لوييجي مونتابونه   (Luigi Montabone)

ین روز ها نمایشگاهی از عکس های مونتابونه عکاس ایتالیایی سده نوزده میلادی که از ناصرالدین شاه و اهالی دربار و تهران و ابنیه شهرهای ایران تهیه کرده در ایتالیا تشکیل گردیده که مورد توجه بسیاری از عکاسان و دوستداران این هنر واقع شده است.از آن جا یی که تهران و دربار قجر محور موضوعی این عکس ها ست. این مطلب را به معرفی این عکاس اختصاص دادیم.
مونتابونه،از پیشگامان هنر عکاسی در ایران است.او به مدت چهارسال در ايران زندگی کرد و به عکاسی از دربار و نقاط ديدنی شهرهايی چون تهران و تبريز پرداخت .مونتابونه از اهالي تورينو ايتاليا بود که همراه هیاتی سیاسی مامور از سوی پادشاه ایتالیا،  در سال 1862م. به ایران آمد.در این سفر وی(این هیات عکاس دیگری هم داشت او پیترو بون pietro bon بود/تاریخ تطبیقی عکاسی ایران و جهان.) عکس های فراوانی تهیه کرد.عکس هایی که از وی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده عبارتند از عکس هایی از ناصرالدین شاه ،تخت مرمر،سربازان گارد  شاه در نیاوران،تجریش و امامزاده صالح،کاخ سلطنتی قزوین،مظفرالدین میرزا و ... 
«لوئیجی مونتابونه هنرمند عکاس، از خاندانی بود که همگی به شغل عکاسی اشتغال داشتند. وی مهمترین عضو این خاندان بود که عکاسی را در شهر تورین ایتالیا جان تازه ای بخشید(piemontese. 1972، 261). تاریخ تولد مونتابونه در دست نیست. وی در سال 77-1276 قمری/ 1860 میلادی، استودیوی عکاسی خود را در تورین گشود. پس از رونق گرفتن کارش، شعباتی از عکاسخانه خود را پس از 1870، در شهرهای میلان، فلورانس و رم گشود. مونتابونه در سال 1877 فوت کرد(Apraxine، 2000،168). در آوریل 1862، پادشاه ایتالیا، طی توصیه کنت کاوور، هیاتی را برای اهداف سیاسی و اقتصادی روانه ایران کرد. اعضای این هیات، شانزده نفر بودند. یازده نفر از آنها در سه بخش دیپلماتیک، نظامی و علمی- تجاری فعالیت داشتند و چهار نفر دیگر عبارت بودند از لوئیجی مونتابونه عکاس حرفه ای از تورین و دستیارش پیتروبونه، دیگری نویسنده گزارش های سفر هیات ایتالیایی به ایران و معاون وی (piemontese. 235، 1972).این مقاله گزارشی است از آن سفر»/ ايران عصر قاجار از نگاه لوئیجی مونتابونه،‌ محمد ستاری.
اولین دوربین های عکاسی که به ایران رسید دوربین هایی بود که ملکه انگلستان و تزار روسیه هر یک جداگانه برای محمد شاه هدیه دادند.بدین ترتیب تاریخ عکاسی ایران به اختلاف چند سال پس از اعلام عکاسی در جهان با آشنایی با این هنر آغاز شد.
«... ملكه ويكتوريا و تزار نيكلاي اول هر يك دستگاهي عكاسي براي محمد شاه فرستادند و نيكلاي پائولف ( Nikolaj Pavlov ) روسي در اواسط ذيقعده 1258 ق / اواسط دسامبر 1842 و ژول ريشار ( Jules Richard ، 1816- 1891 ) فرانسوي در 24 ذيقعده 1260 ق/ 5 دسامبر 1844 م آن ها را به كار انداختند و از محمد شاه ، ناصرالدين ميرزا وليعهد و خواهرش عزت الدوله تصاويري بر روي صفحه فلزي ثبت كردند.» (‌عدل ، 1379 ، فصلنامه طاووس ،‌ش 4 و 5 ، 59 و ذكاء ،‌1376 : 5 )‌.
تهران از معدود شهرهاي خاورميانه است كه عكس هاي بسياري، توسط عكاسان ايراني و فرنگی از آن در آغاز تاریخ عکاسی در اواسط قرن نوزدهم گرفته شده است.به همین سبب عکس های این شهر جایگاه ویژه ای در میان نخستین عکس های تاریخ این هنر در جهان دارد.
 نخستين عكاسان در تهران در زمان ناصري عبارتند از: آقارضا عكاسباشي، عباسعلي بيك و آقا يوسف عكاس، ميرزا حسنعلي عكاس، ميرزا احمد عكاسباشي، جعفر ميرزا قاجار، عبداله قاجار
عكاسي براي نخستين بار با درخواست محمدشاه قاجار از دولت روسيه و توسط ديپلمات جواني به نام نيكلاي پاولوف به دربار سلطنتي راه يافت و براي نخستين بار تصوير شاه، برخي از اعضاي خانواده سلطنتي، حاج ميرزا آغاسي وزير شاه و برخي رجال دربار در يكي از كاخ هاي سلطنتي تهران بر روي صفحه نقره يا داگرئوتيپ، كه نخستين فرآيند عكسبرداري بود، در سال 1258ق(1842م) يعني تنها سه سال پس از اعلام رسمي اختراع عكاسي در فرانسه ثبت شد... دو سال بعد يعني در سال 1260ق(1844م) با ورود جواني فرانسوي به نام ژول ريشار كه به اميد استخدام در دولت ايران آمده بود و مهارتي نيز در عكسبرداري به شيوه داگرئوتيپ داشت، دوباره عكس هايي از شاه ، خانواده سلطنتي و برخي درباريان تهيه شد. ريشار به استخدام دولت درآمد و بار ها وبارها از شاه و خانواده سلطنتي، درباريان و احتمالا مناظري از تهران عكس هايي تهيه كرد. 
ناصرالدين ميرزا وليعهد نيز در برابر دستگاه عكسبرداري قرار گرفته و عكس هايي از او تهيه شده است. از همين جا داستان شگفت انگيز و پرماجراي عكاسي در ايران آغاز مي شود. شيفتگي ناصرالدين ميرزاي سيزده ساله به اين پديده شگفت انگيز قرن نوزدهمي با ديدن عكس هاي خود سبب مي شود تا در سال هاي پس از به سلطنت رسيدن، با شوقي كودكانه و وصف ناپذير عكاسي را دنبال كند. 
برخي عكاسان ايتاليايي .... و عكاس حرفه اي ديگري به نام لوئيجي مونتابونه كه با هياتي سياسي در اوايل سلطنت ناصرالدين شاه در سال 1279ق(1862م) همراه بود نيز به ايران آمده  اند. در اين سفر، مونتابونه عكس هاي بسياري از شهرها و مناطقي كه هيات ايتاليايي در طول مسير از آن جا عبور كرده اند تهيه كرده است. شهرها و مناطقي هم چون قفقاز، شهرهاي ايروان و تفليس، تبريز، زنجان، سلطانيه، قزوين و تهران.
ورود به تهران قرن نوزدهمي، براي هيات سياسي ايتاليا بسيار جالب توجه بوده است. پايتخت كشوري شرقي با دروازهاي گوناگون، گنبد هاي آبي و آفتاب درخشان شرق. از همين روست كه عكس هاي زيادي را مونتابونه از دروازه ها، بازار، بناها و عمارت هاي قديمي كاخ هاي سلطنتي، سربازان، پيشه وران و ... تهيه كرده است. ناصرالدين شاه كه چهار سال پيش از اين تاريخ با استخدام عكاسي فرانسوي به نام فرانسيس كارلهيان به طور عملي اوقات زيادي را به آموختن عكاسي و عكسبرداري مي پرداخت، توجه بيشتري به عكاس اين هيات كرد و بارها مقابل دستگاه عكسبرداري مونتابونه قرار گرفت. مونتابونه نيز با مهارت و استادي در عكسبرداري تك چهره، تصاوير بي نظيري از شاه جوان گرفت و بي گمان، شوق او را براي ادامه كار دو چندان كرد. 
كتاب اخير، مقاله اي پژوهشي بود كه به مناسبت چاپ آلبوم عكس هاي مونتابونه- كه نمونه اي از آن در كتابخانه سلطنتي شهر لاهه هلند موجود است- نوشته شد و به زبان انگليسي به همراه سه مقاله ديگر از پژوهشگران خارجي در هلند توسط انتشارات برجسته اي به چاپ رسيد و اينك با افزوده ها، عكس ها و يافته هاي پژوهشي جديد تر به زبان فارسي و انگليسي منتشر خواهد شد.
اشتياق و اشتغال ناصرالدين شاه به عكاسي سبب مي شود تا مكاني در كاخ گلستان تهران به عكاسخانه همايوني اختصاص يابد و آقارضا فرزند ميرزا اسماعيل جديدالاسلام، كه او نيز به دستور شاه نزد كارلهيان تعليم عكاسي ديده بود، به عنوان عكاس و مدير اداره عكاسخانه همايوني با شرح وظايفي مشخص، مشغول به كار شود.
در اين باره بايد به عكس هاي آقا رضا عكاسباشي نخستين عكاس حرفه اي در ايران استناد كرد. 
 از اين عكاسان براي نمونه مي توان از آقا يوسف عكاس، ميرزا حسنعلي عكاس، ميرزا احمد عكاسباشي، ميرزا ابراهيم عكاسباشي، عبداله قاجار،امير خان قاجار، خان باباي حسيني، آنتوان سوريوگين و ژوزف پاپازيان نام برد.
رواج عكاسي در بين مردم با گشايش نخستين عكاسخانه براي استفاده عموم در تهران از سال 1285ق(1868م) به دستور ناصرالدين شاه در محل خيابان جباخانه( حوالي خيابان باب همايون كنوني) آغاز شد. چون مردم تمايل زيادي به عكسبرداري از خود داشتند و امكان حضور آنان نيز در عكاسخانه همايوني فراهم نبود، اين عكاسخانه به مديريت عباسعلي بيك 


اولین عکاس حرفه‌ای ایران آقا رضاست که نخست لقب عکاس باشی، سپس لقب آجودان مخصوص و بعد از آن نیز ملقب به اقبال السلطنه شد.
افرادی که آقا رضا از آنها مستقیم یا غیرمستقیم تاثیر پذیرفته عبارتند از کارلیان فرانسوی، مونتابونه ایتالیایی و نادار، عکاس فرانسوی. وی افزود بر خلاف گمان برخی از پژوهشگران پیشین، آقا رضا هیچ وقت برای تحصیل عکاسی از ایران خارج نشد و آقا رضا در ایران نزد کارلیان عکاسی را ‌آموخت.
وی تشابهات تکنیکی میان این عکاسان را به این شرح برشمرد: هر چهار نفر روی شیشه کلودیون تر عکس می‌گرفتند. شیشه های عکس‌های نادار و مونتابونه در اندازۀ هجده در بیست و چهار است و عکس‌های آقا رضا نیز همین اندازه است. دوربین همه ویوکمرا است. هم آقا رضا و هم مونتابونه عکس‌ها را رنگ می‌کردند. نادار، مونتابونه و آقا رضا عکس‌ها را وینیت می‌کردند. بیش تر عکس‌های این سه عکاس پرتره تکی است. آقا رضا اهل سیاست بود و در دربار به مقام های بالا رسید و نادار هم اهل سیاست بود اما علیه حکومت وقت در فرانسه مبارزه می کرد.
ایشان تفاوت‌های این سه عکاس را نیز چنین برشمرد: پرتره نگاری مونتابونه و نادار ملهم از تاریخ هنر غرب است ولی عکس‌های آقا رضا دارای یک سادگی و نگاهی بی پیرایه است. نگاه آقا رضا رئالیستی است.
آقا رضا و مونتابونه در ایران تحت الامر عکس می‌گرفتند ولی نادار به میل خودش عکس می‌گرفت.
در عکس‌های آقا رضا عکس‌های عکس تکی از زنان نیست ولی مونتابونه عکس‌های زیادی گرفته است که موضوع آن زنان زیبا هستند، در مجموعه عکسهای نادار هم از این گونه عکس‌ها زیاد به چشم میخورد.
آقا رضا در پرتره نگاری تکی، تحت تاثیر کارلیان است. در پرتره نگاری گروهی تحت تاثیر مونتابونه است. 

منابع:
ناصرالدین،شاه عکاس/طهماسب پور.
تاریخ تطبیقی عکاسی ایران و جهان/خوانساری.
گزارش همایش علمی- پژوهشی عکس‌های تاریخی ایران .
فصل نامه عکاسی خلاق.
گنجينه موزه عكسخانه شهر.
تاريخچه عكاسي درايران/رضا بهرامي .


راهنمایی جهت باز شدن برخی از عکسهای وبلاگ

ضمن عرض سلام به همه بازدید کنندگان وبلاگم بدینوسیله به اطلاع دوستان عزیز میرسانم برخی از عکسهای قدیمی در این وبلاگ به علت مسدود شدن برخی از سایتهای آپلود عکس باز نمیشوند که ضمن پوزش از همه بازدید کنندگان در سراسر جهان به اطلاع میرسانم مجددا در صدد راه اندازی و سروسامان دادن به عکسهای قدیمی میباشم واز شما گرامیان درخواست دارم تا آپدیت شدن مجدد عکسها از فیسبوک عکسهای قدیمی قاجار من به آدرس:  http://www.facebook.com/shahreza.old     مراجعه نمایید

21y.jpg

لطفا جهت بازدید عکسهای قدیمی به آدرس زیر مراجعه نمایید


          http://www.facebook.com/shahreza.old     

حمام در زمان قاجار

جدیدترین عکسهای فتو بلاگ من

 

"از شما سروران عزیز دعوت میکنم از فتو بلاگ عکسهای قدیمی قاجار که تنها مرجع عکسهای قدیمی  در اینترنت است را حتما بازدید نمایید ویا به آدرس

 عکسهای شهرضا  مراجعه نمایید با تشکر" افشین آرامی شهرضا

چند نمونه از عکسهای زیبای آن را در زیر مشاهده کنید

        

 

                          

                    

                                               

                     

           

 

                 

   

 

      

                

         

    

  

دوعکس از آرامگاه کوروش بزرگ

از دوستان عزیز درخواست میکنم    از فیس بوک (عکسهای قدیمی)1من که شامل عکسهای قدیمی قاجار


است بازدید نمایید لینک بالا و   آدرس فیس بوک شخصی من2 http://www.facebook.com/afshin.arami

 

                            

دو عکس از پاسارگاد با فاصله ای بیش از 140 سال از یک زاویه جهت مقایسه شما عزیزان

عکس جدید را خودم در فروردین 90 گرفته ام

لطفاجهت تماشا در سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

                                         rut2k73v9pnrxfo30l.jpg

در خواست از دوستان

                                      در خواست از دوستان.....

بدینوسیله از تمام باز دید کنندگان عزیز جهت باز نشدن برخی از عکسها  پوزش

می خواهم واز شما عزیزان درخواست دارم به من کمک کرده  سایتی جهت آپلود

عکس به من معرفی نمایید که لا اقل چند ماهی دوام داشته باشد باور کنید دیگر

خسته شدم .

من عکسهای زیبا وکمیاب قدیمی زیادی را  آن هم با این سرعت کم اینترنت را با

زحمت و وقت فوق العاده زیادی جهت تماشای دوستان آژلود میکنم بعد از چند روز

و یا ماهی آن سایت یا ف ی ل ت میشود و یا تعطیل . دیگر مانده ام چه کنم لطفا

 

مرا راهنمایی کنید وسایت جهت آپلود عکس که ماندگار باشد بهم معرفی کنید

 

با تشکر شهرضا -ا  آرامی بهمن ۸۹

.
گروهی از مطربهای ارمنی زمان قاجار
.
مرد قاجار (ایزد خواستی)
.
درویش قجری
.
زن کرد قاجار
.
زن قاجار با لباس فرنگی
.
گدایی در تهران قدیم 140سال قبل
.
مغازه لباس فروشی قاجار

 

مغازه لباس فروشی قاجار

www.picestoon.com

3عکس قدیمی جدید

                                         3عکس زیبای قدیمی جدید

Free Image Hosting At Picestoon Host             Free Image Hosting At Picestoon Host         Free Image Hosting At Picestoon Host

۱-دراویش قاجار                               ۲-پیرمرد قجری              ۳-یکی از دروازه های قدیم تهران

معتادین در زمان قاجار

www.picestoon.com

برای مشاهده در سایز اصلی لطفا روی عکس زیر کلیک کنید

                                        Free Image Hosting At Picestoon Host 

مسجد آقا بزرگ کاشان -قاجار

  دو عکس از مسجد آقا بزرگ کاشان  از یک زاویه به فاصله ای بیش از یکصد سال 

               لطفا برای مشاهده در سایز اصلی روی عکس کلیک کنید

                                         Free Image Hosting At Picestoon Host

2 عکس زیبا از حکیم نور محمود حکیم قاجار با مریضها

2 عکس زیبا از حکیم نور محمود حکیم قاجار با مریضهایش لطفا برای مشاهده عکسها در سایز اصلی روی عکسها کلیک کنید

   Free Image Hosting At Picestoon Host                                          Free Image Hosting At Picestoon Host

مظفرالدین شاه قاجار به همراه محمد علی شاه قاجار

www.picestoon.com

دختر زیبای قاجاری

www.picestoon.com

          

تومان آغا دختر ناصرالدینشاه قاجار

تومان اغا ملقب به فروغ الدوله دختر ناصرالدین شاه قاجار به همراه دخترانش در لباس دراویش

www.picestoon.com

دختر زیبای قجری

مظفرالدین شاه قاجار

زن قاجار با لباس مردانه

مظفرالدین شاه قاجار در فرنگ

دو زن قاجار با لباس محلی Two Women in Tribal Costu

Dos-esposas-de-Naser-ed-Din.jpg 

عکسی کمیاب از انیس الدوله همسر نا صرالدینشاه قاجار

www.picestoon.com

2عکس از زنان دوره قاجار با پوشش قجری

Free Image Hosting At Picestoon Host       Free Image Hosting At Picestoon Host

2عکس از زنان دوره قاجار با پوشش قجری برای مشاهده در سایز اصلی روی عکسه کلیک کنید

زن قاجار با چارقد

                                            زن قاجار با چارقد

زنان وکودکان حرمسرای شاه قاجار

زنان وکودکان حرمسرای شاه قاجار

زن ودختران قاجار زیر کرسی

دو زن قاجار با لباس محلی Two Women in Tribal Costu

                         دو زن قاجار با لباس محلی Two Women in Tribal Costu

ناصرالدینشاه در آینه

ناصرالدینشاه در آینه

عکسی که ناصرالدین شاه قاجار از خود وزنان حرمسرایش از درون آیینه گرفت

عازم کربلا با پای پیاده

 

عده ای از مردان قاجار که  با پای پیاده وسینه زنان عازم کربلا هستند

ناصرالدین شاه قاجار ودوربینش

 

ناصرالدین شاه قاجار (عکاس) ودوربینش

میدان نقش جهان در زمان قاجار

جو جوق سوگلی محبوب ناصرالدین شاه قاجار