جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جنابان مدعی حفاظت از دریاچه پریشان، در جریان این خبر هستند یا خیر؟!


در لابلای اخبار سایت ها چشمم به خبر زیر افتاد . باور کنید ابتدا فکر می کردم کسی دارد با خوانندگان شوخی می کند اما خیلی زود متوجه شدم که انگار مسئله کاملاً جدی است!!!

عصرکازرون: در لابلای اخبار سایت ها چشمم به خبر زیر افتاد . باور کنید ابتدا فکر می کردم کسی دارد با خوانندگان شوخی می کند اما خیلی زود متوجه شدم که انگار مسئله کاملاً جدیست. بله پریشان عزیز ، دردانه دشت کازرون پس از تحمل درد و رنج و سختی های ناشی از خشکسالی و آتش سوزی و خودسوزی و ساخت جاده  اینک باید شاهد  مصیبت دیگری باشد و  پیکر نحیف و بی جانش آماج بی رحمانه  بیل های آهنین و تبدیل آن به معدن و تاراج خاکش برای تولید بیوسرامیک باشد.

نمی دانم جناب آقایان مدعی حفاظت از پریشان در جریان این خبر هستند یا خیر و آیا مطالعات تحقیقاتی ذکر شده در متن خبر با اجازه اداره حفاظت از محیط زیست انجام شده یا خیر ؟

parishan87

به هر حال این شما و این متن خبر درد آوری که پریشان را از این نیز پریشان تر خواهد نمود :

تولید نوعی بیوسرامیک از منابع طبیعی دریاچه «پریشان» !!!

تولید هیدروکسی آپاتیت در مقیاس میکرو و نانو از منابع طبیعی موجود در منطقه پریشان استان فارس توسط محققان پژوهشگاه مواد و انرژی و با همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون بررسی می‌شود.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر ایمان مباشرپور، عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی و مجری پروژه، در این خصوص اظهار کرد: به دنبال ارسال یکسری نمونه سنگ و نمونه آب چشمه‌های اطراف دریاچه پریشان استان فارس، در فاز اول به شناسایی میزان عناصر کلسیم و فسفر آن پرداختیم که نتایج خوبی به دست آمد.

وی افزود: در این نمونه‌ها رگه‌هایی پیدا کردیم که غنی از کربنات کلسیم است.

عضو هیات علمی پژوهشکده سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی خاطرنشان کرد: در فاز بعدی این پروژه به دنبال این هستیم که کربنات کلسیم را به هیدروکسید کلسیم تبدیل کنیم و با واکنش نشان دادن با اسید فسفریک صنعتی، هیدروکسی آپاتیت تولید کنیم که از لحاظ صنعتی و تجاری قابل توجیه باشد و در پی آن بتوانیم قیمت تمام شده محصول را کاهش دهیم.

این پژوهشگر گفت: در ادامه کار متوجه شدیم بعضی از رگه‌های اطراف دریاچه دارای فاز دولومیت هستند که در صنعت نسوز کاربرد داشته و می‌توان به عنوان محصول جانبی آن را ارائه کرد.

مباشرپور همچنین توضیح داد: هیدروکسی آپاتیت به عنوان بیوسرامیک شناخته شده است و کاربرد وسیعی در زمینه بیوسرامیک داشته که از جمله آن می‌توان به ساخت سیمان استخوان، پوشش دهی ایمپلنت‌های فلزی، تهیه کامپوزیت‌های زیست سازگار اشاره کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ درصد این پروژه اجرایی شده و تا پایان سال به پایان می‌رسد.

 

پریشان ، آیا پس از خشکیدن اکنون نوبت تاراج تو رسیده است ؟

منبع: وبلاگ جغرافیای طبیعی کازرون/ به قلم آقای محمودرضا پولادی