جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

تنش آبی شدید در 10 استان ایران

 مدیر دفترمطالعات شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت:‌۱۰ استان شامل ایلام ،خراسان جنوبی ،خوزستان، زنجان ،سیستان وبلوچستان، قزوین،‌کرمان،‌کرمانشاه،یزد و ‌کهگیلویه وبویراحمد با تنش شدید آبی مواجه هستند.
 
رضا راعی عزآبادی در مصاحبه با خبرگزاری صدا وسیما ، ‌افزود : 17 استان کشور نیز با تنش آبی مواجه هستند و 4 استان بوشهر ، فارس ، گلستان و هرمزگان با کمبود آب دست وپنجه نرم می کنند.
 
وی ادامه داد : ‌با توجه به اینکه شاخص دسترسی به منابع آب به " کمبود آب ، تنش شدید آبی ، ‌تنش آبی قابل تحمل ، نرمال و  مرطوب " تقسیم می شود ، هیچ استانی در وضع قابل تحمل ،‌نرمال و مرطوب قرار ندارد.
 
راعی با اشاره به اینکه از 31 استان  23 استان نسبت به بلند مدت کاهش بارش دارند، گفت: نسبت به پارسال 19 استان کاهش بارش دارند که وضع استان های هرمزگان،‌ سیستان و بلوچستان ، خوزستان و ایلام از سایر استانها بدتر است.
 
مدیر دفتر مطالعات شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت : کم آبی یعنی مجموعه آبی که داریم به اندازه مصرف نیست و به عبارت دیگر برای جمعیت منطقه کافی نیست و تنش آبی شدید یک پله بالاتر از کم آبی است که اگر مشترکان صرفه جویی نکنند با مشکل مواجه می شوند و مصرف بیشتر از ذخایر آبی است.
 
راعی گفت: در یک ماه گذشته به طور متوسط میانگین بارش یک میلیمتر بوده است بنابراین از ابتدای سال آبی( مهر 93)  تاکنون میانگین بارش در کشور به 283 میلیمتر رسیده است که 14 درصد نسبت به پارسال و 20 درصد نسبت به بلند مدت کاهش نشان می دهد.
 
وی با تاکید بر اینکه در 100 روز باقی مانده سال آبی بارش موثری نخواهیم داشت ، گفت:‌ در این شرایط باید مراقب مصرف آب باشیم.
 
راعی تصریح کرد‌: بارش کم موجب شده است 48 درصد ظرفیت 158 سد مخزنی کشور خالی بماند.
 
وی افزود: ورودی آب به این سدها 17 درصد و خروجی آبها از این سدها 5درصد نسبت به پارسال کاهش نشان می دهد.
 
مدیر دفتر مطالعات شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت : در حال حاضر حدود 27میلیارد متر مکعب آب پشت سدها ذخیره شده است که نشان می دهد روان آب ها نسبت به سال گذشته 4 درصد کمتر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد