جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

حال و هوای نوروز در کازرون (گزارش تصویری)


تاریخ انتشار:

تصاویری از حال و هوای میدان شهدا کازرون…

hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (1) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (2) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (3) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (4) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (5) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (6) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (7) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (8) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (9) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (10) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (12) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (13) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (14) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (15) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (16) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (17) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (18) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (19) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (20) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (21) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (22) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (23) hal o havaye nowrooz dar kazeroon fars (24)

تصاویر از علیرضا گلچین


اقوام ایرانی را در کاخ سعدآباد ملاقات کنید

محمد حیدری مدیر روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد نیز در این نشست گفت: در این مجموعه فرهنگی به عنوان نگین سبز گردشگری در تهران و شهرستان شمیرانات مانند سنوات گذشته با تمهیدات لازم کارهای زیربنایی ایده آلی برای پذیرایی از گردشگران نوروزی انجام شده است.
سرپرست مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد گفت: جشنواره نوروزی تهران با هدف معرفی آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی در این مجموعه فرهنگی برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، یوسف منصورزاده روز سه شنبه در نشست خبری تشریح برنامه های مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در ایام نوروز اظهار کرد: این جشنواره با هدف معرفی فرهنگ، آداب و رسوم اقوام ایرانی در قالب نمایش تولیدات فرهنگی و اجرای موسیقی محلی میزبان گردشگران خواهد بود.

وی با بیان اینکه جشنواره نوروزی تهران هیچ آسیبی به بناهای تاریخی و فضای سبز مجموعه سعدآباد وارد نمی کند، افزود: این جشنواره اطلاعات فرهنگی و تاریخی بسیاری را درمورد اقوام مختلف کشور در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.

منصورزاده با اشاره به برنامه های مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برای تعطیلات نوروز ادامه داد: این مجموعه با داشتن 16 موزه مختلف در تلاش است فرهنگ جامعه و 120 سال از تاریخ کشور را به مردم معرفی کند و در این زمینه نیازمند کمک اصحاب رسانه است.

محمد حیدری مدیر روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد نیز در این نشست گفت: در این مجموعه فرهنگی به عنوان نگین سبز گردشگری در تهران و شهرستان شمیرانات مانند سنوات گذشته با تمهیدات لازم کارهای زیربنایی ایده آلی برای پذیرایی از گردشگران نوروزی انجام شده است.

وی افزود: از یکصد و 10 هکتار فضای این مجموعه فرهنگی، یکصد هکتار به فضای سبز اختصاص دارد که خشکسالی سال جاری تاثیرات نامناسبی را بر فضای سبز این مجموعه برجای گذاشته بود که با تلاش همکاران توانستیم بسیاری از این مشکلات را حل کنیم.

محمدی، تعویض و بهسازی تابلوهای راهنما، تعویض آب نماها و بهسازی سرویس های بهداشتی را از جمله اقداماتی عنوان کرد که برای پذیرایی شایسته تر از میهمانان نوروزی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد انجام شده است.

مدیر روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد گفت: مسوولان و راهنمایان موزه های این مجموعه آمادگی دارند که روزانه از 16 هزار گردشگر در تعطیلات نوروز استقبال کنند.

وی با بیان اینکه قیمت بلیت موزه های مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در نوروز 94 هیچ تغییری نخواهد کرد، افزود: تمامی موزه های این مجموعه برای دسترسی سریع گردشگران به فروش الکترونیک بلیت مجهز شدند.

جعفر یعقوبی دبیر جشنواره نوروزی تهران نیز در این نشست گفت: این جشنواره به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در دو بخش صحنه ای و نمایشگاهی با هدف معرفی آداب و رسوم، سوغات، صنایع دستی اقوام مختلف از اول فروردین ماه ساعت 9 تا 19 در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار می شود.

وی افزود: بخش صحنه ای این جشنواره برای اجرای موسیقی سنتی، پاپ و موسیقی اقوام مختلف؛ خراسانی، کردی و لری از ششم فروردین ماه ساعت 16:30 تا 18 در محوطه موزه ملت و کاخ سبز برگزار می شود.

یعقوبی بیان کرد: عکس یادگاری سعدآباد، دیوار یادگاری؛ نوشتن نظرات و پیشنهادها بر روی دیوار به عنوان یادگاری، استفاده از یادگاری های سنتی همچون کالسکه های سنتی برای رفت و آمد گردشگران از دیگر برنامه های جشنواره نوروزی تهران در مجموعه فرهنگی سعدآباد است.










آثار باستانی ویران شده توسط داعش جعلی بودن


با وجود اینکه هنوز واقعی‌ یا جعلی بودن آثار باستانی نابود شده توسط داعش در موزه موصل نامعلوم است، رئیس اداره آثار باستانی ملی عراق تاکید کرد که مجسمه‌های نابود شده، نمونه‌های گچی شبیه‌سازی شده از آثار واقعی با ارزش بوده‌اند.

فوزیه المهدی، رئیس اداره آثار باستانی ملی عراق در مصاحبه‌ای با شبکه دویچه‌وله گفت: هیچ‌کدام از آثار باستانی تخریب شده در فیلم‌ها اصل نبودند.

گفته می‌شود کارشناسان موزه‌های عراق و موزه‌داران با بررسی فیلم منتشر شده از سوی داعش متوجه شده‌اند که بسیاری از آثار باستانی که به نظر می‌رسد تخریب شده‌اند در موزه بغداد نگهداری می‌شوند. آنها همچنین دریافته‌اند که بسیاری از این آثار باستانی نمایش داده شده، اصلا در عراق نیستند و در سایر کشورهای جهان نگهداری می‌شوند.

در فیلمی که داعش در این باره منتشر کرده است، یکی از اعضای این گروه تروریستی می‌گوید: این مجسمه و بت‌ها برای ما ارزشی ندارند حتی اگر میلیاردها دلار قیمت داشته باشند.

در همین حال به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، اثیل النجیفی، استاندار موصل نیز که در زمان حمله داعش به این شهر، گریخت، تاکید کرده است که اکثر آثار باستانی نابود شده، نمونه‌های شبیه‌سازی شده بوده‌اند.

نجیفی در مصاحبه‌ای با تلویزیون عراق در این باره اظهار کرد: در بین مجسمه‌های تخریب شده دو نمونه اصل بودند. یکی مجسمه گاو بالدار و دیگری خدای روژان.

در همین حال نگرانی‌هایی درباره احتمال مفقود شدن یا فروش اشیای کوچک‌تر موزه موصل وجود دارد چراکه هفت نمونه از آثار نگهداری شده در این موزه سر از آلمان درآورده‌اند.
منبع: ایسنا

استقبال از عید در روستاهای شمال (عکس)

هر ساله با فرا رسیدن عید نوروز در روستاهای کوهستانی بابل با خانه تکانی و پخت شیرینی به استقبال سال جدید می‌روند.

پایتخت جدید اداری و تجاری در مصر (+عکس)

مقام‌های مصر از آغاز عملیات ساخت یک پایتخت اداری و تجاری تازه در نزدیکی قاهره خبر داده اند.
 
به گزارش بی بی سی، مقام‌های مصری می‌گویند پایتخت تازه بین قاهره و دریای سرخ خواهد بود و قرار است نزدیک به پنج میلیون تن را اسکان دهد.
 
ماکتی از طراحی پایتخت تازه مصر که در کنفرانس شرم‌الشیخ به نمایش گذاشته شد

مصر پایتخت اداری و تجاری تازه می‌سازد

بنا به وبسایت تازه ای که از طرف دولت مصر رونمایی شده و حاوی همه جزییات این عملیات شهرسازی است در این طرح بیش از یک میلیون واحد مسکونی ساخته می‌شود و یک میلیون و ۷۵۰ هزار فرصت شغلی به وجود خواهد آمد.
 
مقام‌های مصر روز جمعه در کنفرانسی بین‌المللی که در شرم‌الشیخ در حاشیه دریای سرخ برگزار شد در حضور سرمایه‌گذاران و سیاستمداران جهانی از این طرح شهرسازی رونمایی کردند.
 
قرار است با احداث این پروژه شهرسازی، پارلمان مصر و همه وزارتخانه‌های این کشور همراه با سفارتخانه‌های خارجی از قاهره خارج شده و به کلانشهر تازه انتقال یابد.
 
در حال حاضر نزدیک به ۱۸ میلیون نفر در قاهره و پیرامون این شهر زندگی می‌کنند.

پایتخت تازه قرار است در شرق قاهره احداث شود

مصر پایتخت اداری و تجاری تازه می‌سازد
مقام‌های مصر می‌گویند این کلانشهر تازه میلیون‌ها فرصت شغلی به وجود می‌آورد و اقتصاد را دگرگون می‌سازد

مصر پایتخت اداری و تجاری تازه می‌سازد
 
کلانشهر تازه قرار است در فضایی به مساحت ۷۰۰ کیلومتر مربع، تقریبا به اندازه سنگاپور، احداث شود.
 
در وبسایت معرفی این کلانشهر تازه، به طراحی "شهری هوشمند برای آینده مصر که فرصت‌های اقتصادی و کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهد" اشاره شده است.
 
سرمایه گذاری برای احداث این کلانشهر تازه در مصر قرار است از محل بخش خصوصی و زیر نظر یک تاجر اماراتی به نام محمد العبار انجام شود. آقای العبار پیشتر بلندترین ساختمان جهان به نام برج خلیفه را در شهر دوبی ساخته است.
 
آقای العبار با اشاره به فرصت منحصربفرد طراحی و احداث یک شهر از پایه، به بی‌بی‌سی گفته است که این کلانشهر تازه "امتداد طبیعی قاهره خواهد بود."
 
به گفته این سرمایه‌گذار اماراتی، تکنیک‌های طراحی و شهرسازی مدرن که در احداث این شهر به کار می‌رود باعث "افتخار" مصری ها خواهد شد.
 
علاوه بر مجتمع‌های مسکونی و شغل، قرار است این کلانشهر شامل ۴۰ هزار اتاق هتل، حدود ۲۰۰۰ مدرسه و دانشکده، و بیش از ۶۰۰ کلینیک بهداشت و سلامتی باشد.
 
جان کری وزیر خارجه آمریکا که برای حضور در کنفرانس احیای اقتصاد مصر به این کشور سفر کرده است از اصلاحات اقتصادی اخیر که در مصر انجام شده ستایش کرد.
 
عربستان سعودی، کویت، و امارات متحده عربی هر یک به طور جداگانه وعده داده اند که چهار میلیارد دلار در مصر سرمایه‌گذاری کنند.
 
سرمایه گذاری خارجی در مصر پس از چند سال نا آرامی سیاسی و تنش در این کشور عربی صورت می‌گیرد.
 
در پی وقوع انقلاب سال ۲۰۱۱، سرمایه گذاری خارجی در مصر که در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ نزدیک به ۱۳ میلیارد دلار بود به حدود دو میلیارد دلارکاهش یافت و نرخ رشد از هفت درصد به دو درصد رسید.
 
صندوق بین‌المللی پول در حال حاضر نرخ رشدی برابر با سه و هشت دهم درصد برای مصر در سال جاری میلادی تخمین زده است.











شکایت میراث فرهنگی از اداره راه و شهرسازی کازرون

در پی انفجار و جاده‌سازی بدون مجوز در گردنه تنگ چوگان صورت گرفت

چندی قبل در فاصله ۳ کیلومتری از نقوش برجسته ساسانی و شهر بیشاپور و در فاصله ۸۰۰ متری از غار شاپور انفجاری برای اجرای عملیات جاده سازی رخ داد که بلافاصله کارشناسان میراث فرهنگی فارس با حضور در محل…

به گزارش عصر کازرون به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس در راستای حفاظت و حراست از مجموعه تاریخی طبیعی بیشاپور و با توجه به اهمیت این شهر باستانی در سال ۱۳۷۷ حریم و عرصه این مجموعه به ثبت رسیده است که ضوابط و مقررات حاکم بر این عرصه و حریم به تمامی دستگاه های اجرایی ابلاغ شد که به موجب آن هر گونه ساخت و ساز و توسعه در حریم تعیین شده بدون مجوز میراث فرهنگی ممنوع می باشد . همچنین هر گونه دخل و تصرف و عملی که منجر به تغییر چهره زمین و چشم انداز های طبیعی -تاریخی شهر بیشاپور گردد منوط به مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی است . بنابراین با توجه به این مهم تا کنون هیچ گونه مجوزی در خصوص راه گشایی در حریم شهر بیشاپور و محدوده تنگ چوگان صادر نگردیده است .

بنابراین گزارش چندی قبل در فاصله ۳ کیلومتری از نقوش برجسته ساسانی و شهر بیشاپور و در فاصله ۸۰۰ متری از غار شاپور انفجاری برای اجرای عملیات جاده سازی رخ داد که بلافاصله کارشناسان میراث فرهنگی فارس با حضور در محل از ادامه عملیات جاده سازی جلوگیری به عمل آوردند .
گفتنی است شکایت میراث فرهنگی از اداره راه و شهرسازی در خصوص عملیات جاده سازی و انفجار در گردنه تنگ چوگان و همچنین آسفالت جاده بیشاپور صورت گرفته و هر دو عملیات در حال حاضر متوقف شده است .

کیش گرانترین مقصد گردشگری/ هزینه یک شب اقامت ۲ میلیون و نیم

کیش گرانترین مقصد گردشگری/ هزینه یک شب اقامت ۲ میلیون و نیم

 ساحل جزیره کیش
 
کیش - تاخت و تاز آژانس های چارتر کننده هتل و بلیط برای سفر به جزیره کیش، نرخ هر شب هتل در ایام تعطیلات نوروز را به مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رساند.

به گزارش خبرنگار مهر، هر ساله جزیره کیش شاهد فراز و نشیب های فراوانی برای علاقمندان، مشتاقان و دوستدارنش برای سفر به این جزیره زیبا است. نرخ های بالای هتل که امسال نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته برای یک شب اقامت در بعضی از هتل ها از مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گذشته و کمترین نرخ نیز در هتل های سه و چهار ستاره برای یک شب اقامت در سویت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان توسط آژانس های مسافرتی در تهران از متقاضیان سفر به کیش دریافت می شود.

اگر چه اکثریت هتل ها در جزیره بصورت گارانتی به مدت یکسال در اختیار آژانس ها قرار می گیرد اما در این میان مالکان هتل می گویند نرخ یک سال گارانتی ما به آژانسهای مسافرتی برای اقامت یک شب  زیر ۳۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان است و نکته قابل توجه اینکه امسال برای کودک زیر یکسال مبلغ ۵۰ هزار تومان نیز دریافت می کنند که در جزیره کیش بی سابقه بوده است.

سید مهدی ذکایی رییس جامعه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کیش در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح مشکلات، موانع و مسایل افزایش قیمت ها در سفر به جزیره کیش گفت: در حال حاضر قیمت مصوب در کلیه آژانس های فروش بلیط خدمات هوایی ۲۲۳ هزار تومان برای یک مسیر یک طرفه است که در زمان رکود این قیمت حتی به زیر ۷۰ تا ۶۰ هزار تومان نیز کاهش پیدا می کند.

گرانی در کیش بیداد می کند

ذکایی با بیان اینکه گردشگران مانند خون در رگ های هر منطقه گردشگری به ویژه جزیره کیش جاری هستند، بیان داشت: این خون نباید با گرانی و افزایش قیمت ها، برخوردهای ناشایست و عدم خدمات مناسب و مطلوب مسموم بشود، زیرا کیش بدون گردشگر هیچ است.

وی افزود: امروز جزیره کیش با امنیت و آرامش مثال زدنی اش، آب وهوایی فرح بخش در طول هشت ماه از سال، طبیعتی بکر و جذاب و آثار تاریخی و سواحل خیره کننده اش  علاقمندان و مشتاقان زیادی را در طول سال به سوی خود جذب می کند و ما باید فرش قرمز برای آنها پهن کنیم تا با خاطراتی خوش و به یاد ماندنی جزیره را ترک کنند.

عبدالرضا شریفیان، فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید ما در سال بیش از شش ماه ضرر و زیان کاهش مسافر را در جزیره کیش می دهیم. اگر ایام خاص و تعطیلات نوروز و فصل زمستان نباشد  که کیش با افزایش مسافر و گردشگر روبرو می شود قطعا ما ورشکسته خواهیم شد.

نظارتی بر قیمتها و خدمات وجود ندارد

حرف همه آژانس داران در تهران و مراکز استانها در صحبت های یک آژانس دار مسافرت هوایی خلاصه می شود ما باید در ایام خاص و تعطیلات نوروز بلیط و قیمت هتل را افزایش دهیم تا بتوانیم  سرپا بایستادیم و این در کل مناطق گردشگری کشورمان نهادینه شده است. از سوی دیگر کوچکترین کار کارشناسی، کنترل و نظارتی هم به ویژه در جزیره کیش به هیچ وجه وجود ندارد حتی در مورد آپارتمان های شخصی که با نرخ  هتل های کیش رقابت می کنند و بین  ۳۰تا ۴۰ درصد نرخ خود را کاهش می دهند.

قیمت یک ساندویچ به ۲۰ هزار تومان می رسد

نکته قابل توجه دیگری که در بحث سفر به جزیره کیش وجود دارد، افزایش نرخ مراکز تفریحی، رستوران ها، فست فودها و سوپرمارکتها در کنار کرایه اقامت در هتل ها، آپارتمان های شبانه روزی است. گاهی قیمت یک ساندویچ به ۲۰ هزار تومان می رسد. یک وعده غذا در رستوران های با موزیک بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان و در رستوران های بدون موزیک ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان افزایش پیدا می کند.

یکی از عوامل گرانی و افزایش قیمت ها در جزیره کیش اجاره بهای سنگین است که هر سال گاه تا دو برابر توسط مالکان که اکثریت در تهران و خارج از کشور زندگی می کنند افزایش پیدا می کند

ابراهیم باورصاد از کارشناسان با سابقه گردشگری در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: یکی از عوامل گرانی و افزایش قیمت ها در جزیره کیش اجاره بهاء سنگین است که هر سال گاه تا دو برابر توسط مالکان که اکثریت در تهران و خارج از کشور زندگی می کنند افزایش پیدا می کند. دوم هزینه های کمرشکن آب و برق و سوم بلیط رفت و برگشت هواپیما و شناورها است.

وی عنوان کرد: این سه عامل از آنجائیکه هیچگونه کنترل و نظارتی بر آنها صورت نمی گیرد قطعا امواج آن به طرف گردشگران و مسافران نیز می رسد که این دوستداران و مشتاقان هموطنان از داخل و خارج از کشور به ویژه در ایام تعطیلات نوروز برای سفر به کیش را دشوار و نقره داغ می کند.

وی افزود: امروز حتی کودکان ما به کیش علاقه خاصی پیدا کردند حال توجه داشته باشید که خیلی از هموطنان به دلیل شرایط سخت مالی در ایام تعطیلات نوروز و حتی در تابستان هم نمی توانند به این جزیره سفر کنند از شعارهای سفر ارزان قیمت به کیش نیز امسال خبری نیست.

طبق آخرین خبرها از نرخ تورهای سفر به جزیره کیش  هتل های لوکس و پنج ستاره برای اقامت در هفته اول سویت هر شب دومیلیون و ۸۰۰ هزارتومان و اتاق های دو و سه تخته با ۳۰ درصد افزایش بفروش رسیده است. در حالی که در هفته دوم اسفند ماه همین اتاقها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش در اختیار مسافران قرار گرفته است.

هتل های دو، سه و چهار ستاره نیز از هر شب ۵۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان توسط آژانس های مسافرت هوایی بفروش رفته است که این قیمت ها همراه با بلیط رفت و برگشت و یک وعده صبحانه است.

آپارتمان های شخصی نیز از هر شب اقامت ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شروع شده است که البته بعضی از آپارتمان های مجلل و لوکس نیز هر شب اقامت آنها به ۲ میلیون تا سه میلون تومان نیز نرخ  گذاری می شود.

جا دارد مسئولان و دست اندر کاران با اندیشه وتدابیر سازنده به این وضعیت آشفته و از هم گسیخته نرخ ها در ایام خاص و تعطیلات نوروز در زمستان وبهار پایان بدهند تا ما شاهد شکوفاهی، رونق  و رشد و توسعه اقتصادی در کل ایام سال در جزیره زیبای کیش باشیم.

آخرین خورشید گرفتگی سال 93 در 29 اسفند


آخرین خورشید گرفتگی کامل سال 1393 در حالی در روز 29 اسفندماه رخ خواهد داد که این پدیده تنها در مناطق شمال غربی ایران نظیر اردبیل و ارومیه به صورت جزئی قابل مشاهده است.

اسدالله قمری نژاد، منجم آماتور در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این خورشید گرفتگی 20 مارس 2015 برابر با 29 اسفند ماه جاری یک روز قبل از زمان تحویل سال 1394 رخ می دهد.

وی با اشاره به جزئیات این پدیده اظهار داشت: این خورشید گرفتگی از شرق اقیانوس اطلس و جنوب دماغه گروئنلند از ساعت 8 و 18 دقیقه به وقت جهانی (UT) آغاز می‌شود و پس از عبور از اقیانوس اطلس در شمال سیبری به پایان می‌رسد. بهترین مکان رصدی این پدیده نجومی شمال کشور نروژ، شرق منطقه ایسلند و داخل اقیانوس اطلس خواهد بود و این مناطق طولانی‌ترین مدت گرفت را از دید ناظر زمینی خواهند داشت.

قمری نژاد با تاکید بر اینکه این خورشید گرفتگی از نوع خورشید گرفتگی کامل است، ادامه داد: بیشترین زمان این گرفت دو دقیقه و 47 ثانیه است که در ساعت 9 و 46 دقیقه و 47 ثانیه 20 مارس به وقت جهانی (UT) اتفاق می‌افتد.

این منجم آماتور، گرفت 29 اسفند را شصت و یکمین گرفت از هفتاد و یک گرفت دوره 120 ساروسی ذکر و خاطر نشان کرد: هر ساروس عبارت است از یک رشته گرفت‌های خورشید که به طور معمول هر 18 سال و 11 ماه و هشت ساعت تکرار می‌شود.

مشاهده خورشید گرفتگی در ایران

وی در خصوص رویت پذیری آخرین خورشید گرفتگی سال 93 در ایران گفت: این گرفت به صورت جزئی در بخش‌هایی از شمال و شمال غرب کشور قابل مشاهده است.

قمری نژاد با تاکید بر اینکه امکان رصد این پدیده در تهران بسیار کم خواهد بود،‌ ادامه داد: در تهران شروع گرفت از حدود ساعت 13 و 46 دقیقه است و در حدود ساعت 14 و 25 دقیقه خورشیدی گرفتگی به پایان می رسد و بهترین زمان رصد برای علاقه مندان این گرفت در شهر تهران ساعت 14 و 5 دقیقه 29 اسفند به وقت رسمی کشور است.

این منجم آماتور با تاکید بر اینکه در تهران مدت زمان کمی از این پدیده قابل مشاهده است، گفت: در تهران پدیده گرفت در لبه خورشید اتفاق می‌افتد ولی در شهرهای شمال غرب مانند بخش‌هایی از ارومیه و همچنین در شهرهایی چون ماکو و اردبیل به خوبی قابل رصد است که در ارومیه بهترین زمان رصد در حدود ساعت 13 و 52 دقیقه خواهد بود.

توصیه‌هایی برای رصد آخرین خورشیدگرفتگی سال 93

قمری نژاد با تاکید بر اینکه رصد این پدیده باید با رعایت کامل استانداردها و اصول ایمنی انجام شود، گفت: متاسفانه بسیاری از افراد بدون توجه به جنبه‌های ایمنی اقدام به رصد خورشید گرفتگی با چشم غیرمسلح می‌کنند که نه تنها موفق به رویت پدیده نمی‌شوند بلکه در برخی موارد مضرات نگاه کردن به خورشید را هم باید متحمل شوند.

وی به مضرات رویت خورشیدگرفتگی با چشم غیرمسلح اشاره کرد و ادامه داد: بیشترین آسیب‌ها در گرفت‌های جزئی اتفاق می‌افتد؛ چرا که تا دقایقی قبل از گرفت کامل بدون فیلتر نمی‌توان گرفت جزئی را تشخیص داد و افرادی که در این زمان اقدام به رصد خورشید می‌کنند، آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل می‌شوند.

این منجم آماتور با تاکید بر ضرورت استفاده از عینک‌های مخصوص در زمان رصد خورشید گرفتگی خاطر نشان کرد: رصدگران برای رصد این پدیده از استفاده مستقیم تلسکوپ‌ها و دوربین‌های دو چشمی پرهیز کنند؛ چراکه لازم است قبل از رصد این پدیده این وسایل به فیلترهای ویژه مجهز شوند و یا رصد به صورت غیر مستقیم انجام شود.

به گفته وی برای عکسبرداری از این پدیده نجومی لازم است تا دوربین‌های عکسبرداری مجهز به فیلترهای خاصی باشند تا آسیب‌های چشمی به حداقل برسد.








انفجار بیخ گوش پادشاهان ساسانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پروژه جاده‌سازی در تنگه تاریخی چوگان پس از حدود دوسال دوباره از سر گرفته شد.  پیمانکاران مجری این پروژه با انفجار دینامیت در حال گشودن ضلع شمالی در این تنگه سرشار از آثار تاریخی هستند. انفجارهای صورت گرفته در فاصله نزدیکی با غار شاپور محل واقع‌شدن مجسمه تاریخی و منحصربه‌فرد شاپور ساسانی و همچنین شش نقش‌برجسته بی‌مانند بازمانده از دوره ساسانیان است. نقش‌برجسته‌هایی همچون پیروزی شاپور اول بر امپراتور روم و پیروزی بهرام دوم بر اعراب بیابانگرد.

به گزارش شرق، این مسیر که در دهانه شمالی تنگه چوگان واقع شده، قرار است جاده چنارشاهیجان-شیراز را به محوطه باستانی تنگ چوگان متصل کند. این جاده از سمت شمال به بزرگراه شیراز - قائمیه - کازرون متصل ‌شده و به ایجاد یک میانبر در این مسیر منتهی می‌شود تا درنهایت به کوتاه‌شدن مسیر شیراز به کازرون بینجامد. بر همین اساس می‌توان گفت این تازه ابتدای کار تخریب و آسیب‌رسانی به این آثار تاریخی است، جاده‌ای که این روزها پیمانکاران این پروژه با انفجارهای پیاپی ‌درپی گشودن آن هستند پس از عبور از فاصله چندمتری این نقش‌برجسته‌ها در سمت دیگر تنگ چوگان به ضلع شمالی شهر باستانی بیشاپور خواهد رسید.
 
سال ٨٩ نیز پیمانکاران وابسته به وزارت راه و ترابری براساس مجوزهای صادر‌شده ازسوی سازمان میراث فرهنگی در حال انجام انفجار و استفاده از ماشین‌های سنگین درحال احداث همین خط جاده ترانزیتی بودند که با انتقادات فعالان میراثی و رسانه‌ها درنهایت پروژه متوقف شد.

انفجار بیخ گوش پادشاهان ساسانی

در آن سال اعلام شده بود متقاضیان اصلی احداث این جاده، برخی از روستاییان ساکن در تنگه هستند و سازمان میراث فرهنگی نیز انتقال خطوط نیرو برای اهالی روستاها و ایجاد زیرساخت گردشگری را به‌عنوان توجیهات خود برای صدور مجوز احداث این جاده اعلام کرده است.

هم‌اکنون در ضلع جنوبی تنگه چوگان جاده‌ای کم‌تردد برای دسترسی روستاییان ساکن در این تنگه وجود دارد، اما تلاش‌ها برای گشودن سوی دیگر تنگ چوگان برای تبدیل این جاده روستایی و کم‌تردد به یک جاده ترانزیتی و محلی برای عبور ماشین‌های سنگین باری و مسافری است که در درازمدت می‌تواند موجب وارد‌آمدن آسیب جدی به آثار تاریخی موجود در این تنگه شود.

پس از سال٨٩ در چند نوبت دیگر باز هم تلاش‌هایی برای احداث این جاده صورت گرفت که باز هم با واکنش و مخالفت شدید فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی مواجه شد. در واکنش به همین اخبار بهار سال ٩٢ سازمان میراث فرهنگی جوابیه‌ای صادر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده بود اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس با توجه به ضوابط و قوانین مربوطه اجازه هیچ‌گونه عملیات راهسازی در تنگ چوگان و شهر بیشاپور را صادر نمی‌کند.

انفجار بیخ گوش پادشاهان ساسانی

بااین‌همه از بهار سال گذشته تا امروز گویا هم در رویکرد سازمان میراث فرهنگی و هم در تلاش برای ساخت این جاده تغییراتی اساسی رخ داده است. تغییراتی که انفجارهای پرتعداد، رفت‌وآمد بسیار ماشین‌های سنگین راه‌سازی و تلاش‌های گسترده پیمانکاران پروژه آن را تایید می‌کند.
 
در همین رابطه محسن عباسپور از فعالان میراثی و عضو شورای مرکزی انجمن هم‌اندیشان جوان شهرستان کازرون به «شرق» می‌گوید: «این جاده دو‌تهدید جدی برای آثار تاریخی موجود در این منطقه به‌دنبال خواهد داشت؛ اول اینکه با‌توجه به فاصله نزدیک محل احداث جاده با آثار کشف‌شده در تنگ چوگان این احتمال وجود دارد که در زمان احداث این جاده با انجام انفجارها و سایر عملیات راه‌سازی، خطرهایی متوجه آثاری همچون مجسمه شاهپور که تقریبا در فاصله دوهزارمتری محل انفجارها قرار دارد و برخی آثار مدفون در زیر خاک در این تنگه باستانی شود. پس از احداث این جاده نیز باتوجه به افزایش بار ترافیکی و عبور وسایل نقلیه متعدد از فاصله ١٠متری نقوش برجسته تنگ چوگان، ریسک آسیب‌پذیری این گنجینه‌های تاریخی به‌طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.»

عباسپور همچنین به شواهد و مستنداتی مبنی‌بر وجود آثار تاریخی کاوش‌نشده در طول مسیر راه‌سازی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «طی چند سال اخیر جریان آب در بستر رودخانه شاهپور که از تنگه چوگان عبور می‌کند باعث پیدایش یک‌ردیف سنگ‌چین متعلق‌به دوران ساسانی شد و باتوجه به قرارگیری تنگه چوگان در مجاورت شهر تاریخی بیشاپور، این احتمال وجود دارد که آثار زیادی از دوران ساسانی و حتی دوره‌های مختلف اسلامی در این منطقه وجود داشته باشد. حتی در فاصله ٥٠متری از محلی که انفجارهای راه‌سازی صورت گرفته است سطح حجاری‌شده از دوره ساسانی مشاهده می‌شود که وجود همین اثر نیز حاکی از اهمیت باستانی این منطقه است. علاوه بر آثار ساسانی موجود در تنگ چوگان، ما چند دهانه غار پیش از تاریخ را نیز در این محوطه باستانی داریم که مطالعات مستقلی پیرامون آنها صورت گرفته است و ابزارهای مربوط به انسان‌های پیش از تاریخ در آنها کشف شده است. متاسفانه تمام این موارد در حالی صورت می‌پذیرد که سازمان میراث فرهنگی و پایگاه پژوهشی بیشاپور هیچ‌گونه گمانه باستان‌شناسی را برای شناسایی آثار احتمالی مدفون در زیر خاک در این منطقه حفر نکرده‌اند.»

این فعال میراثی با انتقاد از انفعال سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: «اجرای آسفالت در قسمت شمالی شهر بیشاپور و احداث جاده در قسمت شمالی تنگ چوگان در حالی انجام می‌شود که مشخص نیست دستگاه‌های ذی‌ربط که علی‌القاعده بایستی براساس قانون نظارت درستی برای کنترل این موارد داشته باشند، چرا نتوانسته‌اند مانع از انجام این فعالیت‌ها شوند. این در‌حالی است که این مسوولان باید تلاش کنند این منطقه به‌لحاظ گردشگری رونق پیدا کند تا به جوامع محلی نیز منفعتی برسد.»

تنگه چوگان شکلی دایره مانند دارد و دارای دودهانه اصلی است که آثار تاریخی مهمی را در خود جای داده است، از آن جمله می‌توان به شش‌نقش‌برجسته ساسانی بی‌مانند واقع‌در این تنگه اشاره کرد، در اولین نقش‌برجسته امپراتور روم جلو اسب شاپوراول زانو زده است. در این نقش‌برجسته ۱۱۵پیکر دیده می‌شود که از این نظر رکورددار نقش‌برجسته‌های ایرانی به شمار می‌آید.
 
دومین نقش‌برجسته مربوط به پیروزی بهرام‌دوم بر اعراب بیابانگرد است، سومین‌نقش‌برجسته که کامل‌ترین و زیباترین نقش‌برجسته زمان ساسانی به‌شمار می‌آید مراسم دریافت فر ایزدی (حلقه شهریاری) توسط بهرام‌اول از اهورامزدا را به تصویر کشیده. نقش‌برجسته چهارم صحنه پیروزی بهرام‌دوم بر یاغیان است. نقش‌برجسته پنجم که در سمت راست تنگه واقع‌شده و سالم‌ترین نقش‌برجسته در میان نقوش شش‌گانه است نیز به پیروزی شاپور بر دولت روم اختصاص دارد.

ششمین و آخرین نقش‌برجسته که آن‌هم در سمت راست تنگه و دقیقا در کنار جاده واقع‌شده و البته بیشترین آسیب را در طول زمان دیده و قسمت‌های بالای آن تقریبا از بین رفته است، مراسم دریافت فر ایزدی (حلقه شهریاری) توسط شاپور اول از اهورامزدا و همچنین پیروزی وی در جنگ با رومیان را به تصویر کشیده است.

جاده‌ای که قرار است در صورت تکمیل این پروژه و به مدد انفجار دینامیت‌ها ساخته و محل عبور روزانه ده‌ها دستگاه تریلی و نفتکش و اتوبوس شود، درست از فاصله چند متری این آثار تاریخی عبور خواهد کرد.

دولت عراق: تخریب آثار باستانی شهر «نمرود» توسط گروه «تروریستی داعش

دولت عراق: تخریب آثار باستانی شهر «نمرود» توسط گروه تروریستی داعش


دولت عراق روز پنجشنبه پنجم مارس اعلام کرده است نیروهای گروه «حکومت اسلامی» ، موسوم به داعش، با استفاده از بولدوزر  تخریب آثار باستانی شهر «نمرود» متعلق به دوره آشوریان را آغاز کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق اعلام کرده است: نیروهای گروه حکومت اسلامی در تازه ترین حمله خود به میراث فرهنگی عراق، با استفاده از بولدوزر و دیگر وسایل نقلیه سنگین به تخریب شهر باستانی «نمرود» پرداخته اند.

یک مقام وزارت جهانگردی و آثار باستانی عراق ضمن تایید خبر تخریب آثار باستانی شهر نمرود، به خبرگزاری فرانسه گفته است: تخریب این آثار باستانی بعد از نماز ظهر انجام شده است.

این مقام عراقی که خواست نامش فاش نشود، همچنین گفته است، ابعاد تخریب این شهر هنوز مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شهر نمردود، یکی از نگین های تمدن دوران آشوریان است که در قرن ۱۳ پیش از میلاد در نزدیکی رود دجله بنا شده است. این شهر در ۳۰ کیلومتری شهر موصل قرار دارد.

عبدالامیر همدانی، یک باستان شناس عراقی دانشگاه استونی بروک در ایالت نیویورک، در این زمینه گفته است: متاسفانه باید بگویم همه منتظر این رویداد بودیم. برنامه آنها این است که میراث عراق را نابود کنند.

این باستانشناس عراقی تصریح کرده است: اقدام بعدی آنها نابودی شهر «هترا» خواهد بود. واقعا این خبر ها اسفناک است.

شهر هترا یا «الحضرا» در استان نینوای عراق و در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غرب موصل قرار دارد و از شهرهای دوره اشکانی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه محوطه باستانی شهر «هترا» در فهرست «میراث جهانی» یونسکو ثبت شده است.

در حالی خبر تخریب شهر نمرود منتشر شده است، که دو هفته پیش گروه حکومت اسلامی (داعش سابق)، ویدئویی منتشر کرد که اعضای این گروه را در حال تخریب آثار باستانی موزه موصل با پتک و مته‌های بزرگ برقی نشان می‌دهد.

گروه حکومت اسلامی  در تابستان سال جاری توانست بخشی های وسیعی مناطق سنی نشین از جمله استان نینوا و شهر موصل را به تصرف خود در آورد.

نبرد نیروهای عراقی با همکاری ایران برای بازپس گیری بخشی های از این مناطق هم اکنون در استان صلاح الدین و شهر تکریت در جریان است.

اختصاص 2 میلیارد تومان برای احداث آرامگاه شمس تبریزی

  رئیس شورای اسلامی شهر خوی گفت: شهرداری خوی مبلغ 20 میلیارد ریال برای احداث بارگاه شمس تبریزی در این شهر اختصاص داده است. 

به گزارش ایرنا، میرفتاح کبیری روز پنجشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: بنیاد پوریای ولی هم تاسیس شده تا با استفاده از منابع مردمی کشور به احداث بارگاه پوریای ولی در شهر خوی اقدام کند.
 
وی افزود: با در نظر گرفتن اعتبار اختصاص یافته و تلاش های بنیاد پوریای ولی در سال 94 احداث بارگاه شمس و پوریای ولی در خوی آغاز می شود.
 
وی یادآوری کرد: عامل توسعه اقتصادی و فرهنگی شهر خوی، مرز رازی، آرامگاه شمس تبریزی و پوریای ولی هستند و در طول تاریخ زیرساخت های توسعه شهرستان بر اساس توسعه فرهنگی و تجاری شکل گرفته و باید برای پیشرفت شهر همین مسیر طی شود.
 
وی افزود: به همت مسوولان کشوری، استانی و شهرستانی، کشور ترکیه آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در تعریض جاده رازی - خوی - ایوواغلی اعلام کرده و باید از این فرصت برای ترانزیتی کردن مرز رازی و وصل کردن آن به مرز بازرگان استفاده شود.
 
کبیری با بیان اینکه در سال 94 فعالیت های فرهنگی شهرداری خوی افزایش می یابد افزود: با توجه به اهمیت کارهای فرهنگی و لزوم شناساندن فرهنگ اسلامی و جذب گردشگر، بودجه فرهنگی شهرداری خوی با تصوب شورا به سه برابر نسبت به سال 93 افزایش یافته است.
 
وی گفت: در سال 94 کنگره ملی آیت الله خویی، کنگره بین المللی شمس تبریزی، پوریای ولی، جشنواره آفتابگردان، جشنواره برداشت گل محمدی و همکاری برای احداث محوطه و بارگاه شهدای گمنام، برگزای نمایشگاه عکس شمس و مولانا به صورت مشترک در ایران و ترکیه توسط شهرداری خوی اجرا می شود.
 
شهرستان خوی دومین شهر بزرگ استان آذربایجان غربی و 350 هزار نفر جمعیت دارد و در 130 کیلومتری شمال ارومیه واقع شده است. 







پول غذای گردشگران ترکیه برابر با کل درآمد گردشگری ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گردشگران خارجی ترکیه در سال گذشته بالغ بر 6.5 میلیارد دلار در این کشور پول غذا داده‌اند که این رقم قابل توجه، معادل کل درآمد گردشگری ایران از ورود مسافران خارجی است.

به گزارش ایسنا، انجمن آژانس‌های مسافرتی ترکیه در گزارشی اعلام کرد، در سال 2014 حدود 41 میلیون و 400 هزار گردشگر خارجی از ترکیه دیدن کردند که از مجموع 34.3 میلیارد دلار درآمد حاصله از ورود این گردشگران، 6.5 میلیارد دلار بابت هزینه برای وعده‌های غذایی و خوراکی‌ها بوده است.

میزان هزینه گردشگران خارجی در ترکیه فقط برای صرف غذا در حالی قابل توجه است که طبق آخرین آمار اعلام شده ازسوی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان، درآمد ایران از ورود گردشگران خارجی در سال گذشته حدود 6.5 میلیارد دلار بوده است؛ یعنی به اندازه هزینه غذای گردشگران خارجی در ترکیه!

به گزارش توربو نیوز، نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، بیش از 88 درصد گردشگران در جهان، آشنایی با سبک‌های مختلف آشپزی و خوردن غذاهای سنتی کشورهای مختلف را از مهم‌ترین فاکتورهای سفر می‌دانند.

سازمان گردشگری جهانی وابسته به سازمان ملل هم پیش از این اعلام کرده بود، 30 درصد درآمد کل گردشگری جهان وابسته به صنایع غذایی است.

هر گردشگری که ترکیه را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کند، حدود 157 دلار برای خرید غذا و نوشیدنی هزینه می‌کند. هدف صنعت گردشگری این کشور رسیدن به 250 دلار برای هر گردشگر است.

مسئولین ترکیه‌ای برای دستیابی به این هدف، برنامه‌ریزی کرده‌اند و چند راه اصلی را پیشنهاد کرده‌اند. آن‌ها معتقدند ترکیه باید نقشه غذایی داشته باشد و محل‌های فروش غذاهای مختلف را روی آن معرفی کند. برگزاری جشنواره‌های غذا و ارائه رشته‌های مربوط به غذاهای ترکیه‌ای از دیگر راه‌حل‌های پیشنهادی است.

جالب است که آمارها نشان می‌دهد هر شهروند ترکیه‌ای که به عنوان گردشگر از این کشور خارج می‌شود، به طور میانگین 194 دلار برای خرید غذا هزینه می‌کند.

بر اساس گزارش‌های موجود، در سال گذشته میلادی هفت میلیون و 980 ترک به کشورهای دیگر سفر کردند و در کل پنج میلیارد و 470 میلیون دلار هزینه کردند که از این میزان یک میلیارد و 550 میلیون دلار (برابر 28.3 درصد) در صنعت غذایی خرج شده است.

تاکنون 124 غذای متفاوت در موسسه استانداردهای ترکیه به ثبت رسمی رسیده و 185 غذای دیگر در راه ثبت است.

واکنش یونسکو به اقدام داعش در تخریب آثار باستانی موصل؛ فاجعه است


مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد «یونسکو» اقدام داعش در تخریب آثار باستانی را در شهر موصل عراق فاجعه خواند.

به گزارش انتخاب ؛ در پی اقدام گروه تروریستی داعش در نابودی آثار باستانی پیش از اسلام در موزه موصل عراق ، خشم و انزجار سراسر جهان برانگیخته شد.

ایرینا جئورجیوا بوکووآ مدیرکل یونسکو خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شد.

وی همچنین در این باره ، نامه ای برای دادستان دادگاه کیفری بین المللی فرستاد.

بوکووآ اعلام کرد این اقدام داعش، فاجعه است و این فاجعه فقط جنبه فرهنگی ندارد، بلکه یک مسئله بزرگ امنیتی است. چون شاهدیم که چگونه تروریست ها از نابودی میراث فرهنگی جهان در چارچوب راهبردی تروریستی برای بی ثبات کردن، اعلام نفوذ بر مردم و تضمین سیطره شان بر مردم منطقه استفاده می کنند.

نابودی آثار باستانی عراق یادآور تلخ منفجر کردن مجسمه بودا در بامیان توسط طالبان افغانستان در سال 2001 است.

دوستداران میراث فرهنگی اکنون از این نگران هستند که مبادا تروریست های داعش به آثار باستانی هترا (شهری باستانی در استان نینوا عراق) و نیمرود (شهر آشوری باستانی در بین النهرین شمالی در ساحل رود دجله که آشوری‌ها آن را در زبان محلی کلخو و باستان شناسان آن را نیمرود می نامند) حمله کنند.