جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

احداث جاده در حاشیه تالاب پریشان کارشناسی نبوده است

احداث جاده در حاشیه تالاب پریشان کارشناسی نبوده است

فرماندار کازرون گفت: احداث جاده در حاشیه تالاب پریشان کارشناسی نبوده است.

به گزارش کازرون نگاه، حمیدرضا گرامی در جلسه کارگروه تالاب پریشان که به‌منظور بررسی انسداد چشمه‌های این تالاب با حضور رؤسای ادارات حفاظت محیط‌زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، امور منابع آب شهرستان کازرون و تنی چند از تشکل‌های مردم‌نهاد در محل تالاب پریشان تشکیل شد در سخنانی اظهار داشت: اقشار مختلف مردم در همایش پیاده‌روی ۱۱ بهمن‌ماه امسال در تالاب پریشان نسبت به احداث جاده بین‌مزارع حاشیه تالاب معترض بودند و آن را عامل مسدود شدن آب چشمه‌های این تالاب بیان کردند.

وی اعتراض مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد حفاظت از محیط‌زیست را به‌حق دانست و گفت: چنانچه احداث این جاده بر اساس علمی، کارشناسی شده و مهندسی تعریف و انجام می‌گرفت بسیاری از مشکلات پیش روی این تالاب را امروزه کمتر داشتیم.

فرماندار کازرون به اهمیت جایگاه بین‌المللی و اکوسیستمی دریاچه پریشان  اشاره کرد و افزود: شرایط اقلیمی، خشک‌سالی‌های پی‌درپی و برداشت‌های آب در قالب چاه‌های غیرمجاز منجر به خشکیدگی این دریاچه شد.

گرامی ادامه داد: در سال گذشته با کمک شورای تأمین شهرستان کازرون و توانمندی‌های مسئولان استان فارس و جوامع محلی کارگروهی در منطقه تالاب  پریشان صورت گرفت که نتیجه آن صدور سند مالکیت تالاب و ایجاد خاک‌ریز در محدوده تالاب و پلمب شدن ۲۱۰ چاه غیرمجاز شد.

وی متذکر شد: عمده نگاه‌ها به تالاب پریشان در سال‌های گذشته مقطعی و بدون چشم‌انداز به آینده بوده و همین امر به حیات تالاب ضربه زده است.

فرماندار کازرون گفت: آتش‌سوزی سال‌های گذشته در تالاب پریشان که به‌واسطه خوراک دام صورت گرفته بود، آسیب جبران‌ناپذیری به مسائل زیست‌محیطی و آبزیان این تالاب وارد کرده است.

گرامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث انتقال آب از سد نرگسی جره بالاده به دریاچه پریشان به‌منظور احیای این دریاچه مورد پی‌گیری نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی قرارگرفته که در این راستا سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور اعلام آمادگی کرده است.

وی در پایان از رئیس حفاظت محیط‌زیست این شهرستان خواست با تشکیل کارگروه تخصصی و به‌صورت میدانی موارد مسدود شدن چشمه‌های تالاب پریشان را بررسی کارشناسانه و نتیجه را در اسرع وقت به فرمانداری اعلام کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد