جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

آمایش سرزمین راهکار مهم برای حل چالش آب در کشور است


آمایش سرزمین راهکار مهم برای حل چالش آب در کشور است
شهرکرد- خبرگزاری مهر: معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: یکی از مهم ترین راهکارها برای حل چالش آب آمایش سرزمین است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا دائمی ظهر سه شنبه در دومین همایش ملی بحران آب در دانشگاه شهرکرد اظهار داشت: پیگیری سند آمایش سرزمین در معاونت برنامه ریزی به شدت دنبال می شود.

وی تصریح کرد: ما لازم است همواره به دنبال آمایش سرزمین باشیم.

دائمی ادامه داد: زمانی که ما به استفاده ناصحیح و غیر پایدار انسان از زمین و آب می رسیم لازم است به دنبال آمایش سرزمین باشیم که در حال حاضر ما به این نقطه رسیده ایم.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو اذعان داشت: بر اساس آمایش سرزمین است که ما می توانیم برای آینده تجزیه، تحلیل و ارزیابی داشته باشیم و به دنبال این موارد برنامه ریزی صحیحی نیز داشته باشیم.

متاسفانه هنوز عمل و مدیریت خوبی در آمایش سرزمین نداشته ایم

دائمی یادآور شد: در عرصه های آمایش سرزمین در جغرافیا، اقتصاد و برنامه سوم توجه ویژه ای شده است.

 معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز عمل و مدیریت خوب در آمایش سرزمین نداشته ایم، بیان داشت: لازم است در برنامه پنج توسعه ستاد هماهنگی و تلفیق و کمسیون برنامه ریزی داشته باشیم.

دائمی تاکید کرد: لازم است بحث انسان در آمایش سرزمین آورده شود.

وی با اشاره به اینکه در این استان اسناد بالادستی خوبی در شناخت وضعیت و مباحث انجام شده است، بیان داشت: این استان راهبردها را برای ایجاد آمایش سرزمین دارد.

کاهش میزان آبخوان های زیر زمینی چهار محال و بختیاری یکی از چالش های جدی است

 مدیر عامل آب منطقه ای چهار محال و بختیاری نیز در این همایش گفت: میزان آب خوان های زیرزمینی چهار محال و بختیاری به یک چالش جدی روبه رو شده است.

حسین صمدی اظهار داشت: بسیاری از کشاورزان ما متاسفانه هنوز با الگوی کشت قبلی کار می کنند .

وی با اشاره به اینکه انتقال آب بین حوزه ای یکی دیگر از اصللی ترین چالش ها ی این استان به شمار می رود، تصریح کرد: مسائل را باید با رعایت قانون، مذاکره و رویکرد علمی حل کرد.

صمدی ادامه داد: سرمایه گذاری در بخش آب در این استان صورت نگرفته است و متاسفانه در این حوزه با کمبود اعتبارات نیز مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه ما به شدت با کمبود اعتبار مواجه هستیم، اذعان داشت: دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به این مسئله داشته باشد.

صمدی با بیان اینکه سه مرحله مدیریتی در بخش آب وجود دارد، عنوان کرد: مرحله اول مدیریتی زمانی بود که مصارف و منابع آب ما در یک تعادل بودند.

مدیر عامل آب منطقه ای چهار محال و بختیاری با تاکید بر اینکه در تمام دنیا مراحل مدیریتی و تکاملی وجود دارد، بیان داشت: ما نیاز به نگرانی نرخ مصرف آب نداریم اما مصارف از منابع پیشی بگیرد مدیریت لازم است تغییر کند.

صمدی اظهار داشت: لازم است در روش مصرف آب اصلاحاتی صورت گرفته و برای کشاورزی نیز از سیستم آب یاری نوین استفاده شود و به نقطه ای برسیم که بتوان تعادل را برقرار کرد.

 مدیر عامل آب منطقه ای چهار محال و بختیاری تصریح کرد: همیشه باید آینده را با آنچه که در توان است مطابقت دهیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد