جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

گنبد نمکی گچین

در جنوب ایران و در جزیره های خلیج فارس ، بیش از ۱۱۵ گنبد نمکی و یا دیاپیر نمکی وجود دارد که مجموعه سنگهای آنها را سازند هرمز معرفی کرده اند سالیان درازی است که درباره آن سخنها گفته شده و نوشته ها به رشته تحریر کشیده شده است .
در فرهنگ چینه شناسی بنوشته اشتوکلین ( ۱۹۶۸) برای معرفی سازند هرمز چنین آمده است : ” سنگ نمک ، گچ و بلوکها و توده های از ریخت افتاده ای در هر اندازه ممکن شامل مواد رسوبی مانند آهکهای نازک لایه بدبو ، دولومیت چرت دار قهوه ای ، ماسه سنگ قرمر ، شیل های رنگین ، رسهای بر جای مانده و سنگهای آذرین نظیر دولریت اپیدوتیتیزه ، بازالت ، کوارتز پورفیر ، ریولیت ، کراتوفیر ، تراکیت و غیره است “.
در کوه گچین بصورت بسیار آشکار ردیف تبخیری رسوبی و آتشفشانی وجود دارد که دارای پیوند های بنیادی و ردیف چینه ای مشخص می باشند و بخوبی می توان چینه شناسی سازند هرمز را باز سازی کرد .
برای اغلب محققان علوم زمین مکانیسم پیدایش گنبد ها و تنوع سنگ شناسی آن مطرح و تا کنون گزارشات و مطالب فراوانی راجع به گنبد های نمکی به چاپ رسیده است .
بعلت اهمیت و جایگاه ویژه گنبدهای نمکی جنوب ایران و از طرفی شناخت ویژگیهای لیتولوژیکی ، ساختاری و مورفولوژی گنبد های نمکی و منابع معدنی با ارزشی که در گنبد ها یافت می شود سوژه پایان نامه را برروی گنبد نمکی گچین متمرکز و هدف شناخت ویژگیهای لیتولوژیکی ، ژئوشیمی و پترولوژی سنگهای آذرین و دگرگونی و منابع معدنی آن میباشد .

جکیده:

گنبد نمکی گچین یکی از گنبد های نمکی سازند هرمز در جنوب ایران است که در ۳۵ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است . از لحاظ ژئومورفولوژی ۵ بخش مختلف در این گنبد شناسائی شده است ، بطور کلی گنبدی پست و فروافتاده می باشد که توده های آذرین در بخش میانی آن تجمع پیدا نموده و علت برجسته ماندن این توده ها و همچنین نیم حلقه شمالی گنبد انحلال نمک در کنار آنهاست .
انحلال نمک همچنین باعث در هم ریختگی این سازند شده است بطور یکه بنظر میرسد همه اجزاء سازند هرمز از جایی کنده شده و بهمراه نمک بالا آمده اند ، با مطالعات اخیر مشخص شده است که میان اجزاء مختلف سازند هرمز ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و همه این رسوبات متعلق به یک محدوده زمانی مشخص و یک حوضه هستند.
در سازند هرمز ۴ بخش مشخص دیده می شود :
الف) نمک الوان که به کانیها و سنگهای مختلف آلوده است ، این بخش حدود ۵۰ متر ضخامت دارد
ب) تناوب شیل و ماسه سنگ و مارن و کمی آهک که شنان دهنده رخساره تخریبی بعد از رسوب نمک است .
ج) آهک تیره رنگ بد بو ، تیغه ای و آلگ دار که حاوی فسیل می باشد و در سراسر گنبد نمکی گچین بصورت یک طبقه کلیدی قابل ردیابی است . این طبقه گاهی اوقات مستقیما روی نمک می نشیند
د) توف های سفید رنگ و ماسه سنگهای خاکستری بهمراه بین لایه هائی از شیل و آهک های صورتی رنگ ، سنگهای آذرین درونی و بیرونی اسیدی و بازیک نظیر دیاباز ها ، گابرو ها ، بازالت های دگرگون شده ، آندزیت ، داسیت ، تراکیت ، ریولیت ، توف ریولیتی ، مونزونیت ، گرانودیوریت ، گرانیت و سنگهای دگرگونی نیز به همراه واحد های رسوبی دیده می شود .
سنگهای درونی و بیرونی بازیک بشدت دگرسان شده اند و اغلب اثرات کانیهای اولیه را از دست داده و تبدیل به مجموعه  کانیهای اپیدوت ، کلریت ، کانیهای رسی شده است .
ماگمای مادر این سنگها احتمالا یک ماگمای آلکالن بازالتی بوده و بنظر میرسد که قدیمی تر از ماگمای اسید باشد . نفوذ ماگمای بازیک در یک ریفت قاره ای که زمانی محل ته نشینی رسوبات تبخیر ی و تخریبی بوده باعث ذوب پوسته قاره ای شده و همین حادثه موجب تولید ماگمای اسیدی شده است . سنگهای آذرین بیرونی و درونی اسید به سه بخش تقسیم شده است :
۱)    توف و توفیت های زیر دریائی
۲)    گنبد های ریولیتی
۳)    توده  های گرانیتی
وجود گچ ، نمک و قطعاتی از سنگهای کربناته در توف ریولیت ها و گذر تدریجی این توف ها به ماسه سنگ  نشانه همزمانی تشکیل رسوبی ها و حضور ماگمای اسیدی در حوضه است .
زمانیکه فعالیت آتشفشانی در دریای کم عمق حوضه به اوج خود رسیده است ، هنوز رسوبات مراحل دیاژنز را نگذارنده بوده اند ، زیرا پرتابه های این مواد در رسوبات دیده می شود .
بخشی از آتشفشانیها به سطح رسیده و فوران نموده اند و بخشی دیگر در قسمت های زیرین قرار گرفته و تدریجا متبلور شده و گرانیت ها را بوجود آورده است . با توجه به آنالیز های ژئوشیمیائی ، هر سه گونه این سنگها در خانواده ماگما های گرانیتی قرار دارند تقریبا ۷۰ درصد  سنگهای آتشفشانی اسیدی دارای ترکیب ریولیتی ، ۲۰ درصد تراکیتی ، ۵ درصد داسیتی و ۵ درصد آندزیتی هستند .
ماگمای مادر این سنگها دارای ترکیب گرانیتی و در سری کالکوآلکالن تا آلکالن قرار می گیرد . مقدار درصد بالای K2O نشان می دهد که این سری غنی از پتاسیم بوده است .
توده های نفوذی بیشتر دارای ترکیب گرانیتی هستند اما به مقدار کم گرانودیوریت ، مونزونیت ، سینیت و دیوریت بصورت دایک دیده می شود ، این سنگها هم در سری کالکوآلکالن قرار می گیرند .مقدار Al2O3  این سنگها بیش از ۱۲ درصد است و طبق تقسیم بندی شاند این سنگها پر آلومینوس می باشند .
ماگمای مادر این سنگها نیز مشابه ریولیت ها در سری کالکوآلکالن قرار دارد و مقدار درصد K2O از Na2O  بیشتر است . تاثیر حرارتی این توده ها بر سنگهای اطراف نشان می دهد که این توده ها حداقل با یک اختلاف زمانی بعد از فعالیت آتشفشانی و بعد از دیاژنز رسوبات شروع به تبلور نموده اند .
عامل دگرگونی درگبند ها ، می تواند حاصل حرارت تبلور توده های نفوذی و یا حرارت حاصل از اصطکاک ساقه نمک و دیاپیر با سنگهای همبر خود باشد .
دگرگونی های همبری بیشتر هورنفلسی هستند و دگرگونی فراگیر گنبد که در حد رخساره آلبیت اپیدوت هورنفلس تا هورنبلند هورنفلس می باشد شیستوزیته و برگواری ندارند .

نظرات 1 + ارسال نظر
میلاد سلیمی یکشنبه 26 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 11:36 ق.ظ

سلام میشه لطف کنید با من تماس بگیرید. 09123801990

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد