جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

تشکیل کمیته بحران برای مهار آتش سوزی تالاب پریشان کازرون

تشکیل کمیته بحران برای مهار آتش سوزی تالاب پریشان کازرون

کمیته بحران برای مهار آتش سوزی زیرسطحی تالاب پریشان کازرون در غرب فارس که از روزهای پایانی مرداد تاکنون در بخش هایی از تالاب ادامه دارد، تشکیل شد.

به گزارش کازرون نگاه«حمیدرضا گرامی» فرماندار شهرستان کازرون روز شنبه در حاشیه برگزاری نشست این کمیته گفت: با توجه به اهمیت فرونشاندن آتش سطحی در تالاب کازرون و سرعت بخشیدن به کار، این کمیته با حضور شماری از مسوولان استان فارس و شهرستان کازرون در محل دریاچه کازرون تشکیل جلسه داد.
گرامی افزود: بر اساس تصمیم این کمیته، از امروز (شنبه) برای جلوگیری از نفوذ آتش زیرسطحی به قسمت های دیگر تالاب با استفاده از امکاناتی همچون خودروهای سبک و سنگین آتش نشانی، نیروهای پادگان ارتش و همچنین نیروهای مردمی، فعالیت های تازه ای آغاز شده است.
وی ادامه داد: استفاده از چهار حلقه چاه آب کشاورزی مجاز موجود در اطراف این تالاب، انتقال آب با چهار کیلومتر لوله به عمق نقاطی که دچار حریق شده است، تزریق آب به حفره های آتش و ایجاد راه های امن برای عبور وسایل آتش نشانی به داخل منطقه آتش، از اقداماتی بوده که برای مهار آتش صورت گرفته است.
«مهدی انصاری» کارشناس مسوول اداره کل محیط زیست استان فارس، نیز در این مورد گفت: نزدیک پنج تا ۶ هکتار از منطقه شمال تالاب پریشان ظرف ۱۵ روز گذشته دچار آتش سوزی زیرسطحی شده است و تلاش برای فرو نشاندن آن همچنان ادامه دارد.
انصاری علت این آتش سوزی را خشکسالی های چند سال گذشته و برداشت بی رویه آب از حاشیه تالاب کازرون بیان کرد.
«علی اکبر صفایی» رییس اداره محیط زیست شهرستان کازرون، نیز گفت: بر اساس تصمیم کمیته بحران مبنی بر بکارگیری ماشین آلات سبک و سنگین و استفاده از آتش بُر، از شنبه ۷۵ درصد از منطقه تالاب پریشان کازرون که دچار آتش زیرسطحی شده است از سایر نقاط این تالاب جدا می شود تا از نفوذ آتش به سایر نقاط تالاب جلوگیری شود.
صفایی ادامه داد: از بعدازظهر شنبه تمام نیروها برای فرو نشاندن آتش به داخل منطقه حریق رفته اند و امیدواریم با حرکت تازه طی یک تا دو روز آینده آتش سوزی به طور کامل مهار شود.
از آتش سوزی زیرسطحی دریاچه پریشان کازرون به عنوان «خودسوزی این تالاب» یاد می شود.
فرماندار کازرون چهارم شهریور در حالی که پنج روز از آغاز آتش سوزی می گذشت گفت: با همکاری مجامع محلی حاشیه تالاب پریشان و استفاده از نیروهای محیط بان و سایر اداره ها بیش از ۳۰ درصد آتش زیرسطحی تالاب پریشان مهار شده است.
به گفته کارشناسان محیط زیست کازرون، یکی از مشکلاتی که مهار این آتش سوزی را با مشکل روبرو و زمان فرو نشاندن آتش را طولانی کرده است، جنس خاک تالاب و سوختن نیزارهای زیرسطحی بوده که ورود ماشین های سنگین آتش نشانی به داخل تالاب را با مشکل روبرو کرده است.
کارشناسان اداره محیط زیست کازرون دلیل آتش سوزی زیرسطحی تالاب پریشان را خشکی این تالاب می دانند که نزدیک به یک دهه طول کشیده است. به گفته آنان، گرما نیزارهای تالاب را می سوزاند و آتش به دیگر نقاط سرایت می کند.
اکنون نزدیک به پنج تا ۶ هکتار از بخش شمالی تالاب در منطقه چشمه بنگ درگیر این آتش سوزی شده است.
«سیاوش محمدی» مدیر اداره محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان فارس نیز در مورد پدیده خودسوزی تالاب پریشان گفت: برخی از افراد میزان خودسوزی تالاب را ۳۰۰ هکتار اعلام کرده اند، در حالی که مجموع نیزارهای تالاب پریشان مساحتی نزدیک به ۶۰ هکتار است و فقط سه تا پنج هکتار از این نیزارها دچار خودسوزی شده اند.
محمدی افزود: جمع شدن بقایای گیاهی در کف تالاب طی سالیان متمادی موجب تشکیل خاک پیت در منطقه شده است و خشک شدن پیت لندها، محیط مناسبی را برای توسعه خودسوزی آتش در کف تالاب فراهم می کند.
تالاب بین المللی پریشان کازرون با وسعت چهار هزار و ۵۰۰ هکتار یکی از مناطق حفاظت شده استان فارس و تنها تالاب آب شیرین کشور است که طی یک دهه گذشته دچار خشکی شده است.
اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس با همکاری استانداری فارس و شماری از استادان دانشگاه شیراز در حال تدوین طرح جامع احیای تالاب های استان هستند که در آن، حقابه زیست محیطی تالاب ها و وظایف همه دستگاه های مرتبط به تفصیل مشخص شده است.
تالاب پریشان کازرون تا پیش از خشک شدن، زیستگاه هزاران پرنده مهاجر از نقاط مختلف کشور بود اما این تالاب در سال های گذشته به علت تداوم خشکسالی ها و برداشت های بی رویه چاه های کشاورزی اطراف آن خشک شده است.

آتش سوزی ارتفاعات تنگه چوگان کازرون مهار شد/آتش سوزی به نقش برجسته های تنگ چوگان آسیب نرساند

جهانزیر والی
آتش سوزی منابع جنگلی و مرتعی مشرف به تنگه چوگان و نقش برجسته های تاریخی شهرستان کازرون با کمک سریع و بموقع نیروهای مردمی مهار شد.

به گزارش کازرون نما، رییس اداره منابع طبیعی شهرستان کازرون شامگاه جمعه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آتش سوزی که به مدت یک ساعت به طول انجامید، به سه هکتار از منابع مرتعی ارتفاعات مشرف بر تنگه چوگان و نقش برجسته های تاریخی این منطقه خسارت وارد کرد.
جهانزیر والی افزود: عامل آتش سوزی که انسانی و عمدی بود با کمک نیروهای مردمی شناسایی و بوسیله نیروهای انتظامی شهرستان دستگیر و بازداشت شد.
وی با بیان اینکه فرد دستگیر شده در بازجویی های اولیه به اتش سوزی یاد شده اعتراف کرده اظهار داشت :ولی هنوز فرد مذکور علت آتش سوزی را بیان نکرده و پرونده نامبرده در دست بررسی است .

به گزارش کازرون‌نما محمدرضا معینی نیز در گفتگویی با واحد مرکزی خبر گفت: آتش سوزی دیشب در ارتفاعات تنگ چوگان به نقش برجسته های این اثر تاریخی آسیبی وارد نکرده است .
مسئول میراث فرهنگی شهرستان کازرون با بیان این که آتش سوزی با نقوش برجسته تنگ چوگان فاصله داشته است، افزود: با بررسی‌های کارشناسان مشخص شد، این آتش سوزی هیچ آسیبی به بنای تاریخی، نقوش سنگی تنگ چوگان و شهر بیشاپور وارد نکرده است.

گرامی‌داشت هشتاد و چهارمین سالگرد ثبت ملی بیشاپور برگزار می شود

مصیب امیری خبرداد:
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: مراسم بزرگداشت هشتادو چهارمین سالگرد ثبت ملی بیشاپور 24 شهریور در شهرستان کازرون برگزار می شود .
به گزارش کازرون نما به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، در این رابطه دکتر مصیب امیری گفت: مراسم بزرگداشت هشتادو چهارمین سالگرد ثبت ملی بیشاپور سه شنبه 24 شهریور ماه در شهر کازرون و با حضور مسئولین و مدیران کشوری و استانی برگزار خواهد شد .
وی گفت: این مراسم با هدف معرفی و شناخت بیشتر شهر باستانی بیشاپور برگزار می شود .
دکتر امیری به تشریح برنامه های این مراسم پرداخت و گفت: تور رایگان بازدید از شهر بیشاپور ، اجرای موسیقی زنده ، کارگاه آموزشی مرمت سفال ، نمایشگاه ابزار آلات و ادوات حفاران دهه های گذشته ، نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی بیشاپور همچنین تور گردانی بازدید کنندگان از جمله برنامه هایی است که در این روز اجرا خواهد شد .
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس همچنین از رونمایی تمبر و سایت تخصصی پایگاه پژوهشی بیشاپور در این روز خبر داد . وی در ادامه افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مسابقه تصویر نگاری بیشاپور و نمایشگاه تخصصی عکس در حاشیه مراسم برگزار خواهد شد و حفاران این شهر تاریخی در قالب سخنرانی متعدد نا گفته های خود را بیان خواهند کرد .
بنابراین گزارش: شهر بیشاپور شهری بجا مانده از عصر ساسانیان یعنی اوج هنر شهرسازی ایرانی است که دارایی وسعتی 200 هکتار می باشد .
این شهر به عنوان یکی از پایتخت های مهم ایران عصر باستان همچون استخر ، فیروز آباد و شوش در مسیر جاده شاهی عصر باستان قرار گرفته بود .
این شهر به عنوان یکی از پایتخت های مهم ایران عصر باستان همچون استخر ، فیروزآباد و شوش در مسیر جاده شاهی عصر باستان قرار گرفته بود.
بیشاپور علاوه برجاذبه های تاریخی فرهنگی ، به سبب وجود رودخانه بیشاپور که از چشمه تاریخی ساسان سرچشمه می گیرد ، دارای جاذبه های طبیعی بی نظیر و خاص می باشد .
بیشاپور از جمله اولین شهرهای ایران می باشد که دارای سند مکتوب شهرسازی است .
وجود آثار و بناهای دوران اسلامی براهمیت تاریخی این مجموعه افزوده است .
وجود معبد زیبای آناهیتا به عنوان یکی از باشکوه ترین بناهای مذهبی ایران عصر باستان و به نوعی پابرجاترین و سالم ترین معبد ازبین این نوع معابد در ایران می باشد .
امروزه وجود 6 نقش برجسته به جامانده از عصر ساسانیان در تنگه ضلع شمالی بیشاپور یعنی تنگ چوگان جلوه خاص به این مجموعه بخشیده است .

تالاب پریشان کازرون در آتش سوخت

مدیرکل محیط زیست فارس خبر داد:
مدیرکل محیط زیست استان فارس از آتش‌سوزی در تالاب پریشان خبر داد و گفت: ۳ هکتار از این منطقه دچار آتش‌سوزی شده است.

به گزارش کازرون نما به نقل از رحیم زارع خبرنگار تسنیم در کازرون: مدیرکل محیط زیست استان فارس با اشاره به آتش‌سوزی در دریاچه پریشان اظهار داشت: این دریاچه که به دلیل کمبود آب و بارندگی در استان فارس خشک شده است از درون دچار آتش‌سوزی شده و تاکنون 3 هکتار از منطقه در آتش سوخته است.

وی درباره علت این آتش‌سوزی گفت: علوفه‌ و پوشش گیاهی که در گوشه و کنار دریاچه مدفون بوده به علت گرمای هوا از درون دچار آتش‌سوزی شده از مناطقی که شکاف داشته به بیرون و سطح دریاچه نفوذ کرده است.

حمزه ولوی افزود: منطقه‌ای که دچار آتش‌سوزی شده 150 متر از ساحل دریاچه فاصله دارد و به دلیل مردابی بودن امکان تردد با خودرو در آن وجود ندارد و برای خاموش کردن آتش باید از نیروهای پیاده یا ماشین‌های آبپاش استفاده کرد.

ولوی خاطرنشان کرد: فردا، شنبه 31 مردادماه، ماشین‌های آبپاش از فرمانداری کازرون و اداره کل محیط زیست به منطقه اعزام می‌شوند و امید است که بتوان با این اقدام آتش را مهار کرد.

مدیرکل محیط زیست استان فارس بیان کرد: نحوه کار ماشین‌های آبپاش به این صورت است که با فاصله در منطقه قرار گرفته و مناطق احتمالی را آبپاشی می‌کنند.

وی با بیان اینکه این نوع آتش‌سوزی در طی سال‌های اخیر سابقه داشته است، تصریح کرد: با وجود شواهد مبنی بر طبیعی بودن آتش‌سوزی اما به علت اینکه علت بررسی دقیق وجود نداشته نمی‌توان عامل انسانی را نیز رد کرد.

به گزارش کازرون نما، تالاب بین‌المللی پریشان واقع در شرق کازرون در استان فارس یکی از تالاب‌های ثبت شده در کنوانسیون رامسر است که از طرف یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره شناخته شده و تنوع زیستی بالا و اهمیت فرهنگی آن به عنوان میراثی جهانی از ویژگی‌های بسیار مهم این تالاب است.

این تالاب امروزه به دلیل خشکسالی خشک و به محلی برای بازی کودکان و تردد خودروهای محلی تبدیل شده است

نویسنده: رحیم زارع
منبع: خبرگزاری تسنی