جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

ثبت آئین معنوی طوق‌بندان دامغان در فهرست آثار ملی کشور

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از ثبت اثر معنوی «طوق بندان» دامغان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

«حمید یزدانی» با بیان اینکه طوق نشان و نمادی از پرچم و بیرق علمدار واقعه کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) است، افزود: همه ساله با فرا رسیدن ماه محرم اهالی شهر دامغان طوق‌ها را طی مراسم با شکوهی جامه کرده و در میان دسته‌جات عزاداری حمل می‌کنند.

او با اشاره به اینکه مراسم طوق‌بندان در بسیاری از نقاط شهرستان دامغان انجام می‌شود، گفت: در شهر دامغان رسم بوده که بدنه طوق‌ها را در مجمع‌های مسی جداگانه گذاشته و روی مجمع را با پارچه‌های مشکی می‌پوشاندند و پس از گرد آمدن جمعیت، اجزا را به یکدیگر متصل می‌کردند که این رسم امروزه در منزل شخص صاحب طوق برگزار می‌شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: همه ساله از روز پنجم تا نهم محرم در دو موعد صبح و عصر در یکی از مساجد و یا حسینیه‌های شهر دامغان مراسم طوق‌بندان برگزار می‌شود و طوق‌ها تا پایان مراسم عزاداری ماه محرم همچنان برافراشته می‌مانند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان سمنان افزود: طوق‌های مربوط به هر تکیه علاوه بر روز جامه کردن طوق، در مراسم عزاداری مشترک عاشورا و یازدهم محرم نیز توسط عزاداران حمل می‌شود.

«یزدانی» با اشاره به اینکه در روز برپایی مراسم طوق‌بندان منازل مالکان طوق و نیز تکایای بانی مراسم، پذیرای عزاداران حسینی به صرف ناهار و شام هستند، گفت: پخش کردن نذوراتی چون شیر، شربت، خرما، کیک و غیره میان حاضران در مراسم متداول است.

او اظهار داشت: برای انجام این مراسم در موعدهای 10 گانه همواره یکی از تکایای قدیمی شهر میزبان بوده و از سایر هیات‌‌ها برای برپایی این مراسم مذهبی دعوت می‌شود که این امر از گذشته تا کنون سبب برپایی عزاداری مشترک بین هیات‌های شهر در طول دهه محرم شده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه حداقل قدمت این مراسم بیش از دو قرن است، افزود: رواج شیوه‌های سنتی دیگر مانند سنگ‌زنی و تعزیه خوانی در دامغان و روستاهای تابعه آن نشان از قدمت و اصالت عزاداری حسینی در این شهرستان دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان هدف از ثبت ملی این مراسم را حفظ این مراسم، مستندسازی و جلوگیری از تحریف این آیین سنتی عنوان کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد