جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

میدان گنجعلی‌خان با حفظ اصالت ساماندهی می‌شود

یدان گنجعلی‌خان کرمان بر خلاف خبرسازی‌های اخیر در حال ساماندهی با حفظ اصالت و مرمت به صورت علمی است.

معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان در گفت‌و‌گو با میراث‌آریا (chtn)،‌ ضمن اشاره به مرمت میدان گنجعلی‌خان طی چندین دوره متوالی اظهار داشت: کارگاه مرمت این میدان تاریخی تقریبا هر دو سال یک‌بار فعال است.

«محسن موحدی» با بیان اینکه این مجموعه تاریخی شامل حمام، کاروانسرا، آب‌انبار،‌ ضراب‌خانه، مسجد و بازار مورد مرمت قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: برای مرمت هر یک از عناصر اطراف میدان چاره‌ای جز تردد از میدان گنجعلی‌خان نداشتیم.

او با اشاره به اینکه میدان نمای تمام عناصر این مجموعه تاریخی است، تصریح کرد: با توجه به اینکه میدان گنجعلی‌خان عنصر مهمی به شمار می‌رود بنابراین در بازدید مسوولان استانی ساماندهی این میدان تاریخی بسیار مورد تاکید قرار گرفت.

این مقام مسوول در اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: اصلاح فضای سبز میدان و جایگزین درختان کوتاه با درختانی که منظر این میدان را مخدوش کرده بود از دیگر برنامه‌های در دست انجام است.

«موحدی» افزود: کف بازار گنجعلی‌خان مرمت شد و زمان تعمیر، مرمت و بهسازی کف میدان با در نظر گرفتن عدم ایجاد مزاحمت برای کسبه و مردم و وقفه در فعالیت اقتصادی فرا رسیده بود که در این راستا خاکبرداری کف آغاز و به بیرون از مجموعه منتقل شد.

معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان ادامه داد: استحکام‌بخشی ستون‌ها و همچنین بازار اصلی و بازار مسگران انجام شده است و هیچ خطری در خصوص ریزش ستون‌ها وجود ندارد.

او درباره انتشار خبری مبنی بر صدور مجوز تجاوز به عرصه یخچال‌های سیرجان در برخی رسانه‌ها گفت: براساس مقررات، بنای موجود در عرصه یخدان‌ها باید برچیده شود که متاسفانه با توجه به اعتبارات مالی محدود امکان خرید این ملک وجود ندارد.

«موحدی» افزود: همچنین برای معاوضه زمین با سازمان‌های مختلفی نظیر مسکن‌ و شهرسازی و شهرداری سیرجان رایزنی کردیم که این پیگیری‌ها به جای نرسید و این سازمان‌ها عدم همکاری خود را در این راستا اعلام کردند.

این مقام مسوول در اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان افزود: با شکایت مالک به دیوان عدالت اداری حکمی مبنی بر خروج این اثر تاریخی از فهرست آثار ملی صادر شد که برای جلوگیری از وقوع آن طی جلسه‌ای به توافق رسیدیم که ساخت‌و‌ساز بر اساس ضوابط معماری مورد تائید اداره‌کل میراث‌فرهنگی باشد و با ارتفاع محدود (از دیوار‌های یخدان بالاتر نباشد) صورت گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد