جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

اطلاعیه تأسیس و عضوگیری انجمن جغرافیا وبرنامه ریزی شهری ایران

اطلاعیه تأسیس و عضوگیری انجمن

گستردگی علوم جغرافیایی، رشد رشته‌های تخصصی آن طی دهه‌های اخیر و حضور گسترده دانش‌آموختگان جغرافیا در عرصه‌های مختلف برنامه‌ریزی و مدیریت کشور سبب شده است که نیاز به تشکل‌های علمی‌ جدید و موضوعی در کنار انجمن جغرافیدانان ایران که از سال 1352 فعالیت داشته و منشأ خدمات ارزنده‌ نیز بوده، ضرورت پیدا کند.

در این راستا و با عنایت به سابقه ایجاد انجمن‌های علمی ـ تخصصی در حوزه جغرافیا (همچون انجمن ژئوپلیتیک ایران در سال 1381) و مساعی جمعی از جغرافی‌دانان شهری و فعالان این رشته (احمد پوراحمد، ابوالفضل مشکینی، محمدرضا پورمحمدی، عیسی ابراهیم‌زاده، کرامت‌الله زیاری، اکبر پرهیزگار، مهدی قرخلو، ژیلا سجادی، کیومرث حبیبی و موسی پژوهان)، تأسیس «انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری ایران» در آبان ماه 1390 به تصویب کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم رسید.
متعاقب آن، انتخابات هیئت مدیره انجمن در 29 بهمن‌ماه 1390 برگزار شد. در انتخابات مذکور، آقایان اصغر نظریان، کرامت‌الله زیاری، حسین حاتمی‌نژاد، ابوالفضل مشکینی و سرکار خانم جمیله توکلی‌نیا به عنوان اعضای اصلی هیئت‌مدیره، محمدرحیم رهنما و مهدی قرخلو به عنوان اعضای علی‌البدل هیئت‌مدیره و نیز موسی پژوهان و تاج‌الدین کرمی به عنوان بازرسان اصلی و علی‌البدل انتخاب شدند. بعلاوه در نخستین جلسۀ پس از انتخاب هیئت‌مدیره آقایان ابوالفضل مشکینی، حسین حاتمی نژاد و اصغر نظریان به ترتیب به عنوان رئیس، نایب‌رئیس و خزانه‌دار انجمن انتخاب شدند. انجمن فعالیت‌های خود را بر تحقق اهداف بنیادی زیر متمرکز کرده است.
 مشارکت نظام‌مند در گسترش‌ دانش در حوزه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری و دفاع از هویت و استقلال علمی آن؛ - ترویج و انتشار آخرین یافته‌ها و متد علمی در حوزه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛ - گسترش زمینه‌های هرچه بیشتر مشارکت دانش‌آموختگان جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در عرصه‌ تصمیم سازی و تصمیم‌گیری به ویژه در حوزه برنامه‌ریزی توسعه و مدیریت شهری؛ - پیگیری مطالبات و تقاضاهای صنفی دانش‌آموختگان رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری.
انجمن در طول سال 1390 و 1391 جلسات متعددی را در خصوص الزامات، چارچوب و سازوکارهای فعالیت‌ خود برگزار کرده است. اکنون که به لطف خداوند متعال و تلاش هیئت‌مدیره، بستر مناسب برای فعالیت انجمن فراهم آمده، انجمن دست همکاری خود را به طرف تمامی اساتید، دانش‌آموختگان و دانشجویان مقاطع گوناگون رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری فعال در کلیه عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و تصمیم سازی و تصمیم‌گیری دراز کرده و با آغوش باز پذیرای مساعدت‌ها، پیشنهادها و انتقادها در راستای تعالی هرچه بیشتر انجمن است. 
در اینجا فرصت را مغتنم شمرده و از تک‌تک اعضای خانواده بزرگ جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری کشور برای عضویت در «انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری ایران» صمیمانه دعوت می‌شود. جهت آگاهی از شرایط و مزایای عضویت لینک های زیر را مطالعه نمایید. استقبال شما عزیزان از این فراخوان و تسریع در فرایند عضویت، مزید امتنان و مایه دلگرمی همکاران شما در انجمن می‌باشد.