جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

"زندگی در حاشیه خلیج فارس شاید تا پایان این قرن غیرممکن شود"

"زندگی در حاشیه خلیج فارس شاید تا پایان این قرن غیرممکن شود"

نتایج پژوهشی جدید درباره تغییرات آب‌وهوایی نشان می‌دهد که گرما و رطوبت در حاشیه خلیج فارس تا پایان قرن جاری ممکن است به حدی برسد که تحمل آن برای انسان غیرممکن شود. دوحه، ابوظبی و بندرعباس قربانیان این موج خواهند بود.

پژوهشی علمی درباره تغییرات آب‌وهوایی که نتایج آن روز دوشنبه (۴ آبان، ۲۶ اکتبر) منتشر شده، هشدار می‌دهد که با تداوم وضعیت کنونی، حاشیه خلیج فارس ممکن است تا کمتر از صد سال دیگر با موج مرگ‌باری از گرما و رطوبت طاقت‌فرسا روبرو شود که زندگی را برای انسان‌ها غیرممکن خواهد کرد.

به گزارش واشنگتن‌پست، شهرهای حاشیه خلیج فارس، از دوبی در امارات گرفته تا بندرعباس در ایران، احتمالا اولین شهرهای جهان خواهند بود که دمایی فراتر از حد تحمل انسان را تجربه خواهند کرد. بر اساس این پژوهش، موج گرمای سوزان ممکن است مکه، مهم‌ترین شهر مسلمانان جهان را هم زیست‌ناپذیر کند. شهرهای جنوب ایران که در ارتفاع کمی از سطح دریا قرار دارند، در کنار دوحه، ابوظبی و ظهران (عربستان) از بزرگ‌ترین قربانیان این موج گرما خواهند بود.

پژوهشگران دانشگاه ام‌آی‌تی و ماریمونت در آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که در آن دسته از شهرهای این منطقه که در کنار آب‌های گرم قرار گرفته‌اند، دمای هوا به‌گونه‌ای بی‌سابقه افزایش خواهد یافت و سیستم تعریق و تهویه بدن انسان در مواجهه با آن توان کنترل دما را از دست خواهد داد؛ این یعنی گذر از "آستانه سکونت‌پذیری"، به عبارت ساده‌تر ادامه حیات در چنین شرایطی عملا غیرممکن خواهد بود.

تغییرات آب‌وهوایی (Climate Change) و افزایش دما در سراسر جهان نتیجه زندگی بی‌ملاحظه ما در دنیای امروز است که برای نسل‌های آینده تهدیداتی مرگ‌بار به همراه خواهد داشت. پژوهش‌های پیشین نشان می‌داد که چنین تغییرات تکان‌دهنده‌ای ممکن است تا ۲۰۰ سال آینده رخ دهد، اما این پژوهش جدید که بر شرایط منطقه‌ای متمرکز است، روز وداع با زندگی را در این نقطه از کره خاکی که "گهواره تمدن" بود، نزدیک‌تر از پیش می‌بیند.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در مجله Nature Climate Change منتشر شده است. دانشمندان در این پژوهش از مدل‌های جوی با وضوحی بالا که از خلیج فارس تهیه‌شده بهره گرفته‌اند تا سناریوهای احتمالی گوناگون برای دهه‌های آینده را پیش‌بینی کنند.

به گفته متخصصان تنها در صورتی می‌توان از بروز چنین رویدادهای مرگ‌باری در آینده نه چندان دور جلوگیری کرد که راهی برای دفع آلودگی ناشی از تولید گازهای گلخانه‌ای یافت شود. تجمع گازهای گلخانه‌ای در جو، مهم‌ترین علت گرمایش جهانی است.

حالا کسانی که در این منطقه از دنیا مشغول ساخت و سازند، باید بناها را به‌گونه‌ای طراحی کنند که امکان تحمل چنین دمای طاقت‌سوزی را داشته باشند. دانشمندان می‌گویند در کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس شاید بتوان روی زندگی در دل بناهای ساخته دست انسان حساب کرد، اما هشدار می‌دهند که در چنان شرایط طاقت‌فرسایی "حتی ابتدایی‌ترین کارهای بیرون از محل سکونت هم به احتمال زیاد به طور ملموسی تحت تاثیر این تهدیدات مرگ‌بار قرار خواهند گرفت".

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد