جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

فاجعه انسانی در سومالی

فاجعه انسانی در سومالی در پی جنگ و خشکسالی
خشکسالی بی‌سابقه در سومالی و جنگ داخلی، این کشور بحران زده را در آستانه یک بحران انسانی قرار داده به طوری که جان بیش از 10 میلیون نفر با تهدید جدی مواجه است
به گزارش مانیتورینگ فارس، شبکه الجزیره در گزارشی از وضعیت اسف‌بار میلیون‌ها نفر از مردم شاخ آفریقا که به خاطر خشکسالی در آستانه مرگ قرار گرفته‌اند، تصریح کرد که ده‌ها میلیون نفر در سومالی و اردوگاه‌های آوارگان در کنیا در آستانه بحران انسانی قرار گرفته‌اند.

بنابر گزارش‌ها منطقه شاخ آفریقا در حالی گرفتار خشکسالی بی‌سابقه شده که جان نزدیک به 10 میلیون نفر با تهدید جدی مواجه شده که 2 میلیون نفر از این افراد کودک هستند.

الجزیره تصریح کرد: بیشترین حجم این خشکسالی در منطقه جنوب و مرکز سومالی است و این در شرایطی است که این کشور از سال 1991 در پی سقوط دولت دچار جنگ داخلی و آشوبی است که گروه موسوم به الشباب از شاخه های القاعده مسئول شورش در این کشور است.

بنابر گزارش‌ها روزانه هزاران نفر از مردم سومالی برای نجات از گرسنگی به اردوگاه‌های آوارگان سازمان ملل در کنیا فرار می‌کنند و ساعات‌ها بدون آب و غذا در بیابان راه می‌روند تا از مرز عبور کنند و این در شرایطی است که سازمان‌های بین‌المللی نسبت به کمبود آب و غذا در این اردوگاه‌ها هشدار داده‌اند.

حجم خشکسالی در سومالی به حدی است که تقریبا حیات جانوری در این منطقه نابوده شده، این خشکسالی در طی 60 سال گذشته در آفریقا بی سابقه بوده است و برخی از مناطق سال‌هاست که باران ندیده‌اند و زمین‌های کشاورزی به بیابان تبدیل شده‌اند.

الجزیره در گزارش از وضعیت جغرافیایی خاص سومالی وبلایای‌های طبیعی متعددی که در این منطقه روی می‌دهد، تاکید کرد که در پی خشکسالی‌ها پیاپی اغلب مناطق جنگلی در سومالی از بین رفته است.

این در شرایطی است که بلایای طبیعی وقتی در سومالی مرگبارتر می‌شوند که دریابیم این کشور از ابتدای دهه 90 دچار جنگ داخلی است و گروه‌های سلفی تلاش می‌کنند حکومت این کشور را ساقط کنند.

بسیاری از ناظران سیاسی اوضاع کنونی سومالی را با افغانستان در زمان طالبان مقایسه می‌کنند و علی‌رغم حضور نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در موگادیشو پایتخت سومالی بحران امنیتی همچنان ادامه دارد.

جنگ داخلی در سومالی پس از آن شروع شد که مجاهدان سلفی که با حمایت لجستیک القاعده با اشغالگران اتیوپی جنگدیدند و پس از بیرون راندن اشغالگران با دولت مرکزی در موگادیشو وارد جنگ شدند.

این در شرایطی است که به عقیده کارشناسان ممکن است آمریکا و ناتو به بهانه حفظ امنیت بین المللی سومالی را اشغال نظامی کنند، اتفاقی که در دهه 90 روی داد و از دلایل اصلی قدرت گیری شورشیان در سومالی بوده و البته در طی دو ماه گذشته نیز سومالی بارها توسط موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی هدف حمله قرار گرفته است.

بحران سیاسی و امنیتی در سومالی بیش از 20 سال است و آنچه که در پایان می توان گفت این است که بحران طبیعی در سومالی که منجر به تبدیل شدن 82 درصد از خاک این کشور به صحرا شده است در کنار بحران سیاسی این کشور وضعیت اسف‌باری برای میلیون‌ها انسان فراهم کرده و جهان را در آستانه یک فاجعه انسانی قرار داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد