جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

جغرافیا توسعه پایدار زندگی بهتر

کاری از کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

پیشنهاد عجیب جداسازی بخش هایی از استان بندرعباس و واگذاری آن به

پیشنهاد عجیب جداسازی بخش هایی از استان بندرعباس و واگذاری آن به اصفهان و فارس!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد،قشم، خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر جداسازی بخش هایی از این استان و واگذاری آن به استان های دیگر، گفت: پیکره هرمزگان سال هاست بر مبنای وفاق و همدلی میان مردمان آن قوام یافته و علقه های عمیقی که در سطوح مختلف اجتماعی مردم این استان را به هم پیوند داده، می طلبد اظهار نظرها را در این بخش به سوی سنجش بیشتر و بر پایه منطق استوار کرد تا سبب نگرانی های مردم نشود.
به گزارش ایرنا، محمد آشوری روز شنبه با ارسال نمابری به این مرکز خبری افزوده است : هرمزگان به مانند همه استانهای میهن اسلامیمان، پذیرنده انبوهی از هم میهنانی است که برای توسعه و پیشرفت کشور در تلاش اند و مردم هرمزگان نیز همواره بر پایه فهمی مشترک، خونگرم و پر شور میزبان آنها هستند و اگر قرار است توسعه ای روند شتابان به فرصت های دریایی در کشور بدهد، می توان بدون خط کشی های اقلیمی، آنها را با برنامه ریزی اصولی در همین استان هرمزگان متمرکز کرد.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ، تحلیل اینکه بخشی از هرمزگان در اختیار استان های دیگر کشور قرار گیرد را تحلیلی نادرست و برخاسته از نوعی نگاه غیرجامع به موضوعات عنوان کردو گفت: موجی از نگرانی که میان مردم با اینگونه اظهار نظرها پدید می آید، موجب می شود تا استدلال های نادرست نیز رواج یافته و در حقیقت اگر بودجه، سرمایه و یا استعدادی برای توسعه مناطق شمالی خلیج فارس وجود دارد می تواند در اختیار استان هرمزگان قرار گیرد تا مدیریت عالی کشور در این زمینه برنامه های ویژه انجام دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: اینکه بخشی از استان هرمزگان در اختیار استان دیگری باشد، استدلال منطقی برای توسعه هرمزگان نیست، هر استانی می بایست با رویکردی ملی و با مشارکت همه مردم به پیشرفت و ترقی دست یابد کما اینکه امروز نیز گستره هرمزگان، شاهد حضور انبوه قومیت های مختلف در اداره امور بندری، تجاری، سرمایه گذاری، تجارت، واردات و صادرات و تولید انرژی است و مردم در کمال آرامش و در نهایت صمیمیت و یکپارچگی برای ایران اسلامی عزیز تلاش می کنند.
این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: باید دلایل وجود عقب ماندگی و توسعه نامتوازن در سواحل جنوبی کشور را در حوزه های دیگری جستجو کرد ،زیرا سواحل هرمزگان بواسطه برخی بی توجهی های کلان به رشد در خور شان خود دست نیافته است و راه حل منطقی برای آبادانی این مناطق، عزم ملی برای آن در چارچوب خطوط اقلیمی فعلی است.

آشوری افزود: بیش از آن که نیاز به تقسیم بندی سواحل در میان استان های مختلف باشد، باید نگاه ها را به توسعه سواحل کشورمان تغییر داد.
نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد،قشم، بندرخمیرو ابوموسی ابرازداشت: باید از تمرکز بی واسطه بر مناطق مرکزی کشور و توجه بی اندازه به پایتخت به سوی سایر نقاط کشور اقدام کرد و انگاه سهم مناطق کمتر توسعه یافته که البته در این دولت به آن توجه خاص شد، را افزایش داد تا بر پایه آن بتوان احساس مقایسه ای که گاها توسط مردم در دو سوی مرزها پدید می آید را مرتفع کرد و البته کشور را به سوی ایده آل ها به پیش برد.

عضو هیات رییسه مجلس در تشریح مولفه های شاخص در بحث امنیت مرزها، لزوم تقویت نگاه مرزنشینان به حاکمیت ملی را یادآور شد و اظهار داشت: اینکه با اظهار نظری نسنجیده زمینه تحقیر مردم ساکن در مرزهای جنوبی کشورمان را فراهم آوریم، اقدامی بر خلاف مصالح ملی است که می باید از آن خودداری کرد.
وی در پایان به درآمدهای انبوهی که از هرمزگان نصیب کشور می شود، اشاره و خاطر نشان کرد: درآمدهای سرشار گمرکی، فعالیت های عظیم بندری و توسعه ای، برداشت از منابع گسترده نفتی و گازی، شیلات، خطوط انتقال دیتا، قرار گیری در کریدور شمال به جنوب ودههامورد دیگر همگی از جمله توانمندی های خاص هرمزگان در بهره مندی کشور از ویژگی های ژئوپلتیکی است که متاسفانه سهم واقعی استان های جنوبی از این موهبت ها نادیده گرفته شده و تنها در طول سال های اخیر بوده که بحث اختصاص درصد کوچکی ازاین درآمدها توسط دولت و مجلس پیگیری شده و اکنون گوشه ای ازآنها به بار نشسته است.

سردار رشید چه گفته بود؟

دسترسی خراسان و اصفهان به ساحل فراهم شود/ جاسک را به کرمان بدهیم
اظهارات آشوری در واکنش به سخنان جانشین ستاد کل نیروهای مسلح است که خواسته بود با ایجاد تغییرات در تقسیمات مرزی برخی استانها زمینه دسترسی آنها به دریا فراهم شود.
به گزارش خبرنگار مهر، سردار سرلشکر غلامعلی رشید جانشین ستاد کل نیروهای مسلح  دوشنبه گذشته در نخستین همایش نیروی دریایی راهبردی که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) برگزار شد، گفته بود: من در جلسه‌ای گفتم 24 استان کشور از دسترسی به دریا محرومند و ما عمده دریای جنوب را به دو استان بسیار ضعیف سپرده‌ایم.
 
وی با طرح این پرسش که چرا نباید جایی مانند بندر پارسیان را به استان مهمی مانند استان فارس بدهیم تا این استان نیز به دریا دسترسی داشته باشد؟ گفت: آقای رئیس جمهور هم در این رابطه گفتند که قصد داشته تا در سفر استانی این موضوع را عملی کند اما کسانی در بندرعباس در نمازجمعه مردم را تحریک کردند و اجازه این کار را ندادند.
 
جانشین ستاد کل نیروهای مسلح  با بیان اینکه ما به رئیس جمهور و شورای عالی امنیت عالی این پیشنهاد را دادیم که برخی از استان‌ها باید به گونه‌ای تغییر کند تا دسترسی به دریا داشته باشند، گفت: چه ایرادی دارد جاسک را به کرمان بدهیم باید کاری کنیم تا استان‌هایی مانند خراسان و اصفهان نیز به بخش‌هایی از سواحل کشور دسترسی داشته باشند؟
 
وی افزود: تصمیمی که فرمانده معظم کل قوا برای استقرار نیروی دریایی ارتش در دریای عمان گرفت بسیار گسترده‌تر از رژیم گذشته در دهه 40 و 50 بود که با کمک آمریکا در خلیج فارس گرفت.
 
رشید ادامه داد: با توجه به نبود زیرساخت‌ها و امکانات لازم، حضور در دریای عمان نیازمند یک عزم ملی است و کاری بزرگ تلقی می‌شود.
 
جانشین ستاد کل نیروهای مسلح  با اشاره به بازدید اخیرش از کنارک، جاسک و بندرعباس یادآور شد: در آنجا گفتیم که این مسائل از سطح ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح بالاتر است و باید در شورای عالی امنیت ملی و دولت مطرح شود که به آقای رئیس جمهور نیز پیشنهاد کردیم سالانه حداقل یک جلسه در این خصوص برگزار کنند تا ما گزارش‌های لازم را بدهیم و پشتیبانی‌های لازم نیز در این امر از سوی دولت صورت بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد