جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

شهرهای عجیب ایران

شهرهای عجیب ایران
با خصوصیات انحصاری(smiley)
- پاوه
شهری بدون حتی یک چراغ قرمز !!!

- لار
تنها شهر بدون کوچه در خاورمیانه !!! بعد از زلزله ای که شهر رو کامل ویران کرد به اینگونه طراحی شد.

- ورامین
شهر بی دخانیات !!! حتی در مغازه ها هم سیگار فروخته نمیشود.

- چالدران
شهر بدون کولر !!! دمای هوا به نحویست که در چله ی تابستان هم نیازی به کولر ندارند.

- تبریز
شهر بی گدا !!!

- جلفا
شهری بدون گورستان !!! مردم برای دفن شدن به روستاهای اطراف فرستاده میشوند.

- ایوان
شهر بدون غسالخانه !!! مرده ها طبق سنت های قدیمی در حیاط منزل شسته میشوند .

- کیش
تنها شهر بی موتورسیکلت !!!

افشای پشت پرده گرد و غبار خوزستان

 روزنامه خراسان در گزارشی میدانی، به برخی دلایل و پشت پرده بروز و تشدید پدیده گرد و غبار در استان‌های جنوب غربی و غرب کشور بویژه استان خوزستان پرداخته است؛ دلایلی که محور آنها، سوءمدیریت بوده است.

 در این گزارش آمده است: خوزستان این روزها درگیر بلایی طبیعی است؛ بلایی که این بار طبیعت نه به تنهایی بلکه به واسطه سوءمدیریت انسان‌ها بر سر چهار میلیون و 800 هزار خوزستانی نازل کرده است. طی 10 سال گذشته با گرم شدن هوا، گرد و غبار نیز در قالب میهمانی ناخوانده خود را به فضای خوزستان می‌رساند و نفس‌های مردم این استان را به شماره می‌اندازد. اما این بار کمبود بارش‌ها در پاییز و زمستان سبب شد تا گرد و غبار چند ماهی زودتر میهمان خوزستانی‌ها شود؛ گرد و غباری که دلیل پدید آمدن آن با وجود آثار سهمگینی که بر زندگی مردم داشته است، مدام بین منابع خارجی و داخلی دست به دست می‌شود.

سدسازی در ترکیه؛ مرگ تالاب‌ها در سوریه و عراق

به گفته بسیاری از کارشناسان یکی از علل اصلی خشک شدن تالاب‌ها در منطقه غرب آسیا بویژه در عراق، ایران و سوریه و به تبع آن بلند شدن گرد و غبار در منطقه، ناشی از اجرای پروژه عظیم آناتولی در ترکیه است؛ پروژه‌ای عظیم که بر اساس آن بیش از 22 سد و 19 طرح برق‌آبی در حوضه آبریز دجله و فرات ایجاد خواهد شد. با اینکه تاکنون تنها 21 درصد از طرح‌های مربوط به آبیاری و 74 درصد از طرح‌های برق‌آبی پروژه آناتولی به بهره‌برداری رسیده است اما در همین میانه کار مشکلات فراوانی گریبان کشورهای پایین دست دجله و فرات را گرفته و تالاب‌های منطقه یکی پس از دیگری رو به خشکی می‌روند. در چنین فضایی است که ورود دستگاه دیپلماسی به موضوع پدیده گرد و غبار ضروری به نظر می‌رسد، برای رایزنی با ترکیه تا این کشور مجاب به تأمین حق‌آبه تالاب‌های پایین‌دستی دجله و فرات شود و از سوی دیگر رایزنی با عراق، سوریه، عربستان و اردن تا دولتمردانشان مجاب به مالچ‌پاشی کانون‌های تولید ریزگرد در کشورهایشان شوند.

غفلت از کانون‌های داخلی ریزگردها یا پاک کردن صورت مسأله

از سوی دیگر اما غفلت از کانون‌های تولید گردوغبار در داخل کشور به نوعی پاک کردن صورت مسأله است و نباید از نقش منابع داخلی گرد و غبار، کم‌کاری‌های صورت گرفته در داخل کشور، عدم رعایت اصول زیست‌محیطی و البته سدسازی‌های غیراصولی و مهمتر از همه خشک کردن یکی از بزرگترین تالاب‌های کشور توسط وزارت نفت در خوزستان غافل شد، چراکه به گفته بسیاری از کارشناسان دلیل ایجاد 10 مورد از 12 مورد بحران ایجاد شده توسط گرد و غبار در خوزستان طی چند ماه گذشته ناشی از منابع داخلی بوده است. تالاب نیمه‌خشک هورالعظیم که این روزها بیشتر به بیابان و مرداب هورالعظیم می‌ماند، از یک سو و تپه‌های ماسه‌ای سرزمین فکه از سوی دیگر باعث شده‌اند تا با گرم شدن هوا و وزش بادی نه چندان پر سرعت، سرزمین خوزستان در انبوهی از گرد و غبار فرو رود.

برای بررسی موضوع راهی اهواز شدیم. حالا دو روزی می‌شود که ریزگردها در اهواز فروکش کرده‌اند و مردم می‌توانند نفسی تازه کنند. اما مشکل هنوز پابرجاست و هرلحظه ممکن است با کم شدن رطوبت هوا و وزش بادی سطحی شهر در هاله‌ای از غبار فرو رود.

نابودی تالاب هورالعظیم در ازای استخراج نفت

پیش از هر کاری راهی میدان نفتی آزادگان یا همان سومین میدان بزرگ نفتی جهان بعد از میدان نفتی غوار در عربستان و میدان نفتی بورقان در کویت می‌شویم. اکتشافات در این میدان نفتی از سال 76 آغاز شده و از سال 89 با سپردن کار به شرکت ملی نفت چین کار شکل جدی‌تری به خود گرفته است. پیش از هر چیز باید گفت تالاب هورالعظیم یا تالاب بزرگ هویزه همان میدان نفتی بزرگ است که شرکت‌های نفتی سال‌هاست برای حفر چاه‌های نفت و گاز و دستیابی به منابع عظیم نفتی در آن اقدام به خشک کردن تدریجی‌اش کرده‌اند، تا اینکه امروز هورالعظیم دیگر رنگ و بویی از تالاب گذشته را ندارد و به بیابان و البته مردابی راکد در دیگر بخش‌ها که هنوز آبی در آن باقی مانده تبدیل شده است.

بعد از 100 کیلومتر رانندگی به روستای رفیع (Rofayyeh) می‌رسیم. روستایی در 10 کیلومتری مرز ایران و عراق که در سال‌های جنگ تحمیلی آسیب زیادی را متحمل شده است. با یکی از بومیان رفیع که سابقه کار کردن در شرکت ملی حفاری را نیز دارد راهی منطقه می‌شویم تا با هورالعظیم و آسیب هایی که در طول هشت سال گذشته به آن وارد شده بیشتر آشنا شویم.

وحید سواری در طول مسیر زمین‌های خشک و بی‌آبی را نشان می‌دهد که سال‌ها قبل بخشی از هورالعظیم بوده‌اند و امروز به بیابانی خشک بدل شده‌اند. یک کیلومتر در دل جاده‌ای باریک که دو طرف آن را نیزارهای خشکیده و خاک گرفته پوشانده، جلو می‌رویم و تازه متوجه می‌شویم که اینجا نیز روزگاری بخشی از تالاب هورالعظیم بوده است و کاهش آورد کرخه و اروند رود طی سال‌های گذشته باعث بروز چنین فاجعه‌ای در آن شده است.

سواری می‌گوید: سال‌ها قبل نیروهای زمینی ارتش هشت کیلومتر جلوتر از فضای فعلی در نزدیکی رفیع مستقر بودند و هور نیز تا مرز عراق توسط نیروی دریایی کنترل می‌شد اما امروز دیگر خبری از مرز آبی نیست و نیروهای مرزبانی نیز با خشک شدن تالاب مجبور شده‌اند هشت کیلومتر عقب‌تر بروند. این جاده هم پس از خشک شدن تالاب به منظور تردد کشیده شده است. تا چشم کار می‌کند، خشکی است و خاک. خبری از سرزندگی تالاب و آبزیان بویژه در سمت راست جاده که به سمت شهر بستان منتهی می‌شود، نیست. چند کیلومتر جلوتر چشمانمان به دکل حفاری شرکت ملی حفاری ایران و نیروهای این شرکت که مشغول حفر چاه نفت در دل هورالعظیم هستند هم روشن می‌شود.

با کمی بررسی مشخص می‌شود که شرکت نفت با جاده‌کشی و قطع ارتباط آبی بین بخش‌های مختلف هور باعث شده تا هور به آرامی خشک شود و در مناطقی نیز بصورت راکد درآمده و خاصیت مردابی به خود بگیرد. چاهی که در منطقه رفیع در حال حفر است، اولین چاه نفت این منطقه است و خدا می‌داند تا چند سال آینده و در راستای توسعه میدان نفتی دشت آزادگان چه بلایی بر سر باقی‌مانده تالاب و اکوسیستم آن خواهد آمد. سواری می‌گوید آنچه ما در طول این هشت سال دیده‌ایم مؤید این موضوع است که شرکت نفت جلوی وارد شدن آب به هور را می‌گیرد و از سوی دیگر آب را از سمت عراق از هور خارج می‌کند تا کار برای خشک کردن هور و استخراج نفت هموار شود. با این کار تالاب خشک می‌شود و آنچه باقی می‌ماند، خاکی است که با گرم شدن هوا و وزش باد در هوای منطقه پخش می‌شود. به حدی که در تابستان‌ها به زحمت می‌توان یک متر جلوتر را دید.

در میانه راه، لاشه گاومیشی که گویا چند روزی از مرگش می‌گذرد و به خوراک سگ‌های ولگرد تبدیل شده جلب توجه می‌کند. یکی از بومیان منطقه می‌گوید: آب هور آلوده است و احتمال می‌دهیم به خاطر آلودگی آب، مرده باشد. برای اثبات حرف‌هایش ما را به منطقه‌ای نسبتاً پرآب‌تر می‌برد و ماهیان مرده‌ای را نشان می‌دهد که گویا به واسطه دفع پسماندهای حاصل از حفاری به این حال و روز افتاده‌اند. پیرمرد که او هم از طایفه‌سواری‌هاست، می‌گوید: سال‌ها در این تالاب صیادی کرده‌ام اما هر سال آب آلوده‌تر می‌شود و از تعداد ماهی‌ها کاسته می‌شود.

اوج کار وزارت نفت در شط علی و طلائیه است، یعنی دشت آزادگان شمال. جایی که شرکت ملی نفت چین مسئولیت حفر و استخراج نفت از آن را در قالب قرارداد بیع متقابل بر عهده دارد. در این منطقه کار از حفر یک یا دو چاه نفت فراتر رفته و در حال حاضر 59 حلقه چاه در منطقه حفر شده است. اقدامی که مرگ کامل بخشی از هورالعظیم را در پی داشته است.

استخراج نفت به شرط حفظ هور مقرون به صرفه نیست

یکی از کارشناسان شرکت ملی نفت که در منطقه حاضر است، تنها به این شرط که نامی از او برده نشود، حاضر می‌شود اندک اطلاعاتی از نحوه کار این شرکت‌ها و اینکه چرا برای استخراج نفت به جای بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا به خشک کردن تالاب ادامه می‌دهند به ما بدهد.

او می‌گوید: در حال حاضر 59 حلقه چاه که 54 حلقه آن چاه نفت است و شش حلقه دیگر به منظور تزریق آب و گاز برای جبران فشار از دست رفته نفت و گاز پس از پنج سال استخراج در منطقه حفر شده‌اند. برای حفر تمامی این چاه‌ها هم مجبور به خشک کردن محیط اطراف چاه بوسیله ریختن خاک و جلوگیری از ورود آب بوده‌ایم. از آنجاکه میدان نفتی کاملاً داخل هور واقع شده است و عمق آب تالاب در عمیق‌ترین نقاط به چهار متر هم نمی‌رسد، از لحاظ مالی مقرون به صرفه نیست که بخواهیم برای استخراج نفت دکل نصب کنیم. اقتصادی‌ترین کار همین خشک کردن است که البته می‌توانیم در صورت اعلام نیاز سازمان حفاظت محیط زیست پس از خشک کردن آب تالاب اقدام به مالچ‌پاشی زمین‌های اطراف آن کنیم؛ آن هم با هزینه خودمان.

خشک کردن هورالعظیم تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست!

او اصرار دارد که حتی یک متر خاک هم بدون هماهنگی و نظر کارشناسان محیط زیست بر روی آب‌های هورالعظیم ریخته نمی‌شود و تمام اقداماتی که تا امروز صورت گرفته با هماهنگی و نظر موافق سازمان حفاظت محیط زیست در دولت قبلی و فعلی بوده است. با دیدن شرایط موجود، چاه‌های نفتی که به سرعت حفر می‌شوند و سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی که در این منطقه صورت می‌گیرد به نظر می‌رسد که نه تنها رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بلکه شخص رئیس‌جمهور هم برای هورالعظیم و اکوسیستم از دست رفته آن کاری نمی‌توانند انجام دهند؛ چراکه منافع اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در حوزه نفت و گاز بر حفظ محیط زیست و آسیب‌های ناشی از تخریب آن می‌چربد و در بهترین حالت می‌توان انتظار مالچ‌پاشی زمین‌های خشک شده هورالعظیم را از مسئولان داشت، نه احیای دوباره این تالاب بزرگ را.

با این شرایط، گویا وعده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر آبگیری 140 هزار هکتار از اراضی هورالعظیم ظرف یک سال آینده نیز وعده‌ای بیش نباشد و برای هرکس که این فاجعه ملی را از نزدیک دیده باشد به خوبی قابل درک است که دیگر هورالعظیم به زندگی باز نخواهد گشت.

ماسه‌های روان فکه بلای جان میلیون‌ها خوزستانی

یکی دیگر از کانون‌های ریزگرد در کشور که البته تا آن سوی مرزها در کشور عراق نیز ادامه می‌یابد، تپه‌های رملی و ماسه‌ای سرزمین فکه است. این تپه‌های ماسه‌ای از فکه تا چزابه عمقی 45 کیلومتری دارند و البته در درون خاک عراق نیز ادامه پیدا می‌کنند. جاده‌ای باریک و دوطرفه بستان را به فکه وصل می‌کند. جاده‌ای با حاشیه‌ای دیدنی. در حاشیه این جاده تا چشم کار می‌کند تپه و بیابان‌هایی است پوشیده از ماسه بادی روان. ماسه‌هایی که با کوچکترین باد به هوا بلند می‌شوند و اگر باد کمی شدت پیدا کند، می‌تواند خوزستان و استان‌های اطراف را زیر سلطه مرگ‌آور خود بگیرد. در بخشی از جاده، وجود درخت‌های قدیمی که به گفته محلی‌ها قدمتشان به قبل از انقلاب می‌رسد به چشم می‌خورد.

ماسه‌های بادی به حدی روانند که با کوچکترین نسیم هم به هوا بلند می‌شوند و البته درخت‌هایی با نژاد خاص که در حاشیه جاده رخ‌نمایی می‌کنند اجازه پراکنده شدنشان در هوا را نمی‌دهند. با آنکه خط سبز ایجاد شده تنها محدود به حاشیه جاده است و در عمق تپه‌ها امتداد نیافته است اما همین تعداد محدود درخت هم با وجود اینکه در محدوده حفاظت شده میشداق قرار دارند از دست انسان‌ها جان سالم به در نبرده‌اند. بسیاری از درختان قدیمی حاشیه جاده یا سوخته‌اند یا از تنه بریده شده‌اند. صحنه دردناکی است وقتی بعد از کند و کاو در منطقه به یکی از عشایر عرب برمی‌خوریم و علت سوختن و بریده شدن درخت‌ها را می‌پرسم. به زبان عربی می‌گوید: بعضی از افراد که برای تفریح به این مناطق می‌آیند بدون در نظر گرفتن خشکی شاخه‌های این درختان در کنارشان آتش روشن می‌کنند و با بادی ناگهانی آتش به درختان سرایت می‌کند. علت سوختن این درختان هم به همین علت است.

گذرگاهی باریک حاشیه جاده را به منطقه وسیعی از سرزمین ماسه‌ها وصل می‌کند. در دل بیابان و تپه‌های ماسه‌ای خبری از پوشش گیاهی مطلوب نیست و تا چشم کار می‌کند زمین پوشیده از ماسه‌های خاکی رنگی است که در نور صبحگاهی خورشید تلألوی زیبایی از رنگ و نور را پدید آورده‌اند. تپه‌هایی که در عین زیبایی این روزها به بلای جان خوزستانی‌ها بدل شده‌اند. نه تنها خبری از پوشش گیاهی و کاشت درخت در این منطقه نیست بلکه گویا دولت‌های قبلی و فعلی به وظیفه خود برای مالچ‌پاشی بر روی شن‌های این منطقه هم عمل نکرده‌اند و با هر وزش بادی تا کیلومترها آن‌سوتر قرار است قربانی ماسه‌های روان بیابان‌های اطراف فکه و چزابه شوند.

از فکه به چزابه می‌آیم. شهر همچنان آرام است. خبری از ریزگردها و غوغای خاک در هوا نیست. خیابان‌های شهر دوباره رنگ زندگی به خود گرفته‌اند، مردم برای خرید بیرون آمده‌اند، مدارس باز شده‌اند و عبارت «باطل شد» بر روی تابلوی اعلام برنامه پروازهای فرودگاه نقش نمی‌بندد. با این حال اما اضطرابی تلخ زیر پوست شهر نهفته است، همه می‌دانند مشکل هنوز پابرجاست و با تصویب چند مصوبه و سفر چند مسئول به خوزستان نمی‌توان امید به حل مشکل ریزگردها داشت. مردم هنوز نگرانند؛ از اینکه هر لحظه ممکن است غباری خاکی رنگ شهرهایشان را بپوشاند. از نخبه و عامی، می‌دانند حل این مشکل، عزم ملی مسئولانی را می‌طلبد که فارغ از بهانه‌جویی‌ها و انداختن تقصیر برگردن دولت‌های قبل، برای مردم خوزستان که روزگاری در خط مقدم مقابله با دشمن ایستاده بودند، پای کار بیایند و کاری کنند کارستان.









دیروز بودجه را حذف کردند امروز انتقاد می کنند

دیروز بودجه را حذف کردند امروز انتقاد می کنند
یک نماینده استان خوزستان با تایید خبر حذف بودجه 60 میلیارد تومانی از محل عوارض آلایندگی را تایید کرده اما گفته این پول صرف همایش ها می شد. ادعایی که رییس محیط زیست تایید نمی کند.
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- «جالب است بدانید تعدادی ازهمین نمایندگان که در این روزها سرسختانه درحال انتقاد از سازمان محیط‌ زیست هستند، دقیقا سه ‌روز قبل ازوقوع اولین موج گرد و غبار در کمیسیون تلفیق مجلس در یک نوبت همه اعتبارات پیش‌بینی‌شده برای مقابله با پدیده گرد و غبار در بودجه سال 94 را که از سوی سازمان محیط‌ زیست در بودجه گنجانده شده بود به‌ صورت کامل حذف و آن را به یکی از مصارفی که مد‌نظر خودشان است منتقل کردند!»

 این سخنان را معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گوی اخیر خود مطرح کرده و به صورت مشخص توضیح داده است:
 
   «بخشی از آن اعتبار 60 میلیاردی از محل عوارض آلایندگی بود که ما گفتیم برای پایش نظارت و مقابله با گردوغبار اختصاص دهیم، یک مورد هم 55 میلیاردتومان به‌صورت مشخص ویژه بحث گردوغبار و احیای تالاب‌ها بود ولی  این را هم به‌صورت کامل از بودجه حذف کردند.»

طبیعی بود که رسانه ها پی گیر این موضوع باشند و ببینند آیا واقعا نمایندگانی که روز دوشنبه با ماسک بر چهره وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شدند پیش از این چنین کرده اند؟ یعنی یک روز اعتبارات مقابله با ریزگردها را حذف کرده و دیگر روز دولت را به ناتوانی در مقابله با ریزگردها متهم می کنند؟

جالب این که یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز این موضوع را تایید می کند اما توجیهی هم آورده است. آقای شریف حسینی می گوید: «این 60 میلیارد تومان ربطی به ریز گردها نداشت. این 60 میلیارد تومان را برای توانمند سازی جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد برای مشارکت در محیط زیست در نظر گرفته بودند و این یعنی همایش و سمینار و کارهایی از این قبیل.»


تالاب شادگان با مشارکت محلی ها حفظ و به یکی از جاذبه های گردشگری بدل شده به گونه ای که ونیز جنوب ایران هم لقب گرفته است


تالاب ها گواهی می دهند...

در نگاه این نماینده و همفکران او احتمالا «توانمند سازی جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد برای مشارکت در محیط زیست» کار عبثی است و جور دیگر باید با ریزگردها مقابله شود. اما این جور دیگر کدام است مشخص نمی شود و تنها چون پیش بینی می کنند این 60 میلیارد را به همایش و سمینار اختصاص می دادند به این خاطر حذف کرده اند و حالا انتظار دارند سازمان محیط زیست با بودجه هایی دیگر به جنگ ریزگردها برود.

این درحالی است که مقایسه وضعیت دو تالاب مشهور در همین استان خوزستان، یکی در شمال و دیگری در جنوب این استان نشان می دهد که اتفاقا هر چه محلی ها توانمند تر شوند و مشارکت بیشتری نشان دهند حفظ تالاب ها میسرتر است و چون تالاب ها مانند فیلتر عمل می کنند مجال نفوذ و توسعه گرد و غبار را نمی دهند.
                                                                   
                                                 
                  تالاب هور العظیم قبل از تشدید عملیات اکتشاف و استخراج نفت و همین چند سال قبل

تالاب ها گواهی می دهند...

در شمال خوزستان تالاب هورالعظیم قرار دارد که به سودای نفت و برداشت نفت عملا خشک شده و محلی ها هم کوچ کردند یا کوچ داده شدند حال آن که اگر توانمند بودند و مشارکت داشتند می توانستند بگویند اهمیت این تالاب کمتر از نفت نیست  و سازمان های مردم نهاد یا ان. جی او ها می توانستند فارغ البال موضوع را پی گیری و موضوع را تا وزارت نفت دنبال کنند. این کار از یک تشکل مردم نهاد بر می آید و از یک اداره دولتی نه. چون ان. جی . او تعهدی به مقامات دولتی ندارد حال آن که هر اداره ای زیر دست دستگاهی بالاتر است و هر جا که شرکت نفت حضور دارد دیگر مسوولان اداری نیز عملا تحت تاثیر او هستند یا امکان و جسارت مخالفت ندارند.

در جنوب خوزستان اما تالاب شادگان با یاری مردم محلی حفظ شد و اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری منطقه نیز تبدیل شده است. همان گونه که در شمال ایران تالاب انزلی محیطی دیدنی و قابل استفاده توریستی و تفریحی است در جنوب ایران هم شادگان با ادامه اقامت روستاییان و حمایت محلی ها حفظ شده و طبعا به مثابه فیلتر اجازه ورود گرد و غبار نمی دهد یا از شدت آن می کاهد.


                      وضعیت امروز تالاب هور العظیم که پیشتر به مثابه فیلتر مانع ورود ریزگردها می شد و اکنون به این حال افتاده است


تالاب ها گواهی می دهند...

با این اوصاف روشن است که «توانمند سازی جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد برای مشارکت در محیط زیست » اتفاقا بهترین گزینه ممکن است و قضیه ربطی به سمینار و همایش ندارد. جالب این که محل تامین این بودجه هم از محل عوارض آلایندگی بوده و بودجه ای را به دولت تحمیل نمی کرده است. حالا اما همان ها که حذف کردند و محیط زیست را امری فانتزی و انتزاعی می دانستند مدعی شده و مرثیه سرایی می کنند تا نزد مردم استان محبوب تر جلوه کنند.

مشکل اصلی این افراد این است که اولا شناخت کامل و درستی از این موضوع نداشتند که اگر داشتند بودجه پیشنهادی را حذف نمی کردند و ثانیا به عکس توصیه دیگران به پرهیز از نگاه سیاسی با موضوع ریزگردها سیاسی برخورد می کنند و انگار فرصتی علیه خانم ابتکار به دست آورده اند.

هیچ نیرویی مانند جوامع محلی نمی تواند از محیط زیست مراقبت کند و هر چه محلی ها انگیزه بیستری برای اقامت داشته باشند و حمایت شوند خود بهترین حافظان محیط زندگی خود نیز خواهند بود. سازمان های مردم نهاد نیز چون از بطن و متن مردم جوشیده اند بهترین تشکل ها برای رصد و حفاظت اند. چندان که دیده ایم آگاهی های مردم از اتفاقات زیست محیطی از طریق این تشکل ها به رسانه ها منتقل شده و افکار عمومی حساس شده است.

آیا آقایان دوست دارند جوامع محلی همواره چشم به آنها داشته باشند نه این که  خود به توان کافی برسند و برای خود تصمیم بگیرند؟

 توانمند سازی جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد برای مشارکت در محیط زیست اگر بهترین راهکار نباشد یکی از بهترین هاست. کافی است دو تالاب هور العظیم و شادگان را با هم مقایسه کنند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی

نام:

ایمیل:

* نظر:

فرماندار و دادستان کازرون قهرمان تالابی سال 93 کشور

با صدور سند مالکیت رسمی برای چهارهزار هکتار از اراضی دریاچه پریشان روی داد:
به گزارش کازرون نما، درپی اقدامات ویژه دادستان عمومی و انقلاب کازرون در صدور سند مالکیت رسمی برای چهارهزار و 700 هکتار از اراضی دریاچه پریشان با همکاری اداره منابع طبیعی و پشتیبانی اداره حفاظت محیط زیست، فرماندار و دادستان این شهرستان به عنوان قهرمان تالابی سال 93 کشور معرفی شدند.

دادستان عمومی و انقلاب کازرون گفت : طی چندماهه اخیر سند مالکیت رسمی برای چهارهزار هکتار از اراضی دریاچه پریشان در این شهرستان صادر شده است .

به گزارش کازرون نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادگستری فارس ، درپی اقدامات ویژه دادستان عمومی و انقلاب کازرون در صدور سند مالکیت رسمی برای چهارهزار و 700 هکتار از اراضی دریاچه پریشان با همکاری اداره منابع طبیعی و پشتیبانی اداره حفاظت محیط زیست، فرماندار و دادستان این شهرستان به عنوان قهرمان تالابی سال 93 کشور معرفی شدند.

روابط عمومی دادگستری کل استان فارس اعلام کرد : پس از تاکیدات رئیس کل دادگستری استان فارس بر حفظ حقوق بیت المال و حراست از منابع و اراضی ملی و اقدامات عملیاتی دادگستری فارس در رفع تصرف 15 هکتار از اراضی بستر رودخانه قره آقاج در حوزه قضایی قیرو کارزین، مسدود شدن 200 حلقه چاه غیر مجاز در بخش جره و بالاده و همچنین رفع تصرف از 1172 هکتار از مراتع شهرستان اقلید اقدامات موثر دادستان عمومی و انقلاب کازرون در راستای حراست از تالاب پریشان در روز جهانی تالاب ها مورد تقدیر قرار گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کازرون در روز جهانی تالاب ها گفت: پس از بازدیدهای صورت گرفته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و مراجع بین المللی مشارکت کننده، از فرماندار و دادستان کازرون به لحاظ حفظ و حراست از تالاب پریشان تقدیر شد.

نصراله ایزدی خواه در مورد اقدامات قضایی صورت گرفته در راستای احیا و حراست از تالاب پریشان با اشاره به خلع ید و رفع تصرف از یک هزار و 85 هکتار از اراضی بستر تالاب پریشان گفت: در این خصوص سه مورد از تغییرات غیر مجاز کاربری اراضی کشاورزی در حریم تالاب بود که با دستور قضایی تخریب و اراضی مطابق قانون به شکل سابق بازگردانده شد.

دادستان عمومی و انقلاب کازرون همچنین با اشاره به ممانعت از احداث جاده در تالاب پریشان خاطر نشان کرد: با پیگیری های انجام شده در حوزه های اجرایی و حمایت های قضایی با تعیین جاده جایگزین از وارد آمدن آسیب در تالاب پریشان جلوگیری شد.

ایزدی خواه همچنین ادامه داد: در راستای حفظ و حراست از تالاب پریشان وضعیت حقوقی چشمه های تامین کننده آب تالاب بررسی شد.

وی در پایان با تاکید بر ادامه اقدامات قضایی برای حفاظت از تالاب پریشان تصریح کرد: پیش از این بیش از 200 حلقه چاه غیر مجاز در حوزه آبریز دریاچه پریشان مسدود شده بود و همچنان مساله حراست از این منبع ملی و زیستی استان در دستور کار قضایی قرار دارد.

گفتنی است، تالاب پریشان در شرق کازرون و در منطقه حفاظت شده ارژن واقع شده و یکی از تالاب های ثبت شده در کنوانسیون رامسر است که از طرف سازمان جهانی یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره شناخته شده است.

انتخاب و معرفی قهرمان تالاب هرساله همزمان با برگزاری مراسم روز جهانی تالاب ها در سه بخش علمی، مدیریت اجرایی حفاظت و احیاء تالاب ها و مشارکت مردمی به اشخاص حقیقی یا حقوقی که فعالیت های شاخص و برجسته ای درراستای حفاظت از تالاب ها به انجام رسانیده اند؛ تعلق می گیرد

نظرات بینندگان

نام:

ایمیل:

* نظر:

ترکیه به هواپیماهای حامل گردشگران ایرانی و روس یارانه می‌دهد

ترکیه به هواپیماهای حامل گردشگران ایرانی و روس یارانه می‌دهد

دولت ترکیه برای حمایت از صنعت گردشگری این کشور قدم تازه‌ای برداشته است. آنکارا قصد دارد بخشی از هزینه سوخت هواپیماهای حامل گردشگران ایرانی و روس به ترکیه را بر عهده بگیرد.


مقصد اول گردشگران نوروزی ایران در تعطیلات سال ۱۳۹۳، ترکیه بوده است

ترکیه در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد گردشگری محبوب میان ایرانی‌ها و روس‌ها تبدیل شده است. اشتیاق شهروندان این دو کشور برای سپری کردن تعطیلات خود در ترکیه و درآمد بالای حاصل از این اشتیاق، از چشم دولت رجب طیب اردوغان پنهان نمانده و ترکیه برای تقویت هرچه بیشتر صنعت گردشگری خود تصمیم جدیدی را اتخاذ کرده است.

احمد داوداوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه (۳ فوریه/ ۱۴ بهمن) اظهار داشت، این کشور به مدت دو ماه ۶ هزار دلار از هزینه سوخت هواپیماهای حامل گردشگران ایرانی و روس را پرداخت خواهد کرد. به گفته وی پایین آمدن ارزش روبل روسیه و بیم ترکیه از کاهش شمار گردشگران روس عامل اصلی اتخاذ این تصمیم بوده است.

طبق آمار وزارت گردشگری ترکیه در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۴ میلیون و پانصد هزار گردشگر روس از این کشور دیدن کرده‌اند.

بخوانید: روز جهانی گردشگری؛ سهم ترکیه، بی‌سهمی ایران

روس‌ها البته دومین گروه گردشگران خارجی بوده‌اند که در سال ۲۰۱۳ وارد ترکیه شده‌اند. مکان اول به گردشگران آلمانی اختصاص دارد. نزدیک به ۵ میلیون گردشگر آلمان در این سال به کشور ترکیه سفر کردند.

تلویزیون دولتی ترکیه سال گذشته اعلام کرد که مقصد اول گردشگران نوروزی ایران در تعطیلات سال ۱۳۹۳، ترکیه بوده است. مسئولان گردشگری ترکیه گفته‌اند که سالانه آماده میزبانی از پنج میلیون گردشگر ایرانی هستند.

ترکیه هنوز آمار گردشگری مربوط به سال ۲۰۱۴ را منتشر نکرده است.

کشف کوزه سفالی در گورستان بندرریگ/حفر قبر باعث کشف عتیقه شد

مهر گزارش می دهد/

کشف کوزه سفالی در گورستان بندرریگ/حفر قبر باعث کشف عتیقه شد

هنگام حفر قبر در آرامستان بهشت زینب بندرریگ کارگران متوجه یک کوزه مدفون در زیر خاک شده و با وجود بی تجربگی در کار کشف اشیاء باستانی آن را کاملا سالم از دل خاک بیرون می آورند.

به گزارش خبرنگار مهر، بندرریگ از جمله بنادر تاریخی و باستانی بسیار کهن در کنار بنادری همچون جنابه (گناوه)، سی‌نیز، مهرویان و سیراف (بندر طاهری) در همجواری شاخاب پارس و در طول تاریخ از فراز و نشیب بسیاری برخوردار بوده است.

این بندر زادگاه میرمهنای بندرریگی قهرمان مبارزه با استعمارگران هلندی و پایان دهنده سلطه آنها بر شاخاب پارس است که مدت ها خاندان وی بر بخش اعظمی از این کرانه نیلگون حکومت می کردند.

روز دوشنبه هفته جاری وقتی کارگران مشغول حفر قبر برای یک متوفی از اهالی بندرریگ بودند به ناگاه بخشی از یک شی قدیمی توجه آنها را به خود جلب کرده و آنها علیرغم بی تجربگی در کار کشف اشیاء باستانی به طور سالم این شی را که کوزه ای سفالی بوده با درایت افراد محلی و متصدی آرامستان از زیر خاک بیرون می کشند.

کوزه سفالی در گورستان توسط کارگران کشف شد

بخشدار ریگ شهرستان گناوه با تایید این مطلب در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شی مذکور در آرامستان بهشت زینب بندرریگ توسط عده ای از کارگران که مشغول حفر قبر برای یک متوفی از اهالی بندرریگ بودند، کشف شده است.

مسعود شیرافکن گفت: ما نیز پیرو اطلاع یافتن از این رویداد با معاون اداره کل میراث فرهنگی فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تماس برقرار کرده و مراتب را به اطلاع ایشان رساندیم و قرار است پس از بررسی های لازم باستان شناسی قدمت این اثر تعیین شود.

 بندر ریگ دارای پیشینه تاریخی چند هزار ساله است

رییس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر ریگ نیز در زمینه کشف این کوزه یا خمره سفالی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روز دوشنبه حین حفر قبر برای دفن یکی از اموات کوزه ای قدیمی توسط کارگران کشف و به سلامت از دل خاک آرامستان بهشت زینب بندرریگ بیرون کشیده شد.

لیلا معتمدزاده گفت: آرامستان فعلی بندرریگ که محل دفن اموات است، زمانی جایگاه محله بهبهانی ها در بندرریگ بوده است.

معتمدزاده بیان داشت: محله بهبهانی ها از محلات قدیمی بندرریگ بوده که در حال حاضر خالی از سکنه بوده و آرامستان کنونی شهر بندر ریگ است و به هلیبونی معروف است.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: این کوزه پس از کشف به یکی از اعضا هییت امناء قبرستان تحویل داده شد تا نسبت به تحویل آن به اداره میراث فرهنگی اقدام کند.

معتمدزاده با اشاره به تحویل این شی به اداره کل  میراث فرهنگی استان بوشهر تاکید کرد: پیگیری لازم نیز برای تحویل این شی به میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: هنوز آثاری از ساکنان آن در محله یادشده وجود دارد و باید اضافه کرد که این محله در جنوب شهر بندرریگ واقع شده است.

رییس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای شهر ریگ در پایان با بیان اینکه این بندر دارای پیشینه تاریخی چند هزار ساله است، گفت: بندر ریگ از بنادر قدیمی و تاریخی کشورمان است و آثار و ابنیه تاریخی بسیار موجود در آن گواهی بر این گفته ماست.

قدمت قبرستان بندرریگ به 700سال پیش یعنی دوره ایلخانان مغول می رسد

یکی از فعالان رسانه ای بندرریگ نیز اظهار داشت: زیر خاکی فوق روز دوشنبه در حال کندن قبر برای مرحوم محسن جاوید در بهشت زینب بندرریگ پیداشده است.

عبدالمجید ملکزاده گفت: با آنکه کارگران افراد غیر ماهر و نا آشنا به فنون کشف و بیرون آوردن اشیاء باستانی از دل خاک بوده اند، اما با درایت افراد محلی و متصدی قبرستان،زیر خاکی موردنظر کاملا صحیح، سالم و بدون شکستگی از خاک خارج شده است.

ملکزاده در پایان بیان داشت: طبق نظریه کارشناس میراث فرهنگی استان بوشهر بانو منصوری زاده قدمت قبرستان بندرریگ به 700سال پیش یعنی دوره ایلخانان مغول می رسد.

گزارش: حسین غلامی


دعوا بر سر بارور کردن ابرهای تهران

با یک مورد، نمی‌شود باروری ابرها را مسوول بارندگی دانست. نتیجه باروری ابرها در بهترین شرایط، به صورت آماری و بلندمدت معلوم می‌شود، نه اینکه با یک بار انجام دادن این کار، در مورد سیستمی که در حال بارندگی است، آن را به باروری ربطش دهیم. این روش، علمی و قابل قبول نیست.
در حالی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران بارش شدید باران در تهران را حاصل بارور کردن آن اعلام کرده که هواشناسی این اظهارات را رد کرده است.
 
به گزارش عصرخبر، بعد از بحث‌ها و کشمکش‌های زیادی که پیشنهاد بارور کردن ابرها برای رفع خشکسالی به میان آورده بود، ‌بر اساس ادعای شرکت آب منطقه‌ای تهران، ‌بارندگی شنبه شب تهران، ‌نتیجه بارورسازی ابرهای تهران بوده است.
 
به گفته مدیرعامل این شرکت،« ‌این پروژه از چند روز گذشته آغاز شده و نتیجه آن در سریع‌ترین زمان ممکن، ‌هویدا شده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران معتقد است باروری ابرها در تهران جواب داد و ریزش دو شب پیش باران در تهران بعد از باروری ابرها بود. این در حالی است که مدیرکل پیش‌بینی هواشناسی، ‌با رد این ادعا، آن را «علمی» نمی‌داند.
 
خسرو ارتقایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در خصوص باروری ابرهای تهران به فارس گفته بود: باروری ابرها در چند روز گذشته آغاز شد که خوشبختانه ریزش باران در دو شب پیش به خاطر همین باروری ابرها بود و می‌توان گفت که باروری ابرها نتیجه بخش و مثبت بود.

ضخامت ابرها برای باروری، باید پنج کیلومتر باشد اما ضخامت این ابرها چندان زیاد نبود اما خوشبختانه نتیجه داد و دیدیم که ریزش خوبی صورت گرفت».
 
احد وظیفه، ‌مدیرکل پیش‌بینی هواشناسی با رد صحت علمی این ادعا به «اعتماد» می‌گوید: با یک مورد، نمی‌شود باروری ابرها را مسوول بارندگی دانست. نتیجه باروری ابرها در بهترین شرایط، به صورت آماری و بلندمدت معلوم می‌شود، نه اینکه با یک بار انجام دادن این کار، در مورد سیستمی که در حال بارندگی است، آن را به باروری ربطش دهیم. این روش، علمی و قابل قبول نیست.
 
 او با اشاره به اینکه باروری ابرها در بهترین شرایط، ١٠ تا ١٥ درصد افزایش بارش ایجاد می‌کند، گفت: این افزایش باروری در شرایط مناسب ابر ایجاد می‌شود. وقتی که ابر به اندازه کافی رطوبت داشته و سرد باشد، در ضمن باید فیزیک ابر را هم ببینیم که بارور کردن یا پاشیدن ذرات به درون ابر، سبب افزایش بارش می‌شود یا نه. باید ببینیم ابری که وجود دارد، از نظر هسته‌های میعان (ذره‌های آب دوست) کمبود دارد یا نه، هسته‌های میعان ابر باید کمتر از میزانی باشد که ابر نیاز دارد. اگر بیش از مورد نیاز ذره آب دوست، دی‌اکسید‌کربن یا یخ خشک پاشیده شود، ممکن است نتیجه معکوس بدهد.
 
 هواشناسی برای تهران پیش‌بینی بارندگی کرده بود و این خود، می‌تواند ادعای بارش در اثر باروری ابرها را مردود اعلام کند.
 
 وظیفه به سامانه بارش زای وارد شده از اقیانوس هند اشاره می‌کند و می‌گوید: از طرفی برای تهران انتظار بارندگی داشتیم، حتی ١٠میلی متر هم پیش‌بینی کرده بودیم که در فرودگاه مهرآباد ٢/٥ میلی متر بارش داشتیم و در آبعلی که بیشترین میزان را داشت، ٢٤ میلیمتر.
 
بارشی که در تهران داشتیم، یک سامانه‌ای بوده که از روی اقیانوس هند انتقال رطوبت را به همراه داشته، از شبه جزیره عربستان رد شده و از غرب ایران وارد شده. در زاگرس میانی و جنوبی، شمال خوزستان و جنوب فارس هم در اثر عبور این سامانه بارش داشتیم. انتظار داشتیم آذربایجان، قزوین و تهران هم بارش داشته باشیم که داشتیم. این سامانه به‌طور نسبی رطوبتش زیاد نبود، بارش هم ضعیف بود.
 
او معتقد است: اگر بخواهیم در منطقه باروری را ادامه دهیم، باید سازو کارش را از قبل تهیه کنیم.
 
در بلندمدت، بیش از یک سال یا دو فصل مثل دو زمستان که تعداد قابل توجهی سیستم سامانه ابرناکی از منطقه عبور کند، این سیستم را پیاده کنیم. منطقه هدف را مشخص کنیم، وقتی سیستم ابر بارشی را دنبال می‌کنیم، توسط هواپیما یا ژنراتورهای زمینی، دو منطقه مشابه را انتخاب کنیم، در یک منطقه بارانسنج کار می‌گذاریم و میزان بارش ناشی از باروری را نسبت به منطقه مجاور که باروری در کار نبوده، می‌سنجیم.
 
به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران، برای امسال ١٠ میلیارد تومان اعتبار برای باروری ابرها درخواست شده و تاکنون نیز برای شش استان آذربایجان شرقی، کرمان، یزد، اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری ٩ پرواز عملیات باروری ابرها انجام شده است.








بارندگی شدید جمعه شب در تهران را نتیجه باروری ابرها دانست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران روز یک‌شنبه، ۱۲ بهمن، بارندگی شدید جمعه شب در تهران را نتیجه باروری ابرها دانست.

خسرو ارتقایی، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس گفت: «باروری ابرها در چند روز گذشته آغاز شد که خوشبختانه ریزش باران در دو شب پیش بخاطر همین باروری ابرها بود.»

وی تصریح کرد: «می‌توان گفت که باروری ابرها نتیجه‌بخش و مثبت بود.»

آقای ارتقایی با بیان اینکه ضخامت ابرها برای باروری ابرها باید ۵ کیلومتر باشد، افزود: «ضخامت این ابرها چندان زیاد نبود اما خوشبختانه نتیجه داد و دیدیم که ریزش خوبی صورت گرفت.»

باروری ابرها از جمله برنامه‌های وزارت نیروی ایران برای افزایش بارندگی‌ها در ایران است. مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در ایران از سال ۱۳۷۵ تاسیس شده‌است.

در کشورهای دیگر روش‌هایی چون استفاده از تجهیزات زمینی، استفاده از تجهیزات پرتابی زمین به هوا و استفاده از هواپیما برای رهاسازی مواد باروری بر روی ابرها وجود دارد که در ایران از هواپیما برای این کار استفاده می‌شود.

به گفته مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، ایران درحال حاضر دو هواپیمای مخصوص باروری ابرها و سه سایت رادار هواشناسی مخصوص در استان‌های‌های یزد، کرمان و اصفهان، دارد.

براساس گزارش وب‌سایت این مرکز، از سال ۱۳۷۷ با همکاری کشور روسیه پروژه‌هایی برای باروری ابرها در ایران اجرا شده‌است.

پیش از آن نیز وزارت نیروی ایران طی ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ با همکاری یک شرکت کانادایی اقدام به اجرای پروژه باروری ابرها در حوزه آبریز سد کرج و جاجرود کرده بود.

معاون وزیر نیرو در امور آب، ۲۲ شهریور ماه، گفته بود که امسال در ۶ استان آذربایجان شرقی، کرمان، یزد، اصفهان، فارس، چهارمحال بختیاری، ۹ پرواز برای باروری ابرها انجام شده‌است.

اختصاص 2 میلیارد تومان به دریاچه‌های استان فارس

ت محیط‌ زیست از اختصاص 2 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار به دریاچه‌های خشکیده استان فارس خبر داد.

 به گزارش کازرون نما، احمدعلی کیخا امروز (شنبه) در کازرون اظهار کرد: در سال جاری برای دریاچه هامون 5 میلیارد تومان و دریاچه‌های خشکیده استان فارس 2 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار اختصاص‌یافته که امیدواریم در سال آینده این رقم افزایش یابد.

وی گفت: امروزه رویکرد دولت تدبیر و امید و توجه آن به مسائل محیط‌ زیست و جهت‌گیری‌های آن در این راستا بسیار مثبت است.

معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست متذکر شد: حفظ محیط‌ زیست فقط توسط دولت به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست بنابراین باید در این راستا مردم و سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد پیش‌قدم باشند و به دولت یاری رسانند.

کیخا ادامه داد: هر جای این مملکت کهن که پا بگذاریم سرشار از ثروت خدادادی است که به خاطر افراط‌ و تفریط نتوانستیم از آن به‌خوبی در راستای اشتغال و تولید استفاده کنیم.

وی گفت: در حوزه حفاظت از تالاب‌ها دولت به‌صورت ویژه اعتبار گذاشته و در حال تدوین برنامه عملی توسط خود مردم هستیم.

معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست از بی‌توجهی برخی فرمانداران و شهرداران که نسبت به حفظ تالاب‌ها بی‌تفاوت بوده‌اند انتقاد کرد و افزود: چنانچه فرمانداران و شهرداران با حساسیت کامل و با اراده و عزمی راسخ نشست‌های تالابی برگزار و موضوع را دنبال می‌کردند شاید وضعیت ما در این عرصه این‌طور نبود.

کیخا با بیان اینکه برخی بزرگان برنامه‌ریز، توسعه را فقط از منظر خودشان می‌بینند و تدوین می‌کنند، متذکر شد: در برخی نقاط راه را از جنگل عبور دادند به‌ دلیل اینکه منظم‌تر باشد و دیگر به فکر بهبود شرایط آینده مردم نبوده‌اند.

وی بیان کرد: فرزندان ما از جاده‌های بزرگ و ساختمان‌های چندطبقه شهر لذت نمی‌برند بنابراین باید از محیط طبیعی و آثار زیست‌محیطی حفاظت و حراست کنیم و به دست آیندگان برسانیم.

این مسئول در پایان از اقدامات خوب فرماندار، دادستان و رئیس محیط‌ زیست شهرستان کازرون در پلمب 210 چاه غیرمجاز در مجاورت تالاب پریشان تقدیر کرد.

مرمت، پاک‌سازی و تثبیت تزیینات وابسته به معماری بیشاپور

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کازرون خبر داد
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کازرون از مرمت اضطراری و استحکامی آثار معماری شهر تاریخی بیشاپور خبر داد

به گزارش کازرون نما، محمدرضا معینی اظهار داشت: با توجه به‌ضرورت استحکام‌بخشی و به تأخیر انداختن روند فرسایش بخش‌هایی از آثار شهر تاریخی بیشاپور مرمت بخش‌هایی از آثار مجموعه هم‌اکنون در حال انجام است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کازرون افزود: در ادامه مرمت‌های پیشین و در نظر گرفتن این مهم که مرمت یکی از مهم‌ترین راهکارها و شاخصه‌های اصلی در حفظ سلامت آثار تاریخی و به تأخیر انداختن روند فرسایش در آثار محسوب می‌‌شود مرمت اضطراری، استحکامی بناهای تاریخی شهر بیشاپور ازجمله بنای جنوبی پشت راهرو تالار تشریفات، بناهای جبهه شرقی ایوان موزاییک به‌صورت مرمت اضطراری، استحکام‌بخشی دیوارها با توجه به اصول مرمتی و به‌صورت موردی در بناهای تالار تشریفات و ایوان و حیاط موزاییک توسط استادکاران ماهر و مرمتگران و کارشناسان پایگاه پژوهشی بیشاپور در حال اجرا است.

معینی افزود: در این پروژه همچنین تزئینات وابسته به معماری شهر تاریخی بیشاپور ازجمله گچ‌بری‌های به‌جای مانده بر روی دیواره‌های بناهای ایوان موزاییک و تالار تشریفات بر اساس مانیتورینگ، آزمایش‌های تخصصی آسیب‌شناسی، آسیب‌نگاری و طی طرحی از پیش تعیین‌شده با توجه به اصول پاک‌سازی، مرمت و تثبیت می‌‌شود.

شهر تاریخی بیشاپور به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی استان فارس سالانه حجم بسزایی از آمار گردشگران را به خود اختصاص داده است.

این شهر تاریخی به وسعت تقریبی 200 هکتار دارای مجموعه بناهایی ازجمله ارگ شاهی، بافت‌های خدمات شهری و مذهبی بوده که در سال 1310 به شماره 24 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با توجه به آثار تاریخی کم‌نظیر از دهه 30 توسط مستشرقان فرانسوی پروفسور گیریشمن، ژرژسال و از اواخر دهه 30 تا سال 1392 توسط هیئت‌های حفاری ایرانی به سرپرستی دکتر سرفراز، مرحوم مهندس مهریار، دکتر چگینی و دکتر مصیب امیری مورد حفاری باستان‌شناسی قرارگرفته است.

نویسنده: سرویس خبر







شهرک صنعتی شمار2 کازرون به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد


در آستانه دهه فجر:
در آستانه ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی با حضور مدیر عامل شهرکهای صنعتی استان فارس وجمعی از مسوولان محلی شهرک صنعتی شماره 2 کازرون به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

به گزارش کازرون نما، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس شامگاه چهارشنبه در حاشیه مراسم این تبدیل وضعیت گفت: احداث منطقه ویژه اقتصادی کازرون در زمینی به مساحت 73 هکتار پیش بینی شده که قابل توسعه تا 200 هکتار خواهد بود .

علی صداقت پور افزود: در این منطقه ویژه اقتصادی برای اجرای کارهای زیرساختی 11 میلیارد ریال هزینه شده و مبلغ 45 میلیارد ریال به منظور انتقال خطوط برق و تصفیه خانه در نظر گرفته شده است .

صداقت پور اضافه کرد در منطقه ویژه اقتصادی کازرون با پیگیری های فرماندار و نماینده مردم کازرون مصوب شده که شعبه ای از گمرک در این منطقه استقرار یابد تا کارهای گمرکی و صدور مجوزهای صادرات و واردات به وارد کنندگان واحدهای تولیدی صورت گیرد .

وی افزود: با اقدامات زیر ساختی انجام گرفته در تیرماه سال 94 شاهد شروع بکار این منطقه ویژه اقتصادی خواهیم بود .

فرماندار کازرون هم در این ارتباط گفت:با توجه به نزدیک بودن این شهرستان به استان بوشهر و اینکه در سفر رئیس جمهور به بوشهر این بندر به بندر آزاد تبدیل خواهد شد و شهرستان کازرون هم با عنوان بندر خشک فعالیت خواهد کرد.

حمید رضا گرامی افزود: با راه اندازی این منطقه ویژه علاوه بر تحولی که در ایجاد اشتغال ورونق اقتصادی برای شهرستان خواهد داشت تاثیر خوبی برای شهرستانهای همجوار بدنبال دارد.

گرامی گفت: امسال بمنظور سرعت بخشیدن به روند کار راه اندازی این منطقه ویژه مبلغ 50 میلیارد ریال اختصاص داده ایم .










عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی و گمرک کازرون آغاز شد/حفر چاه‌های غیرمجاز مهم‌ترین عامل خشک شدن دریاچه پریشان

فرماندار کازرون در نشست خبری:
خبرگزاری تسنیم: فرماندار کازرون گفت: عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی و گمرک کازرون با مصوبه مجلس آغاز شده و در آینده از این منطقه به عنوان بندر خشک استفاده می‌شود.

به گزارش کازرون نما، حمیدرضا گرامی صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: با مصوبه مجلس عملیات‌ اجرایی منطقه ویژه اقتصادی و گمرک کازرون آغاز شده و برای بهره‌برداری از این منطقه به عنوان بندر خشک و سرریز واردات از استان بوشهر در آینده نزدیک تلاش می‌شود.

فرماندار شهرستان کازرون با بیان اینکه زیرساخت‌های اولیه طرح پتروشیمی این شهرستان در قالب دو بخش جره بالاده و کهمره‌نودان آماده شده، خاطرنشان کرد: معدن نمک بلور و کریستال کازرون در بخش کنارتخته در منطقه کمارج با ذخایر 5 میلیون تنی در مصارف صنعتی و خوراکی کاربرد دارد و می‌توان در زمینه گردشگری از این معدن بهره برد.

گرامی با اشاره به فعالیت بیش از 8 هزار کامیون برای حمل و نقل در این شهرستان در راستای جابجایی تولیدات این شهرستان تصریح کرد: سد نرگسی در این شهرستان از 33 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که امسال 200 هزار میلیارد ریال اعتبار برای این سد جذب شده و در اختیار قرارگاه خاتم قرار داده شده و با احداث آن آب دریاچه پریشان و آب شرب برخی از شهرستان‌ها مانند فراشبند و آب کشاورزی حدود 400 هکتار از زمین‌های زیرکشت در منطقه تأمین می‌شود.

حفر چاه‌های غیرمجاز مهم‌ترین عامل خشک شدن دریاچه پریشان

وی حفر چاه‌های غیرمجاز را مهم‌ترین عامل خشک شدن دریاچه پریشان دانست و خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته نزدیک به 210 حلقه چاه غیرمجاز که بیشتر در بخش جره‌بالاده و مجاورت دریاچه پریشان بود پلمپ شد و خط انتقال آب از سد نرگسی به دریاچه پریشان به طول 25 کیلومتر نیاز به اعتبار دارد که امسال 500 میلیارد ریال برای احیای دریاچه پریشان اختصاص یافت.

فرماندار کازرون بیان کرد: شهرستان کازرون با توجه به قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه‌خشک قابلیت و ظرفیت کاشت و تولید گیاهان دارویی را دارد که از میان 40 گونه شناسایی شده در استان 35 گونه در شهرستان کازرون قرار دارد.

گرامی با بیان اینکه روزانه 120 نفر از شهر بیشاپور بازدید می‌کنند، عنوان کرد: وجود 9 درصد از جنگل‌های زاگرس در این شهرستان از دیگر ظرفیت‌های آن منطقه است و این شهرستان از دیرباز مورد توجه عشایر بوده به طوری که 3 هزار و 600 خانواده عشایری با داشتن 500 هزار رأس دام در این شهرستان اقامت دارند و تولیدات دامی خود را ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه پروژه تأسیسات فاضلابی کازرون با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است، اظهار داشت: امسال برای این پروژه 800 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که با تحقق اعتبارات پیش‌بینی شده امید است در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

فرماندار کازرون راه‌اندازی سیلوی 50 هزار تنی که راکد مانده بود را از ضروریات منطقه در زمینه تولید گندم دانست و گفت: سیلوی مرکزی شهرستان در مرکز کازرون با 20 میلیارد ریال اعتبار ایجاده شده که در فصل برداشت گندم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

گرامی با بیان اینکه در خواست اولیه سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی کارخانه آرد در کنار این سیلو در حال پیگیری است، افزود: در حوزه بهداشت و درمان در بخش خشت و کنارتخته بیمارستانی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بیمارستان مرکزی کازرون توسعه یافته و تجهیز شده و دو بیمارستان نیز در بخش‌های چنارشاهیجان و مرکزی در حال ساخت است.

وی با اشاره به قرارداد 300 هزار میلیارد ریالی منعقد شده با دانشگاه آزاد و تأمین اجتماعی کشور برای تهیه تجهیزات بیمارستانی، خاطرنشان کرد: فاز نخست بیمارستان مرکزی کازرون در اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.


آغاز به کار جشنواره گل نرگس در کازرون

وی از آغاز به کار جشنواره گل نرگس از پنج روز گذشته در این شهرستان خبر داد و گفت: این جشنواره تا 20 بهمن ماه ادامه دارد و با توجه به اینکه نرگس‌زارهای این شهرستان به صورت دیمی اداره می‌شود و قدمت زیادی دارد هر سال در مقطعی یک ماهه حدود 600 میلیون ریال درآمدزایی برای مردم منطقه داشته است.

فرماندار کازرون با بیان اینکه در مدت کوتاه برداشت گل نرگس 20 نفر شاغل می‌شوند، خاطرنشان کرد: امسال اداره آن به بخشداران با حفظ حقوق افراد بومی سپرده شده و درآمد امسال نرگس‌زارهای کازرون به یک صد و 10 میلیون تومان افزایش یافته که درراستای توسعه شهرستان از آن استفاده می‌شود و ایجاد نرگس‌زار در محدوده‌ای به وسعت 120 هکتار در دستور کار منابع طبیعی شهرستان قرار دارد.

گرامی با اشاره به اینکه در طول 10 ماه گذشته 20 درخواست سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت، کشاورزی، کشت گیاهان دارویی، دامپروری و گردشگری از سوی بخش خصوصی ارائه شده، تصریح کرد: وجود امام‌زاده سیّد حسین(ع) نعمت و برکتی برای شهرستان کازرون و شهرستان‌های هم‌جوار است که طرحی جامع برای توسعه آن تدوین شده و سرمایه‌گذاران با سرمایه 5 میلیارد تومانی وارد شدند و فاز نخست آن برای تعطیلات نوروز مورد‌بهره برداری قرار می‌گیرد.

ساخت 6 مجتمع گردشگری در کازرون

وی از ساخت 6 مجتمع گردشگری در زمان کنونی در این شهرستان که هرکدام از 10 تا 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، خبر داد و بیان کرد: برای ساخت دهکده گردشگری نیز سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده و در این شهرستان 250 اثر تاریخی شناسایی و ثبت شده که نگین گردشگری آن تنگ چوگان و شهر بیشاپور است.

فرماندار کازرون با بیان اینکه ساخت تله‌کابین در تنگ چوگان و اماکن اقامتی و رفاهی در راستای افزایش زمان اقامت مسافران و گردشگران از نیازهای منطقه است، عنوان کرد: در این زمینه نیز 4 سرمایه‌گذار درخواست خود را ارائه دادند و انعقاد قرار داد با اعتبار 800 میلیارد ریال در حال پیگیری است.

گرامی با اشاره به اینکه بازار کازرون با بیش از 4 هزار سال قدمت جزو 10 بازار برتر و قدیمی ایران به شمار می‌رود، اظهار داشت: سال گذشته بیش از دو میلیون نفر از این شهرستان بازدید کردند و در این شهرستان 19 طرح سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله طرح آبزیان، مجتمع‌های تجاری، بازیافت زباله و غیره آماده ارائه به سرمایه‌گذار است.

نخستین مجله انگلیسی زبان ایرانی

دوستان عزیز نخستین مجله انگلیسی زبان ایرانی در رشته جغرافیایی سیاسی با عنوان (Political Geography Research) که دارای مجوز انتشار از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد به زودی توسط موسسه جغرافیا، دانشگاه تهران منتشر خواهد شد.
علاقه مندان می توانند مقالات خود را در فرمت مقالات علمی به زبان انگلیسی تهیه و به این مجله برای طی مراحل داوری و انتشار ارسال نمایند.
اعضای هیت تحریریه این مجله از دانشمندان برجسته جغرافیای سیاسی، ژئوپلیتیک و رشته های مرتبط می باشند که از دانشگاه های معتبر سرتاسر جهان انتخاب شده اند.
برای مشاهده اهداف و حوزه های تحت پوشش مجله و همچنین مطالعه شیوه نامه تدوین مقالات می توانید به وب سایت این مجله به آدرس زیر مراجعه فرمایید.
http://jpogr.ut.ac.ir/

داعش دیوار باستانی نینوی را منفجر کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع آگاه کردن اعلام کردند که گروه تروریستی داعش بخش های زیادی از دیوار باستانی نینوی را تخریب کرده است.

 "سعید مموزینی" مسؤول رسانه ای حزب دمکراتیک کردستان در موصل اعلام کرد عناصر داعش دیروز (سه شنبه) بخش های وسیعی از دیوار باستانی نینوی را در منطقه التحریر با استفاده از مواد منفجره تخریب کردند.

وی افزود: دیوار باستانی نینوی که قدمت ان به تمدن آشوری های بر می گردد از آثار ارزشمند در عراق و خاورمیانه به شمار می رود.

مموزینی خاطرنشان کرد: اقدام گروه تروریستی داعش در منفجر کردن آثار باستانی از بین بردن هویت فرهنگی، میراث انسانی و تمدن به شمار می رود که جامعه بین الملل باید در این خصوص موضع گیری کند.

منبع : العالم