اگر جمعیت زمین 100 نفر می بود...

آمار جالب و تامل برانگیزی است:

بررسی اثرات النینوی 2015

همانطور که پژوهش های صورت گرفته بر روی النینو نشان می دهند، اثرات این تله کانکشن یا پیوند از دور بر روی مناطق گوناگون متفاوت است. بطور کلی برای آشنایی بیشتر با اثرات النینو (النینو چیست؟) بر کشور ایران دو لینک به پیوست آورده شده است که در پژوهش اول با تاکید بر اثرات النینو بر روی کشور های واقع در آسیای جنوب غربی (البته مربوط به فصل پاییز) شاهد عدم قرارگیری ایران در محدوده مخاطره  Typhoons و Drought   هستیم. در پژوهش دوم که خروجی حاصل از نتایج بررسی اثرات النینو بر روی ایران هست نیز بطور کلی در ایران همزمان با وقوع این پدیده اقلیمی، شاهد افزایش بارش بوده ایم که البته بر مقدار افزایش آن از جنوب به شمال کشور ایران افزوده می شود:

ادامه نوشته

ال نینیو، آشفتگی و فقر دانش محیطی در ایران

مقاله ای از دکتر ناصر کرمی،اقلیم شناس

ال نینیو خود یک جور آشفتگی اقلیمی است، اما در چند هفته اخیر به نظر می‌رسد به نمادی از آشفتگی مدیریت و فقر دانش محیطی در ایران هم تبدیل شده است.

ماجرای مابین ال‌نینیو، سازمان‌های متولی مدیریت محیطی و رسانه‌های ایران در این باره را از ابتدا مرور می‌کنیم:

نخست خبری بود به نقل از سازمان جهانی هواشناسی با این مضمون که یکی از شدیدترین ال‌نینیوها در راه است و "این پدیده می‌تواند الگوهای ثابت آب و هوایی در بخش‌های مختلف جهان را به هم بزند، مثلاً موجب خشکسالی شدید در بخش‌هایی از آسیا شود درحالی که گاه در بخش‌هایی از آمریکای شمالی سیل‌های سنگین جاری می‌کند؛ یا می‌تواند باعث افزایش سیل در شاخ آفریقا شود و همزمان جنوب آفریقا را خشک‌تر کند".

در ایران نخستین واکنش جدی در باره این خبر، اطلاعیه سازمان مدیریت بحران بود. در این اطلاعیه به تمام سازمان‌های مسئول هشدار داده شد که "خود را برای زمستان بسیار سرد و پدیده ال‌نینیو و سیل شدید آماده نگه دارند و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند". این اطلاعیه در رسانه‌های ایران بازتاب گسترده‌ای داشت. اما کمتر از یک هفته بعد سازمان هواشناسی که به واقع متولی اطلاع رسانی در باره وقایع اقلیمی کشور است با تکذیب قطعی مفاد اطلاعیه سازمان مدیریت بحران، گفت که ال‌نینیو تأثیری بر اقلیم ایران ندارد و لازم نیست مردم نگران باشند.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اعلام صریح اینکه زمستان سردی پیش رو نداریم گفت: "بر اساس مدل‌های اقلیمی فصل پاییز و ماه‌های ابتدایی زمستان نه‌تنها سردتر نخواهد بود بلکه دمای هوا گرم‌تر از حد نرمال پیش‌بینی شده است". رئیس سازمان هواشناسی هم در گفتگو با ایرنا تاکید کرد: "پدیده ال‌نینیو تعیین‌کننده ترسالی و خشکسالی کشور نیست و رژیم بارشی ایران را بر هم کنش نوسانات جنوبی متعدد از جمله نائو، ام جی او و انسو تعیین می‌کند".

این مصاحبه تناقضات فنی قابل درنگی دارد که با جایگاه سازمان هواشناسی به عنوان یک نهاد علمی ناسازگار است. از جمله همین که با رد تأثیر ال‌نینیو بر ایران، از "انسو" به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی شکل‌گیری رژیم بارشی ایران نام می‌برد. نکته این است که به واقع انسو همان ال‌نینیو است. نوسان جنوبی ال‌نینیو یا انسو (مخفف El Nino Southern Oscillation) عبارتی است برای اشاره به نوسان دوره‌ای دو پدیده ال‌نینیو و لانینا. وی در این مصاحبه همچنین می‌گوید که "اگر دمای سطح آب افزایش یابد و از درصد نرمال خود بالاتر رود و در آن صورت پدیده ال‌نینیو و اگر دمای سطح آب از درصد نرمال خود کمتر شود، پدیده لانینا شکل می‌گیرد". در حالی که تغییر دمای سطح آب نشانه و معلول وقوع ال‌نینیو و لانینا است و نه عامل آن.

وی اضافه کرده است "با غالب شدن و ترکیب این دو پدیده ال‌نینیو و لانینا پدیده دیگری به نام انسو شکل می‌گیرد که ..."، بازگشت به نکته قبلی، آل نینیو و لانینا با هم ترکیب نمی‌شوند، بلکه جایگزین هم می‌شوند و انسو هم پدیده ای جدای از این دو نیست. جالب‌تر این است که در همین مصاحبه ایشان می‌گوید: "بررسی پدیده‌های هواشناسی حاکی از این است که سال‌های همراه با ال‌نینیو کشورمان کم بارش بوده و سال‌های که همراه با لانینا بوده بارش‌های مناسبی را در کشور شاهد بوده‌ایم و این نشان می‌دهد که انسو به تنهایی تعیین‌کننده ترسالی و یا خشکسالی برای ایران نبوده است"، که هم در تناقض با حرف‌های قبلی ایشان و اطلاعیه قبلی سازمان متبوع ایشان است و هم نشانه اینکه مؤلفه های کاملاً شناخته شده و مشخصی همچون ال‌نینیو و لانینا و انسو در تعاریفی مطلقاً غیر فنی به کار برده شده‌اند.

البته سازمان هواشناسی یک هفته بعد با انتشار اطلاعیه‌ای واکنش‌های قبلی خود را تعدیل کرده و اعلام کرد: "برای پاییز امسال با توجه به اثر ال‌نینیو، بارش با آغازی زودتر از فصل و با گرایش به نرمال یا بیش از نرمال پیش‌بینی شده است. همچنین میانگین حدود یک درجه بیش از نرمال پنجاه ساله برآورد شده است". با این وجود رئیس سازمان محیط‌زیست با اظهار تعجب نسبت به رد وقوع ال‌نینیو توسط سازمان هواشناسی کشور در مصاحبه‌ای گفت: "همه دستگاه‌های مسئول جلسه تشکیل دادند تا برای زمستان امسال در شرایط آماده‌باش قرار گیرند چرا که این پدیده در سطح هواشناسی جهانی پذیرفته شده و انکار نمی‌شود. تعجب می‌کنم که سازمان هواشناسی ایران آن را رد می‌کند". ابتکار همچنین بر خلاف نظر دیگر سازمان‌های مرتبط وقوع ال‌نینیو را برای ایران نه یک تهدید بلکه یک فرصت مناسب برای بهبود شرایط محیط زیست عنوان کرد.

منبع:http://iaca.mihanblog.com

ادامه نوشته

سومین شماره مجله مخاطرات محیطی منتشر شد

شماره 3  مجله مخاطرات محیطی با 6 مقاله منتشر شد. علاقمندان جهت مشاهده و دانلود رایگان مقالات به آدرس موقت مجله لینک زیر مراجعه فرمایند.ضمناً مجله آمادگی بررسی و چاپ مقالات ارزشمند کلیه متخصصان ،اساتید و دانشجویان محترم مرتبط با مخاطرات محیطی را دارد.
تا اطلاع ثانوی مقالات از طریق ایمیل دریافت خواهد شد.

بارش برف در زاهدان

بارش برف که از روز دوشنبه درنواحی مرکزی و جنوبی استان سیستان و بلوچستان آغاز شده بود موجب شد روز گذشته علاوه بر تعطیلی مدارس، پرواز های ورودی و خروجی فرودگاه بین المللی زاهدان نیز لغو شود و برای دومین روز متوالی مدارس زاهدان را به تعطیلی کشاند.
ادامه نوشته

دانلود تصویر ماهواره لندست ۸ (Landsat 8)  

ماهواره لندست ۸ (Landsat 8) در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۳ راه اندازی شده است. این هشتمین ماهواره در برنامه ماهواره های لندست، و هفتمین ماهواره ای است که با موفقیت به مدار رسیده است. این ماهواره که در اصل Landsat Data Continuity Mission (LDCM) نامیده می شود، محصول همکاری بین ناسا و سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) است.

با بازنشستگی لندست ۵ در اوایل سال ۲۰۱۳، ماهواره لندست ۷ به عنوان تنها ماهواره موجود از سری ماهواره های لندست بر روی مدار وجود داشت، و لندست ۸ اخذ مستمر داده و در دسترس بودن داده های لندست را با استفاده از دو حسگر، یکی سنسورعملیاتی تصویرساز سرزمین (OLI: Operational Land Imager) و دیگری سنسور حرارتی مادون قرمز (TIRS: Thermal InfraRed Sensor) تضمین خواهد کرد . این دو سنسور به ترتیب، اطلاعات تصویر برای نه باند موج کوتاه و دو باند طول موج حرارتی را جمع آوری می کنند. طراحی ماهواره ۵٫۲۵ سال طول کشیده است، با این حال این ماهواره سوخت کافی برای انجام عملیات به مدت بیش از ده سال را دارد.

ادامه مطلب را در سایت تخصصی جی آی اس بخوانید

300 میلیون سال پیش کره زمین چگونه بود؟/ تهران بندری در کنار اقیانوس بود!

عصر ایران - ایرانی را تصویر کنید که پایتختش تهران با ساحل اقیانوس تنها چند دقیقه فاصله داشته باشد. یا برای رسید از تهران به تبریز باید از صدها کیلومتر دریا گذر کرد. اصفهان و شیراز و خلیج فارس هم در خوشبینانه ترین حالت 5 هزار کیلومتر از مرکز کشور دور باشد.

بر اساس نقشه ای که اخیراً از کره زمین در سیصد میلیون سال پیش منتشر شده است در آن دوره از تاریخ، ایران اینگونه بود. سرزمینی متشکل از سه قسمت جدا از هم که اقیانوس و دریا میان آنها فاصله می انداخت. این نقشه را وب سایت شبکه رادیویی NPR (National Public Radio) در گزارشی به قلم رابرت کرالویچ منتشر کرده است.

ادامه نوشته

نگاهی به زمین در قدیمی ترین کره جغرافیایی

محققان بلژیکی با استفاده از فناوری های توموگرافی رایانه‌یی و تاریخ گذاری رادیو کربن، قدیمی ترین کره جغرافیایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

به گزارش ایسنا، این کره زمین بر روی پوسته تخم شتر مرغ طراحی شده و جزئیات کشف قاره آمریکا نوسط کاشفان اروپایی از جمله «کریستوف کلمب» و «آمریکو وسپوچی» روی آن نقش بسته است.

این کره جغرافیایی قدیمی در سال 2012 میلادی در نمایشگاه نقشه های لندن به یک خریدار ناشناس فروخته شد و پس از آن برای انجام مطالعات دقیق تر در اختیار محققان قرار گرفت.

قدیمی ترین کره زمین متعلق به اوایل 1500 میلادی



ادامه نوشته

مدل Web GIS نتايج انتخابات رياست جمهوري سال 1392

نتايج انتخابات يازدهم رياست جمهوري کل کشور در قالبي شبه GIS

کلیک فرمایید

تصاویر ماهواره ایی  از مرگ تدریجی دریاچه ارومیه

این تصاویر ، یورش و پیشروی انسان و عقب‌نشینی طبیعت از سال 1984 تاکنون را به نمایش می‌گذارند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از دهه 1980،«یخچال کلمبیا» واقع در آلاسکا شروع به عقب‌نشینی کرده و طول آن از 41 مایل به 36 مایل در سال 1995 رسید. اولین تصویر فضایی نشان‌دهنده این عقب‌نشینی است.

این تصاویر بخشی از پروژه گوگل و تایم (TIME) هستند.

گوگل این کلکسیون را جامع‌ترین تصاویر از مجموعه‌ای از تصویرها می‌داند که بین سال‌های 1984 و 2012 به عنوان بخشی از برنامه «لندست»، رصد شده‌اند.

برنامه لندست یک پروژه‌ مشترک ماهواره‌ای بین ناسا و مرکز «تحقیقات زمین‌شناسی» ایالات متحده است.

در این پروژه از آغاز دهه 1970 تاکنون تصاویری از سطح زمین شکار شده‌اند.

موتور جستجوی Google Earth بیش از دو میلیون تصویر را برای یافتن واضح‌ترین تصاویر از هر نقطه کره زمین تهیه و انیمیشن قابل بروز HTML5 را برای تمامی زمین خلق کرد که هر تصویر از سال 1984 نشان‌دهنده هر سال است.

یکی از این تصاویر چگونگی تغییر جنگل آمازون را طی 28 سال گذشته نشان می‌دهد.

همچنین طی چند دهه گذشته دریاچه ارومیه در ایران، بزرگ‌ترین دریاچه خاورمیانه، در حال خشک شدن بوده است.

دیگر تصاویر رشد دبی را نشان می‌دهند و نقاط سبزرنگ، زمین آبیاری‌شده در عربستان سعودی را به نمایش می‌گذارند.

انیمیشن تعاملی تمامی این تصاویر در وب‌سایت Google Timelapse قابل مشاهده است.

انتهای پیام

تصاویری از پیشروی انسان و عقب‌نشینی طبیعت

تصاویری از پیشروی انسان و عقب‌نشینی طبیعت

تصاویری از پیشروی انسان و عقب‌نشینی طبیعت

تصاویری از پیشروی انسان و عقب‌نشینی طبیعت

تصاویری از پیشروی انسان و عقب‌نشینی طبیعت
 
 
به نقل از خبرگزاری انتخاب و ایسنا

هشدار مرکز زمین شناسی آمریکا: احتمال وقوع زلزله ۱۰ ریشتری در خاورمیانه

 بر اساس اعلام این مرکز قدرت اولیه این زلزله ۱۰ ریشتری می‌تواند کل منطقه را به طور کامل تخریب و در عمق زمین دفن کند/ مرکز زمین شناسی آمریکا از پیش بینی وقوع زلزله‌ای بسیار بزرگ در منطقه خاورمیانه بین ۲۵ تا ۳۰ آوریل (۵ تا ۱۰ اردیبهشت) خبر داد.
مرکز زمین شناسی آمریکا از احتمال وقوع یک زلزله به بزرگی ۱۰ ریشتر در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس خبر داد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایلنا، مرکز زمین شناسی آمریکا از پیش بینی وقوع زلزله‌ای بسیار بزرگ در منطقه خاورمیانه بین ۲۵ تا ۳۰ آوریل (۵ تا ۱۰ اردیبهشت) خبر داد.

بر اساس گزارش این مرکز گسل بزرگی در عمق ۲۰ کیلومتری زمین از جنوب شرق ایران به سمت کشورهای خلیج فارس به حرکت درآمده و گسل دیگری از سمت شرق ایران به سمت کشورهای پاکستان، هند و شرق آسیا خواهد رفت که باعث ایجاد زلزله‌ای به بزرگی ۹ تا ۱۰ ریشتر خواهد شد.

بر اساس اعلام این مرکز قدرت اولیه این زلزله ۱۰ ریشتری می‌تواند کل منطقه را به طور کامل تخریب و در عمق زمین دفن کند.

مرکز زمین شناسی آمریکا همچنین نسبت به پس لرزه‌های این زلزله به قدرت ۵ ریشتر در جنوب عراق، کویت، قطر، امارات، شرق و مرکز عربستان و شمال شرق عمان هشدار داد که همین پس لرزه‌ها می‌تواند نابودی زیرساخت‌های این کشور‌ها از جمله جاده‌ها، خیابان‌ها، پل‌ها، نیروگاه‌ها، ایستگاه‌های برق، تلفن، فرستنده‌های تلویزیونی، اینترنت، آسمان‌خراش‌ها، برج‌ها و کلیه تاسیسات عمومی این کشور‌ها را نابود کند.

همچنین این مرکز هشدار داده است که این زلزله سبب وقوع یک سونامی خطرناک و بزرگی در ژاپن خواهد شد.

ثبت دمای 71 درجه ای در کویر لوت

مهر: منطقه جهنمی گندم بریان به یکی از گرمترین مناطق زمین شهرت یافته است اما تاکنون متاسفانه اقدامی در راستای ثبت رسمی دمای این منطقه از سوی دستگاههای مربوطه انجام نشده است و در حقیقت ثبت دمای این منطقه تا کنون به وسیله مسئولان محلی، گردشگران و برخی از گروههای تحقیقاتی دانشگاهی ثبت شده است.ثبت دمای این محدوده بیابانی در حاشیه کویر لوت و تنها در چند کیلومتری شهر شهداد که آخرین شهر کویر لوت از ناحیه جنوبی است به وسیله گروههای غیر رسمی و غیر قابل استناد از لحاظ علمی و مطالعاتی انجام شده بود اما در آخرین لیستی که ناسا پس از بررسی ماهواره هایش منتشر کرده است، کویر لوت در استان کرمان و منطقه گندم بریان و یا همان دشت سوخته رسما دمای 71 درجه را ثبت کرده است و در صدر این لیست قرار گرفته است.این درحالی است که تاکنون هیچ اقدامی در راستای ثبت ملی این منطقه نیز صورت نگرفته است و گردشگری در این منطقه که می تواند رونق بین المللی داشته باشد در زیر پرده ای از هراس گردشگران برای حضور در این منطقه به صورت موردی و مقطعی صورت می گیرد.تا کنون منطقه ای در دشت کالیفرنیا و همچنین منطقه ای در بیابانهای لیبی به عنوان گرمترین مناطق جهان با دمای 58 درجه ثبت جهانی شده اند به همین دلیل در کتابهای ثبت رکورد و مقالات علمی نیز از این مناطق به عنوان گرمترین منطقه جهان نام برده می شوند و دلیل عدم نام بردن از گندم بریان عدم ثبت جهانی این منطقه است نکته قابل توجه اینکه سالانه هزاران نفر برای بازدید از گرمترین نقطه جهان در لیبی سفر می کنند اما در واقع گرمترین نقطه جهان که همان گندم بریان در ایران است همچنان بلاتکلیف مانده است.

 

ادامه نوشته

شماره اول مجله مخاطرات محیطی منتشر شد

شماره اول مجله مخاطرات محیطی منتشر شد.این مجله با 7 مقاله از طریق وب سایت موقت مجله قابل دسترسی می باشد.برای دانلود مقالات روی تصویر جلد مجله کلیک فرمایید:




لینک دریافت داده های روزانه و ماهانه جوی از موسسه ESRL

برای دریافت اطلاعات سطوح مختلف جوی از لینک های زیر استفاده نمایید:

داده های فصلی و ماهانه

داده های ساعتی

داده های روزانه

دانلود داده های DEM نواحي مختلف دنيا

در لينک زير شما مي توانيد با انتخاب مکان مورد نظر لايه رقومي ارتفاعي با قدرت تفکيک ۹۰*۹۰ متر را دانلود نماييد.

http://srtm.csi.cgiar.org/SELECTION/inputCoord.asp

محاسبه طول روز در عرض های مختلف جغرافیایی

برای آگاهی از طول روز در عرض های مختلف جغرافیایی از لینک زیر استفاده نمایید:

لینک

اطلاعات اقلیمی ایستگاه های سینوژتیک را هم می توانید از سایت زیر دریافت کنید:

لینک

هزینه بلایای طبیعی در سال ۲۰۱۲ چقدر بود؟

 

یک شرکت آلمانی، هزینۀ بلایای طبیعی در سال 2012 را 160 میلیارد دلار برآورد کرده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی مجله اکسپرس، موسسۀ بیمۀ مونیخ در گزارشی جمع کل هزینۀ بلایا و حوادث طبیعی در جهان در سال 2012 را مبلغ 160 میلیارد دلار(برابر با 122 میلیارد یورو) اعلام کرده است. در این گزارش آمده است: سال گذشته بلایای طبیعی، نزدیک به 160 میلیارد دلار خسارت برجای نهاده که 65 میلیارد دلار آن را بیمه پرداخت کرده است که البته این رقم پائین تر از سال 2011 بوده است؛ سالی که در آن سونامی ژاپن رخ داد و شرکتهای بیمه هزینۀ خسارات را 400 میلیارد دلار برآورد کردند که 119 میلیارد آن توسط شرکتهای بیمه پوشش داده شد.
در گزارش موسسه مونیخ آمده است ایالات متحده آمریکا در این میان بالاترین میزان خسارت را داشته است به گونه ای که 67% از کل خسارات و 90% از خسارات بیمه شده متعلق به این کشور بوده است. طوفان سندی که 25 میلیارد دلار از خسارات آن را بیمه ها پوشش دادند، از جمله آنهاست. این در حالی است که خشکسالی‌های تابستانی نیز هرساله خسارات قابل توجهی به آمریکا وارد می کند. هر ساله محصولات کشاورزی ایالت میدوست-جایی که بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی آمریکا(اعم از ذرت و سویا) در آن کشت می شود، به دلیل خشکسالی از بین می رود. در مجموع میزان این خسارت 20 میلیارد دلار برآورد شده است که در تاریخ آمریکا بی سابقه است. 

 

دانلود برخی نرم افزارهای کاربردی اقلیمی

این نرم افزارها را همکاران عزیر ما در اداره کل هواشناسی اردبیل در وب ارائه نموده اند.جهت سهولت دسترسی دانشجویان و دبیران محترم برخی از موارد مهم آن به همراه لینک دانلود در زیر ارائه شده است:

1- دیجیتال اتمسفر دانلود راهنما

۲-Surfer   دانلود     راهنما 

۳-آموزش شناسائي ابر   دانلود    راهنما 

۴-محاسبه گر رطوبت هوا   دانلود     راهنما 

۵-تعيين اقليم   دانلود    راهنما 

۶-رسم گلباد   دانلود    راهنما

۷-تبديل داده هاي باد   دانلود    راهنما 

۸-مشاور اقليم معماری(Climate Consultant)  دانلود  

۹-RayMan ریمن  دانلود

۱۰-تعیین شاخص های خشکسالی DIP  دانلود   راهنما 

۱۱-تعیین توزیع احتمال SMADA   دانلود      راهنما

۱۲-تحلیل سری زمانی AnClim   دانلود   راهنما

۱۳-محاسبهگر تبخير و تعرق           دانلود  

14- اقليم کشاورزيOPTIWAT    دانلود

15-اقليم کشاورزي  Cropwat     دانلود    راهنما

۱۶-Weather Calculator              دانلود

۱۷-شاخص تنش گرمائيHeat_index   دانلود  

۱۸-شاخص تنش سرمايي Wind_Chill    دانلود

۱۹- محاسبات نم نسبي           دانلود


اين صفحه به مرور به روز خواهد شد:

۱-نرم افزار جامع محاسبات بيوکليما ‌ BioKlima             دانلود

۲-نرم افزار پیش بینی اقلیمی(Climate Predictability Tool)  دانلود   راهنما

۳- نرم افزار weather Display

اقلیم شناسی ماهواره ایی

برای دریافت تصاویر ماهواره های هواشناسی جهت تحلیل روزانه شرایط جوی از پیوند های زیر استفاده نمایید:

 

ماهواره INSAT سری KALAPANA1:

تصاویر باند مریی

تصاویر باند مادون قرمز

تصاویر باند بخار آب و باد

تصاویر ترکیبی رنگی

برف

عمق اپتیکی آیروسول

بارش تجمعی 3 ساعته

 

ماهواره متئوست 7:

مشاهده پویانمایی تصاویر از هواشناسی هنک کنگ

مشاهده تصاویر زمان واقعی از EUMETSAT

باند مرئی

باند مادون قرمز

باند بخار آب

ترکیب رنگی

دریافت برنامه جهت مشاهده در گوگل ارث

 

داده های نقشه و چارت سینوپتیک

نقشه های ساعتی همدید از خاورمیانه و ایران -اداره هواشناسی استرالیا

نقشه های ساعتی همدید از خاورمیانه و ایران -اداره هواشناسی پاکستان

 

 

منابع تحقیق درباره اقلیم شناسی ماهواره ای

۱- دسترسی به اطلاعات اقلیمی ایستگاه های منطقه خاورمیانه و دنیا از طریق سایت سازمان هواشناسی هنگ کنگ

 ۲-دسترسی به تصاویر ماهواره های هواشناسی از جهان(IR,VIS,WV)

۳-آشنایی با تصاویر IR,VIS,WV

۴-تصاویر ماهواره ایی زمان واقعی از ماهواره متئوست(سازمان هواشناسی هنگ کنگ)

۵- آموزش تفسیر تصاویر ماهوارهای هواشناسی (NRL)

5-MANUAL OF SYNOPTIC SATELLITE METEOROLOGY

چرا قطب شمال زمین حرکت می‌کند؟

همشهری آنلاین نوشت:
قطب شمال سیاره زمین، طی 150 سال گذشته در حدود هزار و 102 کیلومتر، یعنی سالانه 7.34 کیلومتر جا‌به‌جا شده است.
زمین تنها از دو قطب برخوردار نبوده و از قطب‌های متعددی برخوردار است، این سیاره از قطب‌های شمال و جنوب جغرافیایی که نشان‌گر محور چرخش زمین هستند، برخوردار است. زمین همچنین از قطب‌های شمالی و جنوبی مغناطیسی، بر اساس میدان مغناطیسی زمین برخوردار است. زمانی که از یک قطب‌نما استفاده می‌کنید، عقربه‌های آن شمال مغناطیسی را نمایش می‌دهند نه شمال جغرافیایی را.قطب مغناطیسی زمین در حرکت است. این قطب در حلقه‌های 80 کیلومتری در روز حرکت می‌کند. اما موقعیت اصلی آن که میانگین تمامی این حلقه‌ها است نیز سالانه 40 کیلومتر حرکت دارد. طی 150 سال گذشته این قطب در حدود هزار و 102 کیلومتر را در اطراف زمین پرسه زده‌است و قطب جنوب نیز متناسب با همین شرایط حرکت می‌کند.
ادامه نوشته

نصف النهار مکه به جاي نصف النهار گرینویچ

معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت:غربی ها مناطق جغرافیایی را بر اساس موقعیت خودشان تعریف کرده اند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه آذربایجانشرقی، امیر سرتیپ 'محمدحسن نامی'عصر چهارشنبه در اختتامبه همایش جغرافیدانان جهان اسلام در تبریز افزود: یکی از نصف النهارهای زمین دقیقا از مرکز کعبه می گذرد و با توجه به وجود انحرافات مغناطیسی در نصف النهار گرینویچ می توان از نصف النهار مکه برای تعیین زمان بین المللی استفاده کرد.

وی گفت: به شعاع 284 کیلومتری مکه هیچ گسلی وجود ندارد و چهار رکن کعبه در چهار جهت اصلی زمین است.

وی اظهار داشت: زمان در دین اسلام اهیمت خاصی دارد و در آیات و روایات به این امر اشاره شده و مسلمانان نیز باید به این موضوع حساس باشند.

 رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت:  کشورهای اسلامی باید جهت تحقق تعریف زمان بر اساس نصف النهار مبدا مکه  با ما همکاری کنند.

نامی به اقدامات انجام گرفته برای نجات دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت:تحول جدیدی با انجام عملیات هیدروگرافی در دریاچه ارومیه قرار است  انجتم شود که مجری آن شرکت آب منطقه ای ارومیه می باشد.

نامی از اعلام آمادگی این مرکز برای در اختیار قرار دادن اطلاعات ماهواره ای مورد نیاز دانشجویان درصورت اعلام نیاز خبر داد و گفت:اگر برای پروژه های درسی خود به اطلاعات ماهواره ای نیاز دارند، با معرفی دانشگاه می توانیم اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهیم.

پنجمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام 18 و 19مهرماه جاری در دانشگاه تبریز برگزار شد.

پنجمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام به کار خود پایان داد

پنجمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام  با ارائه 60 عنوان مقاله تخصصی در حوزه جغرافیا به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه آذربایجان شرقی، مراسم اختتامیه پنجمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام  با حضور مشاور عالی فرماندهی کل قوا، مقامات عالی رتبه کشوری و استانی و اساتید این رشته در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار گردید.

بیش از یک هزار عنوان مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده بود که پس از داوری، 60 عنوان مقاله به صورت سخنرانی و 250 عنوان مقاله به صورت درج در مجموعه مقالات ارائه شد.

 این کنگره در محورهای جغرافیای سیاسی- نظامی، جغرافیای انسانی - شهری، جغرافیای طبیعی، جغرافیای فرهنگی- فن آوری و تالاب های ایران و دریاچه ارومیه  برگزار شد..

در این کنگره 350 محقق از کشورهای آمریکا، انگلستان، ترکیه، آذربایجان و مالزی و دانشجویان و استادان حوزه جغرافیا از داخل کشور حضور داشتند.

تجلیل از دست اندرکاران کنگره و همچنین خانواده های اساتیدی از جامعه جغرافیای استان که دار فانی را وداع گفته اند از جمله برنامه های اختتامیه این کنگره بود.

 همچنین جغرافیدانان جهان اسلام با ارائه قطع نامه ای 12 بندی در این کنگره اهانت به پیامبر اسلام (ص) را محکوم کرده و خواهان مجازات عاملان این اهانت شدند.

 در این قطعنامه بر لزوم توجه به مواردی همچون تشکیل اتحادیه جغرافیدانان جهان اسلام، تشکیل شورای عالی جغرافیا به ریاست یکی از مقام های عالی کشور،بحران دریاچه ارومیه و  تشکیل خانه جغرافیا در تمامی شهرها  تاکید شده است.

پنجمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام 18 و 19 مهر در تالار وحدت و دانشکده علوم محیطی و معماری دانشگاه تبریز برگزار گردید.

۱۲۰ روستا هدف گردشگری شدند +جدول

به گفته مدیر کل طبیعتگردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار است به منظور بهره برداری از ظرفیت های این روستاها در جهت توسعه گردشگری و توانمندسازی جوامع محلی، زیرساخت های لازم برای توسعه آنها فراهم شود.
مدیر کل طبیعتگردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تعیین و تصویب ۱۲۰ روستای هدف گردشگری کشور خبر داد.محمد علی فیاضی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: 120 روستای هدف گردشگری در کارگروه عملیاتی روستاهای هدف گردشگری با حضور مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت راه، مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و بنیاد مسکن به تصویب رسید.وی افزود: این روستاها به عنوان روستاهای دارای اولویت مصوب شده اند.به گفته مدیر کل طبیعتگردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار است به منظور بهره برداری از ظرفیت های این روستاها در جهت توسعه گردشگری و توانمندسازی جوامع محلی، زیرساخت های لازم برای توسعه آنها فراهم شود.

فهرست 120 روستای هدف گردشگری کشور به شرح زیر است:

ردیف نام استان تعداد روستا روستاهای هدف گردشگری مصوب
1 آذربایجان شرقی 4 کندوان، اشتبین، زنوزق، توته‌خان
2 آذربایجان غربی 4 باغچه‌جوق، نصرت‌آباد، سهولان، مارمیشو
3 اردبیل 4 اندبیل، کزج، الوارس، اونار
4 ایلام 3 پشت‌قلعه، سراب‌کلان، حیدرآباد میش‌قلعه
5 اصفهان 5 دم‌آب، اسفرجان، طرق، گرمه، نشلج
6 البرز 3 کرکبود، ورده، سنج
7 بوشهر 3 حصار، جزیره‌شمالی، هاله
8 تهران 4 جلیزجند، سنگان، افجه، جلیل‌آباد
9 چهارمحال و بختیاری 4 آورگان، دیمه، سرآقا سید، یاسه‌چاه
10 خوزستان 4 خماط، رگبه، سادات، لیوس
11 خراسان رضوی 5 بوژان، مزینان، دیزبادعلیا، زعفرانیه، شمخال
12 خراسان شمالی 3 درکش، رویین، زوارم
13 خراسان جنوبی 3 افین، فورگ، خور
14 زنجان 4 سهرین، ویر، خویین، درسجین
15 سیستان و بلوچستان 4 سنگان، جون‌آباد، کندرک، فیروزه‌ای
16 سمنان 4 قلعه‌نوخرقان، قلعه بالا، چاشم، فرومد
17 فارس 5 دشتک، مارگون، مهارلو، قلات،جیدرزار
18 قزوین 3 زرآباد، اندج، گازرخان
19 قم 3 فردو، قاهان، دستگرد
20 کرمان 5 میمند، بیدخون، ده‌بکری، خبر، سکنج
21 کرمانشاه 5 شمشیر، پیران، کندوله، هجیج، خانقاه
22 کردستان 4 نگل، پالنگان، دزلی، قم‌چغای
23 کهگیلویه و بویراحمد 3 مارین، کاکان، سربیشه
24 گیلان 5 داماش، امامزاده‌ابراهیم، امامزاده هاشم، حاجی‌بکنده، حسن‌سرا
25 گلستان 4 پاقلعه، افراتخته، سرکلاته، چینو
26 لرستان 4 امامزاده‌قاسم، ونایی، چنار گریت، ولیعصر
27 مازندران 4 کندلوس، لاویج، یوش، آسیاب‌سر
28 مرکزی 3 وفس، هزاوه، آهو
29 هرمزگان 3 تزرج، سرخا پایین، تدرویه
30 همدان 3 گشانی، اشتران، علی‌صدر
31 یزد 5 منشاد، ازمیغان، فراغه، ده بالا، کرخنگان

فیاضی گفت: این روستاها همگی دارای مطالعات راهبردی گردشگری هستند.
به گفته وی در تأمین زیرساخت های لازم برای این روستاهای مصوب، تمام دستگاه های همکار در کارگروه مشارکت خواهند داشت.


الگوهای زیبای ساخت و ساز کشف‌شده با گوگل ارث

خبرگزاری فارس: از پایین تنها خانه و جاده و درخت هستند اما از چند کیلومتر بالاتر الگوهای زیبایی و چشم نوازی که از روی زمین هیچ گاه نمی‌شود آنها را تشخیص داد و به زیبایی آنها پی برد.

خبرگزاری فارس: الگوهای زیبای ساخت و ساز کشف‌شده با گوگل ارث + تصاویر

به گزارش سرویس خواندنی‌های خبرگزاری فارس، از پایین تنها خانه و جاده و درخت هستند اما از چند کیلومتر بالاتر الگوهای زیبایی و چشم نوازی که از روی زمین هیچ گاه نمی‌شود آنها را تشخیص داد و به زیبایی آنها پی برد.

 

 

 
ادامه نوشته

اگر نقشه‌های گوگل زنده باشند، چه خواهد شد؟

به نظر می‌رسد که نظارت برای بسیاری ناخوشایند باشد، به ویژه زمانی که پای مسائل قانونی و یا چیزی شبیه رتبه بندی و بحث رئیس و مرئوس مطرح نیست؛ شاید همین دیدگاه موجب شده که لنز دوربین ها در همه عرصه‌های زندگی‌مان ورود نکرده باشد وگرنه شاید خیلی از مقامات بدشان نیاید که زیر دستانشان و حتی مردم عادی را هم در حوزه نظارتی برخط (آنلاین) خود داشته باشند!


به این سبک چیدن تصاویر در کنار هم، "چینش موزاییکی" می‌گویند

به گزارش «تابناک»، به تازگی فیلمی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های ویدئویی به اشتراک گذاشته شده که در حقیقت از به هم چسباندن تصاویر ماهواره‌ای نقشه‌های گوگل و افزودن تصاویری مشابه و افکت‌های صوتی مورد نیاز تشکیل شده و به شدت مورد توجه کاربران مختلف قرار گرفته و نگرانی‌های گسترده‌ای از آینده اقداماتی اینچنینی پدید آورده است.

مجموعه تصاویر استخراج شده از سرویس نقشه گوگل به صورت "بلوک موزاییکی" در کنار یکدیگر چیده شده و با دقتی مثال زدنی، پس زمینه فیلمی قرار گرفته که از یک روز عادی و بر فراز یکی از میدان‌های منطقه صنعتی شهر آیندهوون هلند تهیه شده است؛ جمعی از شهروندان در گروه‌های سنی مختلف که در حال رفت و آمد هستند، ورزش می‌کنند، موسیقی گوش می‌دهند، بازی می‌کنند و گاه مسابقه می‌دهند اما هیچ کدام خبر ندارند که یک دوربین در حال ضبط همه حرکاتشان است.



بدین ترتیب همانگونه که تهیه کنندگان خلاقِ این فیلم مد نظر داشته‌اند، تبدیل تصاویر مجزا در سایت‌های برخط -مانند گوگل- به تصاویر پیوسته و در نهایت فیلم، کمترین برایندی که می‌تواند داشته باشد، تبدیل عرصه‌های عمومی به عرصه‌های قابل نفوذ از کیلومترها دورتر خواهد بود؛ موضوعی نگران کننده که پیش از این هم بارها مورد تاکید بسیاری از کارشناسان قرار داشته و لزوم تجدید نظر در مسائل مرتبط با حریم خصوصی مردم را پیش از دسترسی به این سطح از تکنولوژی یادآور می‌شود.

بیایید این فیلم را مشاهده کنیم و لختی بیاندیشیم که آیا همه تکنولوژی‌ها منجر به پیشرفت می‌شوند؟!

برای دانلود فیلم از سایت تابناک اینجا را کلیک کنید.

بررسی علل وقوع زلزله2/6 ریشتری اهر

معاون پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه رخ دادن دو زلزله با بزرگای بیش از 6 ریشتر در تبریز از بروز زلزله ای با بزرگای بیش از 7 جلوگیری کرد، گفت: تا 5 ساعت پس از وقوع زلزله 21 پس لرزه به ثبت رسید که احتمال دارد تا هفته آینده ادامه داشته باشد.
دکتر مهدی زارع با بیان اینکه دو زلزله با بزرگای 6 در تبریز رخ داده است، افزود: زلزله اول که زلزله اصلی محسوب می شود در ساعت 14:53 دقیقه شنبه 21 مردادماه رخ داد و زلزله دوم 11 دقیقه پس از آن به وقوع پیوست.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، محل وقوع این دو زلزله را اهر-ورزقان دانست و اظهار داشت: زلزله اول با بزرگای 6.2 و زلزله دوم با بزرگای 6.1 رخ داده است.

وی با اشاره به گسل مسبب این دو زلزله خاطر نشان کرد: گسل مسبب این دو زلزله گسل جنوب اهر است که روند شرقی- غربی دارد و سازوکار زلزله فشاری با مولفه امتداد لغزش بوده است. این زلزله در عمق کم 10 کیلومتری رخ داده است.

زارع به بیان تعداد پس لرزه های این دو زلزله پرداخت و یادآور شد: تا ساعت 20 شب گذشته (زمان وقوع زلزله) تعداد 21 پس لرزه ثبت شده است و به دلیل رخ دادن دو زلزله با بزرگای بیش از 6 احتمال می رود که پس لرزه ها تا شبهای آینده و حتی هفته آینده ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص رخ دادن دو زلزله با بزرگای بیش از 6 در این منطقه توضیح داد: رخ دادن این دو زلزله از یک سو توانست از آزاد شدن یک باره انرژی و وقوع زلزله با بزرگای بیشتر از 7 جلوگیری کند ولی از سوی دیگر با وقوع زلزله اول سازه ها سست شدند و در زلزله دوم موجب تخریب سازه ها می شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه گسل اهر از جمله گسل های فعال کشور است، ادامه داد: زلزله های بیش از 6 احتمال گسیختگی در این گسل می شود که با اعزامی تیم تحقیقاتی از سوی پژوهشگاه این موضوع بررسی خواهد شد.

به گزارش مهر،زارع به ایجاد ایستگاه های لرزه نگاری در این منطقه اشاره کردو گفت: موسسه ژئوفیزیک ایستگاه لرزه نگاری در این منطقه ایجاد کرده است و این ایستگاه مناطق شمال غربی را تحت پوشش قرار داده است.

وی همچنین با تاکید بر ادامه پس لرزه ها تا روزهای آینده، توصیه کرد تا مردم در فضای باز باشند و از قرار گرفتن در زیر سقف خودداری کنند.
 
ماخذ:خبرگزاری آفتاب

اگر مشتری جای ماه بودچه می‌شد

اگر فاصله سیاره مشتری که قطرش چهل برابر بزرگ‌تر از ماه است به جای ماه قرار می‌گرفت از زمین چگونه به نظر می‌رسید؟


اگر فاصله سیاره مشتری که قطرش چهل برابر بزرگ‌تر از ماه است به جای ماه قرار می‌گرفت از زمین چگونه به نظر می‌رسید؟ 

 

منبع: خبرگزاری فارس

بهترين تصوير از چهره زمين را در 100 ميليون سال پيش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  تيمي ار زمين‌شناسان دانشگاه گيل توانسته‌اند بهترين تصوير از چهره زمين را در 100 ميليون سال پيش از ميلاد ارائه كنند.
قاره‌هاي مدرن زمين بخشهايي از يك ابرقاره يكپارچه 300 ميليون ساله موسوم به پانجه‌آ هستند كه ابتدا در نزديكي استوا قرار داشت اما در دوره دايناسورها، نيروهاي تكتونيكي به آرامي باعث تجزيه اين ابر قاره شدند.دانشمندان اكنون پيش‌بيني كرده‌اند كه همين نيروها مي‌توانند قطعات جداگانه قاره‌هاي امروزي را به يك ابرقاره جديد موسوم به آماسيا در 100 ميليون سال آينده تبديل كنند.

ادامه نوشته

پدر علم جغرافيا درگذشت.

بازگشت همه به سوی اوست

به اطلاع می رساند پروفسور محمدحسن گنجی مرد جهانی جغرافیا،پدرجغرافیای نوین ایران،مرد سال هواشناسی جهان در سال ۲۰۰۱ و چهره ماندگار کشور پنج شنبه ۲۹ تیرماه به رحمت ایزدی پیوست.

اختتاميه چهارمين کنگره جغرافيدانان جهان اسلام،زاهدان،فروردين ۱۳۸۹

در همين رابطه:

به ياد استاد

وب سايت پروفسور گنجي