بر روی این برج در طول سال آگهی های مختلفی قرار می گیرد، از جمله، آگهی ترحیم (از سوم گرفته تا سالگرد ....)، آگهی سفرهای زیارتی، آگهی های مربوط به برخی از سازمان ها و ادارات دولتی و ... که در تازه ترین و عجیب ترین اقدام، با شروع ثبت نام حج عمره، بانک ملی با نصب بنری برزگ اقدام به تبلیغات مفت و مجانی بر روی قسمتی از این اثر تاریخی نموده است.
نماینده نیوز نوشت: مدتی است بخشی از برج و باروی قدیمی یزد که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است، بدلیل قرار گرفتن در محل پر رفت و آمد تبدیل به بیلبورد تبلیغاتی شده است.
بر روی این برج در طول سال آگهی های مختلفی قرار می گیرد، از جمله، آگهی
ترحیم (از سوم گرفته تا سالگرد ....)، آگهی سفرهای زیارتی، آگهی های مربوط
به برخی از سازمان ها و ادارات دولتی و ... که در تازه ترین و عجیب ترین
اقدام، با شروع ثبت نام حج عمره، بانک ملی با نصب بنری برزگ اقدام به
تبلیغات مفت و مجانی بر روی قسمتی از این اثر تاریخی نموده است.
حال جای این سوال باقی است، که آیا میراث فرهنگی با این بنا برخورد تجاری
دارد و آن را اجاره می دهد؟! در صورت جواب منفی، چرا برخورد جدی با متخلفان
(چه دولتی و چه غیر دولتی) نمی کند؟
و شهرداری نیز که در برخورد با آگهی های نصب شده در مکان های غیر مجاز به
سرعت برخورد می کند، چرا به این قسمت از شهر که مورد بازدید گردشگران قرار
می گیرد، توجهی ندارد؟
شاید در ذهن خود متصورند، ماله کشیدن یک مشت کاه گل در ابتدای هر سال که اوج حضور مسافران و گردشگران است هزینه چندانی نخواهد داشت!
از جمله این دلائل عبارتند از:
1 - امام محمد باقر(ع) فرموده است: «نبوت حضرت نوح از طریق علمنجوم به دست آمد» [1](و مردم از آن خبردار شدند).
2 - امام صادق(ع) فرمود: «آزر منجم نمرود بود و جز به فرمان اوکارى انجام نمىداد «آزر» شبى اوضاع کواکب را مشاهده کرد،صبحگاهان به نمرود گفت: دیشب امر عجیبى مشاهده کردم، نمرود گفت:
چیست؟ گفت: در زمان ما کودکى به دنیا خواهد آمد که نابودى ما بهدست اوست و به همین زودى مادرش به او آبستن خواهد گشت. نمرودشگفتزده پرسید آیا مادرش هنوز به او آبستن نشده؟ گفت: نه، نمرودفرمان داد مردها از زنها جدا گردند در همین زمان مادر ابراهیم(ع) به ابراهیم آبستن شد، نمرود چون از این امر اطلاع یافت فرمان دادزنان متخصص امر زایمان و جنینشناس، شکم زنان شهر از جمله مادرابراهیم را معاینه کردند، پس از معاینه مادر ابراهیم(ع) گفتند:
بچهاى در آن نمىبینیم، دیگربار منجم بشارت داده گفت: آنفرزند(ابراهیم(ع» به آتش خواهد سوخت [خبر از در آتش افتادنابراهیم دادند] اما از طریق علم نجوم نفهمید که خداوند او را نجاتخواهد داد[2]. به گفته سید بن طاووس(ره) این حدیث در تفسیر علىبن ابراهیم، در تاریخ طبرى، در قصص الانبیاء راوندى، در تفسیرثعلبى و دیگران بازگو شده است. سید مىافزاید: اخترشناسان از نبوتو رسالتحضرت موسى بن عمران(ع) خبر دادند، همچنین خبر از زاده شدناو دادند، از اینرو فرعون فرمان داد پسران بنىاسرائیل را کشتند،چنانکه زمخشرى هم در تفسیر کشاف به قلم آورده است. اخترشناسان ازرسالتحضرت مسیح(ع) خبر دادند، گروهى به دیدار او شتافتند و بهمادرش مژده رسالت او را رساندند.
منجمان یهود از نبوت حضرت محمد(ص) خبر دادند.
علامه مجلسى(ره) افزده است: هرقل پادشاه روم و خسروان ایران از راهنجوم به نبوت پیامبر ما(ص) رسیده بودند، چنانکه سید بن طاووس نیزاین امر را خاطرنشان ساخته و طبرى نیز در تاریخ خود نگاشته است.
نیز گزارشهاى فراوانى به دست ما رسیده است که پادشاهان ایرانزمیناز راه نجوم دریافته بودند که مسلمانان بر آنان چیره خواهند گشت،و حتى رستم فرخزاد را با فریب به جنگ مسلمانان روانه داشتند.
سید افزوده است اخترشناسان از راه نجوم به امامتحضرت مهدى(ع) دستیازیدند [3] .
نظر امام صادق(ع)
مرحوم کلینى از عبدالرحمان بن سیابه روایت کرده که او گفت:
به امام صادق(ع) عرض کردم: فدایت گردم مردم مىگویند نظر و کاوش درعلم نجوم صحیح نیست ولى من آن را خوش دارم، اگر به دین من زیانوارد مىکند مرا بدان نیازى نیست و از آن صرفنظر مىکنم؟ فرمود: بهدین تو ضرر نمىزند، سپس افزود شما در چیزى به کاوش پرداختهاید کهکثیرش را درکتان قابل نیست و قلیلش هم سودآور نمىباشد [4] .
نظر فقها درباره علم نجوم
1 - شیخ اعظم انصارى(ره) این مساله را در چند بخش مورد ارزیابىقرار داده است:
اول: گزارش و خبر از اوضاع فلکى و کواکب; اگر براساس اصول صحیح وقواعد علمى باشد، مانند خبر از سیر و گردش کواکب و پدیده خسوف کهناشى از حایل شدن زمین بین ماه و خورشید، و کسوف که در اثر مانعشدن ماه از نور خورشید به زمین است، این بخش صحیح است و خبر دادناز آن هم جایز است، حتى آنان که منکر احکام نجوم هستند، همچون سیدمرتضى، این بخش را پذیرفتهاند. دلیل و تایید این بخش روایاتى استاز پیشوایان دین که مثلا اگر قمر در برج عقرب باشد، ازدواج ومسافرت کراهت دارد. و روایات کسوف و خسوف.
دوم: اگر اساس کار منجم تجربه قطعى باشد و بر این پایه خبر دهد کهکواکب دلالت دارند فلان پدیده رخ خواهد داد، گزارش از چنین امرىصحیح است و قطعا حرام نیستیک نمونه آن قضیهاى است که بر مروج علماخترشناسى و زندهکننده آن یعنى خواجه نصیرالمله والدین رخ داد. اودر یکى از سفرها به آسیابى رسید و در آنجا منزل گزید، آسیابانگفت: امشب زیر سقف استراحت کن زیرا باران مىبارد، خواجه به اوضاعفلک نگاهى انداخت و گمانى به بارش باران نبرد. آسیابان گفت: منسگى دارم که شبهاى بارندگى بالاى پشتبام نمىرود و زیر سقفمىخوابد. ولى خواجه بر پشتبام خوابید و شب هنگام باران بر اوباریدن گرفت، او از این وضع خیلى در شگفت ماند.
سوم: اگر پدیدهها و رخدادهائى که به دلالت نجوم پدید مىآیند را اثرمستقیم و مستقل اختران بدانیم(بدون استناد به خداوند) و از آن خبردهیم، چنین حکم وگزارشى حرام است و مساله تنجیم حرام در این بخشتمرکز یافته است، دلیل آن ظاهرا احادیث و فتواهاى فقها است، ازاینرو در احادیث آمده: منجم ، ساحر و کاهن ملعوناند. باز در حدیثمىخوانیم: اگر کسى منجم و کاهن را تصدیق کند، به آنچه بر محمد(ص)(قرآن و اسلام) نازل گشته، کافر شده است. از اینرو: انسان اگرتاثیر اوضاع فلکى را از خود افلاک بداند، یعنى نجوم، استقلال درتاثیر دارند، افلاک علت تامه به شما روند، فاعل بالاراده و صاحباختیار جهان باشند و خالق پدیدهها به حساب آیند، چنین عقیدهاى کفراست.
«سید بن طاووس، شیخ بهائى و مجلسى»-رحمالله علیهما- و «ابن ابىالحدید» تصریح دارند که اگر کسى چنین پندارد که افلاک و نجومقدیمند، و نیازى به خالق و فلک آفرین ندارند، او کافر است زیراکافران بر این عقیدهاند که بارش باران و برف به خاطر طلوع و غروباختران است نه به مشیتخداوند.
نظر شیخ بهائى(ره)
شیخ بهائى(ره) مىنویسد: امورى که اخترشناسان بر پایه آنها حکم بهحوادث آینده مىکنند، بر اصول زیر استوار است:
1 - برخى از اصول یاد شده از اصحاب وحى علیهم السلام گرفته شدهاست.
2 - اخترشناسان در پارهاى از آنها ادعاى تجربه دارند.
3 - برخى از آنها مبتنى بر امورى است که نیروها و ادراکات بشرىبدانها احاطه نمىیابد، آنسان که امام صادق(ع) فرمود: اخترشناسىدانشى استکهکثیر آن به درک نمىآید و قلیلآن نتیجهبخش نیست ازاینجاست که در احکام منجمانخطا راه مىیابد [5] .
نظر صاحب جواهر(ره)
صاحب جواهر، فقیه نامى شیعه مىنویسد: احادیثى که دلالتبر صحت علمنجوم دارند به قدرى زیاد است که قابل حصر نیست. در مقابل نیزروایاتى بر عدم تکیه به نجوم دلالت دارند، در این احادیث منجمانتکذیب شده و بسان کاهن و ساحر قلمداد گشتهاند.
لیکن مىتوان بین این دو دسته روایات را آشتى داد و جمع کرد،بدینگونه که بگوئیم: اگر اعتقاد بر این باشد که نجوم، صاحباناراده مستقل، فاعل مختار و تاثیراتشان مستقل استبدون این کهمسخر خداوند باشند، [چنان که منجمان قبل از اسلام بر این باوربودهاند]، در این صورت منجم مانند ساحر و کاهن است. اما اگراعتقاد بر این باشد که اوضاع فلکى [اتصالات، اقترانات، انفصالات،تربیعات، تسدیسات و...] همه نشانهها و علامات سنتخدا و عادت اوباشند، یعنى بر این باور باشیم که عادت خدا بر این امر جارى استکه مثلا فلان اختر فلان تاثیر را دارد و حقتعالى تاثیرات آنها رابه مقتضاى حکمتخویش قرار داده است، در این صورت حرام نیست،مىتوانیم فراگیریم، آموزش دهیم، پژوهش به عمل آوریم، به ویژه اینکه حقتعالى قادر است تاثیرات آنها را به وسیله صدقه دادن، دعا وراز و نیاز داشتن، تغییر دهد. زیرا حقتعالى هرچه را بخواهد محوکرده و هرچه را بخواهد ثابتباقى مىدارد. (یمحواالله ما یشاء ویثبت و عنده ام الکتاب) [6].
ولى احاطه به دقائق اخترشناسى بر غیر خزینهداران علم الهى میسورنیست، زیرا دیگران احاطه کامل به احوال و اوضاع فلکى و اقتراناتکواکب ندارند. لیکن سخن فوق نباید مانع از نظر و کاوش در کتب وتحقیقات اهل نجوم گردد، زیرا احوال و اوضاعى را براى نجوم واختران به نگارش آوردهاند که غالبا اتفاق مىافتد و آنها را بایداحتیاطا عمل کرد، از اینرو مىبینیم گروهى از شیعه این دانش را فراگرفته که در میان آنان علما و محدثان بزرگ وجود داشتهاند [7] .
صاحب جواهر آنگاه یک فهرستبزرگ از اسامى آنان یادآور شده که مادر آینده به آنها خواهیم پرداخت.
مولوى در مثنوى نیز هم دلالت نجوم و آثار قضا و قدر آنها راپذیرفته و هم معتقد به احتیاط است. آنسان که صاحب جواهر نیز گفته،جانب احتیاط باید رعایت گردد. وى چنین مىسراید:
نحس کیوان یا که سعد مشترى ناید اندر حصر اگرچه بشمرى لیک هم بعضى از این هر دو اثر شرح باید کرد بهر نفع و ضر تا شود معلوم آثار قضا شمهاى مر اهل سعد و نحس را طالع آن کس که باشد مشترى شاد گردد از نشاط و سرورى و آن که را طالع زحل، از هر شرور احتیاطش لازم آید در امور گر نگویم آن زحل استاره را ز آتشش سوزد مر آن بیچاره را جنبش اختر نیاید جز سقیم برندارد جز که آن لطف عمیم اذکرواالله شاه ما دستور داد دید اندر نار، ما را نور داد [8]
پس باید نحوست آنها را با صدقه، ذکر خدا، برطرف کرد تا لطف عمیمخدا شامل گردد.
[1] - بحارالانوار: ج58، ص 235، نشر آخوندى.
[2] - بحارالانوار: ج58، ص 237 - 238.
[3] - بحارالانوار: ج58، ص 237 - 238.
[4] - کلینى: روضه کافى، ص 195- 210، نشر آخوندى، 1389ه. ق 1348ش- وسائل الشیعه: ج12، ص 102 به کوشش ربانى شیرازى.
[5] - شیخ انصارى، مکاسب محرمه، ص 28، مساله تنجیم.
[6] - (رعد: 39)
[7] - جواهر، شیخ محمد حسن نجفى: ج22، ص 108 به بعد.
[8] - مولوى: مثنوى، دفتر دوم، ذیل عنوان: افکار فلسفى (...ان اصبحمائکم غورا فمن یاتیکم بماء معین)(ملک: 30).
به نقل از درس هایی از مکتب اسلام _شماره 10 - سال78
به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود هشدار ناسا مبنی بر نزدیک شدن زمان سقوط ماهواره از کار افتاده 6 تنی UARS به زمین و با وجود اینکه اخبار جدید از سقوط این زباله فضایی غول پیکر به داخل اتمسفر خبر می دهند اما هنوز موقعیت دقیق برخورد مشخص نشده است.
این ماهواره بزرگ می تواند با هر نقطه ای از زمین برخورد کرده باشد و هنوز اطلاعاتی از نقطه دقیق برخورد آن ارائه نشده است، اما احتمال آسیب دیدن انسانها در اثر این برخورد یک در سه هزار و 200 تخمین زده شده است.
این ماهواره شب گذشته از فراز بریتانیا عبور کرده و به شکل لکه ای درخشان در آسمان بدون ابر آشکار بود. سرعت سقوط این قطعه 6 تنی در شب گذشته 29 هزار کیلومتر بر ساعت محاسبه شد.
ناسا اعلام کرده بود مقصد نهایی برخورد UARS تنها دوساعت قبل از برخورد نهایی قابل شناسایی خواهد بود، البته این منطقه با دقتی برابر محدوده 9 هزار و 500 کیلومتری قابل شناسایی خواهد بود. انتظار می رود 26 قطعه با وزن کلی 544 کیلوگرم در مسیر بازگشت به زمین سالم از اتمسفر عبور کرده باشند.
منطقه پیش بینی شده برخورد ماهواره 57 درجه شمالی و 57 درجه جنوبی است، محدوده ای که تقریبا تمامی سرزمینهایی که انسانها در آن سکونت دارند را پوشش می دهد. با این همه تا کنون احتمال برخورد آن با آمریکای شمالی، روسیه و ترکیه قویتر به نظر آمده است.
تصاویر به ثبت رسیده از ماهواره در حال سقوط UARS توسط اخترشناسن "تیری لیگولت"
گفته شده UARS پس از برخورد به 100 قطعه تقسیم خواهد شد که بیشترین این قطعات در حرارت ناشی از اتمسفر از بین خواهند رفت و تنها قطعات سنگین فلزی می توانند از اتمسفر زمین جان سالم به در برده و به زمین برسند.
تاخیر در سقوط ماهواره
مقامات آمریکایی که به صورت لحظه به لحظه اطلاعات خود درباره ماهواره UARS را تجدید می کنند در ساعات پایانی روز جمعه اعلام کردند این ماهواره 6 تنی ممکن است در ساعات اولیه روز شنبه به زمین سقوط کرده و شاید مکان سقوط آن تا آخرین لحظات قابل پیش بینی نباشد.
بر اساس گزارش بی بی سی، همچنین گروهی از دانشمندان انگلیسی محدوده زمانی سقوط آن را 23 عصر جمعه به وقت گرینویچ تا سه بامداد روز شنبه به وقت گرینویچ تخمین زدند. UARS بزرگترین ماهواره بدون سرنشین آژانس فضایی آمریکا است که در 30 سال گذشته به صورت خارج از کنترل به اتمسفر زمین سقوط می کند. این ماهواره در ساعت 15:30 به وقت گرینویچ روز جمعه در ارتفاعی برابر 160 تا 170 کیلومتری از زمین قرار داشته است.
تصویری دیگر از حرکت UARS به سوی زمین
ماهواره UARS در سال 1991 به همراه شاتل فضایی دیسکاوری به فضا پرتاب شد تا بتواند لایه های بالایی اتمسفر زمین را مورد مطالعه دقیق قرار دهد. این پروژه در درک پدیده هایی از قبیل ساختار شیمیایی لایه محافظ اوزن و تاثیرات خنک کننده ای که آتشفشانها می توانند بر روی آب و هوای جهانی داشته باشند بسیار تاثیر گذار بوده است.
برخورد ماهواره با زمین؟
با وجود اینکه هنوز اخبار دقیقی از برخورد نهایی ماهواره UARS با زمین منتشر نشده، اما رویترز از سقوط سریع این ماهواره به سوی زمین در ساعات اولیه روز شنبه 24 سپتامبر خبر داده است، اما اینکه قطعات این ماهواره دقیقا در چه مناطقی با زمین برخورد کرده اند هنوز مشخص نشده است.
گفته می شود این ماهواره از فراز کانادا و آفریقا و مناطق وسیعی از اقیانوس آرام و اطلس و هند عبور کرده است. ناسا همچنان در تلاش است تا مناطق برخورد لاشه این ماهواره را مشخص کند.
تصویری از ماهواره UARS بر فراز زمین
گزارشهای غیر رسمی منتشر شده نشان می دهند تعدادی از قطعات این ماهواره بر روی منطقه "اوکوتوکز" در غرب کانادا فرود آمده باشد. گفته می شود عبور ماهواره از اتمسفر در محدوده زمانی 3:45 و 4:45 بامداد روز شنبه به وقت گرینویچ رخ داده باشد.
ماهواره UARS یکی از 20 هزار زباله فضایی است که در مدار زمین در حرکت هستند و زباله ای به بزرگی این ماهواره ممکن است هر یک سال یکبار به اتمسفر زمین سقوط کند، همانطور که در پی این ماهواره، قرار است طی کمتر از پنج هفته دیگر، تلسکوپ فضایی آلمانها نیز به اتمسفر سقوط کند.
رقابت زباله های فضایی برای سقوط
تلسکوپ ROSAT با وزنی برابر 2.4 تن طی 12 سال گذشته و پس از خاموش شدن در سال 1999 به دلیل از کارافتادن سیستم هدایت کننده اش، بدون هدف در فضا سرگردان بوده است.
با نزدیک شدن بیش از اندازه مدار حرکت این تلسکوپ به زمین مقامات اعلام کرده اند به زودی این تلسکوپ نیز با زمین برخورد کرده و در اتمسفر از بین خواهد رفت. همچنین انتظار می رود قطعات این تلسکوپ که می توانند وزنی برابر 400 کیلوگرم داشته باشند در اواخر ماه اکتبر با زمین برخورد کنند.
مقامات اروپایی اخطار داده اند ROSAT آخرین ماهواره یا تلسکوپ از کار افتاده ای نخواهد بود که به زمین سقوط خواهد کرد زیرا افزایش فعالیتهای خورشیدی در سال آینده می تواند قربانیان بیشتری را به دنبال داشته باشد.
قطعات این تلسکوپ از بزرگترین قطعه UARS سه برابر سنگینتر خواهند بود و از این رو مقامات ناسا حادثه منجر به مرگ، آسیب دیدگی و خسارت در اثر برخورد قطعات این ماهواره با زمین را بیش از 50 درصد اعلام کرده اند.
بر اساس گزارش فاکس نیوز، "هاینر کلینکراد" مدیر دفتر زباله های فضایی آژانس فضایی اروپا می گوید: ROSAT از ساختار آینه ای بسیار بزرگی برخوردار است که می تواند در برابر حرارت ناشی از بازگشت در اتمسفر از خود مقاومت نشان دهد.
RE1 |
انرژی باد: جنبه های مکانیکی |
RE11 |
روشهای ذخیره سازی انرژی |
RE2 |
انرژی باد: جنبه های الکتریکی |
RE12 |
سیستم های اطلاعات مکانی و داده های ماهواره ای با کاربرد انرژی های تجدیدپذیر |
RE3 |
انرژی خورشیدی حرارتی |
RE13 |
انرژی در معماری |
RE4 |
فتوولتاییک |
RE14 |
اثرات زیست محیطی منابع انرژی تجدید پذیر و تولید پراکنده |
RE5 |
نیرو گاه های آبی |
RE15 |
منابع تولید پراکنده در بازار برق |
RE6 |
استفاده از انرژی جذر و مد |
RE16 |
امنیت و پایداری سیستم های تولید پراکنده |
RE7 |
پیل سوختی |
RE17 |
اثرات متقابل سیستم های قدرت و منابع تولید پراکنده |
RE8 |
زیست توده و سوختهای بیولوژیکی |
RE18 |
جنبه های اقتصادی منابع انرژی تجدید پذیر |
RE9 |
انرژی زمین گرمایی |
RE19 |
قابلیت اطمینان سیستم های قدرت با منابع تولید پراکنده |
RE10 |
برداشت انرژی |
RE20 |
سیاست گذاری انرژی های تجدید پذیر و توسعه پایدار |
|
![]() |
به خدا این کار این مملکت را به گل نشانده. بگذار حق به حقدار برسد. به هر قیمتی خودت را باد نکن. تو بیشتر از این هایی. تو صخره ای. بادکنک نباش.
محسن اکبرزاده در وبلاگ خود دورگه ، مسائلی را از پشت پرده مسابقه "باغ بازار سبزوار" را اینگونه بیان نموده است:
این برف را سر باز ایستادن نیست
مسابقه معماری برای معماران در هر مرتبه ای یک دوئل هوسناک ترسناک است.
موقعیتی دموکراتیک و بی رحم که بنا بر آن دارد که خرد و کلان را همتراز
کرده و سره از ناسره جدا کند. مسابقه معماری حیثیت معماری است. آخرین
سنگری است که سعی دارد جلوی منطق سوداگری بایستد.
به بهانه انتخاب عروس برای شاهزاده ی کارفرما، پریانی رنگ رنگ جلوه فروشی
می کنند تا ببینند کفش سیندرلا، به پای کدام اشل به دستِ راپید به دندان
گرفته ای اندازه می شود.
بماند که گاهی شاهزاده تو زرد از آب در میاید و گاهی کفاش بی مروت.
ولی دست خودمان به خودمان که می رسد جان برادر. نمی شود با عروس دزدی مردم
توی مهمانی پز داد. بالاخره یک بیکاره ی عاطل و باطلی مثل من با این
حافظه ی بصری بیمار پیدا می شود که بگوید این سلیطه ی اجاره ای را در مجلس
بزم دیگری هم دیده است.
اما این یکی به غایت! خوش سلیقه است، که مانکن معروفه ی فلان مارک معروف
را آورده و می خواهد به جای دخترک ۱۴ ساله ی آفتاب مهتاب ندیده جا بزند.
اخوی! یا به قول همشهری هایت: یره! نکن. به خدا این کار این مملکت را به
گل نشانده. بگذار حق به حقدار برسد. به هر قیمتی خودت را باد نکن. تو
بیشتر از این هایی. تو صخره ای. بادکنک نباش.
به گزارش «آینده» طبیعت در هر یک از فصلهای سال دارای زیباییها و جذابیتهای منحصر به خود است. گرچه آغاز و طول هر فصل سال بستگی به موقعیت جغرافیایی دارد، ولی تغییرات چشمنواز طبیعت در آنها در همه جای جهان یکسان است. این عکسها منطقه استیپلز (steeples) در ایالت میشیگان آمریکا را در فصل پاییز نشان میدهد. تصاویری از خیابانها، دانشکدهها، بناهای تاریخی، دریاچه هیوران و ...
دانشمندان در مرکز تحقیقات هسته ای سرن در شهر ژنو میگویند که پس از سنجش سرعت ذرات بنیادی پی برده اند که این ذرات سرعتی بیشتر از نور دارند، نتیجه ای که با یکی از قوانین اساسی فیزیک مغایرت دارد.
این نتیجه پس از آن به دست آمده است که ذرات بنیادی از مرکز تحقیقاتی سرن به یک آزمایشگاه دیگر واقع در هفتصد کیلومتری این آزمایشگاه پرتاب شد.
دانشمندان در مرکز تحقیقات هسته ای سرن میگویند که از این نتیجه تعجب کرده اند و از دیگر دانشمندان هم خواسته اند که مستقلا این آزمایش را مورد بررسی و تائید قراردهند.
اگر نتیجه این آزمایش تایید شود بخشی از تئوری نسبیت آلبرت انیشتن که می گوید سرعتی بالاتر از سرعت نور وجود ندارد، نقض خواهد شد