جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

انتالیای ترکیه

شهر آنتالیا در سال ۱۵۹ قبل از میلاد توسط آتالوس بنا نهاده شد. آتالوس نام این شهر را آنتالیا نامید. این شهر قبل از این که به دست عثمانی ها بیفتد تحت تصرف رومی ها، بیزانسی ها و سلجوقیان بوده است.

آنتالیا از کوه های توروس با پوششی از درختان کاج به سمت پایین جایی که دریای زلال و جوشان قرار گرفته امتداد می یابد و به خط ساحلی نامنظم خلیج منتهی می گردد.

این منطقه ی آفتابی در طول ۳۰۰ روز سال جهت فعالیت هایی از قبیل حمام آفتاب، شنا، موج سواری، اسکی روی آب و قایق رانی و کوهنوردی مورد استفاده قرار می گیرد. چنان چه در ماه های مارس و آوریل به آنتالیا سفر کنید می توانید صبح ها به اسکی کردن و عصرها در آب های گرم مدیترانه به شنا کردن بپردازید.

علاوه بر مناطق تاریخی مهم که در این منطقه قرار دارند، می توان از جنگل های کاج و باغات زیتون، مرکبات و نخل ها و در نهایت از مزارع موز و ادوکادو نیز نام برد.

در این شهر بلوارهای زیبا با درختان نخل و لنگرگاه ها خودنمایی می کنند. در بخش قدیمی و تماشایی آن منطقه کاله ایجی قرار دارد. بافت خاص منطقه که شامل خیابان های کم عرض و پیچ در پیچ بوده به همراه خانه های قدیمی که توسط دیوارهای قدیمی محصور شده ، بسیار جلب توجه می کنند.

گردش روزانه در آنتالیا

چه چیزی جذاب تر از مناطق رویائی و کوهستانی زیبا، با تنوع گیاهی بسیار زیبا و جلوه با شکوه دریا در این منطقه که اگر خرابه های تاریخی و باستانی باقی مانده از گذشته را نیز به این مناظر اضافه کنیم ارزش رفتن به یک گردش روزانه در این منطقه را دو چندان خواهد کرد.

در حومه شهر آنتالیا مناطقی وجود دارد که امکان گردش روزانه و مفرح را برای گردشگران فراهم می آورد. برای نمونه گردشگران می توانند از آبشارهای دودن که در ۱۴ کیلومتری شرقی شهر آنتالیا قرار دارند دیدن نمایند. در این منطقه این امکان برای آن ها وجود دارد که در پشت آبشار قدم بزنند. آبشارهای دودن در مسیر ساحلی لارا مستقیما به دریا سرازیر می شوند. از دیگر نمونه های دیدنی این مناطق می توان از آبشار کورشون لو و دریاچه نیلوفر که هر دو در ۱۸ کیلومتری آنتالیا قرار دارند با مناظر زیبا و باشکوهش نام برد.

ساحل ماسه ای لارا در حدود ۱۲ کیلومتری شرق آنتالیا قرار دارد. سواحل کنیا التی هم در نزدیکی آنتالیا و در غرب آن قرار دارد. از آن منطقه مناظر زیبای کوه های مقابل قابل رویت می باشد. کمی دورتر پارک ملیBeydoalari و ساحل توپ جام قرار دارد که از مناظر دیدنی دیگر این منطقه به شمار می آیند.

در این منطقه جزیره ی طبیعی و زیبای مسیحیان را نیز نباید فراموش کرد. در منتهی الیه شمالی پارک امکانات لازم جهت برپائی چادر و استفاده از مناظر مهیا می باشد. در صورتی که قصد دارید تا منطقه وسیعی از مناظر را در زیر پاهای خود تماشا کنید مجموعه امکانات تفریحی و رستوران های موجود در بالای تپه تون اکتپه گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

شهرکSakli Kent در فاصله ۵۰ کیلومتری آنتالیا شهری است ایده آل برای ورزش های زمستانی. این شهر در قسمت شمالی منطقه ی باتلاق های کوهستانی باکیرلی و در ارتفاع حدود ۱۷۵۰-۱۹۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

در ماه های مارس و آوریل علاوه بر این که شما می توانید صبح هنگام در این ارتفاعات به ورزش مفرح اسکی بپردازند، این امکان را خواهید داشت تا غذای مورد دلخواه را که شاید خوراک ماهی باشد در این محل میل کنید. سپس در ارتفاعات پائین تر به ورزش موج سواری و شنا پرداخته و در صورت تمایل حمام آفتاب بگیرید. علاوه بر این شما می توانید قسمتی از وقت خود را به تماشای پارک حفاظت شده دوزلرچالی که در منطقه شمالی آنتالیا قرار دارد بگذرانید. هم چنین از نزدیک حیات وحش آن منطقه که شامل حیواناتی چون آهو و بزکوهی می باشد را تماشا کنید. البته از مشاهده دره ۱۱۵ متری گوور که بسیار هم زیبا است نیز نباید غافل شد.

یکی دیگر از مناطق دیدنی آنتالیا غار کارائین است که در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر آنتالیا و شرق کوه چان قرار دارد. این مکان متعلق به دوران پارینه سنگی است. غار کارائینی از جمله قدیمی ترین مکان های سکونت انسان ها در کشور ترکیه می باشد. این مکان دارای یک ورودی مجزا است که با نور خورشید روشن می شود که در ادامه به ۳ تالار به هم پیوسته منتهی می گردد. در داخل موزه ی کوچکی که در کنار درب ورودی این غار قرار دارد برخی از آثار باستانی که قدمت آن ها به 160000 سال قبل از میلاد مسیح می رسد وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد