جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

گرامی‌داشت هشتاد و چهارمین سالگرد ثبت ملی بیشاپور برگزار می شود

مصیب امیری خبرداد:
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: مراسم بزرگداشت هشتادو چهارمین سالگرد ثبت ملی بیشاپور 24 شهریور در شهرستان کازرون برگزار می شود .
به گزارش کازرون نما به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، در این رابطه دکتر مصیب امیری گفت: مراسم بزرگداشت هشتادو چهارمین سالگرد ثبت ملی بیشاپور سه شنبه 24 شهریور ماه در شهر کازرون و با حضور مسئولین و مدیران کشوری و استانی برگزار خواهد شد .
وی گفت: این مراسم با هدف معرفی و شناخت بیشتر شهر باستانی بیشاپور برگزار می شود .
دکتر امیری به تشریح برنامه های این مراسم پرداخت و گفت: تور رایگان بازدید از شهر بیشاپور ، اجرای موسیقی زنده ، کارگاه آموزشی مرمت سفال ، نمایشگاه ابزار آلات و ادوات حفاران دهه های گذشته ، نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی بیشاپور همچنین تور گردانی بازدید کنندگان از جمله برنامه هایی است که در این روز اجرا خواهد شد .
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس همچنین از رونمایی تمبر و سایت تخصصی پایگاه پژوهشی بیشاپور در این روز خبر داد . وی در ادامه افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مسابقه تصویر نگاری بیشاپور و نمایشگاه تخصصی عکس در حاشیه مراسم برگزار خواهد شد و حفاران این شهر تاریخی در قالب سخنرانی متعدد نا گفته های خود را بیان خواهند کرد .
بنابراین گزارش: شهر بیشاپور شهری بجا مانده از عصر ساسانیان یعنی اوج هنر شهرسازی ایرانی است که دارایی وسعتی 200 هکتار می باشد .
این شهر به عنوان یکی از پایتخت های مهم ایران عصر باستان همچون استخر ، فیروز آباد و شوش در مسیر جاده شاهی عصر باستان قرار گرفته بود .
این شهر به عنوان یکی از پایتخت های مهم ایران عصر باستان همچون استخر ، فیروزآباد و شوش در مسیر جاده شاهی عصر باستان قرار گرفته بود.
بیشاپور علاوه برجاذبه های تاریخی فرهنگی ، به سبب وجود رودخانه بیشاپور که از چشمه تاریخی ساسان سرچشمه می گیرد ، دارای جاذبه های طبیعی بی نظیر و خاص می باشد .
بیشاپور از جمله اولین شهرهای ایران می باشد که دارای سند مکتوب شهرسازی است .
وجود آثار و بناهای دوران اسلامی براهمیت تاریخی این مجموعه افزوده است .
وجود معبد زیبای آناهیتا به عنوان یکی از باشکوه ترین بناهای مذهبی ایران عصر باستان و به نوعی پابرجاترین و سالم ترین معبد ازبین این نوع معابد در ایران می باشد .
امروزه وجود 6 نقش برجسته به جامانده از عصر ساسانیان در تنگه ضلع شمالی بیشاپور یعنی تنگ چوگان جلوه خاص به این مجموعه بخشیده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد