جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

درباره ترکیه

موقعیت جغرافیایی:                                            
ترکیه، سرزمینی در غرب آسیا و جنوب شرق اروپا، در نیمکره شمالی با وسعتی معادل ۸۱۴۵۷۸ کیلومتر مربع از دو شبه جزیره آناتولی و تراس شرقی تشکیل یافته است. ترکیه از سه طرف به دریا راه دارد و دو همسایه اروپایی و شش همسایه آسیایی دارد، از شمال شرق، 160 کیلومتر مرز را با کشورهای مشترک المنافع و از شرق ۴۵۴ کیلومتر مرز با ایران و از طرف جنوب با عراق و سوریه (۳۳۱ و ۸۷۷ کیلومتر) و از غرب با یونان و بلغارستان مرز مشترک دارد و دریاهای سیاه (شمال ترکیه) مرمره و اژه (شمال غرب و غرب)،  مدیترانه(جنوب) از طریق دو تنگه بسفر و داردانل به دریاهای آزاد مرتبط می شوند و از لحاظ جغرافیایی موقعیت مناسب بحری به این کشور می دهند.

                                                                         
پایتخت:
پایتخت آن آنکارا است.
جمعیت:
70 میلیون نفر ( سال 2005)

جاذبه های توریستی:
موزه توپ کاپی سرای

ایا صوفیا- استانبول                                                                               
موزه جنگ استقلال                                                                        
موزه جمهوریت  

 

 ده بنای معروف فرهنگی ترکیه

1- آیاصوفیه :

بنای آیا صوفیه که در میدان سلطان احمد استانبول قرار دارد یکی ازبزرگترین اثرهای تاریخی دوران بیزانس است و در زمان کنستانتینوس اول بنا شده است. این بنا که ستون بندی آن چوبی بود در 15 شوبات 360 افتتاح شد اما درجریان شورش علیه دولت تماما سوخت. بنایی که امروزه در سال پذیرایی صدها هزار نفر توریست داخلی و خارجی است، در سنوات بعد از آن تاریخ نیز مکرر بازسازی شده است. این بنا که به مدت 916 سال بعنوان کلیسا از آن استفاده شده است پس از فتح استانبول به مسجد تغییر یافت. این مسجد به مدت 481 سال در دوران عثمانی ها فعال بود. آیا صوفیا بعدا با اضافه شدن بناها ، مناره ها و بازسازیها در سال 1935 به موزه تبدیل و در خدمت توریسم قرار گرفت. موزه هر روز از ساعت 9:30 الی 16:30 برای بازدید علاقه مندان باز است .


2- موزه موزائیک آنتالیا :
یکی از موزه های بسیار معروف موزائیک دنیا

یکی از مکانهایی که مورد توجه کسانی است که میخواهند از زندگی روزمره گذشته اطلاعاتی کسب کنند. بویزه موزائیکهای این موزه موزائیک در یک حد اعجاب آوری و زیبایی نشانه هایی از زندگانی دوران دوم باستان را دارا بوده و بخوبی حفظ شده است. این موزائیک (نشان میدهد که تیر شکار حیوانات چطور ساخته می شد . اشعاره فصول سال و قهرمانهای آنان کی بوده است. همچنین در این موزه آثاری از دورن هیتیتها و اسور بصورت قلم کاری روی سنگ ، طلا و آثار ساخته شده و از جنسهای مختلف وجود دارد.
3- مترو پولیس : قصبه مادر مقدس (Ana tanrıca kentı)

حدود 725 سال قبل ازمیلاد مسیح در متروپولیس تحت نام قصبه مادر مقدس بنا شده است. در دوره پایانی هلنستیک دوران طلا را از سر گذرانده ، در دوران آگوستوس ،امپراتوری روم، بر روی آن صلیب های خارجی قرار گرفته ودردوران بیزانس مرکز روانشناسی شده است. در حفاریهای متروپولیس از سال 1989 به این طرف مطالب بسیار مهمی در مورد تاریخچه این بنا بدست آمده است.

4- آیزانویی Aızanoı (cavdarhısar. Kutahya
شهر ثروتمند امپراتوری روم

این شهر که در دوران اولیه بیزانس مرکز روانشناسی بوده است ، در دوران امپراتوری روم با صنعت پشم بافی و شراب سازی توسعه و شهر ثروتمندی شد.

5- ماردین – نمایی از معماری سوری

از زیبائی معماری سوریانی این شهر است که سنگ نیز در آن کاربرد یافته است. نماهای سنگی در ماردین رو به نابودی است و با جنگ چند استاد کار هنوز پا برجاست. یکی از مهمترین علل نابودی این اثر هنری کوچ سوریانی از این منطقه به خارج از ترکیه در حوالی سالهای 1900 است.
از دیار بکیر به ماردین 96 کیلومتر است. از استانبول به ماردین 1448 کیلومتر و 15 ساعت راه با اتوبوس است.


6- هاتوشاش Hattusas
« پایتخت امپراتوری»

این شهر در دوران برتر در بوغاز کوی بدست ساکنین یعنی هاتیلر بنا و بعدا به دست هیتیلر افتاده است. می توان در شمال مقبره بزرگ بازمانده هایی از آثار دوران هاتی ها را دید. براساس قدیمی ترین سند بدست آمده در بوغازکوی از دوران هیتیتها این بنا در سال 180 قبل از میلاد بدست پادشاه شهر کوسارا آنیتا ویران شده است. اما براساس یک نامه ای بدست آمده از دوران هامورابی مدت کوتاهی پس از مرگ پادشاه آنیتا ، هیتیتها به منطقه هاتوشا آمده و اسم آنجا را براساس زبان خودشان هاتوشاش گذاشته اند.


7- ایزنیک :
شهر موزه میراث دوران هیلینستیک
نظیر تمام شهرهای دیگر هلنستیک ، ایزنیک نیز اثر طراح شهرها و معمار مشهور هیپودوموس است. ایزنیک در دوران گسترش مسیحیت جزو شهرهای پیشتاز محسوب می شود. این اثر تاریخی که در آنادولو جزو مهمترین آثار رومیاست مهمترین بنای باقیمانده از دوران بیزانس است که کلیسای محل جمع شدن 7 مشاور سوفیا می باشد.


8 – آسوس :
2000 سال بعد نیز پابرجاست و از آن استفاده می شود.
آسوس در فاصله 400 کیلومتری استانبول ، 300 کیلومتری بورسا ، 270 کیلومتری ازمیر و 100کیلومتری چاناک قلعقرار دارد.


9- برگاما :
قرار گاه نظامی برخی دورانها برگاما از استانبول 550 کیلومتر ، از آنکارا 530 کیلومتر فاصله دارد. میتوان از استانبول از طریق قایق و باندریها به آنجا رسید. فاصله باندریما تا بالیکسیر 250 کیلومتر است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد