جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 در جنگ جهانی اول که بیش از 10 میلیون نفر را به کام مرگ فرستاد و میلیون ها نفر را آواره کرد بیش از هرکس زنان قربانی سوء استفاده، بردگی و تجاوز قرار گرفتند.

پس از شروع جنگ جهانی اول، زنان در کشورهایی که مورد تهاجم قرار گرفته بود به صف مدافعان کشور پیوستند. بسیاری از آنها در کشورهای درگیر جنگ در کنار مردان در خانه و کارخانه، سازمان های دولتی پشتیبانی جبهه ها بودند و گروهی دیگر داوطلبانه به یادگیری فنون نظامی پرداخته و به خط مقدم نبرد اعزام شدند.

در حالی که هزاران زن نظامی در جبهه های نبرد جان خود را از دست می دادند بسیاری دیگر که زنده ماندند قربانی سوء استفاده و تجاوز می‌شدند. مورخان گزارشات بسیاری از تجاوز سربازان امپراتوری آلمان به زنان بلژیکی در جریان جنگ منتشر کرده اند که از آن به عنوان جنایت جنگی یاد می‌شود. در این میان جنگ، خانه و زندگی بسیاری از زنان را گرفت و آنان را آواره کرد. شمار زیادی نیز خانواده و همسر خود را از دست دادند و تا پایان عمر در سختی و تنگدستی گذراندند. در ادامه مرور آلبوم عکس های جنگ جهانی اول نگاهی می اندازیم به وضعیت زنان در جنگ جهانی اول.

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول

تصاویر : نقش زنان در جنگ‌جهانی اول








معرفی انواع مشهور آزمونهای ناپارامتریک آماری


آزمون ویلکاکسون


این آزمون از آزمونهای ناپارامتری است که برای ارزیابی همانندی دو نمونه وابسته با مقیاس رتبه ای به کار می‌رود.همچون آزمون مک نمار، این آزمون نیز مناسب طرحهای ماقبل و مابعد است (یک نمونه در دو موقعیت مختلف)، و یا دو نمونه که از یک جامعه باشند. این آزمون اندازه تفاوت میان رتبه ها را در نظر می‌گیرد بنابراین متغیرها می‌توانند دارای جوابهای متفاوت و یا فاصله ای باشند. این آزمون متناظر با آزمون t دو نمونه ای وابسته است و در صورت وجود نداشتن شرایط آزمون t جانشین خوبی برای آن است. نمونه های به کار برده شده در این آزمون باید نسبت به سایر صفت هایشان جور شده (جفت شده) باشند.

 

آزمون T هتلینگ

آزمون T هتلینگ تعمیم یافته t استیودنت است. در آزمون t یک نمونه ای، میانگین یک صفت از یک نمونه، با یک عدد فرضی که میانگین آن صفت از جامعه فرض می‌شد، مورد مقایسه قرار می‌گرفت، اما در T  هتلینگ K متغیر (صفت) از آن جامعه (نمونه های جامعه) با k  عدد فرضی، مورد مقایسه قرار می‌گیرند. در واقع این آزمون از نوع آزمونهای چند متغیره است که همقوارگی (Goodness of fit) را بین صفت های مختلف از جامعه بدست می‌دهد. در T  هتلینگ دو نمونه ای نیز همچون T استیودنت دو نمونه ای، مقایسه دو نمونه است اما در این آزمون K صفت از یک جامعه (نمونه) با K صفت از جامعه دیگر (نمونه دیگر) مورد مقایسه قرار می‌گیرد.

 

آزمون تک نمونه ای دورها

این آزمون مواقعی به کار می‌رود که توالی مقادیر متغیرها را بخواهیم آزمون نماییم که آیا تصادفی بوده و یا نه. در واقع آزمون کی دو و یا آزمونهای دیگر که در آنها توالی متغیرها بی اهمیت است، در این آزمون مهم و اصل انگاشته می‌شود.

به عبارت دیگر، برای اینکه بتوانیم در یک نمونه که در آن رویدادهای مختلف از طرف فرد و یا واحد آماری رخ داده است، آزمون نماییم که آیا این رویدادها تصادفی است یا نه، به کار برده می‌شود.

هیچ آزمون دیگری همچون این آزمون نمی تواند توالی را مورد نظر قرار دهد. بنابراین برای این منظور منحصر به فرد می‌باشد.

 

آزمون میانه

این آزمون همتای ناپارامتری آزمون های t – Z – F  است و وقتی دو یا چند گروه از میان دو یا چند جامعه مستقل با توزیعهای یکسان انتخاب شده اند به کار برده می‌شود. در این آزمون مقیاس اندازه گیری ترتیبی است و بین داده ها نباید همرتبه وجود داشته باشد.

این آزمون، هم برای گروههای مستقل و هم وابسته کاربرد دارد و لزومی ندارد که حتما حجم گروههای نمونه با یکدیگر برابر باشند.

 

آزمون مک نمار

این آزمون از آزمونهای ناپارامتری است که برای ارزیابی همانندی دو نمونه وابسته بر حسب  متغیر دو جوابی استفاده می‌شود. متغیرها می‌توانند دارای مقیاسهای اسمی و یا رتبه ای باشند.

این آزمون در طرحهای ماقبل و مابعد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد (یک نمونه در دو موقعیت مختلف). این آزمون مخصوصا برای سنجش میزان تاثیر عملکرد تدابیر به کار می‌رود.

ویژگیها:  اگر متغیرها اسمی باشند، این آزمون بی بدیل است اما اگر رتبه ای باشد می‌توان از آزمون t نیز استفاده کرد (در صورت وجود شرایط آزمون t) ، و یا آزمون ویلکاکسون استفاده نمود. از عیوب این آزمون این است که جهت و اندازه تغییرات را محاسبه نمی‌کند و فقط وجود تغییرات را در نمونه ها در نظر می‌گیرد.

 

آزمون کروسکال والیس

این آزمون متناظر غیر پارامتری آزمون F  است و همچون آزمون F ، موقعی به کار برده می‌شود که تعداد گروهها بیش از 2 باشد. مقیاس اندازه گیری در کروسکال والیس حداقل باید ترتیبی باشد.

 این آزمون برای مقایسه میانگین های بیش از 2 نمونه رتبه ای (و یا فاصله ای) بکار می‌رود. فرضیات در این آزمون بدون جهت است یعنی فقط تفاوت را نشان می‌دهد و جهت بزرگتر یا کوچکتر بودن گروهها را از نظر میانگین هایشان نشان نمی دهد. کارایی این آزمون 95 درصد آزمون F است:

 

آزمون کالماگورف- اسمیرانف

این آزمون از نوع ناپارامتری است و برای ارزیابی همقوارگی متغیرهای رتبه ای در دو نمونه (مستقل و یا غیر مستقل) و یا همقوارگی توزیع یک نمونه با توزیعی که برای جامعه فرض شده است، به کار می‌رود

 

 (اسمیرانف یک نمونه ای) این آزمون در مواردی به کار می‌رود که متغیرها رتبه ای باشند و توزیع متغیر رتبه ای را در جامعه بتوان مشخص نمود. این آزمون از طریق مقایسه توزیع فراوانی های نسبی مشاهده شده در نمونه    با توزیع فراوانی های نسبی جامعه   انجام می‌گیرد.

 این آزمون ناپارامتری است و بدون توزیع است اما باید توزیع متغیر در جامعه برای هر یک از رتبه های مقیاس رتبه ای در جامعه بطور نسبی در نظر گرفته شود که آنرا نسبت مورد انتظار می نامند.

 

آزمون کالماگورف- اسمیرانف دو نمونه ای 

 این آزمون در مواقعی به کار می‌رود که دو نمونه داشته باشیم (با شرایط مربوط به این آزمون که قبلا گفته شد) و بخواهیم همقوارگی بین آن دو نمونه را با هم مقایسه کنیم.

 

آزمونF

این آزمون تعمیم یافته آزمون t   است و برای ارزیابی یکسان بودن یا یکسان نبودن دو جامعه و یا چند جامعه به کار برده می‌شود. در این آزمون واریانس کل جامعه به عوامل اولیه آن تجزیه می‌شود. به همین دلیل به آن آزمون آنالیز واریانس (ANOVA) نیز می‌گویند.

وقتی بخواهیم بجای دو جامعه، همقوارگی چند جامعه را تواما با هم مقایسه نماییم از این آزمون استفاده می‌شود، چون مقایسه میانگین های چند جامعه با آزمون t   بسیار مشکل است.مقایسه میانگین ها و همقوارگی چند جامعه بوسیله این آزمونF   یا ANOVA) راحت تر از آزمون t  امکانپذیر است.

آزمونz آزمون خطای استاندارد میانگین

این آزمون برای ارزیابی میزان همقوارگی یا یکسان بودن و یکسان نبودن (Goodness of fit) میانگین نمونه ای  و میانگین جامعه  به کار می رود. این آزمون مواقعی به کار می رود که می خواهیم بدانیم آیا میانگین برآورد شده نمونه ای  با میانگین جامعه  جور می آید یا نه.  اگر تفاوت   و  کم باشد، این تفاوت معلول تغییر پذیری نمونه ای شناخته می شود، ولی اگر زیاد باشد نتیجه گرفته می شود که برآورد نمونه ای با پارامتر جامعه یکسان (همقواره) نیست.

    که در آن = میانگین جامعه  و = میانگین برآورد شده نمونه ای و  = خطای استاندارد نمونه ای.

   که در آن = انحراف معیار توزیع متغیر در جامعه و  = تعداد نمونه

 این آزمون پارامتری است یعنی استفاده از آن مشروط به آن است که دو پارامتر جامعه که و   باشند، معلوم باشند. همچنین برای آزمون متغیرهای پیوسته (مقیاس فاصله ای) کاربرد دارد. تعداد نمونه   بزرگتر  و یا مساوی 30  باشد   و نیز توزیع متغیر در جامعه نرمال باشد.

آزمون کی دو

این آزمون از نوع ناپارامتری است و برای ارزیابی همقوارگی متغیرهای اسمی به کار می‌رود.

که در آن

 O   فراوانیهای مشاهده شده

 E   فراوانیهای مورد انتظار

 آزمون   بدون توزیع است. فراوانیهای مورد انتظار نباید در هیچ مقوله ای صفر باشد. مجموع مقوله هایی که مقدار مشاهدات مربوط به آنها کمتر از 5 است، نباید بیش از 20 درصد کل مقوله ها باشد.این آزمون تنها راه حل موجود برای آزمون همقوارگی در مورد متغیرهای مقیاس اسمی با بیش از دو مقوله است، بنابراین کاربرد خیلی زیادتری نسبت به آزمونهای دیگر دارد. این آزمون نسبت به حجم نمونه حساس است.

کتاب برنامه ریزی شهرهای خاورمیانه دگرگیسی شهری در عرصه جهانی منتشر شد

تاب برنامه ریزی شهرهای خاورمیانه دگرگیسی شهری در عرصه جهانی منتشر شد.

کتاب برنامه ریزی شهرهای خاورمیانه دگرگیسی شهری  در عرصه جهانی نوشته یاسر الششتاوی ترجمه دکتر حسین حاتمی نژاد و دکتر رامین ساعد موچشی در شمارگان 1000 نسخه منتشر شد.

کتاب حاضر نشات گرفته از میل به بیان عقیده ای عمومی است. بسیاری از نوشته ها در ارتباط با خاورمیانه توسط ناظران خارجی به تحریر در آمده است. چنین کوشش هایی در عین حال که در خود ستایشند ممکن است برخی از جزئیات منطقه را از دست بدهند.

کتاب برنامه ریزی شهرهای خاورمیانه تلاش مجموعه ای از معماران و اندیشمنددان حوزه مطالعات شهری و معماری است که به کوشش یاسر الششتاوی استاد معماری دانشگاه امارات متحده عربی گردآوری و نوشته شده است.

چاپ نخست آن در سال 2004 و در حوزه آمریکای شمالی و اروپا بوده است. برنامه ریزی شهرهای خاورمیانه حاوی مجموعه ای از اطلاعات بسیار ارزشمند و تحلیل های علمی از شهرهای خاورماینه عربی – اسلامیاست که جای آن به راستی در مجموعه های شهری و معماری کشور ما خالی است.

کتاب در هشت فصل تدوین شده است که دو فصل ابتدایی و انتهایی توسط مولف نوشته شده است.

عناوین فصل های کتاب به شرح زیر است:

فصل نخست: شهر خاورمیانه حرکتی فراتر از روایت سقوط

فصل دوم: مزیت موقعیت مکانی شهرها

فصل سوم: گسترش فضایی و تغییرات شهری الجزیره در دوره استعمار

فصل چهارم: جهانی شدن و جستجوی معماری بومی مدرن تجربه بغداد

فصل پنجم: صنعا دگرگونی شهر قدیم و تاثیرات عصر مدرن

فصل ششم: دریاچه تونس یا الگوی یک مرکز سوم برای شهر تونس

فصل هفتم: پنداره شهری قاهره: جهانی شدن و پندارهای شهری

فصل هشتم: ترسمی مجدد مرزها: دبی شهری جهانی در حال پدیدار شدن

همایش بین المللی معماری عمران و شهرسازی در هزاره سوم

همایش بین المللی معماری عمران و شهرسازی در هزاره سوم

کانون سراسری انجمن های صنفی مهندسان معمار ایران همایش بین المللی معماری عمران وشهرسازی در هزاره سوم را برگزار می کند.


محورهای همایش :

محورهای مهندسی معماری و شهرسازی:

۱- اندیشه ها و فن آوری های نو در معماری وشهرسازی

۲- زیبایی شناسی در معماری و شهرسازی

۳- برنامه ریزی، مدیریت و طراحی شهری

۴- مفهوم شناسی معماری و شهرسازی

۵- شهرسازی و توسعه نوین شهری

۶- مرمت بافت ها وآثار تاریخی

۷- معماری و شهرسازی اسلامی

۸- فرهنگ، هنر و معماری

۹- معماری وتوسعه پایدار

۱۰- معماری داخلی

۱۱- شهر بدون اتومبیل

۱۲- پایداری در شهرسازی

۱۳- انرژی های پایدار

۱۴- پایداری و محیط زیست

۱۵- زباله و آلودگی های زیست محیطی

۱۶- بحران آب و راهکارهای کاهش مصرف

۱۷- تعاملات اجتماعی در فضاهای شهری

۱۸- تاثیر بزرگراهها و شاپینگ مال ها در بافت شهری

۱۹- مهندسی تخریب در صنعت ساختمان

۲۰- مبانی و اصول مهندسی تخریب  ، مدیریت و نظارت تخریب

۲۱- بوم شناسی

۲۲- مقاوم سازی و بهسازی ساخته های شهری

۲۳- برنامه ریزی منطقه ای و شهری

۲۴- مدیریت شهری

۲۵- طراحی شهری

۲۶- مدیریت پروژه

۲۷- شریان های حیاتی و حمل و نقل شهری

۲۸- فضاهای سبز و محیط زیست شهری

۲۹- اصول مهندسی و کنترل آلاینده های محیط زیست در شهرها

۳۰- مدریت سیستم های حمل و نقل

۳۱- شهرهای جدید و توسعه پایدار شهر

محورهای مهندسی  عمران:

۳۲- مهندسی سازه

۳۳- مهندسی زلزله

۳۴- تکنولوژی عالی بتن

۳۵- مهندسی ژئوتکنیک

۳۶- مدیریت ساخت و اجرا

۳۷- آموزش و توسعه مهندسی عمران

۳۸- مهندسی راه، حمل و نقل وترافیک

۳۹- نقشه برداری، ژئودزی و ژئوماتیک

۴۰- فن آوری های نو در مهندسی عمران

۴۱- مهندسی محیط زیست و توسعه پایدار

۴۲- ایمنی، مدیریت بحران و پدافند غیر عامل

۴۳- مهندسی منابع آب، سازه های هیدرولیکی و دریایی

ساختار سازمانی همایش :

رئیس همایش: مهندس محمد رضا نوروزیان (رئیس کانون ملی معماری ایران)

دبیر همایش  : مهندس جعفر صراف زاده تبریز (دبیر کانون ملی معماری ایران)

دبیر علمی همایش :دکتر وحید قبادیان

دبیر اجرایی : دکتر بابک قصیری (مدیر پژوهشکده کانون)

مدیر همایش : مهندس مرتضی زارعی (مدیر اداری کانون)

مدیر امور اجرایی : مهندس سید اسماعیل حسینی (مدیر امور اجرایی)

شورای راهبردی علمی:

دکتر وحید قبادیان/ دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز

دکتر محمد باقر مهدی زاده/ دبیر علمی گروه عمران

دکتر محمود رضایی/ دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز

دکتر بابک قصیری

مهندس جعفر صراف زاده تبریز

 اعضای شورای عالی همایش:

دکتر میر سعید موسوی (رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان آذربایجان شرقی)

مهندس رحیم ارادتی (رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان آذربایجان غربی)

مهندس حسین زارعی (رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان البرز)

مهندس جمال الدین صمصام شریعت (رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان اصفهان)

مهندس غلامرضا حق دوست (رئیس انجمن صنفی مهندسان معمار استان خراسان رضوی)

مهندس آتوسا افغان (عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان معمار استان اصفهان)

برگزار کننده: کانون سراسری انجمن های صنفی مهندسان معمار ایران

محل برگزاری همایش: تهران

تاریخ برگزاری همایش: خرداد۹۴

آخرین مهلت ارسال اصل مقالات :۹۴/۰۱/۲۰

آخرین مهلت ثبت نام در همایش :۹۴/۰۲/۳۱

آدرس دبیرخانه : (دفتر مرکزی):قزوین -خیابان فلسطین غربی – روبه روی فرمانداری – طبقه همکف – پلاک ۴۱۲

دفتر کانون در شمالغرب:آذربایجان شرقی –  تبریز   – خیابان ۲۹بهمن تبریز- مجتمع فرهنگی و هنری ۲۹ بهمن تبریز طبقه سوم

تلفن :۰۴۱۳۵۵۵۰۳۳۷

فکس :۰۴۱۳۵۵۵۱۲۴۸

صندوق پستی / کد پستی :۵۱۳۸۷۹۹۶۱۳

سایت مرتبط: www.iacut.com/fa

حمل ونقل شهری درکانادا

حمل و نقل شهری در کانادا
برای شهروندان خردسال و افراد کم درآمد، بلیط اتوبوس سالیانه ای در نظر گرفته شده که به دارندگان آن اجازه می دهد تا از مزیت رفت و آمد نامحدود در مسیر هایی ثابت در سطح شهر استفاده کنند.
حمل و نقل شهری در کانادا
برنامه بلیط اتوبوس BC بریتیش کلمبیا: 
برای شهروندان خردسال و افراد کم درآمد، بلیط اتوبوس سالیانه ای در نظر گرفته شده که به دارندگان آن اجازه می دهد تا از مزیت رفت و آمد نامحدود در مسیر هایی ثابت در سطح شهر استفاده کنند. 
بلیط BC در اختیار شهروندانی قرار می گیرد که : 

دارای مکمل درآمد تضمینی فدرال باشند مجوز حمایت همسرازدولت فدرال داشته باشند کمک درآمد 60 سال به بالا بنا به قانون "اشتغال و حمایت" دریافت کنند کمک درآمد ناتوانی و نقص عضو(ویژه 18 تا 64 سال) تحت قانون "اشتغال و حمایت افراد معـلول" دریافت نمایند برنامه "مک گراف" و اتوبوسهای مجهز به رادیو: 
برنامه خانه مک گراف شباهت زیادی به برنامه معروف پیشگیری والدین دارد. هر اتوبوس مجهز به یک فرستنده رادیویی است که ارتباط مستقیم با پلیس ناحیه، آمبولا نس وسایر خدمات اورژانسی دارد. به این منظور، رانندگان اتوبوسها تحت آموزشهای مقدماتی قرار می گیرند تا در مواقع ضروری بتوانند به کودکان ویا بزرگسالان یاری رسانند. 

این برنامه از سال 1986 و هنگامی شروع شد که پلیس شهر "ویکتوریا سیتی" و کارکنان حمل ونقل "بریتیش کلمبیا" با همکاری هم گروهی را تشکیل دادند تا مکانی امن برای کودکان پدید آورند. برنامه خانه مک گراف هم اکنون از سوی بسیاری از نهادهای اطراف ایالت نیز اجرا می گردد و بعنوان واسطه ای بین سیستم حمل و نقل آن ناحیه و پلیس محلی انجام وظیفه می نماید. تمام اتوبوسهای شرکت کننده در این طرح، دارای یک دستگاه فرستنده رایویی هستند. از زمان اجرای این برنامه تاکنون، رانندگان به بسیاری از کودکان گمشده و افراد پیر و وحشت زده کمک رسانی کرده اند. 



برنامه تقاضای توقف (Request-A-Stop): 
تقاضای توقف از جمله خدماتی است که از ساعت 7 شب به بعد برای مسافران در این ایالت فراهم گردیده است. در برنامه تقاضای توقف، مسافرانی که از نظر ایمنی احساس خطر می کنند؛ می توانند از راننده بخواهند که اتوبوس را بین دو ایستگاه متوقف نماید. 

جهت برآوردن این تقاضا، تنها کافی است که مسافران نرسیده به ایستگاه بعدی از راننده بخواهند که اتوبوس را متوقف کند. برای فراهم آوردن ایمنی بیشتر، از مسافران خواسته می شود که از درب جلوی اتوبوس پیاده شوند. بمنظور رعایت همین اصول ایمنی، معلولین سوار بر صندلی چرخدار می بایست از اتوبوسهای اختصاصی حمل ویلچر استفاده کنند. 

اتوبوس سواری همراه دوچرخه ! 
چه بخواهید به سر کار،مدرسه،خرید ویا گشت وگذار بروید؛ می توانید دوچرخه اتان را هم با خود سوار اتوبوس کنید؛ آنهم با کرایه معمولی!. 

در بسیاری از دهکده های اطراف ایالت، باربند ویژه دوچرخه بر روی اتوبوسهای معلولین که شاسی کوتاهی دارند؛ تعـبیه شده است. هر باربند دوچرخه می تواند دو دوچرخه را در خود جای دهد. 

سوار کردن و پیاده نمودن دوچرخه ها از روی باربند بسیار آسان است و هیچ هزینه ای بر دوش مسافر نمی گذارد. این باربند که در جلوی اتوبوس قرار دارد و همزمان دو دوچرخه را حمل می کند؛ حاوی دستورالعملی ساده است که بر روی آ ن چسبیده شده است. هر دوچرخه را می توان بطور مستقل سوار ویا پیاده نمود و نیازی به جابجا کردن دیگری نیست. باربند مذکور بیشتر دوچرخه ها را با سایزهای مختلف در خود جا می دهد. احتمالا اگر باربند اتوبوس پر بود؛ می توانید صبر کنید تا اتوبوس بعدی بیاید... در واقع،هر کسی زودتر برسد برنده است!!. 

وانت سواری شراکتی: 
وانت سواری شراکتی شیوه ای خاص است جهت خدمات رسانی به حمل و نقل مسافران در مسافتهای دور دست ومکانهایی که از سیستم متعارف اتوبوس شهری  برخوردار نیستند. استفاده از این روش بسیار مقرون به صرفه تر از مسافرت شخصی است. 

افراد شرکت کننده در این طرح، ماهیانه مبلغی را برای جابجایی با یک دستگاه وانت 8 نفره می پردازند و این هزینه بین مسافرانی که در آن محل زندگی و یا کار می کنند؛ تقسیم می گردد. 

سازمان حمل ونقل بریتیش کلمبیا سرمایه گذاری وحمایت اداری خود را درمورد این طرح، خارج از "ونکوور" و فعلا در در اطراف "ویکتوریا" به مرحله اجرا گذاشته است. تحت این برنامه، امکانات رفت و آمد بسیاری برای اکثر نقاط دور افتاده این ایالت بوجود آمده است. 

این برنامه از نظر مالی، بیشتر مشتری مدار است و مقامات محلی به تشویق بیشتری نیاز دارند تا در جهت بازاریابی و ارتقاء این برنامه به مردم دست مشارکت دهند. 

سیستم حمل و نقل هوشمند(ITS): 
سیستم حمل و نقل هوشمند به معنی استفاده از تکنولوژی در هر چه ایمن تر و موثرتر ساختن حمل ونقل است. این سیستم شامل ارایه اطلاعات جاری به مسافران، سریعتر و راحتتر کردن حمل و نقل، مدیریت بهتر عبور و مرور و پاسخگویی مناسب تر به نیازهای اضطراری است. 

نمونه هایی از ITS هم اکنون در "ونکوور" کانادا در حال اجرا است که در زیر چند مورد آنرا مثال می زنیم: 

سیستم مدیریتی به روزشده علایم رانندگی این کشور در هماهنگ سازی عبورومرور بسیار موفق تر عمل کرده است. دوربینهای مداربسته برای کنترل ترافیک نصب گردیده است. سیستم مایکرو ویو ردیابی خودرو وتجهیزات شمارش عبورومرور بکار گرفته شده است. دوربینهای چراغ قرمز نصب گردیده اند. سیگنالهای قابل شنیدن بسیار پیشرفته و دکمه های قابل لمس مخصوص عابران پیاده تعبیه شده اند. فناوری بدون سیم در جهت اجرای موثرتر قانون پارکینگ بکار رفته است. پس از اجرای سیاستهای مذکور در شهرها و نظارت بر کار عابران پیاده، رانندگان وسایل دوچرخ و دادن اولویت به اتوموبیل ها؛ اکنون باید منتظر بود و دید که ITS قادرخواهد بود مستقیما و یا غیر مستقیم منافع این گروهها را تامین نماید یا خیر. 

خط 98-B در ونکوور یکی از خطوط اتوبوسرانی است که تحت اجرای این سیستم قرار گرفته است. در این خط، مسافران در هر ایستگاه از ساعت ورود اتوبوسها به صورت تابلوهای دیجیتالی در هر دقیقه آگاه می شوند. در کنار آن، اتوبوسها نیز در صورت عقب ماندن از برنامه خود؛ از حق تقدم ترافیکی برخوردارند تا سروقت به ایستگاه مربوطه برسند.

طرح پیشنهادی برای برنامه ریزی شهری شهر جدید Nanyou

طراحی شهری همه ایده ال های مربوط به توسعه شهر پایدار را با ساخت فضای پیاده دوستدار طبیعت با کاربری های مختلف و نیز اتصال آن به سیستم حمل و نقل عمومی ، در این طرح پیاده نموده است.
طرح پیشنهادی برای برنامه ریزی شهری شهر جدید Nanyou
اختصاصی معماری نیوز:  Jaeger  و همکارانش طرح پیشنهادی خود برای  برنامه ریزی  شهری شهر جدید nanyou ، که هدف آن نوسازی بخشی از شهر که در محدوده nanshan در منطقه shenzhen واقع شده، می باشد را ارائه نمودند. ایده اصلی آنها در طراحی، تاکید بر ایجاد یک " حلقه چند عملکردی"  مطابق با اصول طراحی شهرهای فشرده، شهر سبز و شهر دیجیتال، می باشد.

 این حلقه چند عملکردی به عنوان عامل اتحاد  در هسته مرکزی سایت عمل نموده و ویژگی های برجسته طرح را نشان می دهد، همچنین امکان دسترسی بهتر به سایت را فراهم می کند. 

طراحی شهری همه ایده ال های مربوط به توسعه شهر پایدار را با ساخت فضای پیاده  دوستدار طبیعت با کاربری های مختلف و نیز اتصال آن به سیستم حمل و نقل عمومی ، در این طرح پیاده نموده است. 



این طرح به دنبال آن است که از طریق ایجاد فضای شهری سه بعدی که همه امکانات رفاهی و دسترسی سریع به خدمات فرهنگی، شغلی، زندگی و فراغت را میسر می کند، یک مجموعه با ویژگی  چندگانه بنیان کند. به دلیل موقعیت قرارگیری آن، مجموعه نقش مهمی درایجاد  ارتباط داخلی بین سه منطقه هنگ کنگ، Qianhai و futian  ایفا می کند. 



فرایند طراحی همه اقدامات که منجر به حفظ جنبه های تاریخی و فرهنگی سایت می گردد را شامل می شود. 

پروژه سیستم شبکه های توری و بهم پیوسته را اجرا می نماید که بافت شهری زاویه دار کنونی را با محورهای مورب تاریخی ترکیب می کند. علاوه بر این، امکانات آموزشی و درمانی موجود در سایت کاملا حفظ شده و به عنوان جزیی از برنامه توسعه به شمار می روند. در آخر ، معرفی عوامل و نمادهای فرهنگی جدید و انتقال خانه های مسکونی قدیمی به دهکده هنر، جو فرهنگی و تاریخی غنی در شهر ایجاد می کند. 

ایده ایجاد نوار چند عملکردی، جریان ترافیک وحمل و نقل را به دو لایه ی زیرزمینی انتقال می دهد. لایه زیر زمینی اول، به منطقه تجاری اختصاص داده شده است و در زیر زمین دوم پارکینگ ها و بخش خدمات وسایل نقلیه واقع شده اند. در طبقه همکف، محدوده مخصوص پیاده روی  و  فضای عمومی و تبادل فرهنگی قرار دارند. 

در طبقات بالا، نمایشگاه و گالری هنری قرار دارد که  توسط تونل شیشه ای دسترسی به فضای سبز طراحی شده در سقف را ممکن می سازد. 

تور ویژه برای تماشای مرگ نرگس‌های کازرون

مناطق "جره" و "بالاده" کازرون به خاطر دشت نرگس‌هایش معروف است و چون این مناطق زیر نظر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است، این ارگان تنها سه ماه از سال این نرگس‌زارهای طبیعی را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد و بعد از بهره‌برداری مالی، مابقی سال را به حال خودش رها می‌کند.

مناطق "جره" و "بالاده" کازرون به خاطر دشت نرگس‌هایش معروف است و چون این مناطق زیر نظر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است، این ارگان تنها سه ماه از سال این نرگس‌زارهای طبیعی را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد و بعد از بهره‌برداری مالی، مابقی سال را به حال خودش رها می‌کند.

به گزارش کازرون نما، کمتر کسی است که از عطر و بوی گل نرگس سرمست نشود و نرگس شیراز را نشناسد. خواجه شیراز 44 بار از واژه نرگس در شعرهایش استفاده کرده است. عمر گل نرگس بسیار کوتاه است و تنها دو ماه در سال زندگی می‌کند و گردشگرانی که طبیعت را دوست دارند، ماه‌های دی و بهمن را برای دیدن نرگس‌زارهای طبیعی این مناطق از دست نمی‌دهند تا شاید حکمت اینکه چرا حافظ این همه از این گل یاد کرده است را دریابند، اما به نظر می‌رسد به‌خاطر فقدان برنامه‌ریزی اصولی، تنها نام این گل با شعرهای خواجه شیراز جاودان بماند و تا سال‌های دیگر نه اثری از این میراث طبیعی بماند و نه عطر و بوی آن.

عضو شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان در این‌باره به ایسنا می‌گوید: نرگس‌زارهای کازرون به دلیل اینکه در فصل سرد سال رشد می‌کنند که در این ایام سایر نقاط گردشگری کشور به دلیل وجود سرمای زمستان اقبال کمتری برای جذب گردشگر دارند، مهم است. هوای کازرون در این فصل برای حضور گردشگران کاملاً مطلوب است و فرصت استثنایی را برای جذب گردشگر به وجود می‌آورد، اما متأسفانه این فرصت تاکنون به هیچ‌وجه مدیریت صحیحی را به خود ندیده است.

محسن عباسپور ادامه می‌دهد: شاید ذکر این مورد کافی به نظر برسد که علیرغم این همه جاذبه‌ای که دشت وسیع نرگس در سطح منطقه "جره" و "بالاده" کازرون دارد، اما هنوز هیچ‌گونه امکانات اولیه و زیرساخت‌های معمول برای حضور و اسکان گردشگران در نرگس‌زارهای این شهرستان فراهم نشده است.

او اظهار می‌کند: طی سال‌های گذشته برای بهره‌برداری مناسب‌تر از نرگس‌زارهای کازرون، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری که مالک حقوقی این نرگس‌زارها محسوب می‌شود با برگزاری مزایده‌هایی این نرگس‌زارها را در زمان گل‌دهی به بخش خصوصی واگذار کرده است و در تمام این سال‌ها شیوه‌ی تنظیم قرارداد و درآمدهای ناشی از آن به گونه‌ای بوده که صرفاً به فروش گل‌های نرگس اکتفا شده و در کنار آن نه بخش خصوصی ملزم به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در منطقه شده و نه حتی بخش دولتی در این خصوص اقدامی انجام داده است.

 

 

نرگس‌زارهای کازرون

عباسپور اضافه می‌کند: اعمال نشدن کنترل‌های لازم از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کازرون در زمان رویش گل نرگس در نرگس‌زارهای کازرون کاملاً نمود عینی پیدا کرد. برای مثال، طی دو سال گذشته بخش خصوصی که صرفاً به دنبال برداشت گل و فروش آن در بازار بود، با ایجاد موانعی حتی از حضور و بازدید هزاران گردشگر جلوگیری کرد، زیرا در ماه‌های دی و بهمن که فصل این نرگس‌هاست، گردشگران برای دیدن آنها به نرگس‌زارها می‌آیند و با وجود این مسئله بیش از آنکه کمکی به رونق گردشگری در کازرون شود، موجب گردشگرگریزی از این شهرستان شد.

این فعال میراث فرهنگی ادامه می‌دهد: چند سال پیش جشنواره گل نرگس برای معرفی هرچه بهتر این نرگس‌زار برگزار شد و همان سال نیز مسوولین محلی و استانی قول دادند که این جشنواره را هر سال تکرار کنند، اما متأسفانه این اقدام صورت نگرفت و باعث شد نرگس‌زار کازرون همچنان مهجور باقی بماند.

او با بیان اینکه طرح احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری نرگس‌زارهای کازرون به تصویب رسیده اما این طرح روی زمین مانده و هنوز اقدامی عملی برای اجرای آن صورت نگرفته است، می‌افزاید: متأسفانه کنترل‌ها و حفاظت‌های معمولی هم که بایستی از این نرگس‌زار در طول سال به عمل آید، به درستی انجام نمی‌شود و امسال تابستان عده‌ای سودجو با تراکتور و... اقدام به سرقت پیازهای گل نرگس از نرگس‌زارها کردند و حدود یک هکتار از پیازهای این گل را در منطقه (بُلبلک) سرقت کردند. پس از آن، نه تنها اقدامی برای کاشت مجدد پیازهای گل نرگس صورت نگرفت، بلکه نگهبانی دائمی نیز در منطقه مستقر نشد.

 

 

رد تراکتور بعد از سرقت پیازهای نرگس‌زار بُلبلک

عباسپور اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد اصلی‌ترین چالشی که گریبان‌گیر نرگس‌زارهای کازرون شده، برنامه‌ریزی‌های اشتباه، مقطعی و پراکنده‌ای است که تاکنون اجرا شده. چراکه تا به امروز نرگس‌زارهای کازرون فقط در زمان بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار می‌شده‌اند و در طول سال عملاً غیر از برخی فعالیت‌های موردی و پراکنده، اقدامات اساسی برای حفظ، حراست، احیا و ایجاد زیرساخت در آنها صورت نگرفته است.

عضو شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان بیان می‌کند: امسال زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه طی سال‌های گذشته دستگاه‌های ذی‌ربط نتوانستند بخش خصوصی را ملزم به ایجاد زیرساخت‌های لازم در سطح نرگس‌زارهای کازرون کنند و درصدد هستند کار بهره‌برداری را باز هم به بخش دولتی برگردانند،مطرح است. این درحالیست که نظام اداری کشور سال‌ها به این نتیجه رسیده که مناسب‌ترین برنامه‌ریزی در مناطقی از این دست، واگذاری کار به بخش خصوصی و اعمال نظارت دقیق از سوی دولت است.

عباسپور می‌گوید: وجود 120 هکتار نرگس‌زار در منطقه‌ی کازرون، فرصت فوق‌العاده ارزشمندی برای جذب گردشگر، حمایت از سرمایه‌گذاران محلی و بخش خصوصی است و مطمناً اگر شیوه‌ی مدیریت اعمال شده به ویژه از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان مالک حقوقی این نرگس‌زارها به همین روال ادامه پیدا کند، این فرصت ارزشمند نه تنها عوایدی را برای منطقه به دنبال نخواهد داشت، بلکه حتی باری بر روی طبیعت کازرون و بر دوش گردشگرانی که می‌خواهند از آن بازدید کنند نیز خواهد افزود.

در این‌باره معینی، سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان کازرون نیز در این‌باره به ایسنا می‌گوید: پرونده ثبت ملی نرگس‌زارهای کارزون در دست اجراست تا قبل از ایام نوروز سال جدید بتوانیم آن را ثبت ملی کنیم.

 

 

نرگس‌زارهای کازرون

او با بیان اینکه کازرون یکی از مناطقی است که نرگس‌زارها به طور طبیعی و ارگانیک به عمل می‌آید، می‌افزاید: زمان رشد نرگس حدود 20 روز تا یک ماه است، گردشگران طبیعت تنها در این مدت می‌توانند از نرگس‌زارهای کازرون دیدن کنند و سال‌های قبل هم تورهایی در این زمینه داشتیم، اما با مشکلات چندانی در این زمینه مواجه نشدیم.

معینی می‌گوید: چون این نرگس‌زارها در تملک منابع طبیعی است، زیرساخت‌های آن هنوز فراهم نشده؛ اما رایزنی‌های اولیه را انجام داده‌ایم تا بتوانیم این وضعیت را ساماندهی کنیم.

ولخرج‌ترین گردشگران جهان را بشناسید


 بررسی‌ها نشان می‌دهد، عربستانی‌ها در سال ۲۰۱۴ ولخرج ترین گردشگران جهان بوده‌اند.
 
بررسی‌های یک موسسه بین المللی فعال در حوزه صنعت گردشگری که مقر آن در شهر  لندن، پایتخت تنگلیس قرار دارد نشان می‌دهد که بررسی‌ها نشان می‌دهد که گردشگران عربستانی در سال گذشته  میلادی ولخرج‌ترین گردشگران جهان بوده‌اند.

بر اساس این گزارش گردشگران عربستانی در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۴ میلیارد پوند در کشورهای دیگر هزینه کرده اند  که در این میان سهم انگلیس چشمگیر بوده،  این در حالی است که با توجه به حذف نیاز به ویزا برای سفر گردشگران چهار  کشور عربی امارات، عمان، قطر و کویت به انگلیس، از ماه‌ها قبل سیل گردشگران عرب به انگلیس سرازیر شده و پیش  ‌بینی می‌شود در ماههای آتی نیز با حذف نیاز به ویزا برای گردشگران عربستانی، تعداد گردشگران عربستانی این کشور  نیز افزایش چشمگیری یابد.
 
در این میان لندن شهر مورد علاقه گردشگران کشورهای عربی حوزه خلیج‌ فارس و به ویژه گردشگران عربستانی بوده و  در فصل تابستان بدلیل داشتن آب و هوای معتدل، به مقصد نخست گردشگران عرب تبدیل می شود.

اقلیت مسلمان انگلیس یکی از بزرگترین اقلیت‌های مسلمان ساکن غرب اروپا است و شهر لندن به یکی از مقاصد توریستی  نمونه در این زمینه تبدیل شد که خدمات خوبی را به گردشگران روزه‌دار ارائه می‌دهد و آنها در طول سفر احساس  آسایش و امنیت می‌کنند.

بر اساس برآوردها گردشگران عربستانی که تعداد آنها در سال گذشته میلادی حدود ۵ میلیون نفر بود در هر سفر به‌طور  متوسط ۴۵۰۰ پوند در انگلیس خرج می ‌کنند که ۶ برابر گردشگران کشورهای غربی است.

از سوی دیگر در این شرایط کشورهای مختلف و بویژه کشورهای غیر مسلمان در راستای توسعه گردشگری حلال سعی  دارند که شرایط مناسبی را برای گردشگران عربستانی که در بیشتر مواقع بصورت گروهی سفر می‌کنند، فراهم کنند که  از آنجمله می توان به نصب علائمی روی دیوار هتلها برای نشان دادن جهت قبله، جدول اوقات شرعی و آدرس مساجد  اشاره کرد.

همچنین در این گزارش گردشگران استرالیایی با هزینه کردن ۲۷۰۰ پوند در هر سفر و گردشگران چینی با  هزینه  کردن ۲۵۴۰ پوند در هر سفر در رتبه های بعدی ولخرج‌ترین گردشگران جهان قرار گرفتند.

کشف قطعه چرم نقاشی شده زیبا در شهر سوخته

به گفته او آثار سوختگی به حدی است که دیوارها به شدت قرمز و سیاه شده و هر گونه مواد باستان شناختی درون آنها مانند سفال و استخوان های جانوری به شدت سوخته و از بین رفته اند .
سرپرست گروه باستان شناسی شهر سوخته گفت: ادامه کاوش های باستان شناسی در دو بخش مسکونی و گورستان شهر سوخته به کشف آثار فراوانی از جمله یک قطعه چرم نقاشی شده بسیار زیبا ، پارچه های رنگی، بنای متعلق به دوره چهارم استقراری،74 گور و غیره منجر شد.

به گزارش ایرنا، منصور سید سجادی افزود: این قطعه چرم به علت فرسودگی بسیار زیاد در حال از هم پاشیدگی است و مرمت گران گروه باستان شناسی در تلاش برای نجات بخشی از آن هستند.

وی اظهار داشت: در فصل اخیر ازکاوش های باستان شناسی در بخش مسکونی شهرسوخته که در کارگاه 26 ادامه دارد باستان شناسان موفق شدند بنایی متعلق به دوره چهارم استقراری شهر سوخته را مورد کاوش قرار دهند.

به گفته وی، این ساختمان که در بخش مسکونی مرکزی شهر سوخته واقع شده بنایی بسیار ویژه دارد که تاکنون در شهرسوخته مورد کاوش قرار نگرفته است.

سجادی خاطر نشان کرد: در این ساختمان 2 دیوار قطور هر کدام به قطر 1 متر و طول 40 متر به همراه 9 عدد پشتیبان دراندازه 1متر در 1متر در هر سمت ، یک فضای دالان مانند قرینه را تشکیل داده که این فضا در شرق تا بستر تالاب مرکزی شهرسوخته امتداد داشته است.

وی با اشاره به استفاده از خشت های 54 سانتی متری در معماری شهر سوخته، گفت: در دو سوی این دیوارها ساختارهای معماری ویژه ای شامل اتاقهای انباری در سمت شمال شرق دالان به همراه معماری که با خشت های بسیار بزرگ به طول 54 سانتیمتر ساخته شده قرار گرفته که جزو موارد نادر و بسیار استثنایی در معماری شهرسوخته است.

به گفته وی، تا قبل از این کاوشها ، تصور بر این بود که استاندارد خشت های استفاده شده در معماری بناهای شهرسوخته خشت هایی به طول45 سانتیمتر است.

سرپرست گروه باستان شناسی شهر سوخته با اشاره به کشف 2 اتاق در بخش جنوب غربی دالان تصریح کرد: در این اتاق ها آثار سوختگی بسیار شدید به وضوح دیده شده است.

به گفته او آثار سوختگی به حدی است که دیوارها به شدت قرمز و سیاه شده و هر گونه مواد باستان شناختی درون آنها مانند سفال و استخوان های جانوری به شدت سوخته و از بین رفته اند .

آثار مشهود قربانی کردن گاو

سجادی،اظهار داشت: یکی از قسمت های قابل توجه این سازه بزرگ، معماری اتاقک کوچکی است که در قسمت انتهایی بخش شرقی دیوار اصلی قرار گرفته و به نظر می رسد بخشی از ورودی احتمالی ساختمان بوده است که روی کف آن آثار مشهود قربانی کردن یک گاو دیده می شود که در کنار کانال بسیار کوچکی که خون قربانی را به خارج از ساختمان هدایت می کرده دیده می شود.

وی گفت: در اتاق های بسیار فرسوده ای که انتظار نداشتیم مقادیر بسیار زیادی پارچه ساده ، دو رنگ و چند رنگ پیدا شد.

به گفته وی ، این پارچه ها بشدت فرسوده شده اند که در روزهای آینده با حضور کارشناس مربوط عملیات نجات و ساماندهی آنها آغاز خواهد شد.

این باستان شناس با اشاره به اینکه در شهر سوخته پیش از این نیز مقدار زیادی پارچه بدست آمده بود افزود: یکی از قطعات پارچه اپی پیدا شده دراین فصل از کاوش سه رنگ بوده و اندازه تقریبی آن 60 در 40 سانتی متر تخمین زده شده که بر آن اساس، این پارچه بزرگترین پارچه ای خواهد بود که تا کنون در شهر سوخته پیدا شده است.

سرپرست گروه باستان شناسی شهر سوخته خاطر نشان ساخت: اگر کاوش های آینده درستی فرضیه های باستان شناسان را تایید کنند در باره کوچک شدن و از بین رفتن نهایی شهر سوخته در دوره چهارم باید تجدید نظر کاملی صورت گیرد.

کشف 503شی نفیس در گورستان

سجادی افزود: کاوش ها در دو گمانه جدید و سه گمانه قدیم گورستان نیز ادامه پیدا کرد.

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این کاوش ها 74 قبر جدید حاوی 80 اسکلت انسانی دراندازه 320 متر مربع و سه گونه ساختاری قبور ساده دوقسمتی و سردابه ای پیدا شده است.

وی با اشاره به کشف 503 قطعه شیی نفیس در کاوش های امسال گورستان اظهار داشت: از میان این اشیا می توان به عود سوزهای مرکب ازیک پایه گلی و آینه ای که روی آن قرار گرفته اشاره کرد .در این عود سوزها ، بخش اصلی عود سوز روی آینه استوار است و در برخی از آنها هنوز بقایای عود سوخته دیده می شود.

وی خاطر نشان ساخت: از اشیاء جالب دیگر می توان به ظروف و خمره های رنگارنگ ، اشیا نفیس مفرغی و گردنبندهای زیبائی اشاره کرد که با ظرافت تمام ساخته شده اند و از داخل قبرهای زنان پیدا شده اند.

به گفته سرپرست گروه باستان شناسی شهر سوخته اندازه مهره های این گردنبندها بسیار کوچک و قطر هر مهره یک میلی متر و قطر سوراخ آنها حدود سه دهم میلی متر بوده به صورتی که عبور سوزن و نخ معمولی از آن غیر ممکن است.

وی گفت: در میان ظروف پیدا شده نیز باید به دو نوع ظرف دردار سیاه و سفید و رنگی اشاره کرد که تداوم ساخت آن هنوز در استان دیده می شود .

انتقال اشیا به موزه

سجادی اظهار داشت: در این کاوش ها بخش باستان سنجی و مرمت گروه موفق به مرمت و باز سازی بیش از 250 قطعه شی باستانی شد که این اشیا برای نمایش به موزه منطقه ای شرق واقع در شهر زاهدان انتقال یافت.

او افزود: در بخش پِژوهش های میان رشته ای نیز فعالیت های گروه در زمینه انسان شناسی و مطالعات ژنتیکی در جریان بوده و در بخش مطالعات مرتبط با بیماری های باستانی و انگل شناسی نیز ادامه دارد.

به گفته وی، این تحقیقات با همکاری محققان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری؛ کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان؛ دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه زابل و باپشتیبانی های مالی و معنوی پژوهشگاه و پژوهشکده باستان شناسی و همکاری های صمیمانه اداره کل میراث استان در حال انجام است.
منبع: ایرنا

برف بازی مردم عربستان سعودی (عکس)

عصرایران - بارش برف در استان طریف عربستان سعودی باعث خوشحالی مردم این منطقه شده است.

یک خانه قاجاری در کازرون خراب شد/ تاریخ از چهره شهر رخت می بندد

در ادامه آسیبها و تخریبهایی که بر پیکره خانه ها و بناهای تاریخی شهرستان کازرون طی چند مدت اخیر وارد شده، اخیرا خبر رسید که یک خانه قاجاری نیز توسط بیلهای مکانیکی تخریب شده است. به گزارش کازرون نما، کازرون در استان فارس یکی از شهرهای تاریخی و با سابقه فرهنگی کهن است که از بناهای تاریخی و میراثی متعددی میزبانی می کند.

در ادامه آسیبها و تخریبهایی که بر پیکره خانه ها و بناهای تاریخی شهرستان کازرون طی چند مدت اخیر وارد شده، اخیرا خبر رسید که یک خانه قاجاری نیز توسط بیلهای مکانیکی تخریب شده است.

به گزارش کازرون نما، کازرون در استان فارس یکی از شهرهای تاریخی و با سابقه فرهنگی کهن است که از بناهای تاریخی و میراثی متعددی میزبانی می کند.

اخیرا روند تخریب این بناهای تاریخی در کازرون دوستداران میراث فرهنگی شهر را نگران کرده و نمونه آن تخریب یک خانه قاجاری است.

این خانه زیبای تاریخی در خیابان شریعتی و مقابل موزه مردم شناسی واقع شده بود.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: دفتر قدیم حزب جمهوری در کازرون که یکی از خانه های تاریخی زیبای این شهرستان نیز محسوب می شد، تخریب شد.

محسن عباسپور افزود: شدت تخریب بافت تاریخی کازرون به ویژه طی چند سال گذشته تا حدی است که این پدیده از حد یک سری تخریبهای معمولی گذشته و با این حجم قابل توجه از تخریبهای صورت گرفته، خواسته یا ناخواسته در حال هویت زدایی از چهره این شهر تاریخی هستیم.

 

خانه تاریخی کازرون

وی اظهار داشت: در ادامه موج این تخریب ها، یکی دیگر از خانه های تاریخی زیبای کازرون که در اوایل دوران انقلاب به عنوان دفتر حزب جمهوری نیز استفاده می شد، با خاک یکسان شد، در حالیکه چند هفته پیش نیز شاهد تخریب سردر تاریخی مسجد جامع شهدا در این شهر نیز بودیم.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان با بیان اینکه این خانه تاریخی دارای بسیاری از ویژگیهای خاص معماری در کازرون بود، تصریح کرد: سادگی بنا در عین زیبایی، نوع مصالح به کار رفته در آن، ایوان، طاق­ها و اجزا کوچک تر معماری از جمله نورگیرها، طاقچه ها و... که مجموعه مشخصات معماری سنتی کازرون را در خود داشتند، همگی در این بنا به خوبی به کار رفته بودند.

چنانچه روند تخریب بناهای تاریخی در کازرون ادامه یابد با حذف تاریخ از چهره شهر مواجه خواهیم شد عباسپور ادامه داد: این خانه که قدمت آن حداقل به دوره قاجار برمی گشت همچون بسیاری از خانه های قدیمی دیگر کازرون که در مطالعاتمان با آنها مواجه شده ایم دارای دو طبقه به همراه یک زیرزمین بود.

وی گفت: طبقه اول سقفی کوتاه داشت و طبقه دوم آن که دارای ایوانی با ستون های مدور بود سقفی بلندتر داشت که این هم از مشخصاتی است که در معماری برخی بناهای تاریخی کازرون دیده می شود، زیرزمین این بنا از دو طرف ورودی داشت و نورگیرهایی به سمت حیاط در آن تعبیه شده بود.

این فعال میراث فرهنگی اظهار داشت: حوض مرکزی این خانه تاریخی نیز مانند بسیاری دیگر از خانه های قدیم کازرون در حیاط آن قرار داشت که طی سالیان گذشته توسط مالکین آن از بین رفته و سطح حیاط مسطح شده بود.

وی گفت: باوجود هشدارهایی که در خصوص پیشگیری از تخریب این خانه تاریخی داده شده بود، اما تنها موفق به ثبت تصویری بنا با گردآوری مجموع عکس از آن شدیم و متأسفانه پیش از آنکه موفق به برداشت پلان و سایر اندازه های مربوط به جزییات معماری آن شویم، بنا را تخریب کردند.

عضو شورای هم اندیشان جوان شهرستان کازرون اظهار داشت: مطمنا تخریب این خانه زخم عمیق دیگری بر پیکر بافت سنتی معماری در شهرستان کازرون استه زیرا به دنبال تخریب های متعدد اماکنی از این دست که طی چند سال گذشته به وقوع پیوسته، شاهدیم که معماری این شهر تاریخی به کلی دگرگون شده و خانه های زیبای تاریخی خود را با آپارتمان هایی بدون تاریخ که به هیچ وجه معرف پیشینه و غنای حضور کازرون در طول دوران مختلف تاریخی نیستند، تغییر کرده است.

 

خانه تاریخی کازرون

 

عباسپور اظهار داشت: بدون شک یکی از عمده دلایلی که سبب تخریب این خانه تاریخی و خانه های مشابه دیگر در سطح کازرون، شیراز، لار و دیگر نقاط کشور شده، سیاست­گذاری­های ناکارآمد، عدم پشتیبانی های حقوقی کافی و به ویژه فقدان وجوه برای تملک این بناهاست.

وی افزود: در شرایطی که حتی مشوق هایی هم که از سوی دستگاه های متولی برای ترغیب سرمایه گذاران برای حفظ بافت های تاریخی ارائه شده، کافی نبوده و حتی سایر دستگاه هایی که می توانستند این بنا را تملک کرده و با حفظ هویت آن، کاربری جدیدی برایش تعریف کنند نیز عملاً اقدامی انجام نداند زیرا همین بنایی که به تازگی تخریب شده به دلیل وجود سابقه تاریخی آن در دوران انقلاب که به عنوان دفتر حزب جمهوری مورد استفاده قرار گرفته بود، می توانست به عنوان موزه ای برای شهرستانی مورد استفاده قرار گیرد که حضور فعالی در دوران انقلاب داشته و جز یازده شهری بوده که حکومت نظامی در آن اعلام شده بود.

عباسپور اظهار داشت: چنانچه روند نامطلوب فعلی در وضعیت حفاظت از خانه ها، بناها و بافت تاریخی کازرون ادامه یابد، دفتر حزب جمهوری در این شهرستان آخرین بنای تاریخی نخواهد بود که حضور بیل های مکانیکی را بر روی آوار خود شاهد بود. چند هفته پیش ما شاهد تخریب سردر تاریخی مسجد جامع شهدا در این شهر بودیم و در حال حاضر چندین خانه تاریخی دیگر و چند حمام و مغازه های تاریخی نیز با خطر تخریب مواجه هستند، در شرایطی که بسیاری از آنها به دلیل نوع خاص سیاستگذاری ها و برنامه­ ریزی ها در این حوزه، هنوز در فهرست آثار ملی نیز به ثبت نرسیده اند.

وی تاکید کرد: چنانچه این شرایط همچنان ادامه یابد، با حذف تاریخ از چهره شهری مواجه خواهیم شد که حرف های زیادی را از تاریخ در دل داشته است، مطمناً در پی تداوم این چرخه، نسل های آتی کمترین شناخت را از پیشینه تاریخی خود خواهند داشت و این ظلمی بزرگ به تاریخ و مردمی است که تاریخ را ساخته اند.

کشف شهر زیرزمینی دوره هخامنشی در اصفهان

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدن از توابع استان اصفهان از شناسایی تعدادی دست کند یا همان شهر زیرزمینی در منطقه دامنه خبر داد.

به گزارش ایرنا؛ محمود سلیمی گفت: هسته اولیه این دست کندهای شناسایی شده مربوط به دوره هخامنشیان است. او گفت: پنج نمونه از این دست کندها تاکنون شناسایی شده که بخش های مختلف همچون محل نگهداری احشام و زندگی انسان های گذشته در آن وجود دارد.

او ادامه داد: ورودی این دست کند کهن به طول ۳۰متر با دیوارهای سنگی منظم و شیبی ملایم طراحی شده که در انتهای ورودی اصلی چاه آب و حوضچه ای برای شرب دام وجود دارد و در قسمت های بعدی علاوه بر اصطبل ، اتاق هایی برای زندگی انسان وجود دارد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدن گفت: علت ساخت این شهر زیر زمینی در حقیقت برای در امان بودن از هجوم دشمن و مقابله با شرایط سخت آب وهوایی منطقه بوده است.

او گفت: طبق تحقیقات کارشناسان ، هر دست کند که در دامنه فریدن کنده کاری شده متعلق به هر طایفه است و نام همان طایفه ثبت می شد.

بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی در شهرستان فریدن شناسایی و ۱۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

شهرستان فریدن به مرکزیت داران در ۱۴۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی شد

با حکم رییس جمهور؛
محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی شدرییس جمهوری در حکمی، دکتر محمدباقر نوبخت را به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، متن حکم حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر محمدباقر نوبخت

بر اساس اصل یکصد بیست و ششم قانون اساسی و در اجرای مصوبه شماره ۲۰۶/۹۳/۱۲۹۹۱ مورخ ۱۳۹۳/۰۹/۲۶ شورای عالی اداری، با توجه به تعهد، شایستگی و سوابق مفید و ارزنده جناب عالی به موجب این حکم به عنوان «معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور» منصوب می شوید.

با عنایت به جایگاه رفیع و نقش ممتاز سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ایجاد تحول بنیادین در راهبری توسعه کشور، طراحی زیر ساخت ها و رصد توسعه پایدار و متوازن در کشور، انتظار می رود جناب عالی با بهره گیری از صاحب نظران و کارشناسان بر جسته و پایه ریزی ساختاری مناسب و چابک برای آن سازمان، نسبت به تحقق اهداف و وظایف محوله تلاش وافر به کار بندید.

امید است با اتکال به خداوند متعال و همکاری اعضای محترم دولت در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.

حسن روحانی

لودرها به جان آثار تاریخی قزوین افتادند

وی همچنین با تأکید بر اینکه شهر باستانی قزوین در بافت قدیم قرار دارد و شکی نیست که لایحه‌های تاریخی و هسته قدیمی شهر قزوین در این محدوده قرار دارد، گفت: به موازات این محدوده دولتخانه صفوی و دیگر بناهای تاریخی و بازار قزوین است، بنابراین محدوده‌ی شهر باستانی قزوین در این محدوده قراردارد.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان قزوین گفت: با حکم دادستانی قزوین، لودرها کار خود را در محدوده‌ سه اثر تاریخی و روی شهر باستانی قزوین برای ایجاد پارکینگ طبقاتی از سر گرفتند.

به گزارش ایسنا، از ظهر روز گذشته (یکشنبه 7 دی ماه) پیمانکار کاروان‌سرای "سعدالسلطنه" با مجوز شهرداری قزوین، اقدام به گودبرداری در زمین ضلع جنوبی این کاروان‌سرا کرد تا پارکینگ طبقاتی این کاروانسرا را احداث کند که با اقدام اداره کل میراث فرهنگی قزوین این کار تا صبح امروز متوقف شد، اما لودرها بار دیگر از صبح امروز با حکم دادستان قزوین، کار خود را آغاز کردند و لایه‌های تاریخی شهر باستانی قزوین را بیشتر از قبل تهدید می‌کنند.

«محمدعلی حضرتی‌ها» با تاکید بر ادامه‌ کار گودبرداری در این محدوده‌ تاریخی به خبرنگار ایسنا گفت: اگر زمان جنگ می‌خواستند کاری انجام دهند، این همه لودر و ماشینی که امروز برای گودبرداری در حریم سه اثر تاریخی قزوین آورده‌اند را نمی‌آوردند.

او افزود: چندین دستگاه لودر و ده‌ها کامیون که مشخص نیست چه‌قدر می‌خواهند زیرزمین پایین بروند، در حال فعالیت این محدوده هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که مگر میراث فرهنگی قانونی برای جلوگیری از این اقدام غیرقانونی ندارد؟ چرا با آن جلوی کار را نمی‌گیرید؟ اظهار کرد: با حکم دادستانی آمدند و گفتند با قانون جلوی کار را بگیرید، ما نیز قوانین‌مان را به دادستانی ارائه کردیم؛ اما هیچ جوابی به ما ندادند.

«آرش ضیاآبادی»، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین نیز که شب گذشته پیگیر توقف کار در این محدوده‌ تاریخی بود، به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در تماس‌هایی که از بعدازظهر تا شب گذشته با معاون دادستانی استان قزوین داشتیم، موفق شدیم کار را متوقف کنیم، اما معاون دادستانی اعلام کرد گودبرداری در این محدوده تا صبح فردا متوقف است و تا آن زمان شهردار و استاندار باید توسط میراث فرهنگی توجیه شوند که اقدام در حال انجام تجاوز به سه اثر تاریخی و تهدید تخریب شهر باستانی قزوین است.

او با تأکید بر اینکه زمینی که برای ایجاد پارکینگ طبقاتی کاروان‌سرای "سعدالسلطنه" در نظر گرفته شده، در ضلع جنوبی این کاروان‌سرا و گذر کوچه‌ برق قرار دارد، افزود: این زمین همچنین محصور شده بین سه اثر تاریخی کاروان‌سرای سعدالسلطنه در شمال، سرای وزیر در جنوب و مسجدالنبی در غرب این محدوده است، که هر سه بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند و این اقدام درحریم آن‌ها درحال انجام است.

وی همچنین با تأکید بر اینکه شهر باستانی قزوین در بافت قدیم قرار دارد و شکی نیست که لایحه‌های تاریخی و هسته قدیمی شهر قزوین در این محدوده قرار دارد، گفت: به موازات این محدوده دولتخانه صفوی و دیگر بناهای تاریخی و بازار قزوین است، بنابراین محدوده‌ی شهر باستانی قزوین در این محدوده قراردارد.

او در ادامه با بیان اینکه مجوز ایجاد این پارکینگ طبقاتی، ششم آبان‌ماه سال 86 در کمیسیون ماده 5 گرفته شده است، اظهار کرد: در آن زمان براساس مجوز تغییر کاربری این زمین از آموزشی مسکونی به پارکینگ عمومی تایید شد که متأسفانه امضای مدیرکل میراث فرهنگی وقت قزوین (بهرام‌زاده) نیز پای آن دیده می‌شود، به همین دلیل اکنون شهرداری به این قضیه استناد می‌کند که با آن مجوز برنامه‌ریزی و هزینه‌های زیادی برای ساخت این پارکینگ طبقاتی انجام و هزینه شده است.

ضیاآبادی با بیان اینکه مشخص نیست چند طبقه می‌خواهند زیرزمین و درست جایی که لایه‌های شهر تاریخی قزوین قرار دارد، گودبرداری و ساخت‌وساز کنند، گفت: در طول چند ماه گذشته می‌خواستیم کار ژئوفیزیک و گمانه‌زنی در این محدوده انجام دهیم و پس از آن با بررسی میزان ضرورت ایجاد پارکینگ در منطقه، طرح پارکینگ این کاروانسرا را بررسی کنیم، اما نمی‌دانم چه شد که ناگهان از ظهر روز گذشته لودرها در این منطقه شروع به فعالیت کردند