جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

فاجعه مرگبار انسانی؛ ابر آتشفشانی« ایسلند» را دست کم نگیرید

پژوهشگری که پیشگویی او درباره آتشفشان ایسلند درست از آب درآمد، این بار در کتاب خودفاجعه هولناک تری را پیش بینی کرده و نوشته است: اگر انسان آمادگی لازم را برای رو به رو شدن با یک فوران عظیم آتشفشانی نداشته باشد، تمدن بشری به کلی نابود خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.IR؛ چنانچه می پندارید آتشفشان ایسلند مهیب بوده است، بهتر است تجدید نظر کنید؛ زیرا بر پایه یافته های جدیدترین کاوش یکی از پژوهشگران دانشگاه کمبریج، ابرهای خاکستری آتشفشان ایسلند که چندی پیش حمل ونقل هوایی غرب اروپا را به کلی زمین گیر و تعطیلات را به کام بسیاری از مسافران تلخ کرد، «تنها جرقه ای» از نتایج فاجعه آمیز یک آتشفشان عظیم بوده است.دکتر کلایو اپن هایمر در کتابش با عنوان «فوران هایی که دنیا را تکان دادند»، از فوران آتشفشانی عظیم خبر می دهد که به از بین رفتن محصولات کشاورزی، تغییرات آب و هوایی و مرگ میلیون ها انسان می انجامد.

آخرین آتشفشان عظیمی که دانشمندان به حقایقی درباره آن دست یافته اند، 26 هزار سال پیش رخ داده است. اپن هایمر پیشگویی می کند که احتمال بروز چنین آتشفشان تکان دهنده ای در سده جاری میلادی، یک پانصدم است؛ احتمالی که شاید به دلیل اندک بودن، دولت ها آن را نادیده بگیرند، اما برای کلید زدن یک فاجعه مرگبار انسانی کافی است.اوپن هایمر نخستین کسی بود که 10 سال پیش، پیامدهای خاکستر آتشفشان ایسلند و بحران آفرینی آن را در حمل ونقل هوایی اروپا پیش بینی کرده بود؛ اما به دلیل «غیرمحتمل» به نظر رسیدن چنین حادثه ای، بودجه لازم برای پژوهش در اختیار او قرار نگرفت.
اوپن هایمر می گوید: هر بار که حادثه ای بزرگ مانند سونامی اتفاق می افتد و فاجعه به بار می آید، با خود می گوییم باید پیش تر درباره آن چاره ای می اندیشیدیم.

با این وجود از آن رو که هیچکس نمی تواند زمان و مکان دقیق این حوادث را تعیین کند، سیاستمداران می پندارند چنین پیشامدهای در دوره زندگی و حکومت آنها روی نمی دهد و می توانند از آن جان سالم به در ببرند.

اما گاه و بی گاه، ما نمی توانیم از چنین اتفاقاتی در امان بمانیم. اگر خود را برای رویارویی با حوادثی از این دست آماده نکنیم، با پیامدهایی بسیار بدتر ازآن چیزی که انتظار داریم رو به رو خواهیم شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد