جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

یک لوله غول‌آسا؛ ابزاری برای پاک‌سازی اقیانوس!

یک لوله غول‌آسا؛ ابزاری برای پاک‌سازی اقیانوس!

زبااله‌های پلاستیکی یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که محیط زیست امروز جهان را تهدید می‌کند. سالانه میلیون‌ها تن زباله پلاستیکی وارد چرخه محیط زیست می‌شوند که قرار هم نیست تا قرن‌ها از آن خارج شوند. اما مشکل وقتی بیشتر می‌شود که به زباله‌های پلاستیکی رها شده در آب‌ها می‌رسیم. این زباله‌ها که به گفتهکارشناسان ۹۹ درصد آن ها ناپدید می‌شوند، خطرات مهلکی برای زیست‌بوم آبی دارند و گونه‌های جانوری متفاوتی را در معرض مرگ و انقراض قرار می‌دهند. در ایران اما وضع از سایر نقاط جهان بدتر است.

میزان پلاستیک‌های تولیدی در ایران بیش از ۱۷۷ هزار تن در سال اعلام شده است، به عبارت دیگر ۵۰۰ تن در هر روز! بالا بودن سرانه مصرف ظروف پلاستیکی در ایران باعث شده تا نام این کشور در بین ۱۰ کشور نخست پرمصرف ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی قرار بگیرد. در ایران حدود سی درصد از زباله‌های شهری را پلاستیک‌ها تشکیل می‌دهند، پلاستیک‌هایی که بسیاری از آن‌ها سر از آب‌های آزاد درآورده و حیات را در محیط دریا و اقیانوس به مخاطره می‌اندازند.

C:\Users\Habib\Downloads\12.jpg

«بویان اسلت» اما یک مخترع بیست ساله هلندی است که طرحی اعجاب‌آمیز برای تمیز کردن سطح اقیانوس‌ها از زباله‌های پلاستیکی ارائه کرده، همان زباله‌هایی که جذب محیط زیست نشده و آثار مخرب جبران‌ناپذیری را برای طبیعت و حیات وحش در پی دارند. آن‌گونه که بویان می‌گوید که اگر طرحش اجرایی شود سالانه میلیون‌ها تن زباله از سطح اقیانوس‌ها و آب‌های آزاد جمع‌آوری خواهد شد. ولی این طرح شگفت‌انگیز چیست؟

C:\Users\Habib\Downloads\۱۳.jpg

این مخترع جوان لوله پلاستیک شناور طویلی اختراع کرده است که روی آب شناور شده و با حرکت امواج پیش می‌رود. این لوله آن‌قدر دراز است که در طول حرکت تمام پلاستیک‌های موجود بر سر راه را جمع‌آوری کرده و با خود به جلو می‌برد. مدل طراحی آن هم به نحوی است که هیچ قطعه پلاستیکی شناور در آب نمی‌تواند از چنگ آن فرار کند و به دامش خواهد افتاد.

C:\Users\Habib\Downloads\۱۴.jpg

بویان قرار است اولین‌بار طرح خود را در آب‌های ژاپن به مرحله اجرایی برساند. زمان انجام این کار سال ۲۰۱۶ اعلام شده و تا آن زمان لوله‌ای به طول صد کیلومتر در آب‌های ژاپن رها می‌شود تا زباله‌ها را جمع کرده و به ساحل آورد. آن‌گونه که بویان پیش‌بینی می‌کند با اجرایی شدن این طرح ۴۲ درصد از زباله‌های بزرگ موجود در سطح آب، ظرف ۱۰ سال جمع آوری خواهند شد؛ این یعنی بیش از ۷۰ میلیون کیلوگرم زباله پلاستیکی. هم اکنون نیز تیم بویان توانسته است لوله‌ای به طول دو کیلومتر  را در آب‌های ژاپن امتحان کند و آن‌گونه که انتظار می‌رفت عمل کرده است. با پایان یافتن این لوله صد کیلومتری تا سال آینده، شاهد بزرگترین سازه شناور در جهان خواهیم بود که بر خلاف سایر سازه‌های شناور در آب که عموما باعث آلودگی زیست بوم اطراف خود می‌شوند، کارکردی بسیار مفید برای محیط زیست و حیات ما بر روی کره زمین خواهد داشت.

C:\Users\Habib\Downloads\۱۵.jpg

 

نکته بسیار جالب دیگر درباره طرح بویان هزینه عملی کردن آن است. بنا به تخمین وی، هزینه ساختن این سازه شناور، حدود ۵ دلار امریکا برای هر کیلوگرم است، به عبارت دیگر در مقایسه با هزینه طرح‌های احتمالی دیگر برای پاک‌سازی آب‌های دنیا از زباله‌های پلاستیکی، این طرح تنها سه درصد هزینه آن‌ها را در پی خواهد داشت و همین عامل احتمالا به زودی دلیل استقبال شدید کشورها از طرح بویان خواهد شد. و شاید ما هم بتوانیم امیدوار باشیم که روزی این طرح ارزان و اعجاب‌آمیز به آب‌های کشور ما نیز عزیمت کند ولی یادمان باشد که هر یک از ما نیز به سهم خود می‌توانیم در کاهش این خطر جدی محیط‌زیستی نقش ایفا کنیم.

مواظب جیب‌برهای این شهرها باشید!

مواظب جیب‌برهای این شهرها باشید!

مواظب جیب‌برهای این شهرها باشید!

مدآنلاین: شما باید هنگام مسافرت مدام حواس‌تان به اموال و پول‌تان باشد، به خصوص اموالی که در جیب‌های‌تان نگه می دارید. آیا می‌دانید بیشترین آمار جیب‌بری در کدام شهرهای جهان است؟ ما در اینجا 10 شهر مشهور جهان از نظر جیب بری را به شما معرفی می‌کنیم.

بارسلون
اسپانیا با آن سواحل زیبایش، خطراتی را زیر پوست خود پنهان کرده است. بارسلون پس از مادرید، پرجمعیت‌ترین شهر اسپانیا است. جمعیت و سر و صدای زیاد این شهر، آن را تبدیل به مکانی مناسب برای جیب بری کرده است.


پراگ

به نوشته برترین‌ها، پراگ به یکی از زیباترین شهرهای اروپا شهرت دارد. این شهر هر ساله گردشگران زیادی به خود جذب می‌کند اما بسیاری از آنها با جیب خالی به خانه های‌شان باز می گردند. هنگامی که در جاهای شلوغ این شهر قدم می‌زنید، مراقب جیب‌های‌تان باشید.

رم
رم یکی از مشهورترین مکان‌های گردشگری جهان است. اما مراقب باشید زیرا هنگامی که محو بازدید بناهای دیدنی آن هستید، بخصوص در مکان‌های شلوغ، جیب‌برها براحتی جیب شما را خواهند زد.

مادرید

اسپانیا کشوری است که می‌توان به آن افتخار کرد، اما 2 شهر آن جزو مشهورترین مکان‌های جیب بر جهان است. مادرید، پایتخت و پر جمعیت ترین شهر اسپانیا، یکی از این 2 مکان است. در مترو، فروشگاهها و دیگر جاهای شلوغ این شهر مراقب اموال‌تان باشید.

پاریس
می‌گویند پاریس شهر عشاق است و همین شهرت، آن را تبدیل به یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های جیب‌بری جهان کرده است. هنگامی که گردشگران برای بازدید از زیبایی‌های این شهر در خیابان‌ها قدم می‌زنند، جیب برها فرصت را غنیمت می‌شمارند و به آسانی جیب‌های‌شان را خالی می‌کنند. دزدی به خصوص در متروهای آن بسیار رایج است. متروهای شلوغ این فرصت را به آسانی در اختیار دزدها قرار می‌دهند و آنها آنقدر حرفه‌ای کیف پول شما را از جیب‌های‌تان خارج می‌کنند که ذره‌ای هم شک نخواهید کرد.


بوئنوس آیرس
بوئنوس آیرس یکی از ثروتمندترین شهرهای جنوب آمریکا و پر از جیب‌برهایی است که به دنبال اموال ثروتمندان هستند. بنابراین هنگامی که به این شهر سفر می‌کنید، اموال خود را دو دستی بچسبید.


فلورانس

یکی از مشهورترین شهرهای هنر و فرهنگ، فورانس است. این شهر در میان مشهورترین شهرهای جیب‌بری جهان قرار دارد. زدن جیب‌های گردشگران، هنگامی که در حال بازدید از آثار هنری هستند، بسیار ساده است.


آمستردام
در آمستردام، که یکی از دلپذیرترین مکان‌های گردشگری جهان است، جیب برها به سادگی کوله پشتی شما را خالی می کنند. آنها عاشق مکان‌های پرجمعیت هستند.

هانوی
هانوی، نه تنها پایتخت ویتنام بلکه پایتخت جیب‌بری آسیا نیز است. سرو صدای زیاد این شهر، انبوه ماشین‌ها، موتور سیکلت‌ها و تاکسی‌ها بهترین فرصت برای خالی کردن جیب‌های‌تان توسط جیب‌برها فراهم می‌کند.

آتن
مکان‌های تاریخی که در آتن وجود دارد، در کمتر شهری دیده می‌شود. با وجود گردشگران زیادی که به این مکان سفر می‌کنند، تعداد جیب‌برهای آن نیز رو به افزایش است. اگر به این مکان تاریخی سفر می‌کنید، قبل از خروج از منزل، پول‌های‌تان را در جایی امن قرار دهید. آکروپولیس و پارتنون جزو مکان‌هایی هستند که جیب بری در آن زیاد اتفاق می‌افتد.

گودزیلای کشاورزی، تمدن ایران را منهدم می کند؟!

گودزیلا هر سال 715 سد لتیان را ویران می کند تا مصائبی که در سطرهای بالا بدان اشاره شد بر سر ملت ایران بیاید و تمدن ایران بعد از هزاران سال در اواسط قرن 21 میلادی، از بین برود. اوضاع بسیار اورژانسی تر از آن است که تصور می شود.
عصر ایران؛ جعفر محمدی - بزرگ ترین بحران کشور که همانند آتشی زیر خاکستر در کمین تمدن و موجودیت ایران نشسته،"کمبود آب" است.
این بحران وقتی جدی تر می شود که به یاد بیاوریم تغییرات اقلیمی جهانی، در حال کوچ دادن ایران از زمره کشورهای نیمه خشک به گروه سرزمین های خشک است.

کاهش سال به سال میانگین بارندگی ها در کشور نیز موید این مدعاست. آخرین آمار حاکی است از ابتدای سال آبی جاری(اول مهر93) تا 14 مرداد 94، میزان بارندگی در کشور نسبت به میانگین کل 20 درصد کاهش داشته است و این روند همچنان ادامه دارد.(+)

گودزیلای کشاورزی، تمدن ایران را منهدم می کند؟!
کمبود منابع آبی باعث برداشت بی رویه از منابع زیر زمینی شده است به گونه ای که برداشت آب به ذخایر استاتیک رسیده است و یک پنجم آن نیز برداشت شده است.(+) ذخایر استاتیک پشتوانه آبی کشورند و میلیون ها سال طول کشیده که شکل بگیرند.

بی هیچ تعارفی باید گفت که با تشدید این وضعیت، آینده ایران چندان مطلوب نخواهد بود:

* بسیاری از روستاها خالی از سکنه و مخروبه خواهند شد.

* زمین های کشاورزی زیادی به بیابان های بی آب و علف تبدیل می شوند. دامداری از بین می رود و بحران تأمین مواد غذایی تشدید خواهد شد.

* انتقال آب های سطحی از نقطه ای به نقطه دیگر به دلیل کمبود فراگیر آب، ممکن نخواهد بود یا با درگیری های سیاسی و اجتماعی جدی همراه خواهد شد؛ درگیری هایی که به نزاع های گسترده فیزیکی نیز منجر خواهند شد.

* بسیاری از شهرهای ایران به ویژه در مرکز کشور، قابل سکونت نخواهند بود.

* با از بین رفتن پوشش های گیاهی، بلایایی مانند توفان شن، فرونشست زمین، آتش سوزی گسترده تر جنگل ها و سیلاب های مقطعی و در عین حال ویرانگر در کشور امری متداول خواهد بود.

* صنایع آب بر، به رکورد مبتلا خواهند شد.

* آب آشامیدنی جیره بندی خواهد شد.

* تنش های سیاسی و امنیتی با کشورهای همسایه بر سر منابع آبی مشترک به حداکثر خواهد رسید.

 * مهاجرت از مناطق بی آب به مناطق کم آب و سپس تلاش برای مهاجرت از کشور افزایش می یابد.

* نارضایتی عمومی و امکان تنش های اجتماعی و سیاسی بالا می رود.

* ...

گودزیلای کشاورزی، تمدن ایران را منهدم می کند؟!

این ها تنها بخش هایی از ماجرایی است که بی هیچ تعارفی در انتظار ماست مگر این که تدبیری جدی اندیشیده شود و مشکل به طور ریشه ای حل شود.

ریشه مشکل این است که کشاورزی در ایران، تبدیل به "هیولا"یی شده که هم در حال نابودی خود است و هم اضمحلال حیات جمعی و تمدن ایران را هدف قرار داده است.

قبل از پرداختن به این موضوع ، به این سوال فکر کنید: اگر کسی سد لتیان را با 95 میلیون متر مکعب آب در پشت آن منهدم کند، چه واکنشی در کشور صورت می گیرد؟ آیا مردم نگران و رسانه ها حساس نمی شوند؟ آیا تمام دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی شبانه روز به دنبال متهم نمی گردند؟ آیا دولت نشست اضطراری برگزار نمی کند؟ آیا مجلس جلسه فوق العاده تشکیل نمی دهد؟ آیا قوه قضاییه این "پرونده ملی" را خارج از نوبت رسیدگی نمی کند و هزار آیای دیگر؟!

خبر فاجعه بار این است که هیولای کشاورزی در ایران، سالانه 715 سد لتیان را منهدم می کند، درست مانند فیلم های گودزیلایی! و همه ما چنان از کنار این « اَبَرفاجعه » با بی اعتنایی می گذریم که گویا آب از آب تکان نخورده است!

گودزیلای کشاورزی، تمدن ایران را منهدم می کند؟!
در ایران سالانه حدود 93 میلیارد متر مکعب آب مصرف می شود که 86 میلیارد مترمکعب آن به بخش کشاورزی اختصاص می یابد و بخش کشاورزی هم که گویا در اعماق تاریخ متوقف شده و با همان روش های زمان مادها آب را مصرف می کند، 68 میلیارد متر مکعب از این آب ها را به هدر می دهد.(+)
اگر اسم این وضعیت برای کشور کم آبی مانند ایران، فاجعه و مصیبت نیست پس چیست؟! بخش کشاورزی سالانه معادل 715 برابر حجم مفید مخزن سد لتیان تهران، آب هدر می دهد. اگر حمله نظامی خارجی هم صورت بگیرد، چنین خسارتی وارد نمی شود.

بار دیگر به فهرست مصائبی که در صورت عدم مدیریت صحیح منابع آب در انتظار کشور است نگاه کنید! آیا نمی ارزد و نباید به خاطر جلوگیری از سرنوشت شومی که در انتظارمان است، از همین امروز و از همین لحظه، کاری اساسی برای مهار هیولای کشاورزی انجام داد؟!

گودزیلای کشاورزی، تمدن ایران را منهدم می کند؟!

نیاز به خلاقیت خاصی هم نیست؛ دنیا سال هاست که این موضوع را حل کرده است و با روش های مدرن آبیاری، هم هدر رفت آب را تا 80درصد کاسته و هم میزان محصولات را افزایش داده است. این فناوری ها در ایران هم وجود دارند و قابل اجرا هستند. فقط اراده می خواهد و منابع مالی.

اگر اراده مبتنی بر دانش و آینده نگری باشد، می توان امیدوار بود که با توجه به شرایط جدید کشور در دوران بعد از تحریم ها، منابع مالی را نیز تأمین کرد و با همیاری فعالان بخش کشاورزی، در یک "برنامه واقعاً فوری و اضطراری" ، سیستم آبیاری را از سنتی به مدرن تغییر داد.

گودزیلای کشاورزی، تمدن ایران را منهدم می کند؟!
هر هزینه ای هم برای این کار - هر چند ارقام میلیارد دلاری - با توجه به این که قرار است نه بخش کشاورزی که "ایران" و آینده ایران را نجات دهد، نه هزینه که سرمایه گذاری برای "نجات ملی" است.

بی گمان اگر بخش عمده پول های ایران که قرار است در پی توافق آزاد شود، به کار مهار هیولای پرمصرف کشاورزی بیاید و آبیاری در ایران را مدرن کند، راهبردی ترین و عاقلانه ترین کار انجام شده است.

تعارفی در کار نیست؛ گودزیلا هر سال 715 سد لتیان را ویران می کند تا مصائبی که در سطرهای بالا بدان اشاره شد بر سر ملت ایران بیاید و تمدن ایران بعد از هزاران سال در اواسط قرن 21 میلادی، از بین برود. اوضاع بسیار اورژانسی تر از آن است که تصور می شود.

ماجرای لکه های سیاه در ساحل عسلویه چیست (+عکس)

آنچه نگرانی ها را دوچندان کرده است، ورود مجدد این لکه های سیاه در طول چند روز اخیر بوده که توسط ماهیگیران گزارش شده است.
با گذشت حدود دو هفته از آلودگی سواحل عسلویه، هنوز گزارشی رسانه ای در این خصوص منتشر نشده و مسئولان مرتبط نیز اظهارنظر نکرده اند.

به گزارش خلیج فارس، شامگاه سوم مرداد ماه، مردم محلی عسلویه که برای تفریح به کنار ساحل رفته بودند، لکه های سیاه رنگی را در برخی نقاط ساحل مشاهده کردند و بلافاصله موضوع را به نهادهای مسئول گزارش نمودند.

متعاقب این موضوع، برخی اعضای شورای اسلامی شهر عسلویه و نمایندگان فرمانداری جهت بررسی موضوع در محل حضور یافتند و مجدداً صبح روز بعد، مسئول اداره محیط زیست شهرستان به همراه نمایندگان HSE سازمان منطقه ویژه پارس جهت بررسی دقیق تر نوع ماده آلاینده و منشاء آن، پس از بازدید میدانی اقدام به نمونه برداری از محل آلایندگی نمودند.

پس از گذشت قریب به دو هفته از این موضوع هیچ کدام از نهادهای فوق، تاکنون رسماً گزارشی در این زمینه منتشر نکرده اند و همچنان مردم و صیادان نگران وضعیت پیش آمده هستند.

آنچه نگرانی ها را دوچندان کرده است، ورود مجدد این لکه های سیاه در طول چند روز اخیر بوده که توسط ماهیگیران گزارش شده است.

به گفته مردم محلی، کشته شدن پرندگان ماهی خوار و ماهی ها از جمله آسیب هایی است که این آلاینده به بار آورده است.

در این راستا دوستداران محیط زیست با راه اندازی کمپینی در فضاهای مجازی خواستار توقف تخریب محیط زیست شدند. و از این طریق، موضوع را به ریاست سازمان محیط زیست و معاونین ایشان گزارش کرده اند.

در خصوص آلایندگی دریایی شهرستان عسلویه، این نکته قابل ذکر است که پس از سال ها فعالیت صنعتی و ورود پساب ها به آبهای این منطقه، مردم محلی با علم به اینکه این پساب ها آلوده است ولی به دلیل مرئی نبودن آلایندگی یا ذرات معلق در آب های برگشتی، آنچنان حساسیتی در این خصوص نشان نداده بودند، ولی این بار با مشاهده ظاهری و عینی آلودگی، نگرانی و حساسیت آنها بیشتر شده و خواهان رسیدگی و پاسخگویی مسئولین هستند.

انتظار می رود نهادهای مسئول گزارش مبسوط و شفافی برای رفع نگرانی موجود ارائه نمایند.

تصویر زیر توسط صیادان محلی در ساحل عسلویه رویت شده است.

هندوانه هر سال 6 برابر مخزن سد امیرکبیر آب می خورد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی به صورت میانگین سالانه در ایران بیشتر از 3 میلیون تن هندوانه تولید می شود. این در حالی است که طبق گفته مسئولان برای تولید هر کیلو هندوانه باید 300 تا 500 لیتر آب مصرف کرد.

همین آمار حکایت از آن دارد که در ایران که این سالها با معضل بزرگ بی آبی و خشکسالی دست به گریبان است هر سال یک هزار و 200 میلیارد لیتر آب گرانبها برای تولید هندوانه مصرف می شود.از طرف دیگر با تبدیل یک هزار و دویست میلیارد لیتر به مترمکعب، به عدد یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب آب می رسیم که سالانه برای تولید هندوانه مصرف می شود. برای پی بردن به حجم بالای این میزان آب مصرفی تنها برای کشت هندوانه کافی است بدانیم که کل حجم مخزن سد امیرکبیر که از سدهای اصلی تامین کننده آب تهران است تنها 205 میلیون مترمکعب است. این یعنی در ایران سالانه 6 برابر حجم سد امیرکبیر صرف تولید هندوانه می شود.همه این آمارها در شرایطی منتشر می شود که میزان و حجم تولید هندوانه در فصلهایی از سال در ایران آنقدر بالا می رود که کشاورزان این محصول را در پاره ای مواقع با قیمتهایی بسیار اندک - هر کیلو کمتر از 100 تومان - به دلالها می فروشند.