جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

قطب علمى فناورى معمارى دانشگاه تهران

قطب علمى فناورى معمارى دانشگاه تهران

قطب علمى فناورى معمارى دانشگاه تهران

قطب‌های علمی در جهان به عنوان یکی از مهمترین عوامل محرک توسعه کشورها در قرن بیست و یکم شناخته شده است که همچون موتورهای محرک توسعه در تعامل نزدیک با نهادهای مولد فکر و اندیشه بوده و در واقع این دو در کنار هم و مکمل یکدیگرند.
قطب‌های علمی علاوه بر دارا بودن نقاط قوت نهادهای پژوهشی، از مشخصه‌هایی برخوردارند که موجب امتیاز آنها می‌شود، مشخصاتی همچون انعطاف‌پذیری و ساختار معطوف به روابط دموکراتیک، همکاری و به کارگیری عقل جمعی، فعالیت بین رشته‌ایی و چند رشته‌ایی، استقلال عمل واحدها، امکان اعمال موثر کنترل کیفیت، ارتباط با صنعت، اقتصاد و حیطه عمومی، تربیت نیروهای انسانی ویژه، برخورداری ازسرمایه اجتماعی، نگاه آینده‌اندیشانه به مسایل اساسی، برخورداری از ارتباطات قوی و موثر بین‌المللی، برخورداری از حمایت بخش دولتی و خصوصی.
قطب­هاى علمى کشور
قطب علمى نماد فعالیت سازمان یافته گروهى از اعضاى هیات علمى در یک مؤسسه با توان علمى بالاست که با برترى در یک زمینه علمى تخصصى در علوم بنیادى یا کاربردى شناخته مى­ شود و از طریق تمرکز و انسجام بخشیدن به فعالیت­ هاى خود در آن زمینه، براى نوآورى و دستیابى به کیفیت برتر علمى در سطح ملى، منطقه ­اى یا بین­ المللى و پاسخگویى به نیازهاى اساسى کشور تلاش مى ­کند.
قطب ­هاى علمى در دانشگاه­ ها در آستانه برنامه سوم توسعه اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى و به منظور کاهش فاصله علمى کشور ایران با سایرکشورهاى توسعه­ یافته تشکیل شد.
با اجرای طرح قطب­ های علمی در دانشگاه ­ها و مؤسسات پژوهشی کشور در برنامه سوم، توسعه میزان فعالیت علمی و پژوهشی و کیفیت آن به مقدار چشمگیری افزایش یافت. با توجه به نتایج بسیار ارزشمند فعالیت قطب­ های علمی در برنامه سوم، ادامه این فعالیت در برنامه چهارم توسعه نیز مورد توجه قرار گرفت.
در برنامه چهارم توسعه در بند (ج) ماده 49 به صراحت تکیه بر ایجاد قطب­ های علمی براساس مزیت­ های نسبی و نیازهای آتی کشور ذکر شده است. همچنین مفاهیم و دیدگاه­ هایی مانند توسعه مبتنی بر دانایی، حمایت از پژوهش های تقاضا محور، اصلاح ساختار دانشگاه، توسعه کمی و کیفی سطح آموزش عالی در انطباق با نیازهای جنبش نرم ­افزاری می تواند در جهتگیری­ های قطب­ های علمی تاثیرگذار باشد.
امروزه بیش از 113 قطب علمى در رشته­ هاى مختلفى از قبیل هنر، فنى و مهندسى، کشاورزى و دامدارى و با اهداف زیر در ایران فعالیت مى کنند:
• افزایش مشارکت در گسترش مرزهاى دانش و اعتلاى موقعیت علمى کشور
• دستیابى به آخرین یافته­ هاى علمى و فناورى ­هاى نوین در زمینه ­هاى خاص
• تولید دانش فنى براى پاسخگویى به نیازهاى اساسى کشور
• فراهم ساختن زمینه پرورش پژوهشگران و دانشمندان تراز اول
• ایجاد محیط علمى پویا و مولد علم
• تقویت فعالیت ­هاى علمى گروهى
 
قطب علمى فناورى معمارى دانشگاه تهران
به عنوان یکى از حلقه­ هاى ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت
شتاب روزافزون توسعه علوم و فنون در رشته­ ها و زمینه ­هاى مختلف در دوران معاصر، مفهومى بدیع و بى ­نیاز از اثبات و استدلال است. قطب علمى فناورى معمارى دانشگاه تهران به عنوان یکى و «نیاز به آموزش مداوم» ازحلقه­ هاى ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت است که با درک مفهوم رسالت جامعه دانشگاهى براى پاسخگویى به نیاز این بخش از جامعه، کسب مداوم علوم و فنون جدید و ارتقاى برنامه­ هاى کیفى و کمى در بخش­ هاى آموزشى و اجرایى صنعت معمارى و سازه تاسیس شده است.
شورای قطب­ های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس اساتید، مقام­ ها، توانایی ­ها و رتبه­ های را به «قطب علمی فناوری معماری» علمی و تخصصی آن­ ها در عرصه­ های ملی و بین­ المللی، عنوان دانشگاه تهران اعطا کرد. به این ترتیب قطب علمى فناورى معمارى دانشگاه تهران به ریاست دکتر حامد مظاهریان در سال 1384 راه ­اندازى شد.
هدف اصلى از تشکیل قطب علمى فناورى معمارى در دانشکده معمارى پردیس هنرهاى زیباى دانشگاه تهران نیل به اهداف آموزشى و پژوهشى در زمینه معمارى و علوم از طریق تولید سازمان­ یافته دانش است که در چهار بخش، ایجاد زیر ساخت ها، اهداف آموزشى، اهداف پژوهشى و نشر مفاهیم طبقه ­بندى مى­شوند.
در تاریخ 25/5/90 و طى بررسى مجدد مدارک، اسناد و دستاوردهاى دانشگاه­ ها و مراکز علمى کشور، در شوراى قطب­ هاى علمى، ادامه فعالیت قطب علمى فناورى معمارى در گروه هنر، براى دوره پنج ساله دوم مورد تایید قرار گرفته و هم اکنون قطب علمى فناورى معمارى دانشگاه تهران به عنوان تنها قطب علمى کشور در زمینه معمارى، فعالیت دارد.
 
اهداف قطب علمى فناورى معمارى دانشگاه تهران در برنامه 5 ساله دوم
الف) ایجاد زیرساخت­ ها
1. دستیابى به آخرین یافته­هاى علمى و فناورى­هاى نوین در زمینه معمارى
2. ایجاد ارتباط علمى و پژوهشى با دانشگاه ­هاى معتبر دنیا
3. تقویت ارتباطات علمى و میان رشته ­اى بین معمارى و تکنولوژى ساختمان
4. ایجاد آگاهى­ خانه در زمینه­ هاى مرتبط از جمله سازه­ هاى فضاکار
5. تأسیس کارگاه فناورى معمارى
6. تأسیس آزمایشگاه فیزیک ساختمان
7. تقویت کتابخانه در زمینه فعالیت هاى قطب علمى فناورى معمارى
8. راه­ اندازى و نگهدارى وبگاه قطب علمى (طراحى به صورت  (Portal
9. راه ­اندازى سامانه بایگانى مدارک و اطلاعات مربوط به فعالیت­ هاى انجام شده
10 . ایجاد ارتباط و همکارى با سایر مراکز علمى معتبر همچون قطب­ هاى علمى مرتبط و کرسى یونسکو در معمارى
 
ب) اهداف آموزشى
1. ایجاد دوره­ هاى جدید میان رشته­اى در جهت هماهنگى با نیازهاى کشور و ایجاد ارتباط میان معمارى و تکنولوژى
2. بازنگرى و اصلاح رشته­ هاى موجود در مقاطع کارشناسى ارشد و دکترى معمارى در جهت ارتقا فناورى معمارى
3. دایر ساختن دوره ­هاى کارشناسى ارشد جدید در حوزه فناورى معمارى مانند ساختمان­ هاى هوشمند، معمارى دیجیتال، معمارى و زلزله، کاربردهاى پیشرفته رایانه در معمارى، معمارى و روشنایى، معمارى مسکن، معمارى داخلى، معمارى ایران و جهان اسلام
4. ایجاد دوره­ هاى دکترى تخصصى در زمینه­ هاى وابسته به فناورى معمارى مانند مدیریت پروژه و ساخت، تکنولوژى معمارى، مرمت ابنیه تاریخى در زمینه ­هاى مرتبط با ((Distance Learning
ایجاد دوره­ هاى آموزش مجازى و آموزش از راه دور فناورى معمارى
6. ایجاد کارگاه هاى آموزشى و سمینارهاى مرتبط با آموزش فناورى معمارى
7. ایجاد دوره­ هاى آموزش نرم ­افزارهاى مرتبط با فناورى معمارى
8. تجدید نظر در ساختار و محتواى دروس فنى در معمارى و نحوه برگزارى  آن ها
9. ایجاد دوره­ هاى بازآموزى مهندسان در زمینه تکنولوژى معمارى، مدیریت پروژه و ساخت، انرژى در ساختمان و فناورى ­هاى نوین ساختمانى
پ) اهداف پژوهشى
1. پژوهش و تولید دانش مناسب AT Appropriate Technology)) براى پاسخگویى به نیازهاى اساسى کشور در زمینه فناورى معمارى، انرژى و ساختمان، مدیریت پروژه و ساخت، فناورى در معمارى ایران و فناورى ­هاى نوین ساختمانى
2. بومى ­سازى فناورى ­هاى نوین ساختمانى
3. شناسایى و پاسخ به نیازهاى موجود با استفاده از فناورى­ هاى نوین، مقاوم سازى و مرمت ساختمان ­هاى موجود
4. هدایت و حمایت از پایان­نامه­هاى دانشجویى در زمینه فناورى معمارى
5. توسعه اختراعات و ابداعات در زمینه­ هاى مرتبط با فناورى معمارى
6. آسیب­ شناسى مشکلات و کمک ­هاى علمى و تخصصى به دستگاه­ هاى اجرایى کشور و سازمان­ هاى فعال در زمینه فناورى معمارى
7. ارائه راهکارهاى اجرایى در مورد نحوه استفاده از مصالح و سیستم هاى نوین ساختمانى
8. ارائه شیوه ­هاى استفاده از پیشرفت­ هاى علمى پژوهشى در زمینه معمارى، فناورى و علوم وابسته جهت ارتقا کیفیت زندگى در جامعه
 
ت) نشر مفاهیم
1. برگزارى کنفرانس­ هاى بین­ المللى و ملى در زمینه ­هاى مرتبط با فعالیت قطب علمى
2. برگزارى سلسله سخنرانى ها در زمینه فناورى ­هاى نوین ساختمانى
3. برگزارى جشنواره­ هاى تخصصى و کارگاه ­هاى آموزشى جهت آشنایى با دستاوردهاى جدید در حوزه فناورى معمارى
4. انتشار مجله علمى- پژوهشى International Journal of Architecture Technology (IJAT)
5. انتشار مجله علمى- پژوهشى داخلى در زمینه تکنولوژى معمارى
6. انتشار خبرنامه در زمینه فعالیت­ هاى دانشکده معماری و قطب علمى فناوری معماری دانشگاه تهران
7. همکارى با رسانه­ ها در زمینه اطلاع ­رسانى و افزایش سطح آگاهى جامعه معمارى و فناورى، زلزله و . . .
8. همکارى با رسانه ­هاى عمومى و صدا و سیما در زمینه اطلاع ­رسانى و تولید برنامه­ هاى مناسب علمى- ترویجى
9. ترجمه و تألیف کتب و مقالات علمى در زمینه­ هاى مورد نیاز دانشگاه­ ها و جامعه علمى کشور
 
 
دستاوردهاى قطب علمى فناورى معمارى دانشگ اه تهران در برنامه 5 ساله اول
عملکرد پژوهشی
• طرح پژوهشی با عنوان "بررسی نیازهای تکنولوژیک جامعه امروز ایران به منظور تدوین طرح جامع آموزش تکنولوژی معماری"
• طرح پژوهشی با عنوان "بررسی آلودگی­ های زیست محیطی ناشی از توسعه مسکن در مراحل ساخت و دوران بهره برداری"
• طرح پژوهشی با عنوان "تحلیل محتوای کمی و کیفی پایان­ نامه ­های ارایه شده در دانشکده معماری با توجه خاص به دیدگاه ­های مرتبط با تکنولوژی"
• انتشار 14 عنوان کتاب
 
همکاری­های علمی و بین المللی
• جلب همکاری نخبگان تراز اول جهانی
• برگزاری کنفرانس "معماری و سازه" با رویکرد جهانی
• برگزاری کنفرانس ملی "سازه­های فضاکار"
• همکارى و حمایت از انجمن هاى علمى دانشجویى دانشکده معمارى دانشگاه تهران
• تجهیز آزمایشگاه و امکانات سخت افزاری و نرم­افزاری
• طرح راه­اندازی کارگاه قطب
• تقویت کتابخانه پردیس و ایجاد کتابخانه مخصوص قطب علمى فناورى معمارى
 
عملکرد آموزشی
• برگزارى دوره­ هاى مشترک آموزشى با همکارى مراکز معتبر علمى جهان
• برگزارى دوره ­ها و کارگاه ­هاى آموزشى در قالب طرح دوره­ هاى عالى تخصصى معمارى
• راه ­اندازی رشته کارشناسی ارشد تکنولوژی معماری
• راه ­اندازی رشته کارشناسی ارشد معماری و انرژی
• راه ­اندازى رشته کارشناسى ارشد مدیریت پروژه و ساخت
• برگزارى کارگاه­ هاى آموزشى کاربردى

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد