ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
الن پوزنر در گزارشی در وبسایت خبرگزاری رویترز نوشته به نظر میرسد که آلمان بیش از هر کشور دیگری از احترام و اعتبار مردم دنیا برخوردار است. وی با اشاره به شاخص اخیر وجهه و اعتبار ملی کشورها نوشته آلمان، ایالات متحده را که تا به حال محبوبترین کشور جهان بود، پشت سر گذاشته و برجای آن تکیه زده است. آلمان، سرزمین اتوموبیلهای آئودی، مرسدس بنز، ب ام و، و مارکهای معروف صنعتی مثل زیمنس و بوش و خیلی چیزهای خوب دیگر، اکنون برترین کشور جهان محسوب میشود.
آلن پوزنر که خود آلمانی است، پیش ازشروع بحث بر سر روند تعیین رتبه – که در آن از ۲۰،۰۰۰ نفر در ۲۰ کشور خواسته شده بود تا بر اساس ۲۳ طبقهبندی مختلف، ۵۰ کشور رشدیافته و اقتصادهای نوظهور را رتبهبندی کنند – مینویسد مایه شگفتی است که این مقام تا به حال متعلق به آمریکا بود: «احساسات ضدآمریکایی اوج گرفته، و حدس خود من این بود که سوئیس، سوئد یا یک کشور ثروتمند ولی بیخطر به جای آمریکا در صدر فهرست قرار داشته باشد.»
نویسند در ادامه اشاره میکند که به عنوان یک آلمانی متعلق به نسل انفجار جمعیت بعد از جنگ جهانی دوم، زمانی را به یاد میآورد که بسیاری از آلمانیهای هم سن و سال او در خارج از کشور انگلیسی حرف میزدند تا ملیت خود را پنهان کنند. بچههای آلمانی در سواحل دانمارک مورد بیتوجهی بقیه بچهها قرار میگرفتند. بعضی اوقات، مردم به نوجوانان آلمانی که به لندن میرفتند تا آخرین مد و شیوه زندگی نوجوانها را از نزدیک ببینند، به شیوه نازیها سلام میدادند، که برایشان به شدت توهینآمیز بود. وقتی به آبجوفروشیهای دوبلین سرمیزدند و یک آبجوی «گینس» سفارش میدادند، یک مشتری ایرلندی پیدا میشد که به آنها برای بلاهایی که نیروی هوایی آلمان نازی به سر انگلیسیها آورده بود، تبریک بگوید. از آن افتضاحتر وقتی بود که یک زن دلربای عرب در واشنگتن برمیگشت و به آنها میگفت «شما آلمانها راجع به یهودیها راست میگفتید.» آقای پوزنر میگوید شخصاً شاهد همه اینها و بدتر از اینها بوده؛ و به نظرش، گذر از مرز منفور بودن و کسب محبوبیت در حد ستارههای پاپ، کم چیزی نیست.
آلمان چطور به اینجا رسید؟
پرسشنامه برای تعیین رتبه محبوبیت و اعتبار کشورها، به جنبههای مختلفی از جمله صادرات (کیفیت فرآوردههای صادراتی)، مدیریت و رهبری (از جمله تعهد به حل مشکلات جهانی)؛ فرهنگ و میراث فرهنگی؛ مردم (از نظر کارآمدی، صمیمیت، گشادهرویی و دگرپذیری)؛ گردشگری، سرمایهگذاری و مهاجرت میپردازد.
آلمان از لحاظ دولت کارآمد، برابری اجتماعی و جو مناسب برای سرمایهگذاری بالاترین رتبه را به دست آورد. اقتصاد قدرتمند، نقش رهبری در اروپا، و مسئولیتپذیری در امور بینالمللی هم عوامل مهمی در رأی عمومی به برتری آلمان بود. و بالاخره، آلمان، برنده مسابقات فوتبال جام جهان سال ۲۰۱۴، در بخش ورزش – زیرمجموعه پرسشهای بخش فرهنگ و میراث فرهنگی – هم امتیاز بالایی کسب کرد.