دانلود نرم افزار تبدیل سیستم مختصات جغرافیایی و UTM

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

نرم افزار تبدیل سیستم مختصات جغرافیایی و UTM

 

 

       تعیین موقعیت عوارض و پدیده ها از اساسی ترین مباحث در جغرافیا محسوب می شود و سیستم های مختصات برای تعیین موقعیت پدیده ها طراحی شدند که از طریق تعیین طول و عرض، موقعیت مطلق پدیده ها را نمایش می دهند. از طریق سیستم مختصات می توان در بیشتر نرم افزارهای جغرافیایی از جمله ARC GIS نقشه ها و لایه ها و داده های مختلف را نمایش داد.

       سیستم مختصات جغرافیایی و UTM از مهمترین سیستم های مختصات به شمار می روند. سیستم مختصات جغرافیایی از طریق مدارها و نصف النهارها و به صورت درجه و دقیقه و ثانیه موقعیت پدیده هارا نشان می دهند در حالیکه UTM از طریق تقسیم بندی زمین به 60 زون و به صورت متریک این کار را انجام می دهد. ممکن است اطلاعاتی که در نرم افزار ARC GIS و نرم افزارهای مشابه وجود دارد از یک سیستم مختصات مشترک پیروی نکنند. در این حالت داده ها و اطلاعات در موقعیت صحیح خود قرار نمی گیرند و در این شرایط ضروری است که سیستم های مختصات پدیده ها، همسان گردند که این کار از طریق تبدیل سیستم مختصات صورت می گیرد.

 

در اینجا نرم افزاری معرفی می گردد که دارای قابلیتهای زیر است:

 

- تبدیل سیستم مختصات جغرافیایی  به سیستم مختصات UTM

- تبدیل سیستم مختصات UTM به سیستم مختصات جغرافیایی

- ساخت فایل هایی با فرمت DXF

 

      در این نرم افزار ابتدا دیتوم مورد نظر انتخاب می شود. برای تبدیل سیستم مختصات جغرافیایی به UTM طول و عرض جغرافیایی  مشخص می گردد. اما برای حالت عکس علاوه بر طول و عرض نیاز تعیین زون منطقه مورد نظر نیز می باشد. 

 

 

حجم فایل: ۶۶۶ کیلوبایت

 

 

آموزش آزمون رگرسیون خطی در نرم افزار SPSS

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

آموزش آزمون رگرسیون خطی در نرم افزار SPSS

 

 

      رگرسیون، از آزمون های پرکاربرد و مفید آماری محسوب می شود که به اشکال مختلف خطی، انحنایی، لجستیک و غیره ارائه شده است. آزمون رگسیون خطی، یکی از پرکاربردترین آنها محسوب می شود. هدف از آزمون رگرسیون از جمله رگرسیون خطی، میزان تاثیرگذاری یک یا چند متغیرمستقل بر متغیر وابسته می باشد. برای میزان تاثیرگذاری سرمایه گذاری دولتی در یک روستا در میزان اشتغال در همان روستا. در این مثال، متغیر سرمایه گذاری، متغیر مستقل و میزان اشتغال، متغیر وابسته می باشد و از طریق رگرسیون می توان میزان اثرگذاری سرمایه گذاری ها بر میزان اشتغال روستا را محاسبه کرد. بنابراین در یک آزمون رگرسیون، متغیرهای مستقل و وابسته وجود دارد. کاربرد دیگر رگرسیون، پیش بینی متغیر وابسته است. تحلیل رگرسیون این امکان را برای محقق فراهم می نماید تا تغییرات متغیر وابسته را از طریق متغیر مستقل پیش بینی کند و سهم هر یک از متغیرهای مستقل را در متغیر وابسته مشخص می کند. برای مثال اگر در یک دوره زمانی بین 1385 تا 1392 میزان سرمایه گذاری و میزان اشتغال مشخص باشد، با استفاده از معادله رگرسیون می توان میزان اشتغال (به عنوان متغیر وابسته) را برای سال 1393 یا سالهای بعدی پیش بینی کرد. آزمون رگرسیون خطی می تواند به صورت ساده یا چندگانه باشد. در رگرسیون خطی، میزان تاثیرگذاری یک متغیر مستقل بر یک متغیر وابسته سنجیده می شود اما در رگرسیون چندگانه، می توان میزان تاثیرگذاری چند متغیر مستقل بر یک متغیر وابسته محاسبه کرد.

 

       آزمون رگرسیون خطی، کاربردهای زیادی در مطالعات جغرافیایی دارد. از آنجاکه برخی از مطالعات جغرافیایی، تبیین علی و معلولی پدیده ها و عناصر روی زمین و همچنین شناخت تاثیرگذاری و روابط بین پدیده ها می باشد، از این آزمون به وفور در تحلیل های جغرافیایی استفاده می گردد. شناخت روابط بین میزان سرمایه گذاری و سطح رضایت گردشگران، تاثیرات مدیریت روستایی در افزایش آگاهی بومی، ارزیابی اثرات صنایع روستایی بر اشتغال روستاها و شهرها، میزان تاثیرگذاری عناصر اقلیمی بر تغییرات ژئومورفولوژیکی، تاثیر میزان آموزش بر ارتقای توان اجتماعی و سرمایه اجتماعی، تبیین اثرات توسعه گردشگری بر عناصر کالبدی و فیزیکی سکونتگاه های روستایی و شهری و غیره بخشی از کاربردهای این آزمون در مطالعات و تحلیل های جغرافیایی به شمار می رود.

 

      برای استفاده از آزمون رگرسیون خطی، ضرورت دارد که داده های پژوهش دارای شرایط اولیه به شرح زیر باشند:

 

1- نوع داده های متغیرها، از نوع فاصله ای یا نسبی باشد.

2- توزیع متغیرها نرمال یا نزدیک به نرمال باشد (جهت نرمال سازی توزیع متغیرها از آزمون Shapiro-wilk و یا kolmogorov-smirnov استفاده می شود)

3- بین دو متغیر رابطه خطی وجود داشت باشد (برای تشخیص وجود رابطه خطی، از آزمون همبستگی اسپیرمن یا پیرسون استفاده می شود)

 

 

         در این پست، در یک قالب یک فایل پاورپوینت، به صورت تصویری نحوه و چگونگی کاربرد این آزمون نشان داده شده است.

 

 

این فایل آموزشی، توسط خانم مریم آرمند، دانشجوی دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه خوارزمی تهران تهیه شده است.

 

 

حجم فایل: ۳/۴ مگابایت

 

دانلود سوالات آزمون دکتری جغرافیا 1392 (اقلیم شناسی و ژئومورفولوژی)

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

دانلود سوالات آزمون دکتری جغرافیا ۱۳۹۲

 

 (اقلیم شناسی و ژئومورفولوژی)

 

 

       آزمون ورودی در مقطع دکتری به صورت آزمون دکتری تخصصی نیمه متمرکز از سال ۱۳۹۰ به شکل جدید و ترکیبی از نمرات آزمون و مصاحبه برگزار گردید. بررسی سوالات طرح شده این آزمون ها در دو سال گذشته می تواند در شناخت کلی آزمون برای داوطلبان جدید راهگشا باشد.

 

       در این پست سوالات آزمون دکتری نیمه متمرکز رشته جغرافیا سال ۱۳۹۲ برای دو رشته اقلیم شناسی و ژئومورفولوژی جهت دانلود قرار داده شده است.

 

       سوالات اقلیم شناسی شامل دروس تخصصی روش تحقیق در جغرافیا، تکنیک های آب و هواشناسی و آب و هواشناسی ایران و دروس عمومی زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی می باشد.

 

       سوالات ژئومورفولوژی نیز دروس تخصصی روش تحقیق در جغرافیا، دیدگاه های و نظریه های ژئومورفولوژی و ژئومورفولوژی ایران به همراه دروس عمومی زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی را در بر می گیرد.

 

 

 سوالات دروس تخصصی دکتری اقلیم شناسی ۱۳۹۲

 

حجم فایل: ۱۷۵ کیلوبایت

 

 

 سوالات دروس تخصصی دکتری ژئومورفولوژی ۱۳۹۲

 

حجم فایل: ۲۰۰ کیلوبایت

 

 

 سوالات زبان انگلیسی آزمون دکتری ۱۳۹۲

 

حجم فایل: ۳۵۱ کیلوبایت

 

 

 سوالات درس استعداد تحصیلی آزمون دکتری ۱۳۹۲

 

حجم فایل: ۳۲۸ کیلوبایت

 

با تشکر از آقای مجتبی هدایی آرانی، کارشناس ارشد ژئومورفولوژی دانشگاه تهران، که این آزمون ها را در اختیار وبلاگ قرار دادند.

 

 

آموزش نرم افزار AutoCad 2012

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

آموزش نرم افزار AutoCad 2012

 

 

      نرم افزار Autocad از مجموعه نرم افزارهای ترسیم نقشه ها و عوارض دو بعدی و سه بعدی می باشد که کاربرد زیادی در مباحث جغرافیایی از جمله ترسیم عوارض شهری، بلوکهای ساختمانی، نقشه معابر و غیره دارد.

 

       در پست های قبلی، فایل آموزشی نسخه 2011 این نرم افزار ارائه شد. در این پست، نسخه 2012 آن برای دانلود قرار داده شده است. این نسخه با تغییرات جزئی نسبت به نسخه قبلی ارائه شده است. از انجاییکه این فایل توسط دانشجوی فنی و مهندسی تهیه گردیده، بر مطالب مربوط به طراحی های صنعتی و ساختمانی تاکید بیشتری شده است.

 

مطالبی که در این نسخه آموزش داده خواهد شد:

 

- آشنایی با ابزارهای ترسیمی و ویرایشی

- آشنایی با چگونگی ترسیم پلان، نما

- آشنایی با ترسیمات قطعات صنعتی

- ترفندهای ترسیمی برای ترسیم هر چه زودتر

- آشنایی با ابزارهای سه بعدی ساز و ویرایش سه بعدی

- آشنایی با مدل های سه بعدی

- آشنایی با اعمال متریال و ساختن متریال

- آشنایی با نور و تنظمیات نور

- آشنایی با انیمیشن

 

 

این فایل توسط آقای آریانی، در آموزشگاه گیل رایانه شهرستان رودسر،  تهیه شده است.

 

 

 

حجم فایل: 8 مگابایت

 

با تشکر از وب سایت softgozar.com و آقای مجتبی هدایی آرانی، کارشناس ارشد ژئومورفولوژی دانشگاه تهران، این فایل را در اختیار وبلاگ قرار دادند.

 

آموزش دستگاه GPSmap 76S

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

آموزش دستگاه GPSmap 76S 

 

 

       دستگاه موقعیت یاب GPSmap ساخت کشور آمریکا بوده و برای تعیین موقعیت و ویژگی های مختلف طبیعی افراد و مکانها کاربرد دارد. این دستگاه از بخش ها و ابزارهای مختلفی ساخته شده است که کاربرد مناسب از این ابزار نیاز به بررسی و آموزش اولیه دارد.

 

     در این پست در قالب یک فایل، آموزش کامل این دستگاه برای دانلود ارائه شده است.

 

این فایل توسط مهندس مسعود نیکبخت تهیه شده است.

 

 

 

حجم فایل: 1/1 مگابایت

 

با تشکر از آقای مجتبی هدایی آرانی، کارشناس ارشد ژئومورفولوژی دانشگاه تهران، که این فایل را در اختیار وبلاگ قرار دادند.

 

ارزیابی اثرات زیست محیطی با ماتریس سریع

به نام خدا

 

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

ارزیابی اثرات زیست محیطی با ماتریس ارزیابی اثرات سریع

 

 

 

      ارزیابی اثرات زیست محیطی یکی از موضوعات مهم در حوزه محیط زیست و جغرافیاست که از چند دهه گذشته مورد توجه محققان قرار گرفته است. در این مدت، روش ها و ابزارهای مختلفی برای ارزیابی اثرات زیست محیطی ارائه شده است که عموم این روش ها در قالب جک لیست ها، ماتریس ها، شبکه ها و ابزارهای رایانه ای می باشد.

      ماتریس ها یکی از ابزارهای مهم در حوزه ارزیابی اثرات زیست محیطی می باشد. این ابزار میزان اثرات و پیامدهای زیست محیطی را بر اساس مولفه های مختلف یا بر اساس روابط علی معلولی مورد سنجش قرار می دهد.

      ماتریس ارزیابی اثرات سریع یا پاستاکیا، یکی از روش های ارزیابی اثرات زیست محیطی در ثقالب ماتریس ها است. این روش در سال 1998 برای رفع مشکل و ارزیابی آسان روش ها قبلی ارائه گردید. ماتریس سریع از دو بخش تشکیل شده است:

1- مولفه های زیست محیطی

2- فعالیت ها و اثرات

 

      در این ماتریس، میزان اثرات هر یک از فعالیت هایی که در یک پروژه یا فعالیت در یک منطقه مورد مطالعه صورت می گیرد مورد ارزیابی قرار می گیرد. پروژه می تواند احداث یک آزاد راه یا صنایع روستایی یا مکان گردشگری و غیره باشد.

 

       فعالیت ها عواملی هستند که در نتیجه انجام یک پروژه در منطقه به وجود می آید این عوامل می تواند در چهار بخش عوامل فیزیکی، شیمیایی، فنی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی تقسیم شوند.

 

       مولفه های زیست محیطی شامل عواملی مانند اهمیت اثر، دامنه اثر، اثرات تجمعی، تدوام اثر و برگشت پذیری اثر می باشد. میزان اثرات برای فعالیت سنجیده شده و بر اساس طبقه بندی پیش فرض روش، میزان اثرگذاری منفی یا مثبت هر فعالیت و کل پروژه مشخص می گردد.

 

 

در فایل پاورپوینت زیر، به صورت کلی این روش توضیح داده شده است:

 

حجم فایل: ۳/۲ مگابایت

 

 

 

آمار هواشناسی ایستگاه های سینوپتیک، اقلیم شناسی و باران سنجی کل کشور (2008 تا 2010)

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

آمار هواشناسی ایستگاه های سینوپتیک،

 

اقلیم شناسی و باران سنجی کل کشور

 

(۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰)

 

 

 

      در این پست آمار و اطلاعات هواشناسی ماهانه کل کشور برای سالهای 2008، 2009 و 2010 برای سراسر کشور جهت دانلود قرار داده شده است. این آمار مربوط به کلیه ایستگاه سینوپتیک، اقلیم شناسی و باران سنجی کشور می باشد. شاخص های مورد بررسی در ایستگاه های سینوپتیک و اقلیم شناسی شامل میزان دما، رطوبت نسبی، بارش باران و برف، سرعت و جهت باد، ساعات آفتابی، میزان فشار، تبخیر و سایر آمارهای مربوطه می باشد که البته برای آمار اقلیم شناسی تاحدودی متفاوت است. آمار ایستگاه های باران سنجی شامل شاخص های مختلف بارش می باشد.

 

این آمار توسط سازمان هواشناسی کل کشور تهیه شده است.

 

 

 

دانلود آمار

 

حجم فایل: 5/4 (چهار و نیم) مگابایت

 

 

با تشکر از مدیر وبلاگ آژانس هواشناسی ایران که این آمار را در اختیار وبلاگ قرار دادند.

 

 

لایه های اطلاعاتی شهر رودبار

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

لایه های اطلاعاتی شهر رودبار

 

 

        در این پست لایه های اطلاعاتی مختلف طبیعی و انسانی شهر رودبار برای دانلود قرار داده شده است. این لایه ها برای محدوده شهری و اطراف شهر رودبار تهیه شده است. لایه ها قابلیت استفاده و ویرایش در نرم افزار ARC GIS را داراست. لایه های اطلاعاتی در سه بخش لایه های پلی گونی، خطی و نقطه ای تفکیک شده است. لایه های پلی گونی رودبار شامل موارد زیر می باشد:

- بلوک های ساختمانی، قبرستان ها، اراضی کشاورزی، مناطق جنگلی، باغستان، برکه ها، دامداری، مراتع، اراضی برنجکاری شده، نواحی صخره ای، رودخانه ها، خرابه ها، نواحی شنی و ماسه ای، ساخت و سازها، نواحی جنگلی و درختچه ای

 

لایه های خطی:

جاده های آسفالته، خطوط میزان توپوگرافی، پشته ها، نواحی سیلابی، نواحی رسوبی، جاده ها، رودخانه ها، جریانات آب، خط آهن

 

لایه های نقطه ای:

پل ها، نواحی آموزشی، مراکز بهداشتی، کوه ها، مکان های مذهبی، مراکز اداری

 

 

این لایه ها از سازمان نقشه برداری کشور در سال ۱۳۹۰ تهیه شده است.

 

 

 

                                          دانلود لایه های شهر رودبار

 

                                                 

                                                     حجم فایل: ۵/۱ (یک و نیم) مگابایت

   

 

     با تشکر از آقای سعید رحیمی هرآبادی، دانشجوی دکتری ژئومورفولوژی دانشگاه خوارزمی تهران، که این لایه ها را در اختیار وبلاگ قرار دادند.

 

 

دانلود لایه تقسیمات استانی کشور 1392

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

لایه تقسیمات استانی ایران ۱۳۹۲

 

 

      با توجه به تغییرات صورت گرفته در مرزهای سیاسی برخی استانهای کشور در چند سال اخیر، لایه جغرافیایی آن نیز با تغییرات رو به رو شده و لذا ضرورت دارد که این لایه ها با تغییرات جدید به روز گردد. در اینجا آخرین نسخه لایه تقسیمات استانی کشور با آخرین تغییرات صورت گرفته در سال 1392 جهت دانلود ارائه شده است.

 

 

 

 

 

 

دانلود لایه تقسیمات استانی 1392

 

 

حجم فایل: 32/1 مگابایت

  

 

آموزش روش تصمیم گیری فولر

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

آموزش روش تصمیم گیری فولر

 

 

        روش تصمیم گیری فولر یا اصطلاحا مثلث فولر، یکی از مدل های وزن­دهی به شاخص­ها و در واقع یکی از روش های تصمیم گیری برای انتخاب گزینه بهتر می باشد. این روش بر پایه جدول فولر که برای مقایسات دو به دو به کار می رود، استوار است. بدین ترتیب که ابتدا جدولی تهیه می گردد که معیارها در سطرها و ستون های آن قرار می گیرند. این روش با تعیین معیارها و زیرمعیارها و مقایسه زوجی بین آنها و محاسبات مرتبط با ان گزینه ها و معیارها را وزن دهی می کند.

 

به طور کلی در روش فولر مراحل زیر دنبال می گردد:

 

1- اولویت بندی معیارها و زیرمعیارها

2- مقایسات زوجی

3- شمارش تکرار هر معیار

4- رتبه بندی معیارها بر اساس تکرار

5- وزن دهی

6- تعیین وزن نهایی

 

      در این پست در قالب یک فایل کوتاه سه صفحه ای به صورت ساده روش تصمیم گیری فولر با ذکر مثالی شرح داده شده است.

 

     این فایل آموزشی توسط آقای «حسن بهنام مرشدی»، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه تهران، تهیه شده است.

 

 

حجم فایل: 154 کیلوبایت

 

 

آموزش مقدماتی نرم افزار ARC GIS 10

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

آموزش مقدماتی نرم افزار ARC GIS 10

 

 

        نرم افزار  ARC GIS در چند دهه اخیر در نسخه ها و بسته های مختلفی به بازار عرضه شده و در هر نسخه تغییراتی در  ظاهر و امکانات آن رخ داده است اما پس از نسخه های مختلف 9 این نرم افزار که در هر نسخه تغییرات اندکی در آن مشاهده می شد، نسخه 10 با تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی روانه بازار گردید. در این نسخه علاوه بر اینکه بسیاری از امکانات و ابزارهای جدید به نرم افزار افزوده شده است، شکل و قالب ظاهری آن نیز دچار تغییرات زیادی از جمله در محل ابزارها، موقعیت اشکال و قالب های آن شده است. از طرفی نحوه انچام برخی از فنون در این نسخه تغییر پیدا کرده و ابزارها و روش ها نیز نسبت به نسخه قبلی جا به جا شده است. همین مسئله، مشکلات زیادی برای افزادی که با نسخه 9 بیشتر فعالیت می کردند، ایجاد کرده است. لذا علیرغم اینکه بسیاری از اصول GIS یکسان و غیرقابل تغییر است اما برای آشنایی بیشتر کاربران با نسخه 10، نیاز به آموزش این نرم افزار ضروری بود.

      از زمان انتشار این نسخه جدید، کتابها و فایل های آموزشی در زمینه آموزش این نسخه منتشر شده  است. یکی از این آثار، کتابی با عنوان «آموزش مقدماتی و کاربردی نرم افزار ARC GIS 10» است که توسط آقای «ابراهیم فیروزی» در 155 صفحه تهیه و تالیف شده است. در این کتاب مطالب زیر در مورد نسخه 10 نرم افزار مورد بررسی قرار گرفته شده است:

 

- آموزش نصب نرم افزار

- آشنایی با محیط کلی ARC Map

- کار با لایه ها و ابزارهای اولیه

- بررسی مشخصات و ویژگی های یک لایه

- کار با جداول توصیفی

- انتخاب عوارض و شرط گذاری

- نمادگذاری لایه ها

-کار با بانک اطلاعاتی لایه ها

- معرفی زیر نرم افزار ARC Catalog  و کار با ابزارهای آن

- معرفی زیر نرم افزار ARC Scene  و کار با ابزارهای آن

 

 

حجم فایل: 9 مگابایت

 

با تشکر از وبلاگ جغرافیای شهری دانشگاه محقق ادربیلی که این فایل را در اختیار وبلاگ قرار دادند.

 

 

ظرفیت تحمل گردشگری

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

روش های تعیین ظرفیت تحمل گردشگری

 

 

      امروزه در برنامه ریزی های گوناگون گردشگری برای ایجاد تاسیسات گردشگری و شناسایی مناطق و سایت های مستعد گردشگری، شناخت میزان توان و ظرفیت پذیرش میزان گردشگران برای هر سایت یا منطقه ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد. شناخت ظرفیت برد یا تحمل یا پذیرش گردشگری یک منطقه موجب هدایت صحیح و منطقی گردشگران به سایت های گردشگری و اصول و تهمیدات حفاظتی از این سایت ها و پیاده سازی اصول پایداری در گردشگری خواهد بود.

 

      ظرفیت تحمل گردشگری را می توان در چند شاخص مورد بررسی قرار داد که در این پست در دو یخش این ظرفیت تحمل بررسی می شود:

 

       ظرفیت تحمل فیزیکی: حداکثر تعداد بازدیدکنندگان و گردشگرانی که در یک زمان و مکان معین می توانند حضور فیزیکی در منطقه داشته باشند. سه شاخص میزان مساحت بهینه مناسب گردشگری در یک منطقه، میزان فضایی که هر گردشگر نیاز دارد و تعداد متوسط گردشگران روزانه برای سنجش ظرفیت تحمل فیزیکی مورد بررسی قرار می گیرد. برای تعیین مساحت بهینه مناسب برای گردشگران می توان از مدل اکولوژیکی گردشگری استفاده کرد. در این مدل بر اساس شاخص هایی مانند شیب، جهت شیب، ارتفاع، خاک، پوشش گیاهی و زمین شناسی و اقلیم، مناطق مناسب برای توسعه گردشگری در دو بخش گردشگری متمرکز و گسترده، تعیین می شود.

 

       ظرفیت تحمل واقعی: در ظرفیت تحمل واقعی، شاخص موانع و عوامل محدود کننده گردشگری نیز در تعیین ظرفیت تحمل دخالت دارد. عوامل محدود کننده عواملی هستند که  توسعه گردشگری  را با وقفه رو به رو کرده و در روند توسعه گردشگری مانع ایجاد می کنند. این موانع می تواند موانع طبیعی یا انسانی باشد. عوامل محدود کننده به صورت درصد تعیین گشته و با ترکیب با میزان ظرفیت تحمل فیزیکی محاسبه می شود.

      ظرفیت تحمل گردشگری به شکل های دیگر نیز محاسبه می گردد که توضیح آنها به پست های آینده محول می گردد.

 

       در اینجا در قالب دو مقاله، روش ها و فرمول های تعیین ظرفیت تحمل گردشگری فیزیکی و واقعی با ذکر مثالی آموزش داده شده است.

 

     این مقاله ها و مطالب، توسط آقایان محمد علیزاده و حسن اروجی، کارشناسان ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه تهران تهیه شده است.

 

 

مقاله اول

 

در این مقاله ظرفیت تحمل گردشگری جزیره قشم سنجیده شده است.

 

حجم فایل: ۲۱۲ کیلوبایت

 

 

فایل دوم

 

      در این مقاله ظرفیت تحمل گردشگری روستای کن و سولقان تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

 

حجم فایل: ۶۹ کیلوبایت

 

 

 

مدل چرخه گردشگری باتلر

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

مدل چرخه گردشگری باتلر

 

 

        باتلر مدل خود را در توسعه تفریحگاهها و مکانهای گردشگری در سال 1980 ارایه کرد و با توجه به تحقیقاتی که انجام داد در مدل خود از مفهوم (چرخه حیات تولید) (چرخه زندگی مقصد) استفاده کرده است. باتلر برای توسعه گردشگری  5 مرحله مختلف را برمی شمارد:

 

۱- اولین مرحله در فرآیند توسعه گردشگری مرحله « کشف» است. باتلر عقیده دارد كه برای یك شهر تعداد معدودی گردشگر وجود دارد و اثرات اقتصادی گردشگری كم است.

 

۲- این مرحله افزایش فعالیت های گردشگری است. در این مرحله تعداد گردشگران شروع به افزایش می كند. در این مرحله معمولاً گردشگران مدت اقامت كوتاهتر اما با تعداد بیشتری به یك مكان مقصد می آیند.

 

۳- در مرحله توسعه؛  رشد سریع گردشگر و تغییرات دراماتیك در همه جنبه های بخش گردشگری در یك مدت زمان نسبتاً كوتاه بوجود می آید. این مرحله نیز مانند سایر مراحل مدل به صورت انتقالی صورت می گیرد تا اینكه به سرعت صورت گیرد.

 

۴- این مرحله با عنوان « تحکیم بخشی» نامیده می شود. در این مرحله نرخ رشد گردشگران و سایر فعالیت های مربوط به گردشگری كاهش می یابد گرچه تعداد واقعی گردشگران درحال افزایش است.

 

۵- مرحله رکود مرحله بعدی است که به آن مرحله اشباع نیز گفته می شود. در مرحله رکود مشکل افزایش ظرفیت بر یا ظرفیت بیش از اندازه شکل می گیرد و این مساله سبب زوال محصول گردشگری می شود.

 

۶- ممكن است مرحله ركود برای مدتی وجود داشته باشد و پس از آن، ممكن است دو حالت افزایش و یا كاهش در تعداد گردشگران مراجعه كننده به وجود آید. حالت كاهش زمانی وجود می آید كه گردشگرانی كه مكرر می آیند با محصولاتی كه عرضه می شود راضی هستند.

 

۷- مرحله نوسازی: كه منظور از آن، تجدید ساختار مقصد است. در مدل باتلر اینگونه شرح داده می شد كه بعد از مرحله رکود؛ مرحله تجدید ساختاری اتفاق می افتد. به عقیده باتلر تجدید ساختار زمانی اتفاق می افتد كه محصولات جدید گردشگری عرضه شده و یا تصوری جدید متفاوت از مقصد برای مردم بوجود آید.

 

 

      برای دریافت مطالب بیشتر درباره این مدل، دو فایل به صورت پاورپوینت جهت دانلود ادر زیر ارائه شده است.

 

 

 مدل باتلر (فایل اول)

 

این فایل توسط خانم فهیمه (سوفی) طوافی، دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه تهران، تهیه شده است.

 

حجم فایل: ۹۴۵ کیلوبایت

 

 

 

مدل باتلر (فایل دوم)

 

این فایل توسط آقای یونس قاسمی، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه تهران، تهیه شده است.

 

 

حجم فایل: ۹۵۵ کیلوبایت

 

با تشکر از آقای اکبر قنات باری، دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه تهران، که این فایل را در اختیار وبلاگ قرار دادند.

 

 

مدل مجتمع های ساحلی و تکامل فضایی گردشگری

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

مدل مجتمع های ساحلی و مدل تکامل فضایی گردشگری

 

 

        در این پست و دو پست آینده درباره برخی از روش ها و تکنیک های پژوهش و طرح در حوزه گردشگری مطالب ارائه خواهد شد:

 

 

مدل مجتمع های ساحلی گردشگری (مدل یانگ)

 

        یانگ مدلی از چگونگی توسعه و تحول کاربری زمین در مجتمع های ساحلی ارایه می دهد که به موجب آن هر مجتمع شش مرحله به شرح زیر را پشت سر می گذارد:

 

1- مرحله سنتی اولیه که جوامع  با اقتصاد کشاورزی و ماهیگیری را شامل می شود.

2- مرحله سنتی دوم: روستا به یک مجتمع کوچک تبدیل می شود.

3- مرحله گردشگری ابتدایی: گردشگران کم با گسترش مهمانخانه

4- مرحله گردشگری اولیه (درگیری): مجتمع مورد توجه گردشگران مد بالا قرار می گیرد.

5- مرحله گردشگری گسترده: مجتمع به وسیله دولت و اقتصاد گردشگری مورد توجه قرار می گیرد.

6- مرحله گردشگری متمرکز (تثبیت): کارکرد گردشگری جایگزین  عملکرد سنتی مجتمع می شود.

 

 

 

مدل تکامل فضایی گردشگری

 

       مدل تکامل فضایی توسعه گردشگری نظریه ای است که حاصل ترکیب مشاهدات و نتایج مطالعات انجام شده در نقاط مختلف جهان می باشد.از ین مدل توسط آقای برتن ارائه گردیده است. برتن مراحل تکامل فضایی گردشگری را به صورت زیر بیان می کند:

 

مرحله اول: نقطه شروع گردشگری وجود یک ناحیه مسکون با قدرت تولید گردشگر و یک مقصد بالقوه دوری که هنوز گردشگری در آن توسعه نیافته است،می باشد.

 

مرحله دوم: در این مرحله ابتدا واردشوندگان احساس می کنند که باید خدماتی که انواع جدید بالقوه توریست ها در جستجوی آنها هستند، در مقصد فراهم شود.

 

مرحله سوم: بزودی صنعت گردشگری با توسعه اولین مراکز اقامتی تجاری برای گردشگری، شروع به ایجاد تغییرات در مقصد می کند. گردشگران مرحله اول،این مقصد را رها کرده و مقصدهای دیگری می یابند.

 

مرحله چهارم: مقصد به خوبی در بین جمعیت منطقه مولد گردشگر میدسنتریک شناخته می شود .مقصد کاملا توسعه یافته و از حالت اولیه خود خارج میشود .جاذبه های آن متنوع می گردد.

 

 

      در فایل پاورپوینت زیر می توانید مطالب بیشتری درباره این دو مدل گردشگری به دست آوردید.

 

       این فایل توسط آقای یونس قاسمی، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه تهران تهیه شده است.

 

 

حجم فایل: 2 مگابایت

 

با تشکر از آقای اکبر قنات باری، دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه تهران، که این فایل را در اختیار وبلاگ قرار دادند.

 

آمار هواشناسی ایستگاه های سینوپتیکی سراسر کشور 2006 و 2007

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

آمار ماهانه هواشناسی ایستگاه های سینوپتیک سراسر کشور ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷

 

 

      در این پست آمار ماهانه هواشناسی ایستگاه های سینوپتیک کل کشور  در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برای دنلود ارائه شده است. این آمار شامل شاخص ها و عناصر اقلیمی چون حداکثر، حداقل و متوسط دما، رطوبت نسبی، دمای خشک، نقطه شبنم، فشار بخارآب، میزان ابرناکی، روزهای آفتابی، ساعات آفتابی، بارش ماهانه، بیشترین روزهای بارش و حداکثر بارش، فشار هوا، قابلیت دید، سرعت باد و غیره می باشد.

       این اطلاعات برای هر سال در دو فایل به فرمت Text است که با برنامه Notepad ویندوز باز می شود. در اینجا اطلاعات هر ایستگاه به تفکیک ماه و شاخص ارائه شده است که در هر فایل، آمار شاخص ها و عناصر مختلف نمایش شده است. بنابراین برای دریافت اطلاعات همه شاخص های یک ایستگاه ضرورت دارد که هر دو فایل بررسی گردد.

 

        این آمار و داده ها از سازمان هواشناسی کل کشور دریافت شده است.

 

 

 

آمار ماهانه هواشناسی سال ۲۰۰۶

 

حجم فایل: 332 کیلوبایت

 

 

 

آمار هواشناسی سال ۲۰۰۷

 

حجم فایل: 359 کیلوبایت

 

 

با تشکر از آقای مرتضی میری، دانشجوی مقطع دکتری اقلیم شناسی دانشگاه تهران، که این آمار را در اختیار وبلاگ قرار دادند. 

 

 

معرفی روش Copeland و دانلود نرم افزار آن

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

معرفی روش Copeland و دانلود نرم افزار آن

 

 

         روش Copeland یکی از روش های تعیین بهترین ارزش بین چند ارزش و گزینه می باشد. این روش از طریق مقایسه زوجی و سنجش برتری گزینه ها یا ارزش ها نسبت به یکدیگر، گزینه و ارزش برتر را انتخاب می کند. برای مثال تصور کنید دو مجتمع گردشگری توسط کارشناسان مورد مقایسه و ارزیابی قرار می گیرد. کارشناسان برای مقایسه، اررزش هایی از 1 تا 10 را به هر مجتمع مورد نظر بر مبنای میزان ارزش آن اختصاص می دهد. طبیعتا همه کارشناسان یک ارزش یکسان را انتخاب نمی کند بلکه ارزش های مختلف به تعداد مختلف توسط کارشناسان انتخاب می شود. برای مثال 4 کارشناس ارزش 3 مجتمع الف و 5 کارشناس ارزش 7 مجتمع ب و سایرین هم به همین صورت انتخاب می کنند. برای تعیین اینکه در نهایت کدام مجتمع بهترین خواهد بود، ارزش ها بر مبنای دفعاتی که توسط کارشناسان انتخاب می گردد، مورد مقایسه و مسابقه قرار می گیرند. همه ارزش ها به صورت یک به یک و جداگانه مقایسه می شوند. تعداد برتری ها یا همسانی های هر ارزش در روش Copeland محاشبه شده و در نهایت امتیاز نهایی هر ارزش حاصل می گردد. ارزشی که بیشترین امتیاز را دارد، به عنوان ارزش نهایی انتخاب می گردد.

 

 

کاربرد روش Copeland در محاسبه نتایج پرسشنامه های روش های تصمیم گیری AHP و ANP

      

یکی از کاربردهای روش Copeland، محاسبه نتایج پرسشنامه مقایسات زوجی روش های تصمیم گیری فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) است. روش های سلسله مراتبی و شبکه ای بر مبنای مقایسات زوجی بین معیارها و گزینه ها پایه ریزی شدند. در این روش ها، پس از تعیین معیارها و زیرمعیارها و تعیین روابط بین آنها، مقایسه زوجی بین معیارها و گزینه ها صورت می گیرد. برای محاسبه مقایسه زوجی بین دو معیار یا گزینه از روش های مختلفی استفاده می شود که روش Copeland یکی از این روش هاست.

     برای مثال دو شهر جدید پرند و هشتگرد از نظر معیارهای اقتصادی مورد مقایسه قرار می گیرد. مقایسه در این روش ها بر مبنای روش ساعتی یعنی از 1 تا 9 می باشد. ارزش 1 به معنای عدم برتری دو شهر و ارزش 1 به معنای کمترین برتری و اهمیت و به ترتیب تا ارزش 9 بر میزان برتری و اهمیت هر شهر بر شهر دیگر افزوده می گردد. مراحل کلی محاسبه نتیجه یک مقایسه در پرسشنامه به صورت زیر می باشد:

 

1- ترسیم شکل مقایسه زوجی که ارزش های مقایسه در آن وجود داشته باشد

2- اختصاص یک کد برای هر ارزش (از آنجاییکه برای هر گزینه ارزش 1 تا 9 وجود دارد برای شناسایی ارزش های مشترک، به هر ارزش یک کد اختصاص داده می شود).

3- شمارش تعداد کارشناسانی که هر یک از ارزش ها (کدها) را انتخاب کردند (برای مثال ممکن است 40 کارشناس این مقایسه را انجام بدهند و هر کارشناس یک ارزش خاصی را امتخاب کند).

4- مقایسه زوجی بین ارزش ها بر مبنای تعداد انتخاب (به این معنی که هر ارزشی با ارزش دیگر جداگانه مقایسه می شوند. مبنای مقایسه، تعداد کارشناسانی است که این ارزش را انتخاب کردند.

5- محاسبه تعداد برد و باخت و مساوی برای هر ارزش (در یک مقایسه بین دو ارزش اگر ارزش نسبت به ارزش دیگر تعداد انتخاب بیشتری داشت، برد و اگر کمتر داشت باخت و در صورت برابری، مساوی برای ارزش مورد نظر ثبت خواهد شد.

6- در نهایت تعداد بردها در عدد 3 و مساوی ها در عدد 1 ضرب می گردد و مجموع آنها امتیاز نهایی ارزش ها را مشخص می کند. ارزشی که بیشترین امتیاز را داشته باشند، ارزش منتخب این مقایسه می باشد.

 

در فایل زیر مراحل کلی روش Copeland با ذکر یک مثال توضیح داده شده است:

 

حجم فایل: 81 کیلوبایت

 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

دانلود نرم افزار Copeland

 

         محاسبه نتایج یک مقایسه زوجی توسط  روش Copeland بسیار زمان بر و وقت گیر است چرا که در هر مقایسه ای باید 17 ارزش (در پرسشنامه های روش های سلسله مراتبی و شبکه ای) به صورت زوجی مقایسه شوند که این فرایند و محاسبه تعداد برد و باخت به روش دستی کار بسیار دشواری می باشد. اخیرا میکرو نرم افزاری طراحی شده است که به آسانی نتایج یک مقایسه زوجی را محاسبه می کند. تصویر کلی این نرم افزار به صورت زیر است:

 

 

      کار با این نرم افزار بسیار ساده است و البته با وجود سادگی، به راحتی محاسبات وقت گیر این روش را با صرف زمان بسیار کمی انجام می دهد.  توجه داشته باشید که این برنامه برای محاسبه یک مقایسه زوجی در پرسشنامه های روش AHP و ANP طراحی شده است.

 

       بخش های مختلف این برنامه به شرح زیر است:

در بخش Values ارزش های 17 گانه یک مقایسه زوجی نشان داده شده است. برچسب های آبی و قرمز هر کدام نمایانگر ارزش های دو معیار جدا می باشد.

کادر Code of values نشانگ کدهایی است که به هر یک از ارزش ها داده می شود. این کدها به صورت پیش فرض از عدد 1 معیار سمت چپ تا عدد 17 معیار سمت راست تنظیم شده است.

کادر Number of choices بخش اصلی این برنامه است. در این کادر باید تعداد کارشناسانی که هر یک از ارزش ها را انتخاب کرده اند، به صورت عددی وارد گردد. باید همه این 17 کادر تکمیل گردد. چنانچه ارزشی توسط کارشناسان انتخاب نشده است، عدد صفر وارد می شود.

تنها فعالیت کاربر دراین برنامه وارد کردن همین تعداد انتخاب ها می باشد. پس از این مرحله کافیست بر روی کلید Calculate  برنامه کلیک شود. نرم افزار بلافاصله تعداد برد و باخت ها و مساوی ها و در نهایت امتیاز نهایی هر ارزش را محاسبه می کند.

در بخش Win تعداد بردها، در بخش Equal تعداد مساوی ها و در بخش Lose تعدد باخت ها برای هر ارزش نشان داده می شود.

در بخش Final Score نیز امتیاز نهایی هر ارزش نمایش داده شده است. طبیعتا ارزشی که بیشترین امتیاز را داشته باشد، به عنوان ارزش نهایی منتخب کارشناسان انتخاب می گردد.

 

    این برنامه به صورت Portable بوده و پس از دانلود بدون نیاز نصب، می توان از آن استفاده نمود. این برنامه را می توانید از لینک زیر دانلود کنید:

 

 

حجم فایل: 224 کیلوبایت

 

 

دانلود لایه خاک و کاربری اراضی کشور

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

لایه خاک و کاربری اراضی سراسر کشور

 

 

        در یکی از پست های این وبلاگ، لایه های اطلاعاتی خاک و کاربری اراضی کل کشور برای دانلود منتشر شده بود که متاسفانه به دلیل مشکلات موجود در سرور و محل ذخیره این لایه ها، پس از مدت کوتاهی بسیاری از کاربران قادر به دانلود این لایه ها نبودند. به دلیل درخواست ها و تذکرات مکرر این دوستان، ضمن عذرخواهی از دوستان عزیر به خاطر تاخیر بسیار زیاد در اصلاح این لایه ها، دو لایه خاک و کاربری اراضی کل کشور به همراه دو لایه جدید دیگر این لایه ها، در سرورهای جدید برای دانلود منتشر شده است. لازم به ذکر است که لایه های جدید قبل از انتشار، چند بار دانلود شده و مشکلی برای دریافت ندارند. چنانچه در دانلود فایل اول کاربری اراضی مشکلی داشتید، این مشکلات به دلیل حجم بالای این فایل و همچنین اختلالات موقتی محل ذخیره این لایه می باشد. بنابراین پس از مدتی دوباره امتحان کرده و فایل را دانلود کنید.

 

     این لایه ها از سازمان جنگل ها و مراتع کل کشور استخراج شده است و در مقیاس تقریبا 1:500000 است.  برای استفاده از این لایه ها، پس از دانلود ابتدا آنرا از حالت فشرده خارج کرده و سپس می توانید در نرم افزار ARC GIS  از آن استفاده نمایید.

 

 

 

لایه کاربری اراضی (1)

 

 

حجم فایل: ۱۰۶ مگابایت

 

 

 

لایه کاربری اراضی (2)

 

 

حجم فایل: ۲۲ مگابایت

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

 

 

لایه خاک (1)

 

 

حجم فایل: ۱۵ مگابایت

 

 

 

لایه خاک (2)

 

 

حجم فایل: 12 مگابایت

 

 

 

آموزش ویدیویی ترسیم گلباد

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

آموزش ویدیویی ترسیم گلباد

 

 

         گلباد، نمودار و شکلی اقلیم شناختی برای نمایش مشخصات و ویژگیهای باد در یک منطقه می باشد. هر گلبادی سه مشخصه اصلی شاخص باد را نمایش می دهد: فراوانی وقوع باد، سرعت باد، جهت باد. منظور از فراونی وقوع باد، تعداد دیده بانی هایی که برای شاخص باد انجام شده و باد به وقوع پیوسته است. سرعت باد نشانگر میزان جریان هوا می باشد که با نات یا متر بر ثانیه سنجیده می شود. بادهایی سرعت آنها کمتر از 1 نات باشند، به عنوان باد آرام  شناخته می شوند. جهت باد، جریان غالب باد را نشان می دهد که یکی از جهات اصلی و فرعی می باشد.

      ساختار کلی گلباد به شکل گل باز شده می باشد. دایره وسط این گلباد میزان باد آرام در یک منطقه را نمایش می دهد. گل ها نیز نمایشگر سرعت و جهت باد است. صخامت گل ها، نشانگر سرعت باد و طول گل ها نشانگر تعداد وقوع باد است.

     گلباد به صورت سالیانه یا ماهانه ترسیم می گردند. گلباد به دو روش دستی و نرم افزاری تهیه می گردد. در روش دستی ابتدا شاخص های باد منطقه آمار و اطلاعات هواشناسی گرفته شده و تعداد فراوانی باد، باد آرام، سرعت و جهت باد محاسبه شده و سپس درصد هر یک از شاخص ها نسبت به کل گرفته می شود.میزان قطر دایره و طول و ضخامت گل ها بر حسب این درصد ترسیم می گردد.

     برای ترسیم  گلباد به روش نرم افزاری باید آمار و اطلاعات در یک فایل Excel تهیه شده و وارد نرم افزار ویژه گلباد گردد. WRplot نرم افزار ویژه ترسیم گلباد است. این نرم افزار از طریق این اطلاعات، گلباد را ترسیم می کند.

 

      پیش از این، فایل آموزشی در زمینه ترسیم نرم افزاری گلباد در این وبلاگ ارائه شده است. در این پست آموزش نرم افزاری ترسیم گلباد در قالب فیلم  و به صورت ویدیویی ارائه شده است. در این فیلم شما می توانید به صورت گام گام و تصویری با فرایند تهیه گلباد از طریق نرم افزار WRplot آشنا شوید.

 

      این فیلم توسط آقای میثم طولابی نژاد، کارشناس ارشد اقلیم شناسی کاربردی دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهیه شده است.

 

 

حجم فایل: 101 مگابایت

 

 

همچنین دانلود کنید: 

 

 فایل متنی آموزشی ترسیم گلباد

 

دانلود نرم افزار WRplot

 

 

آموزش نرم افزار AutoCad 2011

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

آموزش نرم افزار AutoCad 2011

 

 

       نرم افزار AutoCad یکی از بزرگترین و بهترین نرم افزار های طراحی و ترسیم عوارض و  پدیده ها و تهیه نقشه های مهندسی و صنعتی و  غیره می باشد. این نرم افزار که محصول شرکت آمریکایی اتودسک است، در رشته ها و تخصص های گوناگون کاربرد فراونی دارد. یکی از کاربردهای این نرم افزار در تهیه های نقشه های جغرافیایی به ویژه، نقشه های شهری و روستایی و کارتوگرافیکی است. طراحی پارکهای شهری، آثار تاریخی، تهیه ماکت های شهری و روستایی، تهیه نقشه های معابر، خطوط و شبکه های آب و برق و گاز، بلوک های ساختمانی و غیره بخشی از کابردهای این نرم افزار در حوزه جغرافیا محسوب می شود..

      این نرم افزار در دو سطح دو بعدی و سه بعدی ارائه شده است که بخش دو بعدی آن بیشتر در جغرافیا مورد استفاده قرار می گیرد. در دو دهه اخیر، نسخه های مختلفی از آن به بازار ارائه شده است که نسخه های 2011  و  2012 از جدیدترین نسخه ها می باشد.

 

     در این پست، فایل 82 صحفه ای ارائه گردیده است که  در  آن نسخه 2011 این نرم افزار در سطح مقدماتی آموزش داده شده است. این فایل در کنار کاربردهای جغرافیایی، با نگرش صنعتی و ساختمانی و با اشاراتی به سطح سه بعدی از جمله موادسازی، رندرگیری و ایجاد انیمیشن نوشته شده است.

 

مطالبی که در این فایل یاد خواهید گرفت:

 

- آشنایی با ابزارهای ترسیمی و ویرایشی

- آشنایی با چگونگی ترسیم پلان، نما، برش برای رشته های ساختمانی

- آشنایی با ترسیم قطعات صنعتی

- ترفندهای ترسیمی برای ترسیم هر چه زودتر و دقیق تر در اتوکد

- آشنایی با ابزارهای سه بعدی ساز و ویرایش موضوعات سه بعدی

- آشنایی با مدل سه بعدی با استفاده از موضوعات دو بعدی موجود در صفحه کاری

- آشنایی با اعمال متریال و ساختن مواد و ویرایش ان

- آشنایی با نور و تنظیمات نور و همچنین رندر گرفتن

- آشنایی با ایجاد انیمیشن و کنترل آن در اتوکد

 

 

حجم فایل: ۴۲ / ۲ مگابایت

 

با تشکر از آقای حسن بهنام مرشدی، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه تهران، که این فایل را در اختیار وبلاگ قرار دادند.

 

 

آموزش نرم افزار Surfer

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

آموزش نرم افزار Surfer

 

 

       این نرم افزار توسط شرکت Golden software تهیه شده است و یک نرم افزار عمومی در زمینه توپوگرافی و نقشه برداری می باشد. با ورود داده های برداشت منطقه شامل طول و عرض و ارتفاع، Surfer قادر است با روش های مختلف نقشه توپوگرافی، رقومی، عکس هوایی و ... را به صورت دو بعدی و سه بعدی تولید نماید و عملیاتی مانند مقطع زدن، علامت گذاری و ... را نیز انجام دهد. از دیگر خصوصیات این نرم افزار  تعیین حجم بین دو رویه می باشد به این ترتیب حجم باطله برداری، ذخیره معدنی و ... قابل محاسبه می باشد.

 

در این پست، دو فایل آموزشی برای این نرم افزار ارائه شده است:

 

 

فایل آموزشی اول

 

این فایل در 24 صفحه  توسط  آقای امید بیسادی تهیه شده است. مطالبی که در این فایل خواهید خواند:

 

- طریقه ساختن فایل های داده

- ساختن فایل های شبکه ای و روش های واسطه یابی

- ترسیم منحنی میزان

- ساختن نقشه های Wireframes

- post map

- تهیه مدلی از سطح

- اجزاء نقشه

- دستورات ترسیمی

- محاسبه مقدار یک سطح در  یک نقطه

 

 

حجم فایل: 2 مگابایت

 

 

فایل آموزشی دوم

 

    این فایل 11 صفحه ای توسط  آقای محمد حسن ضیاء در دانشکده مهندسی دانشگاه بیرجند تهیه شده است.

 

حجم فایل: 1 مگابایت

 

با تشکر از آقای حسن بهنام مرشدی، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه تهران، که این فایل را در اختیار وبلاگ قرار دادند.

 

 

آموزش نرم افزار Idrisi 32

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

آموزش نرم افزار  Idrisi 32

 

 

نرم افزار Idrisi یکی از نرم افزارهای مناسب و مفید برای تحلیل های جغرافیایی شامل تحلیل های نقشه و تحلیل های سنجش از دور می باشد. با این حال این نرم افزار به عنوان نرم افزار ویژه تحلیل ها و ارزیابی های سنجش از دور شناخته می شود و درحوزه تحلیل نقشه و فناوری سیستم های اطلاعات جغرافیایی کاربرد کمتری دارد.

 

در این پست  فایل آموزشی نسخه 32 این نرم افزار برای دانلود قرار داده شده است.

 

این فایل36 صفحه ای، توسط آقای اباذر اسمعلی، دانشجوی دکتری رشته آبخیزداری تهیه گردیده و از  سایت علوم آب ایران (Iranhydrology.com) برای دانلود گرفته شده است.

 

 

 


حجم فایل: 52/1 مگابایت

 

با تشکر از آقای حسن بهنام مرشدی، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم دانشگاه تهران که این فایل را در اختیار وبلاگ قرار دادند.

 

 

 

دانلود سالنامه آماری استان تهران 1389 و 1390

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

دانلود سالنامه آماری استان تهران ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰

 

 

         سالنامه آماری هر استان به منظور شناسایی ویژگیهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و توانمندی های بخش های مختلف هر استان تهیه می گردد و استان تهران به عنوان یکی از مهمترین استانها با دارا بودن بیشترین کاربری و جمعیت و تنوع فرهنگ ها و بخش های مختلف اقتصادی، بیش از هر استان دیگری نیازمند شناخت آمارها و بخش های مختلف استان می باشد. لذا سالنامه اماری استان بدین منظور تهیه گردیده است.

 

         در این پست سالنامه آماری استان تهران در سال 1389 و 90 جهت دانلود قرار داده شده است.

 

 

سالنامه آماری ۱۳۸۹

 

        سالنامه آماری استان تهران در سال 1389 توسط معاونت برنامه ریزی و دفتر آمار و اطلاعات و استانداری تهران در دی ماه 1390 تهیه شده است. 

        سالنامه آماری سال 1389 به صورت جامع و در یک مجموعه 790 صفحه ای ارائه می گردد. در این سالنامه آمار بخش ها و شاخص های ارائه شده است:

 

- سرزمین و آب و هوا

- جمعیت

- نیروی انسانی

- کشاورزی و جنگلداری و شیلات

- معدن

- نفت و گاز

- صنعت

- آب و برق

- ساختمان و مسکن

- بازرگانی و هتلداری و رستوران

- حمل و نقل و ارتباطات و انبارداری

- بازارهای مالی

- امور قضایی

- بهزیستی و تامین اجتماعی

- آموزش

- بهداشت و درمان

- فرهنگ و گردشگری

- عمران شهری

- بودجه عمومی استان

هزینه و درآمد خانوار

- شاخص های قیمت

- حسابهای استانی

 

حجم فایل: 5 / 9 مگابایت

 

 

سالنامه آماری 1390

 

         سالنامه آماری سال 1390 به صورت خلاصه تهیه شده است و البته بیشتر به مرگ و میر و ولادت و در مجموع به جمعیت و فاکتورهای جمعیتی اشاره کرده است. این سالنامه توسط معاونت آمار و انفورماتیک اداره کل ثبت احوال استان تهران در تیر ماه 1391 تهیه شده است.

 

این سالنامه در چهار فصل و 170 صفحه تدوین شده است:

 

فصل اول: رویدار ولادت

فصل دوم: رویداد فوت

فصل سوم: رویداد ازدواج و طلاق

فصل چهارم: اهم سایر فعالیت ها

 

 

حجم فایل: 5 / 4 مگابایت

 

با تشکر از آقای محمد عین شاهی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه خوارزمی تهران، که این سالنامه ها را در اختیار وبلاگ قرار دادند.

 

گزیده سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

گزیده سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰

     

 

      سرشماری عمومی نفوس و مسکن، به عنوان مهمترین سرشماری کشور از سال 1335 تا 1385 بر طبق قانون هر ده سال یکبار انجام می پذیرد. اما بر طبق مصوبه هیئت وزیران در سال 1386، فاصله بین سرشماری ها به 5 سال کاهش یافت، لذا تازه ترین سرشماری نفوس و مسکن در سال 1390 انجام پذیرفت. اطلاعات این سرشماری درباره اندازه، ساختار و ویژگیهای کشور، می تواند در زمینه برنامه ریزی های روستایی و شهری موثر واقع شود.

 

       به گفته عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران، سرشماری از تاریخ 22 آبان 1390 و با بهره گیری از آخرین دستاوردها صورت گرفته است. تفاوت این سرشماری با سرشماری های دیگر، استفاده از موضوعات جدید چون کارت ملی، استفاده از اینترنت، بهره برداری کشاورزی خانوار و واقعه فوت در خانوار در کنار موضوعات جمعیت، مسکن و خانوار، می باشد.

 

       در این پست گزیده ای از آمار سرشماری 1390 ارائه می گردد. اطلاعات این فایل شامل موارد زیر می باشد:

 

- یادگیری با شاخص های مختلفی چون:

افزایش مطلق دوره، افزایش نسبی دوره، متوسط رشد سالانه، متوسط بعد خانوار، تراکم نسبی جمعیت، میزان شهرنشینی، نسبت جنسی، متوسط مساحت زیربنا

- تغییرات جمعیت سال 1385 و 90

- متوسط رشد سالانه جمعیت از سال 1375 تا 90

- شاخص های جمعیتی به تفکیک شهر و روستا

- جمعیت به تفکیک دین

- جمعیت به تفکیک تابعیت

- مقایسه هرم سنی سالهای 85 و 90

- آمار نحوه تصرف مالکیت

- تغییرات واحدهای مسکونی 85 و 90

- واحدهای مسکونی به تفکیک اسکلت بنا

- توزیع نسبی جمعیت به تفکیک استان

- تراکم نسبی جمعیت به تفکیک استان

- نسبت جنسی به تفکیک استان

- میزان شهرنشینی به تفکیک هر استان

- متوسطرشد سالانه جمعیت

- متوسط بعد خانوار به تفکیک هر استان

 

                                                                      

                                                                       

حجم فایل: 829 کیلوبایت

 

با تشکر از آقای راشد احمدی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه خوارزمی تهران که این فایل را در اختیار وبلاگ قرار دادند.

 

 

آموزش روش تصمیم گیری الکتر

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

آموزش روش تصمیم گیری الکتر

 

 

        الکتر، یکی از روش های تصمیم گیری  و انتخاب گزینه برتر می باشد. این روش همانند دیگر مدل های تصمیم گیری جهت انتخاب گزینه برتر بین چند گزینه کاربرد دارد. کارکرد این روش مشابه با مدل های کوپراس، ویکور  و تاپسیس بوده و به دنبال اولویت بندی یا رتبه بندی گزینه ها از طریق معیارهای مختلف می باشد. مدل الکتر نیز همانند سایر مدل های تصمیم گیری کاربرد زیادی در مباحث و تحقیقات جغرافیا دارد. ربته بندی شهرها بر حسب شاخص های توسعه یافتگی، سطح بندی روستا بر مبنای توسعه یافتگی، انتخاب سایتهای گردشگری مستعد شهری، تعیین مکانهای بهینه توسعه ژئوتوریسم، اولویت بندی راهبردهای مشارکت روستایی و .... تنها نمونه هایی از کاربرد روش الکتر در جغرافیا می باشد.

 

      در روش الکتر هم باید وزن معیارها قبلا از طریق روش های دیگر محاسبه شده و سپس با داده های معیارها برای هر گزینه محاسبه گردد. روش الکتر هم همانند کوپراس مناسب تحقیقاتی است که در آن معیارهای مثبت و منفی به صورت ترکیبی در فرایند تحقیق نقش آفرین هستند.

 

برای پیاده سازی روش الکتر باید مراحل زیر طی شود:

 

1- تعیین معیارها و گزینه ها و قرار دادن آنها در یک ماتریس

2- نرمال سازی ماتریس از طریق جمع مقادیر هر معیار و جذر آن و تقسیم هر مقدار بر مجموع

3- وارد کردن وزن هر میعار (وزن معیارها از قبل توسط روش های دیگر باید محاسبه شده باشد)

4- وزن دار کردن ماتریس از طریق ضرب وزن معیارها در مقادیر ماتریس

5- مشخص کردن معیارهای مثبت (معیارهایی که مقدار بیشتر نشانگر مطلوبیت بیشتر می باشد) و منفی (معیارهایی که مقدار کمتر، نشانگر مطلوبیت بیشتر است)

6- مقایسه زوجی گزینه ها بر حسب مقادیر معیارها و بر اساس مثبت یا منفی بودن معیارها

7- تشکیل ماتریس هماهنگ از طریق جمع وزن  معیارهای مثبت

8- تشکیل ماتریس ناهماهنگ از طریق جمع وزن معیارهای منفی

9- تشکیل ماتریس هماهنگ موثر از طریق مقایسه زوجی مقادیر ماتریس هماهنگ با میانگین ماتریس

10- تشکیل ماتریس ناهماهنگ موثر از طریق مقایسه زوجی مقادیر ماتریس ناهماهنگ با میانگین ماتریس

11- تشکیل ماتریس نهایی از طریق ضرب مقادیر ماتریس هماهنگ موثر بر ناهماهنگ موثر

12- محاسبه برد و باخت ماتریس نهایی و اولویت بندی یا رتبه بندی نهایی گزینه ها.

 

 

        در این پست از طریق یک فایل آموزشی، مراحل مختلف روش الکتر و نحوه محاسبه آن به صورت گام به گام و با زبانی ساده و  با ذکر یک نمونه و مثال ارائه شده است. در این فایل سه روستای آببرز، درام و چورزق بر اساس 8 معیار مختلف اقتصادی و اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفته و از طریق روش الکتر رتبه بندی شده اند.

 

        این فایل آموزشی به کوشش حسن عباسی، دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه زنجان و محمد مولایی قلیچی، دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تربیت مدرس تهران تهیه شده است.

 

 

حجم فایل: 636 کیلوبایت

 

 

ارزیابی اثرات با روش ماتریس ایرانی

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

ارزیابی اثرات با روش ماتریس ایرانی

 

 

       ارزیابی اثرات به معنای ارزیابی و سنجش اثرات یک پدیده یا فعالیت یا فرایند بر یک پدیده یا فرایند دیگر می باشد. ارزیابی اثرات از مفاهیم کلیدی در مباحث جغرافیا به شمار می رود. ارزیابی اثرات گردشگری بر توسعه فیزیکی شهر، ارزیابی اثرات گرد و غبار بر محیط زیست، ارزیابی اثرات اقلیم بر اشکال ژئومورفولوژی، ارزیابی اثرات فرهنگ بر شکل شهر، ارزیابی اثرات مرزها بر قدرت استراتژیک جغرافیای کشورها نمونه ای از ارزیابی اثرات در جغرافیا می باشد. در همه مباحث ارزیابی همواره یک رابطه علت و معلولی برقرار می باشد و دو عنصر «اثر» و «پیامد» وجود دارد که همیشه میزان اثرگذاری یک اثر بر پیامد سنجیده می شود. اثرات همان عوامل و عناصری هستند که در متغیر مستقل وجود دارد و پیامدها از اثرات ناشی می شوند. همواره در روش های ارزیابی اثرات، میزان اثرگذاری یک اثر بر پیامد سنجیده می شود.

 

         یکی از روش های ارزیابی، روش ارزیابی اثرات با استفاده از ماتریس ایرانی می باشد که توسط اساتید داخل تهیه شده است. روش کلی ماتریس ایرانی به صورت می باشد:

1- انتخاب موضوع (برای مثال موضوع ارزیابی، ارزیابی اثرات توسعه گردشگری بر روستاهای منطقه الموت می باشد)

2- تعیین اثرات (توسعه گردشگری متغیر مستقل  و در حکم علت می باشد. فعالیت ها و فرایندهایی که در طی توسعه گردشگری در منطقه ممکن است اتفاق افتاده و توسعه گردشگری با خود به منطقه می آورد)

3- تعیین پیامدها (روستاهای الموت متغیر وابسته می باشد. ویژگی ها و بخش هایی از روستاهای الموت که ممکن است تحت تاثیر اثرات یعنی توسعه گردشگری قرار بگیرد)

4- ایجاد ماتریس و قرار دادن اثرات در ستون و پیامدها در سطر

5- ارزیابی میزان اثرگذاری اثرات بر پیامدها بر مبنای 1 تا 5 برای اثرات مثبت و -1 تا 5- برای اثرات منفی

6- محاسبه میزان سودمندی و مخرب بودن هر یک از اثرات و پیامدها از طریق محاسبه میانگین

7- تعیین شاخص و ویژگیهای سودمندی و مخرب بودن هر یک از اثرات و پیامدها

8- نتیجه نهایی پروژه (آیا فرایند توسعه گردشگری بر روستاهای الموت مفید بوده و قابل تایید است یا اینکه باید متوقف شود یا ادامه آن با اصلاحات امکان پذیر است؟)

 

 

در فایل زیر، به صورت ساده این مراحل با ذکر مثال بالا توضیح داده شده است:

 

حجم فایل: 2 / 1 مگابایت

 

      در فایل زیر نیز نمونه ای دیگر از روش ارزیابی اثرات با ماتریس ایرانی توضیح داده شده است. در این نمونه، اثرات ایجاد بزرگراه تهران - شمال بر روستای کن و سولقان مورد بررسی قرار گرفته است.

 

حجم فایل: 2/2 مگابایت

(تهیه: سمیه السادات موسوی - دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران)

 

 

دانلود اطلس کلان شهر تهران

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

اطلس کلان شهر تهران

 

 

       اطلس کلان شهر تهران یکی از منابع با ارزش و معتبر جهت تهیه و به دست آوردن اطلاعات و داده ها و تاریخچه و ویژگی های جغرافیای شهر تهران می باشد که در چندین جلد و در موضوعات مختلف توسط اساتید و با همکاری مراکز مختلف تهیه شده است.

       یکی از بخش های اطلس تهران مجموعه ای است که با عنوان «سرزمین و مردم» به نگارش درامده است. در این مجموعه مطالب و اطلاعات مفیدی درباره مردم، ویژگیهای فرهنگی، میزان سواد و تحصیلات، ویژگی های اشتغال و مهاجرت و ... تهیه و گردآوری شده است.

 

مشخصات این بخش از اطلس به شرح زیر است:

نام اطلس: اطلس کلان شهر تهران

کتاب اول: سرزمین و مردم

مولفان: دکتر محسن حبیبی، برنارد هورکارد

مدیر طرح: شهریار زرین

مجری طرح: مسرت امیرابراهیمی

سرپرست طرح: محمدحسن موسوی زاده

همکاران طرح: مرکز اطلاعات حغرافیایی شهر تهران (شهرداری تهران)، گروه پژوهشی جهان ایرانی

ناشر: شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری

تعداد صفحه: 219

تاریخ نشر: چاپ اول، 1384

 

فهرست مطالب:

- فصل اول: سرزمین تهران

سرزمین کلان شهر تهران (موقعیت، ویژگیهای طبیعی، آلودگی، ادارات و سازمانها و ...)

- فصل دوم: تاریخ تهران

پیدایش کلان شهر تهران

تهران در دوره قاجار و پهلوی

- فصل سوم: جمعیت

پایتختی بزرگ در مقیاس ایران

نسبت های سنی، جوانان و وضعیت تاهل

- فصل چهارم: مهاجرت

جذابیت های پایتخت

منشا جغرافیایی مهاجران

- فصل پنجم: کار و اشتغال

اشتغال و فعالیت

گونه های استغال و گروه های عمده فعالیت

- فصل ششم: آموزش

سواد و سطح تحصیلات

- فصل هفتم: مسکن

همگونی و تنوع ویژگیهای مسکن

- فصل هشتم: نتیجه گیری:قلمروهای مردم تهران

 

 

جچم فایل: ۲۲ مگابایت

 

 

بررسی بازتاب طیفی محصولات کشاورزی

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

بررسی بازتاب طیفی محصولات کشاورزی

 

 

       مباحث سنجش از دور و بررسی رفتار طیفی پدیده ها امرزوه از ابزارهای کاربردی در موضوعات جغرافیا و شناسایی پدیده ها به شمار می رود و از فنون سنجش از دور و شناسایی بازتاب طیفی پدیده ها می توان در شناسایی مکانهای مختلف و پدیده های مختلف و تفکیک و تعیین موقعیت و مشخصات آنها استفاده کرد. از آنجا که پدیده های مختلف در سطح زمین از ویژگیهای مختلف تشکیل شده اند، لذا بر حسب جنس خود انواع خاصی از انرژی را بازتاب می دهند که این تفاوت انرژی در عکس های هوایی و ماهواره ای می تواند تفاوت بین پدیده ها را نشان می دهد. با استفاده از بازتاب طیفی، می توان انواع کاربری های زمین، سکونتگاه های شهری و روستایی، ساختمانها و پدیده های طبیعی را شناسایی و ویزگیهای آن را تحلیل کرد.

      یکی از کاربردهای اساسی سنجش از دور، استفاده از آن در مباحث کشاورزی و شناسایی محصولات کشاورزی می باشد. از آنجا که محصولات کشاورزی مختلف، بازتابهای مختلفی از انرژی را منعکس می کنند می توان با تحلیل و تفسیر این انرژی و رفتار طیفی، محصولات کشاورزی را شناسایی کرد.

 

       در این پست از طریق یک مجموعه 79 صفحه ای که در قالب یک نشریه می باشد، به رفتار و بازتاب طیفی محصولات کشاورزی در استان همدان، در شهرستانهای کبودرآهنگ، همدان، نهاوند، تویسرکان، اسدآباد و ملایر از طریق عکسها و اطلاعات ماهواره ای پرداخته می شود.

     در این نشریه، بازتاب طیفی محصولات کشاورزی مختلف نظیر گندم آبی، گندم دیم، جو آبی، یونجه آبی، مرتع، آیش، زمین های شخم خورده، سیب زمینی، نخود آبی، پیاز آبی به تفکیک هر شهرستان مورد بررسی قرار گرفته است.

 

   اطلاعات این نشریه توسط دکتر پرویز ضیائیان، استادیار دانشکده جغرافیای دانشگاه خوارزمی تهران و با همکاری اداره کل آمار و اطلاعات وزارت کشاورزی در دی ماه 1377 تهیه شده است.

 

       

 

حجم فایل: 25 مگابایت

 

 

پروژه هیدرولوژی آب های سطحی با نرم افزار ARC GIS

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

انجام پروژه هیدرولوژی آب های سطحی با نرم افزار ARC GIS

 

 

       یکی از کارکردها و ابزارهای مهم در نرم افزار ARC GIS ابزارهای مربوط به هیدرولوژی و تحلیل های جریان و مسیر آب و همچنین رودخانه ها و حوضه های آبریز و ... می باشد. نرم افزار با در اختیار دادن ابزارهای مختلف، زمینه مناسبی برای انجام پروژه های مختلف مربوط هیدرولوژی فراهم می نماید. ARC Hydro یکی از ابزارهای مهم در زمینه تحلیل های هیدرولوژی در جغرافیا به شمار می رود.

 

     در این پست از طریق یک مجموعه 105 اسلایدی با مراحل انجام یک پروزه هیدرولوژیکی مرتبط با آب های سطحی در زیرنرم افزار ARC MAP و ابزار الحاقی ARC Hydro آشنا خواهید.

 

حجم فایل: 14 مگابایت

 

     این مجموعه توسط آقای حسین جوان، دانشجوی کارشناسی ارشد ژئومورفولوژی دانشگاه تهران تهیه شده است.

 

 

تحلیل های جمعیتی در برنامه ریزی روستایی

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

 

تحلیل های جمعیتی در برنامه ریزی روستایی

 

 

 

        امروزه بررسی ویژگیهای جمعیتی یکی از ارکان و ویژگیهای ضرروی در برنامه ریزی های روستایی به شمار می رود و بررسی ویژگی ها و پارامترهایی چون ترکیب جمعیتی، سن، هرم سنی، جنس، پراکندگی، گروه های سنی و ... می توانند در برنامه ریزی روستایی موثر و مهم تلقی گردد.

 

       در این پست در قالب یک مجموعه 229 صفحه ای (اسلاید) به طور مفصل به بررسی ویژگی ها و پارامترهای جمعیتی پرداخته و نقش ان در برنامه ریزی روستایی مورد ارریابی قرار می گیرد.

 

 

آنچه در این مجموعه آشنا خواهید شد:

 

- آشنایی با تعارف جمعیت شناسی

- مناب اطلاعاتی جمعیتی و آشنایی با سرشماری ها

- آشنایی با آمارگیری نمونه ای و ثبت وقایع حیاتی

- توزیع و ترکیب جمعیتی

- مطالعه خصوصیات سن، جنس، توزیع جغرافیایی و وضع فعالیت های اقتصادی

- ترکیب سنی و جنسی جمعیت

- هرم سنی جمعیت و ویژگیهای جمعیتی آن

- دیالگرام لکزیس و تحلیل های آن

- وقایع دموگرافیک و حرکات جمعیت

- مرگ و میر

- تولد  و باروری

- ازدواج و طلاق

- مهاجرت

- بررسی امید به زندگی

- روش های اقتصادی پیش بینی جمعیت

شاخص های اساسی جمعیتی

- نرخ و سهم

- انواع میزان

- تفاوت میزان نسلی و کلاسیک

- ارزیابی آمارهای جمعیتی با تاکید بر گزارش سن و جنس

- ارزیابی امارهای جمعیتی و سرشماری ها

- بررسی اشتباهات پوششی و محتوایی

- معادله توازن

- مقایسه میزان رشد جمعیت

- ارزیابی سرشماری ها

- نسبت بازماندگان

- روش های کلی گزارش ارزیابی سن و جنس

- شاخص ویپل

- شاخص مایرز

- شاخص ارقام ترکیبی

- تسطیح و تصحیح گزارش سن در سرشماری ها

- روش های تسطیح و تصحیح گزارش ها گزارش سن در سرشماری ها

- روش میانگین متحرک

-ساختار پانل ها یا جداول ضرایب اسپراگ

- روش های تبدیل گروه های سنی 

- شاخص عدم تشابه ساختمان سنی

- مدل های مختلف در جمعیت

- مدل جمعیت متوقف

- مدل جمعیت ثابت

- میزان لوتکا

- تسطیح و تصحیح گزارش سن در سرشماری ها

 

 

حجم فایل: ۳ مگابایت

 

 

این مجموعه توسط دکتر سید علی بدری دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۸ تهیه شده است.

 

آموزش مدل اکولوژیکی توریسم

به نام خدا

سلام به همه دوستان و علاقمندان به جغرافیا

 

 

آموزش مدل اکولوژیکی گردشگری

 

 

        مدل اکولوژیکی توریسم، یکی از مدل های ارزیابی توان زیست محیطی و توان سرزمین و در قالب مفاهیم اصلی آمایش سرزمین به شمار می آید. توان اکولوژیکی سرزمین به این مفهوم اشاره دارد که چگونه می توان از پتانسیل ها و توانمندی های زمین به نحوی استفاده کرد که ضمن بهره برداری از زمان حال، از منابع طبیعی حفاظت کرده و بین انسان و زمین رابطه منطقی برقرار کند. در واقع به مفهوم مدیریت خردمندانه سرزمین اشاره دارد . توان اکولوژیک به توزیع عادلانه منابع و امکانات بر حسب پتانسیل ها توجه دارد. در این میان توان اکولوژیک گردشگری نیز به رابطه منطقی بین گردشگران و جامعه محلی و منابع طبیعی و حفظ آن برای آینده و توزیع عادلانه امکانات و خدمات گردشگری در داخل فضا و سرزمین تاکید می کند.

        برای ارزیابی توان اکولوژیک توریسم باید شاخص ها و معیارها و عواملی مورد نیاز هست شناسایی گشته و برای مناطق مختلف ارزیابی شود. دکتر مجید مخدوم استاد محیط زیست دانشگاه تهران، در کتاب خود با نام «شالوده آمایش سرزمین» شاخص ها و معیارهایی را برای ارزیابی توان اکولوژیک گردشگری معرفی کرده است. در این مدل، توان اکولوژیک گردشگری در دو بخش تفرج یا گردشگری متمرکز و تفرج یا گردشگری گسترده ارزیابی شده است. تفرج گسترده به تفریح و فعالیت های گردشگری اشاره دارد که به توسعه نیاز ندارند مانند کوهنوردی و اسب سواری و ... تفرج متمرکز به فعالیت هایی اشاره دارد که به توسعه نیاز دارند مثل بازدید از آثار تاریخی، شنا، اسکی و ...

 

      ارزیابی برای هر نوع تفرج و گردشگری در سه طبقه، طبقه یک، طبقه دو و طبقه نامناسب می باشد. در مجموع 7 معیار برای ارزیابی توان اکولوژیک توریسم یک منطقه در نظر گرفته شده است که عبارتنداز:

 

- شیب (که هر چقدر کمتر باشد مناسب تر است و شیب تند در دطبقه نامناسب قرار می گیرد)

- جهت شیب (در تابستان جهت شرقی و در زمستان جهت جنوبی مناسب و مطلوب برای توان اکولوژیک گردشگری می باشد)

- اقلیم (شامل دو عنصر میانگین دما در بهار و تابستان و  تعداد روزهای آفتابی در ماه های بهار و تابستان )

- سرانه آب (40 تا 150 لیتر در روز بهترین و مناسب ترین می باشد)

- وضعیت خاک (عمق خاک که هر چه عمیق باشد بهتر است؛ حاصلخیزی خاک که هر چه حاصلخیز تر باشد مطلوب تر است؛ بافت خاک که هر چه نرم تر باشد مناسب تر است؛ شرایط زهکشی خاک که هر چه کامل تر باشد بهتر است و در نهایت ساختمان خاک که هر متکامل تر باشد مناسب تر است)

- وضعت زمین شناسی و سنگ مادر (تپه های ماسه ای و روانه های بازالتی و ... مناسب ت هستند)

- تراکم درختان (بین 40 تا 80 درصد ایده آل می باشد)

- ترکیب گونه ای درخت ها (تک لپه ای ها و دو لپه ای ها با ترکیب برابر مطلوب تر است)

 

       این معیارها برای هر طبقه و هر نوع تفرج، مقادیر، دامنه و ویژگیهای مختلفی می باشند که در داخل مدل توضیح داده شده است. این معیارها باید برای منطقه ارزیابی شده و از ترکیب آنها، توان اکولوژیک منطقه حاصل می گردد.

 

محاسبه توان اکولوژیک از دو روش انجام می پذیرد:

- در روش اول، ابتدا در نرم افزار ARC GIS برای هر معیار یک لایه اطلاعاتی تهیه می شود. سپس این لایه ها بر طبق دامنه ها و مقادیر مدل، طبقه بندی می شوند. سپس همه لایه ها به پلی گون تبدیل و در هم ادغام می شوند. در مرحله بعد از طریق فرایند Quary شرط ها به لایه ترکیب شده اعمال می گردد و طبقات یک، دو و نامناسب برای هر نوع گردشگری ایجاد می شود.

- در روش دوم پس از تهیه لایه های اطلاعاتی، این بار بر حسب مقایدر مدل مخدوم برای طبقات یک، دو و نامناسب، همه لایه ها در سه دسته طبقه بندی می شوند و سپس این لایه ها با هم ادغام شده و می توان وزن متناسب با هر لایه را بر حسب اهمیت هر شاخص به انها اعمال کرد و نقشه نهایی توان اکولوژیک گردشگری منطقه را تهیه کرد.

 

در فایل آموزشی 35 صفحه ای زیر، به طور کامل و تصویری هر دو روش ارزیابی و تهیه نقشه توان اکولوژیک گردشگری شرح داده شده است. این فایل خود می تواند فایل آموزشی ARC GIS نیز قلمداد شود.

 

حجم فایل: ۲ / ۱ مگابایت