جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

اردبیل طرح جامع مدیریت بحران ندارد/وظیفه شورا توزیع بودجه نیست


اردبیل طرح جامع مدیریت بحران ندارد/وظیفه شورا توزیع بودجه نیست

به گزارش خبرنگار مهر، احمد عظیمی پیش از ظهر دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران اردبیل تصریح کرد: نبود طرح جامع موجب شده عملکرد دستگاه ها در هنگام بروز بحران کاملا جزیره ای باشد.

وی با بیان اینکه در هنگام بروز بحران یک مرکز کنترل فرماندهی نداریم، اضافه کرد: وظیفه مدیران این است که در صحنه بایستند و موضوع را مدیریت کنند.

وی به ضرورت ایجاد یک مرکز کنترل تاکید کرد و بیان داشت: این مرکز می تواند اصلی ترین موتور محرک مدیریت بحران باشد.

مدیر کل امنیتی انتظامی استاندار در خصوص کیفیت مانورهای برگزار شده اضافه کرد: اغلب مانورها کلیشه ای و صوری است و در زمان واقعی بروز بحران آمادگی دستگاه ها به عینه مشاهده می شود.

وی افزود: زمان لاستیک آتش زدن و حضور آتش نشانی برای دفع خطر گذشته و باید مانورها دقیق تر و اصولی تر باشد.

عظیمی با یادآوری شناسایی و تحویل اجساد یک هفته بعد از وقوع زلزله نیر ادامه داد: دلیل آن نبود مدیریت واحد و نهادی برای شناسایی اجسا و تحویل آن به خانواده هایشان بود.

وی به ضرورت شناسایی جغرافیای بحران اشاره کرد و افزود: حتی یک نهاد مشخص برای تعریف این جغرافیا نداریم.

به گفته مدیر کل امنیتی انتظامی استاندار با تعیین جغرافیا گلوگاه های بحران و محدودیت های دستگاه ها استخراج می شود و در هنگام بروز بحران می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی کمبود امکانات اطلاع رسانی را از ضعف های مدیریت بحران استان خواند و گفت: به عنوان مثال اگر صدا و سیما دچار مشکل شود ما در امر اطلاع رسانی مشکل خواهیم داشت.

عظیمی معتقد است نبود شکبه ارتباطات منسجم موجب شده در برخی از مواقع خود عوامل امدادی مولد بحران باشند.

وی تصریح کرد: ارزیابی عملکرد مدیریت بحران استان در سال های گذشته نشان می دهد هر جا بحران مقطعی بوده خوب عمل کردیم اما با طولانی شدن بحران عملکرد رو به ضعف گذاشته است.

مدیر کل امنیتی انتظامی استاندار خلاء نبود پایگاه داده را برجسته دانست و افزود: این در حالی است که در شناسنامه مدیریت بحران هیچگاه ضعف دستگاه ها مطالعه نمی شود.

وی با تاکید به اینکه آسیب پذیری  شهرستان ها احصا شده است، ادامه داد: شورای هماهنگی مدیریت بحران محل توزیع بودجه و تاکید به وظایف ذاتی دستگاه ها نیست.

عظیمی معتقد است این شورا باید خلاء ها و ضعف های موجود در مدیریت بحران را شناسایی کرده و اقدامات جدی برای آن داشته باشد.

وی با ذکر مثالی با بیان اینکه اردبیل فقط یک لوله خط گاز دارد تصریح کرد: اگر این خط با افت فشار همراه شده و یا دچار مشکل شود معلوم نیست گاز ۱٫۵ میلیون نفر جمعیت چطور تامین خواهد شد.

وی افزود: تجربه بحران های گذشته باید مطالعه شده و در برنامه ریزی ها مورد استفاده قرار گیرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد