصریح کرد: در بحث ریزگردها باید تمامی کشورهای درگیر و نیز سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو (فائو) با یکدیگر همکاری کرده و راهکارهای جدی و عملی را برای مقابله با این پدیده در مبداء آن و محافظت در برابر آن در مسیر و مقصد حرکت آن ارائه کنند.

الماسی با اشاره به تاثیر ریزگردها در انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی به مرور زمان و با گسترش این پدیده در سطح جهان، عنوان کرد: از آنجا که حیات در محیط زیست زنجیره‌ای است، نابودی یک گونه می‌تواند زمینه انقراض سایر گونه‌ها را تسهیل کند.

این استاد تمام مهندسی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در همین راستا اگر اینگونه به موضوع نگاه کنیم گسترش پدیده ریزگردها و نابودی گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی به مرور زمان می‌تواند زمینه را برای انقراض و نابودی انسان نیز فراهم کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد