جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

دریاچه "تاق‌بستان" یک شبه خشکید


دریاچه‌ای که در مقابل آثار تاریخی تاق‌بستان کرمانشاه قرار دارد، به طرز عجیبی یک‌شبه خشکید.
 
به گزارش ایسنا، دریاچه تاق بستان که تا چندی پیش پر از آب بود و قایقی کوچک در کنارش پهلو گرفته بود و مرغابیان در آن شنا می کردند، به صورتی بسیار عجیب و به یکباره در مدت زمان کمتر از 24 ساعت کاملا خشکید.
 
در حال حاضر شرایط این دریاچه به گونه‌ای است که حتی اندکی آب هم در آن دیده نمی شود.
 
علیرضا مرادی بیستونی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی تاق بستان در این باره اظهارکرد: روز چهارشنبه همین هفته این دریاچه پُر از آب بود، اما به یکباره در روز پنجشنبه دریاچه تاق بستان خشکید.
 
وی ادامه داد: چنین موردی تاکنون برای آب این دریاچه هرگز رخ نداده بود.
 
این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: این مورد را هرگز نمی‌توانیم به حساب خشکسالی بگذاریم، چراکه اگر به خاطر خشکسالی بود باید در طول یک مدت زمان حداقل دو هفته تا یک ماهه آب آن می خشکید، نه اینکه یک شبه تمام آب آن بخشکد.
 
مرادی بیستونی تصریح کرد: تحقیقات کارشناسان ما برای پی بردن به علت اصلی خشکیدن یک‌شبه دریاچه تاق بستان همچنان ادامه دارد، اما به احتمال قریب به یقین حفر چاه‌های عمیق در اطراف آن علت اصلی خشکیدن این دریاچه باشد.
 
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان کرمانشاه اظهارکرد: دریاچه تاق بستان علاوه بر اینکه یک دریاچه طبیعی است، به علت همجواری با آثار ارزشمند و تاریخی تاق بستان دارای ارزش دوچندانی است.
 
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه نیز با تایید خشک شدن ناگهانی چشمه تاقبستان، گفت: احتمالا این اتفاق یک دلیل طبیعی دارد که باید بیشتر بررسی شود، اما قطعا ارتباطی با حفر چاه در حاشیه تاقبستان ندارد.
 
محمد حسین ایزدی اظهار کرد: متاسفانه آب چشمه تاقبستان ناگهانی و یک شبه خشک شد و دلیل آن هنوز به طور کامل مشخص نیست و نیاز به بررسی بیشتر دارد.
 
وی با بیان اینکه این چشمه از زیر کوه می‌جوشد و آب آن از برف و بارانی که بر کوه می‌بارد تامین می‌شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد کمبود بارندگی باعث خشک شدن این چشمه شده، اما اینکه چرا این اتفاق ناگهانی رخ داده جای بررسی دارد.
 
به گفته این مسئول این موضوع هیچ ارتباطی با حفر چاه مجاز و غیرمجاز در حاشیه تاقبستان ندارد، زیرا سرچشمه این آب از دل کوه است.
 
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: تا ظهر امروز نتیجه بررسی‌ها مشخص خواهد شد و به اطلاع مردم می‌رسد.
 
ایزدی ادامه داد: در گذشته از آب این دریاچه به عنوان کمکی برای تامین آب شرب کرمانشاه استفاده می‌شد، اما با ورود آب سدگاوشان و چاه‌های میان دربند دیگر از آب آن استفاده نمی‌شود و مشکلی برای تامین آب شرب شهر ایجاد نخواهد شد و تنها ممکن است برای تامین آب روستای تاقبستان که در آن نزدیکی قرار دارد مشکل ایجاد شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد